Pagina 4 van de 4 EersteEerste ... 234
Resultaten 46 tot 49 van de 49

Topic: Is zadelloos rijden slecht voor de paardenrug?

  1. #46
    Actief Forumlid annebe's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    314

    Re: Is zadelloos rijden slecht voor de paardenrug?

    Op mijn shets heb ik ook een jaar rond gehobbeld zonder zadel en daarbij ritten gemaakt van 4 a 5 uur.
    Ook rijd ik liever zonder zadel op stoffel en isabell.
    Helaas moet ik nog erg wennen aan de breedte van stoffel en zijn manier van beweging, hierdoor zit ik vrij onstabiel.... maar het is een kwestie van wennen en doen.

    Nog even terug te komen hoe en wat over zadels....
    Een oude cavelerie rijder (tevens paardenhouder en zadelmaker) vertelde mij dat zadel zijn uitgevonden voor soldaten.
    De reden wat echter.... om zoveel mogelijk spullen te kunnen vevoeren en zo stabiel ergens op te zitten.
    Be a realist,
    Remain a dreamer

  2. #47
    Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.300

    Re: Is zadelloos rijden slecht voor de paardenrug?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door annebe
    Nog even terug te komen hoe en wat over zadels....
    Een oude cavelerie rijder (tevens paardenhouder en zadelmaker) vertelde mij dat zadel zijn uitgevonden voor soldaten.
    De reden wat echter.... om zoveel mogelijk spullen te kunnen vevoeren en zo stabiel ergens op te zitten.
    Oh maar dat geloof ik ook wel! Tenslotte hebben ze paarden ook beslagen omdat het praktischer voor de mens zelf was, ipv dat het paard erbij gebaat was/is. Dat om diezelfde reden er zadels ontwikkelt zijn, dus voor comfort en gemak van de ruiter is niet echt een verrassing.

    Ik rijd overigens ook met plezier zadelloos rond en Sunny loopt er ook goed mee, beter als met het nietpassende boomzadel. Maar aangezien we nu ook bezig zijn met de aanschaf van een zadel, vraag je jezelf toch ook af.. of we dat nu eigenlijk wel echt nodig hebben. Als ik er van overtuigd zou raken dat zonder zadel veel beter voor haar is als met, dan zou ik niet eens een zadel willen aanschaffen!
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

  3. #48
    Forum Meubilair Jess's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Locatie
    Vianen ut
    Leeftijd
    46
    Berichten
    2.511

    Re: Is zadelloos rijden slecht voor de paardenrug?

    Ik denk niet dat je kan zeggen dat het één beter is dan het ander. Beide manieren hebben hun voor- en nadelen.
    Het is een persoonlijke keuze die je maakt samen met je paard.

    Shiva en ik hebben het niet nodig. En als ik je zo hoor moet jij je misschien ook afvragen of jij en Sunny het niet nodig hebben. Als het zo goed gaat zonder.......waarom zou je dan toch een (duur) zadel aanschaffen?
    Maar zo denk ik erover hoor. Het is en blijft een eigen keuze!

  4. #49
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Sint Michielsgestel
    Berichten
    401

    Re: Is zadelloos rijden slecht voor de paardenrug?

    Ráka is waar zij stond 25 jaar (ze is waarschijnlijk nog vóór d'r 3e ingereden... ) zonder zadel bereden.
    Haar rug doet het nog prima. Het enige 'verschil' met een oud zadelloos gereden paard en een 'met zadel' bereden paard vind ik, dat Ráka alleen maar rechtdoor rechtuit gereden is, En nu is ze dus superstijf. Maar dát ligt aan de manier van rijden....
    Ik denk dat zonder zadel beter is dan een slecht passend boomzadel. Zelf gebruik ik mijn barefoot als luxe bbp, op die manier bescherm ik haar rug een beetje, en zit ik zelf steviger.
    until we have found the warmth of the sun
    until we are one... the Children of the Sun

Pagina 4 van de 4 EersteEerste ... 234

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •