Met Sjors vind ik het altijd erg leuk om aan de lange teugel dressuurmatig te werken, maar dan wel zonder bit. Tot een paar weken geleden werkten we steeds met een gewoon stalhalster met een slofteugel daaraan als teugels, we hebben het eens met het touwhalster geprobeerd (werkte niet omdat Sjors echt zijdelingse teugelverbinding wil hebben) en nu werken we op aanraden van een vriendin met een duitse lage neusriem (los), waar ik gewoon twee halstertouwen als teugels aan heb hangen. Nu zag ik op de Parelli dvd's verschillende keren het rijden met alleen een neckrope voorbij komen, en dat boeit me toch altijd weer erg. Alleen kan ik op Sjors, shetlander als hij is, niet rijden en dus besloot ik het om het dan maar gewoon eens aan de lange teugel te proberen.
Sjors is weliswaar niet Parelli-getraind, maar het principe is hetzelfde: met het langeteugelen met hem werk ik voor 90% met mijn lichaamstaal (houding en positie) en voor 10% met het wijken voor druk, en eigenlijk alleen als een soort fase 4 met het aannemen van de teugels. Dus deed ik Sjors vandaag naast de neusriem en de halstertouwen ook de 12-foot rope om als neckrope. Eerst hebben we zoals gewoonlijk aan de hand het trainingspleintje over gewandeld, vervolgens begonnen we met de teugels aan de neusriem wat voltes te maken en schouder binnenwaarts te oefenen, en toen besloot ik om de halstertouwen gewoon over zijn rug te gooien zodat ze nog wel binnen bereik zouden zijn (als de pony met een neckrope weg wil, dan is hij ook echt meteen weg, je hebt 0,0 kans om hem dan nog bij je te houden, in tegenstelling tot een halster) aangezien ons trainingspleintje direct en volledig open langs de openbare weg ligt, maar het nu verder met de neckrope te proberen. D 12 foot rope had ik daarvoor gewoon als lasso om de hals geslagen waarbij ik het uiteinde dan in mijn hand had, zonder carrot stick trouwens en met clicker.
Sjors dacht er eerst totaal niet bij na dat het halstouw hulpen zou kunnen geven en liep ook stoicijns rechtdoor toen ik de eerste keren af wilde wenden, dus pakte ik het halstertouw er bij als fase 4 en gaf steeds de stemhulp 'let op' als ik afwendde. Toen begon Sjors ook daadwerkelijk op te letten en weer naar mijn houding te kijken - wat hij normaal ook altijd doet - en daar alle info over de oefeningen uit af te leiden. Eerst liep ik nog naast zijn schouder, maar uiteindelijk gewoon naast/achter zijn heup, waar je bij het langeteugelen hoort te lopen. Sjors moest even wennen, maar vervolgens ging het voor een eerste keer echt boven verwachting: toen ik het halstertouw over de rug kon gooien liep hij keurig alleen op de neckrope, hield halt, ging achterwaarts, liep voltes, veranderde van hand en liep in schouder binnenwaarts. We hebben niet echt gedraafd, omdat Sjors wat last van z'n maag had (overgang naar gras) en liever stapte, maar dat was wat mij betreft prima voor een eerste keer.
Het ging weliswaar nog niet helemaal perfect, maar het was wel super leuk om te doen, vooral omdat ik tijdens het langeteugelen altijd al merkte dat Sjors steeds meer met mijn lichaamstaal ging doen, en het nu dus ook echt zo blijkt te zijn dat hij vanuit mijn positie naast zijn achterhand alleen al ook echt hulpen uit afleidt. En hij bleef daarbij voor een deel ook echt netjes in het dressuurhoudinkje lopen, voorwaarts-neerwaarts en op de voltes netjes aan de teugel. De verfijning ontbreekt weliswaar wel een beetje zonder dubbele teugels, maar dit is toch ook wel heel erg leuk om eens tussendoor te doen!
Bladwijzers