Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: Paard sluit zich af

  1. #1
    Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Delft
    Leeftijd
    36
    Berichten
    3.656
    Dagboek Berichten
    1

    Paard sluit zich af

    Hallo

    Ik loop al een tijdje tegen een probleem aan. Ik kan soms vrij heftig zijn in mijn bewegingen naar Albert toe, en hij reageert daar dan op door zich af te sluiten, niet meer te komen. Heel typisch is dan: Hoofd in de lucht en heel hard snuiven. Okee, boodschap duidelijk, wees eens wat rustiger en beheersder. Goed dat vind ik ook lastig, dus als iemand aar een paar tips of oefeningen voor heeft. Of bevoorbeeld een oefening die alleen lukt door heel rustig en beheerst met je lichaam te werken... da's van harte welkom..

    Maar mijn probleem is eigenlijk deze, op het moment dat hij "weg" is is hij heel erg moeilijk terug te halen. Hij stopt niet als ik stop met lopen (zo werk ik op de grond, als ik stop, stopt hij, als ik aanzet tot draven/galoperen, doet hij dat, en omdat ik geen zin heb om mee te blijven rennen, ondersteun ik waar nodig met mijn hand. en lifeup/life down heb ik van jullie afgekeken en dat is een verademing ). Maar goed, hij stopt dus niet, komt niet, kijkt niet.. aandacht is totaal weg. Ja hij spurt weg als je je hand een heel klein beetje omhoog brengt. Wat ik tot nu toe gedaan heb is heel veel wendingen, dus draven-stop-omdraaien-stop-weer draaien-stop enz. Als dat in een rustig tempo gebeurt zie je hem langzaam weer een beetje terugkomen. Wat ik ook weleens doe is naar hem toe gaan en hem helemaal weer relaxt aaien (ogen dicht dus ). Ik vraag me dus af, hoe zouden jullie hem "terug halen" en hebben jullie tips om het wat soepeler te laten verlopen? ik ben benieuwd...

  2. #2
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Paard sluit zich af

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Tinky
    Maar goed, hij stopt dus niet, komt niet, kijkt niet.. aandacht is totaal weg. Ja hij spurt weg als je je hand een heel klein beetje omhoog brengt.
    zijn aandacht is dus wel degelijk bij jou.....
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Tinky
    Wat ik tot nu toe gedaan heb is heel veel wendingen, dus draven-stop-omdraaien-stop-weer draaien-stop enz. Als dat in een rustig tempo gebeurt zie je hem langzaam weer een beetje terugkomen. Wat ik ook weleens doe is naar hem toe gaan en hem helemaal weer relaxt aaien (ogen dicht dus ).
    je geeft zelf al het juiste antwoord, je bent zo op de goede weg hoor Tinky! Jouw paard heeft blijkbaar veel rust nodig van jou. Dan weet hij wat hij aan je heeft en kan ontspannen. Da's prima. De wilde spelletjes komen later, daar is heel veel vertrouwen voor nodig. Probeer die heftige bewegingen dus nog even achterwege te laten als dat kan?

  3. #3
    Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Delft
    Leeftijd
    36
    Berichten
    3.656
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Paard sluit zich af

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door tinky
    Maar goed, hij stopt dus niet, komt niet, kijkt niet.. aandacht is totaal weg. Ja hij spurt weg als je je hand een heel klein beetje omhoog brengt.
    zijn aandacht is dus wel degelijk bij jou.....
    Hee, daar zeg je me wat

    je geeft zelf al het juiste antwoord, je bent zo op de goede weg hoor Tinky! Jouw paard heeft blijkbaar veel rust nodig van jou. Dan weet hij wat hij aan je heeft en kan ontspannen. Da's prima. De wilde spelletjes komen later, daar is heel veel vertrouwen voor nodig. Probeer die heftige bewegingen dus nog even achterwege te laten als dat kan?
    haha, als dat kan.... Ten eerste, ik weet dat je gelijk hebt, vind het best moeilijk omdat ik het heerlijk vind om heftig te spelen. Als ik het beheerst hou doettie wel mee. Maar je hebt gelijk, en ik zie er ook wel een uitdaging in, veeeel meer rust in te bouwen. Ik denk dat dat de preciesie ook wel ten goede komt...

    Maar dan vraag ik me af, kan iemand me een paar tips geven voor wat oefeningetjes, die bv gewoon elkker in stap kunnen... iemand die me een beetje wil en kan isnpireren?

  4. #4
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Paard sluit zich af

    Als ik met Vash speel, dan heb ik voor mijn idee een stukje onbedorven natuur voor me, dat ik niet wil afschrikken. Mijn bewegingen zijn dus langzaam en beheerst en alles met een SMILE.
    Veel paarden vinden het prachtig om op die kleine aanwijzing te wachten en dan weg te spurten, als je daarna weer rustig wilt spelen zal je hem er echt even van moeten overtuigen dat die kleine handbeweging niet meer komt en het wilde spelletje over is. je kan ook doorgaan tot hijzelf aangeeft dat het genoeg is geweest (door wél bij je te komen). Het zijn af en toe net 4 jarige mensenkinderen met wie je aan het stoeien bent. Dat spel moet je samen leren.

  5. #5
    Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Delft
    Leeftijd
    36
    Berichten
    3.656
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Paard sluit zich af

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Als ik met Vash speel, dan heb ik voor mijn idee een stukje onbedorven natuur voor me, dat ik niet wil afschrikken. Mijn bewegingen zijn dus langzaam en beheerst en alles met een SMILE.
    Veel paarden vinden het prachtig om op die kleine aanwijzing te wachten en dan weg te spurten, als je daarna weer rustig wilt spelen zal je hem er echt even van moeten overtuigen dat die kleine handbeweging niet meer komt en het wilde spelletje over is. je kan ook doorgaan tot hijzelf aangeeft dat het genoeg is geweest (door wél bij je te komen). Het zijn af en toe net 4 jarige mensenkinderen met wie je aan het stoeien bent. Dat spel moet je samen leren.
    Lila, dat heb je mooi gezegd. Dit soort beelden (stoeien met spelende kinderen, hoe ga je met ze om) passen erg bij mijn benadering, en met het beeld wat je hier schept kan ik ontzettend veel. Grappig dat ik me hier bewust van word, waar ik het meeste mee kan. Ik persoonlijk kan vrij weinig met concrete aanwijzingen, meer met een beeld, waar ik een gevoel aan koppel en wat ik vervolgens (op gevoel) uitvoer en aan het paard weer terug zie. Ik vermoed dat ik eerst een aantal dingetjes moet voelen, een paar aspecten gedaan moet hebben, en dan iemand aan de kant die de practische, concrete dingen corrigeert. Leuk om te ontdekken en even concreet neer te typen

    Ik denk zelf dat het ook erg zal helpen om heel bewust rustig naar hem toe te gaan en vanuit die rust rustig met hem te gaan werken, eerst veel stap (sla ik onbewust ook vaak over) en veel gedult hebben. Heel confronterend was een filmpje van laatst waarin ik hem vroeg te komen wat hij niet deed, ik had het gevoel dat ik een eeuwigheid heb zitten wachten, op het filmpje was het 6 seconden moet zeggen dat dat wel even schrikken was. Ik ben nu een vriendin met een camera aan het vragen om me eens een uur te komen filmen, ik denk dat ik daar weer een hoop van op kan steken

    In elk geval ontzettend bedankt voor je reactie! Ik vermoed dat als ik de rust gevonden heb, het combineren van actie en rust een heeeeel lastig puntje gaat worden, dat ik of in het een doorschiet, of in het ander.. maar da's toekomst, stapje voor stapje Charlot

    Groetjes Charlotte

  6. #6
    Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Brabant
    Berichten
    834

    Re: Paard sluit zich af

    Hey,

    Een vergelijkbaar probleem loop ik ook tegenaan. Met mn sunny kan ik echt heel fel en heftig spelen, en hij doet net zo fel terug. We hebben er samen veel plezier in.
    Nu werk ik sinds kort ook met een welsh pony, en zelfs een voor mij kalme behandeling was veeeeel te veel voor haar. Dan werd ze een groot blok beton, en als ik niet optijd opzij stapte kon ik een hoef op mn voorhoofd krijgen.
    Ik ben toen mijn bewegingen "rond" gaan maken. Zoals ze bij Tai Chi ook wel doen zegmaar. Iedere beweging die je maakt vloeit over in een volgende beweging, zodat heel je lichaam lijkt te vloeien. Dit vergt wel even enige oefening, maar je kunt je bewegingen dus prima oefenen zonder paard.
    Wat ik nu merk is dat sunny er ook heel fijn op reageert. Hij is nét ff iets meer met me bezig dan voorheen, en het contact is net ff wat dieper. De felheid is absoluut niet uit ons spel, maar het is bewuster geworden.
    Hoop dat je n beetje snapt wat ik bedoel, en dat je er wat mee kunt.

    Groetjes Lacuna

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •