Interessant. Waarom onverantwoord.
De Engelse neusriem zou met kracht kunnen breken en dat heb je sclkechts een vodje in je handen. Met een hoofdstel rijd ik altijd met dubbel teugel, heb je iets reserve voor 't geval dat je bleef haken achter een lantaarnpaal ofzo.
Maar onverantwoord omdat ik denk dat wij niet de illusie hoeven te hebben dat onze paarden altijd keurig luisteren, het blijven dieren die met andere ogen naar ónze wereld kijken.
Het bitloos rijden wordt naar mijn bescheiden mening gezien als doel op zich, terwijl ik eerder denk dat het een aardig middel is om te testen of je subtiel kan sturen, verzamelen etc. Doordat men mij zo ziet rijden denken vele mensen Heej, dat wil ik ook ! Ik doe het omdat het kan, en omdat we het prettig vinden. Maar in onze drukke wereld waar auto's, motoren en andere weggebruikers mede het straatbeeld bepalen is het denk ik toch gevaarlijk overgelevered te zijn aan de (good) wil van je paard. Op de pensionstal waar ik stond deden mensen, kinderen, me na, alleen mijn weg is een lange weg geweest van c.a. 20 jaar! Ik heb geleerd te zitten op een zadelloos paard en ook geleerd paarden in te schatten en zodoende in te kunnen spelen op iets om ons niet in gevaar te brengen. Al met al blijf ik bij mijn mening dat het een middel is om een bepaald doel te bereiken, maar het mag m.i. geen doel op zich zijn.
Er is zoveel gevaar op de weg tegenwoordig, zo enorm veel. Auto's rijden je met 80 voorbij, en niet iedereen in die auto's houdt dus rekening met onze paarden.
Maar goed, ik doe het wel en het bevalt ons goed. Toch zal ik het liever niet promoten, hoogstens in een manege of andere afgesloten ruimte.
Veiligheid is denk ik belangrijker.
Bladwijzers