Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: Voor de wagen.

Actief Forumlid annebe's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2004

Voor de wagen.

Ik heb ondertussen alle ingredienten al om stoffel voor de wagen te kunnen zetten.
    Zeker omdat ik bezig ben met spierversterkende oefeningen te zoeken dacht ik vanmorgen dat dit misschien wel een goeie combi zou kunnen zijn.

Hij heeft het tuig er al een keer op gehad en 5 min mee gewandeld.
    Bit vond hij erg raar, tuig interessseerde hem niks.
    We doen het heel rustig aan en desnoods met behulp van ervaren menners.
    (ik heb redelijk wat ervaring, maar 4 ogen zien meer dan 2)

Maar nou zit ik met een paar dingetjes.
    aangezien ik zo nh mogelijk wil rijden, moet ik hem met tuigen volstoppen met enge rare dingen (zoals oogkleppen en bit)
    En hij is momenteel aan het wisselen en om er dan een bit in te doen, mmmh... zou hij er last van hebben?

Zijn er meerdere forummers die nh rijden en hun paardje toch voor we wagen hebben en hoe combineer je dit?
    Be a realist,
    Remain a dreamer

Re: Voor de wagen.

waarom moet hij oogkleppen voor?
    Een paard ziet sowieso niet recht vooruit en je maakt hem compleet blind, want je ontneemt hem het zich opzij en achter zich?

Bij pelgrims Park, waar ik gewerkt heb, beleren en rijden we nooit met oogkleppen en we rijden toch met 2- en 4-spannen in Baarle Nassau door druk verkeer, geen enkel probleem, de paarden kunnen zien wat er gebeurt en erop anticiperen in de goede zin.

Ik heb Morrie nog niet weer voor de kar omdat mijn bekapper zijn hoeven nog niet goed genoeg vindt, maar ik doe wel sleepwerk en ploegen e.d. dat doe ik met een bitloos hoofdstel, ik heb het op touwhalster geprobeerd, maar dan moet ik ernaast blijven lopen, wat niet altijd even praktisch is bij boerenwerk, met een bitloos hoofdstel kan ik er desgewens achter lopen (de ploeg of ander apparaat sturen) en dat gaat perfect, daarmee zal hij ooit ook voor de wagen komen te lopen.

Ik gebruik momenteel dit bitloze hoofdstel, zal ooit worden vervangen door een lederen exemplaar

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Het zonder oogkleppen-verhaal wil ik zeker beamen en stimuleren. Waarom een paard/pony zijn zicht wegnemen???
    Bij ons gaat het zonder oogkleppen en het gaat zeer goed...
    Zonder bit heb ik nog niet geprobeerd...
    "Dromen komen uit..."

Aangemeld
    Oct 2004

Aan de ene kant ben ik wel voor oogkleppen en je ontneemt een paard zijn zicht vooruit niet.
    Maar wel zijn zij zicht, wat soms bij jonge paarden een voordeel maar ook een nadeel kan opleveren.
    Bovendien zijn er maar weinig men hoofdstellen zonder kleppen.

Nadeel... paard kan inderdaad niet omzich heen kijken en kan schikken van geluiden die hij niet kan plaatsen.

Maarja om ze nou van dit tuig af te gaan snijden vind ik ook wat rigoreus. en een gewoon rij hoofdstel heb ik niet.

Ik heb ook wel discussies gehad over bitloos mennen, maar zeker een jong paard vind ik het een groot risico.
    (de meneer schijnt een nederlands bekende menner te zijn die ook wel nh doet... maar voor de wagen NO WAY!)
    Be a realist,
    Remain a dreamer

Aangemeld
    Oct 2004

Morrie waar waar kosten ze deze kleploze hoofdstellen?
    En werd een paard niet snel afgeleid door alles wat er naast hem gebeurd?
    Be a realist,
    Remain a dreamer

Aan de ene kant ben ik wel voor oogkleppen en je ontneemt een paard zijn zicht vooruit niet
    een paard kan niet recht voor zich uit kijken....

Fred Kammen, een NB-er, ment bitloos met zijn Shires, hij heeft laatst nog in 1 of ander blad gestaan.

Vreemd dat je geen menhoofdstel zonder kleppen kan vinden, ik heb er diverse en op het bedrijf hebben we er wel 30! We hebben er niet 1 met kleppen zelfs!

Ik heb net weer een stuk bitloos gesleept en ik kan het echt net zo precies en secuur als met bit, ik stuur bij met de carrotstick waarmee ik tussendoor ook friendly geef en zeg wel af en toe links en rechts, dat mag eigenlijk niet w.b. Parelli, maar is als je er toevallig even een end achter loopt (achter de boom) toch wel erg handig.....

Aangemeld
    Oct 2004

Maar jij gaat de weg niet op met morrie...
    Het is de bedoeling dat stoffel straks overal gaat lopen.

Fred kammen ken ik dan zniet... (zal zo eens gaan googlen)
    Maar heeft hij zijn shires bitloos leren mennen of heeft hij het pas later gedaan toen ze al braaf in tuig en het verkeer liepen?

Ik weet dat Klaas nu ook wel bitloos ment.

Maar aangezien stoffel nog niks kent, heb ik het gevoel dat ik met een menbit in handen toch net iets meer te vertellen heb achter een wagen.
    De one-rein-stop kan dan namelijk meer.

Maar zal eens opletten voor een kleploos hoofdstel en gewoon proberen wat stoffel het prettigst vind.
    Be a realist,
    Remain a dreamer

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Ik heb vorige week Brutus ook voor het eerst in het tuig gehad... Tuig van stalgenoten wat maar wat rondslingerde bleek Bruutje perfect te passen, vandaar...
    Dit tuig heeft ook vaste oogkleppen en Bruut en ik vonden dit helemaal R U K...
    Niet dat ie niet braaf was.. (Bruut is altijd braaf ), maar hij gaf duidelijk te kennen dat hij het beperkte zicht erg lastig vond... bijv. tegen de bakrand aanlopen en zich omdraaien bij stoppen (op zoek naar mij )
    Al met al loopt Bruut normaliter ook zonder oogkleppen in het verkeer, dus waarom in tuig dan opeens die dingen?? Ik ga eens kijken of ik de strengen niet aan zijn gewone hoofdstel kan knuppen!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

je kunt van vrijwel alle tuigen de kleppen verwijderen en naar mening moet je dus niet de weg op gaan als je je paard niet durft te mennen zonder kleppen want dan is er dus geen vertrouwen.
    Goed wij mennen dan met shetten maar doen dat bitloos en kleploos ik heb liever dat ze 25 meter van te voren bang zijn voor iets wat ze duidelijk kunnen zien dan dat ze op een meter plotseling iets zien in een ooghoek en in paniek raken.

Onze appie shet hebben we overigens op touwhalster beleerd en is ook zo de straat opgegaan .Hij was in het begin erg bang voor putdeksels etc maar hij zag ze ver van te voren en zodoende kon ik dan afstappen om hem erover te leiden nu heeft hij zoveel vertrouwen dat hij er zelf over heen of langs loopt.

ik zou de strengen zéker niet aan het hoofdstel knuppen.... dat komt niet geod hoor, je zou beter de leidsels aan het hoofdstel kunnen knopen.... en dat kan zolang je hem niet echt voor de kar zet prima met een gewoon rijhoofdstel. Ik ken ook genoeg mensen die ook voor de kar met een rijhoofdstel rijden, maar ik vind het er altijd een beetje ieletjes uitzien, maar dat ziet mijn bitloze hoofdstel ook......helemaal op het enorme hoofd van Morrie

Omdraaien in tuig is iets wat je niet moet laten gebeuren, dan kan he het beste zelf meedraaien als je er niets achter hebt hangen, want als ze het omdraaien eenmaal door hebben en er hangt wel iets achter (al is het een autobandje) dan kom je in een heel lastig parket *ervaring*.

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    49

Ik rij meestal bitloos, maar moet er niet aan denken om zonder bit te gaan mennen. Je kunt geen ors uitvoeren als het misgaat. In de bak kan ik Gipsy perfect sturen op touwhalster, maar buiten op straat vind ik het toch even wat anders. Ze is nog zeer jong en moet alles nog leren. Ze stuurt zeer licht waardoor ik weinig in haar mond hoef te zoeken en we zijn haar stemcommando's aan het leren. Toch vind ik het wel belangrijk dat ik iets meer te vertellen heb over haar als ik erachter zit. Een ongeluk zit in een klein hoekje en ook al vertrouw je je paard helemaal er zijn een helaboel gekken op de weg die geen geduld hebben met aanspanningen.
    Over het mennen zonder oogkleppen. Degene die mij helpt ment zonder oogkleppen en er zijn menhoofdstellen te koop zonder. Gipsy heeft het aangeleerd met en dan wil ik niet zomaar omschakelen op een hoofdstel zonder oogkleppen al hebben wij ze al heel erg open gebogen.

ik men ook niet op een touwhalster maar op een bitless bridle, zo kan ik tenminste links en rechts aangeven, verder is mijn paard perfect op de stem afgericht (is voordat ik eigenaar werd gebeurd) en zodra hij in tuig staat, is hij ineens ook verkeersmak, wat hij onder het zadel bepaald niet is......

Vanwege zijn hoeven men ik nog steeds niet op de weg en ik begin te twijfelen of het moment dat de bekapper gaat zeggen dat het kan ooit komt....

Maar ik heb er alle vertrouwen in dat het mennen zonder bit even goed zal gaan als het vroeger met bit ging. Misschien gaat het ooit gebeuren, misschien ook niet, niets van te zeggen

Aangemeld
    Oct 2004

Mhhh ik denk dat ik inderdaad maar eens een goedkoop rijhoofdstelletje op de kop ga tikken en kijken hoe hij daar op reageert.
    Dan kan ik daarna altijd nog op zoek naar naar een goed kleploos men hoofdstel of inderdaad de kleppen verwijderen.

Maar dan volgende prob.....
    Bit!
    Ik heb mijn shets gereden met leerbit en vond dit een erg prettig bit, zeker voor een jong paard.
    Maar heb net een nieuw bokkebitje gekocht (meer omdat het zo hoort zeg maar, maar niet helemaal achterstaand)

Bitloos vind ik voor mijn gevoel wat te ver gaan voor een jong paard, misschien als hij een paar jaar in tuig zich goed bewezen heeft... maar niet om te beleren.
    Be a realist,
    Remain a dreamer

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Ik heb mijn pony ook voor de wagen staan. Ik kreeg van mn ouders een nieuw tuigje, en het eerste wat ik gedaan heb is de oogkleppen eraf gehaald. Hij werd er heel onrustig van.
    Sunny staat voor de wagen op een doodsimpel dubbel gebroken bitje. Meer heb ik niet nodig.
    Als we met de wagen zonder andere paarden gaan rijden, en er wel iemand met mij meerijdt op de wagen, dan heb ik de keus om bitloos te gaan. Sunny reageert daar echter minder fijn op dan met bitje, maar het behoort dus wel tot de mogelijkheden als je erop traint.
    Groetjes, Lacuna

PS: ik heb de pony geheel zelf opgeleerd vanaf veulen af aan, dus ik ben er heel zeker van dat hij geen andere trauma's heeft dan degene die hij bij mij opgelopen zou kunnen hebben. En aangezien ik weet hoe ik daarmee om moet gaan, geeft mijn paardje voor mij geen problemen. Ik weet niet of ik bitloos zou gaan mennen met een paard wat ik niet van jongs af aan ken! je weet niet wat er gebeurd is bij een vorige eigenaar natuurlijk, en aan de kletter met de wagen is niet erg tof...
    Groetjes, Lacuna

Aangemeld
    Oct 2004

Bedankt voor je tips!
    ook bij spieroefeningen.
    Iedereen bedankt trouwens!!

Stoffel heb ik nou 2 a 3 maanden en weet dat hij voorheen op een manege stond waar hij heel soms een geborsteld en gelongeerd werd.
    Zij heeft hem weer van de fokker.
    Dus er is niet heel veel mee gedaan.
    Op bang voor takjes tegen zich aan na, zie je dat het echt een groen blaadje is.
    Be a realist,
    Remain a dreamer

Bladwijzers

Forum Rechten