Even een vraag die ik ook op Bokt heb gezet, maar die hier vast ook goed beantwoord kan worden aangezien hier een hoge concentratie nh-ers zit.
Mijn probleem is dat Lydia een beetje in een dipje/identiteitscrisis zit die zich ook wat uitstrekt naar de pony's. En dat is best logisch aangezien het shetlanders zijn waar je niet op kunt rijden die bovendien alles al eerst van mij geleerd hebben (clickertraining, nh a la Hempfling, klassieke dressuur tot een bepaalde hoogte en vrijheidsdressuur). Niet echt stimulerend dus. Nu denk ik dat het erg goed is voor haar om zelf eigen resultaten te behalen die los staan van wat ik doe. Daar is ze zelf (onbewust) ook al mee bezig door het touwhalster dat ik een keer gebruikt heb en vervolgens nooit meer steeds te gebruiken voor het trainen van Blacky en het opbouwen van round-penns door de hele tuin. Nu heeft ze zelf nog nooit van Parelli/voest gehoord, maar ik denk dat ze uit zichzelf toch wel een beetje die kant op helt. Snel resultaten willen, niet de pony's over de kop willen jagen, het zelf willen doen maar toch begeleid worden enz. Dat zie ik ook terug in Parelli en misschien ook Voest. En ik ben best bereid om Blacky op te offeren aan dit gedoe, die is qua karakter rotsvast en aangezien ze het toch combineert met voedselbeloningen/clickertrainingen zal hij er niet al teveel lichamelijke en geestelijke schade aan overhouden. Sjors is hier echt totaal ongeschikt voor, maar aangezien Lydia toch niet zoveel met hem opheeft is dat geen probleem.
Goed, een lange, lange inleiding en dan nu de vraag: Wat is voor haar beter geschikt: Parelli of Voest? Het zou een zelfhulp-pakket moeten zijn aangezien we niet naar cursussen kunnen ivm trailerschaarste. De eisen zijn hierboven ook al genoemd: Het moet leuke resultaten geven op de korte termijn en het moet zelf te leren zijn met behulp van de video's/boeken. En het moet niet alteveel zelfdenkzaamheid vereisen maar eerder richting voorgekauwde oefeningen gaan die iedereen onder de knie kan krijgen. Ze moet het namelijk zelf doen, dat wil ze waarschijnlijk ook liever dan dat ik me ermee bemoei. Het gaat hier namelijk om een puber met alle stemmingswisselingen die daarbij horen. Dus Voesters en Parelli's: Welk pakket zou ik moeten kiezen in deze situatie en waarom?
Bladwijzers