Hoi mensen! Ik weet of het hier goed staat, maar ik had geen idee waar ik het anders neer moest zetten. (sorry van het enorme verhaal!)
Het probleem: ik rijd op een manege. Op deze manege staan de pony's allemaal naast elkaar met halsbanden vast, er zit geen tussenschot tussen de pony's. Nu hebben wij een merrie op de manege, Mathilde. Zij is, zoals normals dat noemen, een echte pismerrie. Dit houdt in ieder geval bij haar in dat ze constant aan alles en iedereen moet laten weten dat zij de baas is. Oftewel, ze staat altijd met haar oren plat in haar nek, heft altijd een achterbeen op als iemand of een pony langs loopt, en schopt soms ook nog wel eens echt raak. Als je wilt gaan poetsen krijg je eerst meestal een kont naar je toe, die meedraait met jou, en zodra je buiten bereik van de achterbenen bent krijg je een heel boos hoofd naar je toe, oren plat in de nek, gespannen, en ze probeert dan ook te bijten als je even niet op let. Hetzelfde met het zadel. Met het hoofdstel doet je ook altijd heel moeilijk, maar dan is ze even niet bezig met jou proberen te schoppen of te bijten. In de bak laat ze je niet opstappen, ze blijft gewoon (rondjes) lopen, en er moet dus vrijwel altijd iemand haar vasthouden om erop te komen. Als je dan eenmaal zit en in de les rijdt dan kan Mathilde zich vrijwel niet concentreren, want ze wil wel graag naar de andere pony's toe, maar zodra er een pony dichter dan ongeveer 3 meter in haar buurt komt, probeert ze te schoppen en te bijten.
Mijn vraag: wat zou ik kunnen doen, wat even effect heeft? (want effect op een langere termijn proberen te hebbeen gaat toch niet, het is tenslotte een manege). Nu benader ik haar vastberaden, met strenge, harde stem als ze zoiets doet. Zodra ze mij probeert aan te raken met haar hoofd wapper ik even snel met mijn hand voor haar neus, zodat ze snapt dat zij mij niet zonder toestemming mag aanraken, verder probeer ik haar gedrag in de bak een beetje te negeren, zolang het niet uit de hand loopt. Is er meer wat ik kan doen, en doe ik het tot zover goed of niet?
Bladwijzers