Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 24

Topic: handpaard ervaring???

handpaard ervaring???

Hoi, ik heb een paardje bij gekocht, een mooie bonte rustige drie jarige merrie met waarschijnlijk een beetje tinkerbloed. ik ben al begonnen met parellien en dat gaat best goed. maar als ik met jolly ga rijden zou ik plukje ook graag mee nemen. ik zat te denken om haar aan de hals van jolly te binden en met de 12 footrope haar te begeleiden eventueel met de jojo game.
    Wat denken jullie hier van en heeft iemand hier ervaring mee.

Groetjes Wil.
    RIJJIJIJZERVRIJ. TAKE THE TIME IT TAKE'S AND IT TAKE'S LESS TIME

Actief Forumlid allegro's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004

Re: handpaard ervaring???

Ik heb mijn hafje toen ie nog jong was regelmatig als handpaard meegenomen. Erg leuk!! Ik zou je paardje niet vastbinden aan de andere, veel te gevaarlijk als er wat gebeurd. En als ie niet lopen wil is het erg vervelend voor het leidpaard. Gewoon een 12 ft rope moet voldoende zijn. Veel plezier!!

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Andor heb ik verkeersmak gemaakt en ingereden als handpaard. Absoluut een aanrader!

Je moet een leidpaard hebben wat goed aan de hulpen staat ,liefst op 1 hand is te rijden.

En idd NIET vastknopen, ben je mal!!!! Echt NIET doen.

Lang touw nemen en dat is voldoende.

trek handschoenen aan! En neem de eerste keren een helper mee.

Mijn leidpaard vindt dit de mooiste manier om weg te gaan Dan heeft hij nl een HEEL belangrijke taak.

Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Ik heb het omgekeerde...

een haf van 2 jaar, super verkeersmak en luistert goed naar lichte hulpen.

en een fries van bijna 4 jaar, is niet super verkeersmak, snel right brained en daarom niet helemaal te vertrouwen in het zadel op de weg.

maarja op de haf kan ik dus nog niet rijden...

succes in ieder geval ermee
    groetjes Elianne
    The darkest hour is befor it get light!!!

Ik had het gisteren ff in de bak uitgeprobeerd maar als hij dan ff blijft staan was het toch wel ff trekken, dus ik denk dat als hij dat buiten doet dat het wel makkelijk is als hij aan de hals van mijn stoere tinker trekt.

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik heb wel een klein beetje handpaard ervaring, maar alleen in de bak.
    Volgens mijn ervaring is het makkelijker om op het dominantere paard te zitten. Hierdoor heb je betere controle wanneer de paarden lopen te ouwehoeren onderling.
    Als ik op het minder dominante paard zat, dan had deze non-stop zn reisgenoot in zn kont hangen. Tja What you gonna do about it? Zou handig zijn wanneer hij de drivinggame kent met de stick maar dat was in mijn geval niet zo.
    Het is ook makkelijk als dit dominantere paard ook de vlotste is van het stel. Zo heb je minder last van het inhalen van het handpaard, al zou dit met een goed 7-games fundament ook geen probleem zijn.

Ik zou ook helemaal niets vastbinden, lijkt me gevaarlijk. Dan heb ik wel eens gedaan als ik meer dan 3 paarden in 1 keer uit het land moest halen maar dat is anders natuurlijk.
    Handschoenen zou ikzelf niet aandoen. Zo heb je veel minder gevoel in je handen en het lijkt me niet nodig bij een paard wat de basispricipes kent van het leiden aan halster.

Hand-paard-rijden vind ik echt super leuk en het lijkt me geweldig om dit ook op buitenrit te doen! Voorwaarde is dat je zelf op een makkelijk paard zit Ik vind het buiten rijden soms al lastig genoeg met 1 paard.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Actief Forumlid annebe's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2004

Wij hebben het ook veel gedaan met de shets.
    Vriendin op haar arabier, ik op mijn grote shet en de andere shet als hand paard mee.
    Wij hadden dan het voordeel dat beide shets verkeermak waren en dus puur om de beweging ging.

Maar inderdaad nergens aan vast binden, want het paard waar je op rijd kan als je hand paard schikt een ontzettende klap verwachten (waar dan ook)
    Be a realist,
    Remain a dreamer

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Ik heb mn baby een paar keer meegenomen als handpaard (eigenlijk nam maaike hem meestal mee, want hij is liever bij sjobrend dan bij shafai)

Zoals antheman al zet: het makkelijkst is het om te oefenen met een helper, die het handpaard kan stimuleren om te lopen, of over kan nemen in geval het niet meer gaat.

Het leidtouw hielden wij altijd vrij kort, omdat het handpaard maar 1 juiste positie heeft en dat is met zijn hoofd zo dicht mogelijk bij jouw been. Bij een te lang touw kan het handpaard tever naar voren (en zo voor het leidpaard langsgaan ) of juist tever naar achter en achter de kont langs naar de andere kant.

Mij lijkt het voor de paarden niet eerlijk wanneer je een flink dominanter paard als leidpaard meeneemt. Is ook voor de veiligheid niet goed, want zelfs Misa gaat Shaf uitdagen zodra we stil staan

Vastknopen zou ik niet doen, wel sloeg ik vaak het touw 1x om de knop.

Paarden leren erg snel dat ze gewoon naast/achter de schouder van het leidpaard moeten blijven. Zo lopen ze in de kudde tenslotte ook: de ondergeschikte naast de schouder van de dominanter, of de baby naast zijn moeder (of vader )
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

dat lijkt mij wel een goede tip om het touw kort te houden, dat had ik in de bak ook dat hij voor achter en rond het leid paard loopt. verder heb ik qau rang orde niets te kiezen. ik heb maar twee paarden en op eentje kan ik maar zitten. ik wil het ook gaan doen om het leidpaard rustiger te maken als er een ander paard bij loopt.
    die kan dan bijna niet meer mormaal stappen.

Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Mijn leidpaard is duidelijk ondergeschikt aan het handpaard en loopt ook nog eens langzamer.

DIt is voor ons geen belemmering om te handpaarden.

en handschoenen kan ik echt van harte aanbevelen, mocht de een doorlopen en de ander stilstaan , ach, dat voel je wel hoor.

Heee, het is gelukt, ik heb met twee paarden al een heel eind gereden. ik had het hand paard met een gewoon touw met veiligheids knip vastgebonden aan de ring van het zadel waar ook de singel aan zit.
    het ging perfect.hij liep zo goed mee. nu kan ik toch twee handen gebruiken om mijn tinker in bedwang te houden.
    Die wil iedere keer aandraven en dan moet ik telkens trompetten en inbuigen.

Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Wil, als het een keertje misgaat..... het blijven wel paarden.....een keertje schrikken is zo gebeurd.... dan zitten ze dus wel mooi aan elkaar vast.....

Het kan wel hoor, aan elkaar vast maken. De cowboys doen niet anders, maar je moet wel zorgen dat je een veiligheidsknoop hebt die je meteen los kan rukken in één handeling, anders is het echt gevaarlijk.
    Waarom moet jouw tinker met twee handen in bedwang gehouden worden? Is die nog zo jong? Enne.. wat is trompetten?

Het is wel fijn om een heel stabiel, ervaren paard te hebben als leidpaard, maar ja.. soms heb je niet alles voorhanden he

Ik heb een veiligheidsknoop en zo'n veiligheidsknip.
    als ik alleen ben is mijn tinker supermakelijk maar met een ander paard er bij moet hij altijd wat drammen. maar dat is zo al minder als met een vreemd paard. daarom lijkt het me voor mijn tinker ook zo'n goede oefening, om rustiger te worden met rijden in een groep.trompetteren is toch met je hand over de teugels wrijven voor dat je gaat inbuigen

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Wil
    trompetteren is toch met je hand over de teugels wrijven voor dat je gaat inbuigen
    O haha ik wist niet dat het zo heette..

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten