Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 43

Topic: sand clear versus gekookt lijnzaad

Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

sand clear versus gekookt lijnzaad

Aangezien Boots probeert de roundpen leeg te eten, en we ze wel een aantal dagen op de wei kunnen zetten, maar helemaal uit de roundpen bannen niet lukt, overweeg ik om sand clear of lijnzaad te geven.

Via paardendrogist de inhoud van sand clear:
    Werkzame bestanddelen: Psyllium bevat zowel veel vezels als slijmvormende elementen. Psyllium zaden bevatten 10 tot 30% slijmvormers. Psyllium vezels hebben absoluut geen bijwerkingen en worden in de humane geneeskunde al tientallen jaren gebruikt ter verbetering van de darmwerking. Psyllium wordt al enige jaren gebruikt bij paarden die zand eten en er zijn absoluut geen bijwerkingen van bekend. U kunt psylliumzaad met een gerust hart uit voorzorg geven.

Nav mijn vraag werd me ook verteld dat je dit aan veulens kan geven, gemengd met wat ruwvoer, ong. 7 dagen lang 30 gr per dag.

Maar zou gekookt lijnzaad (gemengd met wat ruwvoer) niet net zo goed, of beter kunnen zijn? (Tenslotte heb ik nog een kilo of 4 ).

Iemand een idee?
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    48
    Dagboek Berichten
    13

Re: sand clear versus gekookt lijnzaad

Ja hoor !

Ik zat met Kate met hetzelfde probleem van het zandeten, dus sand-clear besteld en voeren maar... Helaas, Kate vrat het absoluut niet op en de anderen weigerden ook. Het maakte niet uit waarin ik het verstopte, dus uiteindelijk de VA maar gebeld.

Hij adviseerde me om gekookte lijnzaad te voeren, iedere dag vers gekookt (koffiekopje vol) met ruim water (dus veel slijm). Dan na een week iedere dag voeren langzaam afbouwen naar 2 tot 3 keer per week. Hij had al vaker gehoord dat paarden sand-clear amper wilden eten en eigenlijk nooit echt veel betere resultaten gezien van sand-clear als van lijnzaad. Volgens hem kon je dan net zo makkelijk (en goedkoper) gekookt lijnzaad voeren.

En ik moet zeggen, bij mij (Kate dus ) werkte het prima!
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Bruut vreet ook geen sandclear en wel gekookt lijnzaad!!

Aangemeld
    Jul 2005

Sunny heeft ook geen enkel probleem met lijnzaad... ik blijf het verbazingwekkend vinden... maar beter zo.

Maar waar het me meer om gaat is de "inhoud" en effect van lijnzaad op zo'n jong dier.
    Met sandclear zeggen ze dat je dat rustig kan geven, maar zou dat met lijnzaad ook zo zijn???
    Het is natuurlijk, dat wel, maar misschien een wat te sterke werking ofzo?
    of bepaalde stoffen die vrijkomen waarvoor je toch wat volwassen ingewanden moet hebben? Nou moet ik zeggen dat Sunny er verder geen dunnere ontlasting van krijgt ofzo, dus het zal niet laxerend werken. Maar ik wil het uiteraard niet geven als het iets kwaads aan kan richten... (vooropgesteld dat ik het inderdaad bij m naar binnen krijg!!! )
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Aangemeld
    Jul 2005

Niemand die wat te zeggen heeft over gekookt lijnzaad en de eventuele geschiktheid voor veulens?

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Ik zou er zo graag wat over willen zeggen Issiem, maar heb echt geen ervaring met gekookte lijnzaad en veulens. Gebruik het wel voor Amon en die vindt het heerlijk en zie er duidelijk de resultaten van, maar hij is nou eenmaal niet te vergelijken met een veulen.
    Gevoelsmatig zou ik zeggen dat het moet kunnen alleen in veel kleinere hoeveelheden uiteraard. Immers goed gekookt is de schadelijke werking geelimineert, en kan het alleen nog maar voor een goede darmpassage en mooie vacht resulteren.
    www.crystal-carving.com

Aangemeld
    Jul 2005

Sja... dat denk ik ook... maar goed... zeker weten wordt lastig he?! En eigenlijk wil ik geen risico's nemen, maar aan de andere kant, het zand zit er toch in, dus als je niets doet neem je misschien wel veel meer risico?!

Toch maar hele kleine porsies proberen, gemengd met een handje meusli, moet toch geen (extra!) kwaad kunnen.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Sorry, ook hier geen ervaring met veulens en sandclear. Een veulen hoort i.m.o. ook echt met mams in het land. Van dat verse gras kan mams heerlijke gezonde melk "bakken". Erg jammer dat moeder en kind niet helemaal lekker in de wei kunnen blijven, waar ze horen. Is er geen wei in de buurt waar ze lekker in kunnen staan?
    Zou als je lijnzaad wil gaan aan zo'n kleintje echt eerst even overleggen met de DA. Je kan ook de mest van je veulen controleren op zand.

Aangemeld
    Jul 2005

Erg jammer dat moeder en kind niet helemaal lekker in de wei kunnen blijven, waar ze horen
    .

Ze verblijven ook in de wei, dat had ik hierboven ook vermeld. Ik breng ze iedere ochtend naar de wei en haal ze s'-avonds weer op. Het gaat dus om de tijd dat ze thuis zijn. En het is snachts nog te koud om ze op de wei te laten en ik wil ze ook niet thuis in de stal opsluiten. Maar misschien moet ik dat dan maar doen....

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door issiem
    Aangezien Boots probeert de roundpen leeg te eten, en we ze wel een aantal dagen op de wei kunnen zetten, maar helemaal uit de roundpen bannen niet lukt, overweeg ik om sand clear of lijnzaad te geven.
    Vandaar mijn opmerking, maar fijn dat het "alle dagen" is.
    Heb je de mest van het veulen al eens gecontroleerd op mest? Oftewel, weet je zeker dat hij zand eet? Indien dat echt het geval is is 's nachts binnen toch veiliger denk ik. Het is vaak ook uit verveling dat ze dat doen, dus misschien kan je 's nachts in de round-pen wat speeldingen neerleggen waar hij aan kan knabbelen en klieren?

Aangemeld
    Jul 2005

Ahhh Ik dacht dat je met je opmerking er vanuit ging dat ze helemaal niet naar de wei gaan.

Het klopt ook inderdaad dat ze eerst enkele dagen gingen. De dag erop kwamen ze de stal niet uit... waren beetje onder de indruk van wat er allemaal gebeurde. This ong 20 minuten lopen en das toch weer spannend he... voor moeder en kind. En de stal blijft blijkbaar erg veilig voor ze.

Na een week om de dag naar de wei heb ik het nu zover dat ze iedere dag gaan, in de voortuin twijfelt Sunny nog wel ff maar uiteindelijk sta ze nu wel te wachten thuis bij het hek van ..." zullen we??" (je zou denken dat ze niets liever willen dan heel de dag gras eten en in de wei staan, maar niet dus). Ze gaat ook weer graag mee naar huis. Goeie oefening in ieder geval voor het veulen ook. Maar goed daar ging het hier niet om.

Boots neemt inderdaad flinke happen zand... het lijkt experimenteren. Maar wat spelledingen neerleggen is wel een goeie. Houten palen liggen er al en wat boomstronken (waar die overigens ook zijn tanden inzet). Misschien iets van een bal ofzo. Iets wat hij niet kan eten of stuk kan bijten. En dan alleen de roundpen open zetten als ik erbij ben. Verder moeten ze het dan maar met de stal en bestrating doen.

Enne ... tips over "kinderspeelgoed" zijn welkom hoor?!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

goh wat een end lopen! Maar super dat ze nu zo gewend is dat dat iedere dag misschien kan. Dag en nacht dáár laten is geen optie?
    De speelgoedjes die je opnoemt lijken me allemaal prima! Heb je de poep nou gecontroleerd, want speelt ze alleen maar met het zand of eet ze het echt op?

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Misschien een beetje laat, maar toch even reactie.
    Ik heb mijn shetlandertje als veulen (nou ja, hij was 13 maanden oud) ook lijnzaad gegeven. Ik zou alleen een kwart-kopje aanhouden in plaats van een hele kop, zo heb ik het altijd gevoerd.
    Heb er geen problemen mee gehad, en de pony leeft nu, ruim 3 jaar later nog steeds en staat nog steeds vrolijk in de wei (en zand te eten...)
    Dus het is in ieder geval niet direct dodelijk
    Groetjes, Lacuna

ik geef mijn haflingerjaarling en mijn shetje samen 1 kop per dag met 4 koppen water en 20 min gekookt, ze doen het er prima op hoor
    Het is Blond,Sexy en heeft lange benen: Een Maflinger

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Lacuna
    Dus het is in ieder geval niet direct dodelijk
    Groetjes, Lacuna
    Pas een beetje op met wat je zegt. In Amy's geval was het kantje boord. Als ze niet zo snel geopereerd zou zijn geweest, was het heeeeel erg dodelijk geweest.
    En zij heeft geen 3 jaar zand staan vreten, maar slechts 1 winter..

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten