Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 28

Topic: Wie is jouw Parelli-inspiratie?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Wie is jouw Parelli-inspiratie?

Dat vroeg ik me dus af.

Op het forum komen naast de puur Parelli-trainers ook heel veel namen van andere horsemen langs (Nevzorov), en van trainers die van Parelli zijn afgezwaaid en nu hun eigen insteek hebben (Wim Vonck, Honza Blaha), die een hoop forummers inspireren. Maar is er ook een 100% Parellier die je inspireert? Bijvoorbeeld Pat Himself , Linda, Eddy Modde, Luca of wie dan ook?

Dus wie is jouw insiratiebron, waarom, en is dat een 100% Parellier of iemand die (inmiddels) een eigen aanpak heeft?

Ik denk dat als ik zelf naar de niet-puur-Parelliers kijk, ik toch wel ernstig geinspireerd wordt door Wim Vonck, Nevzorov, Honza Blaha en Bent Branderup. Gisteravond besefte ik ineens dat dat allemaal niet (meer) Parelliers zijn. Van de echte Parelliers kan ik eigenlijk maar 1 echte inspiratiebron voor mezelf ontdekken, en dat is Silke Vallentin. Ik vind het echt geweldig hoe zij met haar fysieke belemmeringen Parelli weet toe te passen zonder te rijden. Super. Bij de rest van de Parelliers heb ik eigenlijk niet echt een gevoel, wordt er niet echt warm of koud van. Dus ik ben erg benieuwd naar hoe dat bij jullie is!
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Re: Wie is jouw Parelli-inspiratie?

Uhm, ja mijn rijtje lijkt wel heel erg op dat van jou!
    Maar ik mis Pat zelf, hij is de reden dat we nu allemaal kúnnen parellien.

in bewuste volgorde:
    1 Wim
    2 Bent
    3 Honza
    4 Pat

Dat ze allemaal iets anders doen is geen toeval. Ik vindt die vier trainingsvormen heel belangrijk en zij zijn van de mensen die ik ken, de beste in hun soort.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Maar dan moet Linda ook in het rijtje, aangezien zij toch de drijvende kracht achter de pakkettenproductie schijnt te zijn? Aangezien zij Parelli hebben bedacht, zijn zij ook de reden dat ik deze vraag kan stellen, maar toch denk ik niet echt dat ik ze echt mijn inspiratiebron kan noemen, daarvoor zie ik toch een aantal dingen waar ik het niet echt mee eens ben, die ik zelf liever anders zou willen zien of die ik ergens anders op een in mijn ogen 'betere' manier zie.

Ik pas Parelli's technieken toe (okee, in een wat aangepaste clicker-vorm) zoals ik dat ook van Hempfling en anderen doe, maar ik heb niet echt de drang om ooit 'net zoals Pat/Linda' te worden. Terwijl ik dat wel heb met Silke (okee, de rolstoel hoef ik nou ook weer niet ), en ik zou ook errug graag net zo geweldig willen kunnen rijden als Wim en Bent. En halsterloos kunnen dressuren vanaf de grond zoals Honza en Nevzorov. Het Parelli systeem is voor mij misschien meer een 'means to an end', en dan toch een ander end dan Pat Parelli zelf. Maar daarom ben ik ook erg benieuwd naar jullie ends!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Hele moeilijke vraag omdat ik van die andere nog niet echt veel gezien heb, dus is het voor mij op dit moment nog Pat en Linda, zij leren mij om een 'taal' met Kabriche te spreken.

Ik hoop in juni bij Wim te gaan lessen dus dan zal het nog wel veranderen hihi
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Nou, ik wil ook niet worden als Bent, Wim of Honza. Dat zijn allemaal supergoeie horsemen, maar ik heb niet de drang om precies te worden als zij. Bij allen mis ik iets, tenminste in mijn omgang met Myra.

Ik wil haar graag net zo goed gymnastiseren als Bent doet met zijn paarden, maar ik zal nooit iets "dumigkeit" noemen.
    Ik wil graag net zo`n combinatie maken tussen KR en NH als Wim, maar op een andere manier, met meer Parelli.
    Ik wil graag gymnastiseren op een manier als Honza doet, maar hij doet ook bepaalde oefeningen in zijn grondwerk die niet goed zijn voor het gestel van je paard.

En ook bij Pat, ik ben het met bepaalde dingen niet eens, maar de manier van trainen en de oefeningen en stappen vindt ik vaak heel goed.

Enneh, ik heb helemaal geen "end" de reis is het doel. Het doel kan nooit zo mooi zijn als de eerste keer dat ik weer op mijn paard kan buitenrijden of uberhaupt de eerste keer ontspannen rijden. Of dat ze aan een halstertouw gaat rollen, mij vraagt haar hoofd te poetsen. Maar dat is uiteraard een ander verhaal.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik heb ook niet een enkel end waar ik naartoe wil, maar juist zo'n wolkje van inspirerende paardenmensen waar ik allemaal erg veel in zie. Natuurlijk is niemand perfect, maar sommigen passen beter in mijn straatje dan anderen en naast de mensen die ik hier noemde zijn er ook nog niet-nh/Parelli die ik erg inspirerend vind.

In sommigen zie ik gewoon meer dan in anderen - maar niemand is inderdaad perfect. Misschien speelt het ook mee dat je als clickertrainer al een hoop dingen en leerprincipes kent die bij Parelli verspreid over de eerste twee nieuwe levels stukje bij beetje naar voren komen, waardoor het allemaal wat minder revlutionair is dan wanneer je er echt 'vers' aan begint. Vanuit mijn eigen achtergrond vergelijk ik Parelli toch snel met andere dingen die ik al ken/gezien heb, en dan kan ik me af en toe beter in de andere versies vinden, waardoor anderen toch eerder mijn doel zullen zijn dan Parelli zelf.

'Doel' is trouwens inderdaad erg relatief. De meeste doelen zal ik nooit behalen (Blacky in de capriole? Hmmm.... ) en wil ik ook niet zo sec behalen, maar ik zie ze dan ook eerder als een soort bakens die de weg uitzetten. Een beetje zoals boeien in de scheepvaart: Schippers bepalen hun koers door gewoon steeds van boei naar boei te varen, en als ze op de route naar boei A boei B zien liggen, dan stellen ze hun koers bij naar boei B, dan C enz.. De meeste doelen bereik je dus nooit en het doel zelf is ook nooit het doel , maar eerder iets dat de richting bepaalt van je weg. Want de weg zelf, dat wat je dag in dag uit met je paard doet, is voor mij ook het belangrijkste. Eigenlijk is dat dus gewoon mijn eigen gulden middenweg.

Eigenlijk zijn Parelli, Hempfling, clickertraining en circusprincipes als je in dat boot-gebeuren blijft voor mij meer de brandstof, dat wat er voor zorgt dat je verder komt, maar niet de boeien/inspiratiebronnen an sich. Maar dat is heel persoonlijk, vandaar dat ik ook erg benieuwd ben naar hoe anderen hierover denken.

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Voor mij hangt wat mij inspireert in de Parelli paketten, de filmpjes en foto's die ik van Honza en Nevzorov gezien heb en wat ik van Hempfling gelezen heb, heel nauw samen met de specifieke eigenschappen van mijn paard. De 'vonk van inspiratie' slaat over als ik iets lees, zie of hoor waar ik Pathos in herken. Bijvoorbeeld de oneindige playdrive van Allure, die heeft Pathos ook. Op het moment dat ik dat zie zijn Linda's acties extra inspirerend. Maar ook in de karakterschetsen van Hempfling zitten zeer herkenbare elementen waardoor ik dan weer nieuwe ideetjes krijg over mijn omgang met m'n paard.
    Ik heb dus geen specifieke inspiratiebron.

Actief Forumlid Judith's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    41

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door myracara
    Uhm, ja mijn rijtje lijkt wel heel erg op dat van jou!

in bewuste volgorde:
    1 Wim
    2 Bent
    3 Honza
    4 Pat
    Hier ben ik het helemaal mee eens!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    [url=http://www.TickerFactory.com/]

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Mijn grootste inspiratiebronnen?

HONZAAAAA!
    en dan Nevzorov, omdat hij nog onbereikbaarder lijkt dan Honza

Bent en Wim staan niet in mijn 'parelli/NH-motivatie-lijstje'. Om de een of andere reden is dat toch niet een manier die mij aanspreekt om zelf zo te gaan rijden. Ik vind het erg mooi om te zien en ze kunnen fantastische dingen, maar bij vrijwel alles heb ik het gevoel 'dat moet ook zonder teugels kunnen'
    Maar hoewel het niet 'mijn stijl' is, is het wel erg goed voor mn paard (lichamelijk) en ben daarom blij dat Tessa hier wel veel mee bezig is!

Mijn doel is om zoveel mogelijk te kunnen 'with no strings attached' en dat doel is zo oneindig groot, dat er altijd wat overblijft om weer te leren
    Denk dat een Bent of een Nevzorov ook nog steeds niet het idee heeft dattie een einddoel bereikt heeft, dus wat heeft het voor zin om ons einddoel op hun huidige nivo te stellen
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

mijn inspiratiebronnen:
    TREA
    Evenaar
    Callippo
    Amon
    Rebanna
    en gewoon alle andere forumleden!

maar ik vind Honza ook heeeeeeeeeel goed hoor!

maar van filmpjes op het forum hier haal ik gewoon heel veel inspiratie, ligt ook veel dichter bij mijn niveau dus dat ik wel zo gemakkelijk.
    The darkest hour is befor it get light!!!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door xyzutu2
    maar ik heb niet echt de drang om ooit 'net zoals Pat/Linda' te worden.
    Ik heb geen enkele ambitie om ooit zo te willen worden. Ik zou mijn paarden ernstig teleurstellen als ik dit van ze zou verwachten, bovenop het feit dat ze hier gewoon lichamelijk niet op gebouwd zijn.
    Sommigen kopen een nieuw (passend) paard om hun ambities toch te kunnen uitbreiden naar een hoger niveau, maar ik ben van plan om het (parelli) traject te doorlopen tot aan hun grens.

Ik haal veel inspiratie uit Stephanie en Linda. Ik vind vooral de psychologie erg belangrijk, en dit waren voor mij de echte eye-openers. Ik ben hier nog steeds volop mee bezig, en daarom heb ik (nog) niet zoveel interesse in Honza, Wim of Nevzorov. Ik vind het mooi om te zien, maar het ligt nog veel te ver af bij waar ik nu sta met mijn paarden.

Ik ben ook helemaal niet ambitieus. Het enige wat ik wil is een goede band met mijn paarden, dat ze graag bij me zijn, en dat ik met ze kan communiceren, ze kan begrijpen. Wat er verder nog uit voort moge komen is heel mooi meegenomen maar geen doel bij mij.

@ Elianne: *voel me erg vereerd*, *lig nu op de knieën op t matje, je te bedanken*

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Samen met Trea lig ik op de knieën!

Ik snap niet waarom je mij daar tussen hebt staan hoor, jij hebt zoveel meer savvy dan ik meid, onderschat jezelf niet zo!
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Hihi en wat moet ik er nou tussen haha, maar voel me wel zeer vereerd hoor, duikt bij Tre en Reban op het matje

Tsja ik schaar me helemaal achter de visie van Evelien. We hebben het er hier ook over gehad, en zeker nadat ik gisteren de dvd samen met haar heb gekeken van Nevzorov ben ik ook van mening dat Wim of Bent me niet echt aanspreken.
    Honza vindt ik gewoon cute , hij heeft iets ongedwongens en straalt een vrijheid uit.
    Maar heb totaal niet iets van dat wil ik ook bereiken, die lat ligt zo enorm hoog daar kijk ik niet eens naar.
    Ik ben al zo blij met wat we nu al samen hebben, als ik die savvy nog kan uitbreiden tot urenlange buitenritten dan ben ik spinnend tevreden
    Maar naar dit soort mensen kijken is wel ontzettend leuk, en evengoed heel leerzaam.
    www.crystal-carving.com

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door xyzutu2
    Maar is er ook een 100% Parellier die je inspireert?
    Vash , da's nu eenmaal mijn Grote Leermeester en inspiratiebron.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

momenteel is Shanna mijn grootste inspiratie! Ik vind het heerlijk beelden te zien van al die grootheden in de Parelli-wereld. maar mijn toekomstbeeld is een supegoede band met mn paardje. En uit haar reacties, haar vertrouwen in mij, haar enthousiasme haal ik inspiratie om weer door te gaan.
    flauw he, maar zo is het toch?

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten