Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 23

Topic: Re: jullie gaan kwaad zijn...

Re: jullie gaan kwaad zijn...

Even een vraagje: klopt het dat je het opstijgen bij parelli moet opbouwen, want ik lees dat je een tijdje in de stijgbeugel kon staan. Mijn eerste reaktie is....lijkt me niet fijn voor het paard. Ik heb weleens gelezen dat het opstijgen zonder krukje een enorme belasting voor het paard geeft....en dat het gewicht vele malen wordt verdubbeld. Ook vaker op en afstijgen lijkt me geen pretje. Ik probeer altijd zo snel mogelijk te gaan zitten, en zorg voor een zachte landing. Ben wel benieuwd naar de methode en hoe dit te doen. Hoop dat ik snel mijn pakket kan vinden tussen de verhuisdozen..... Hoe doen jullie dit?

Actief Forumlid mariejo's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    57

Re: [L1] opstijgen volgens Parelli

Op het moment stijg ik nog niet op, maar zoals ik het begrijp, zorg je eerst dat je paard stevig staat.
    Dit doe je door een paar maal je zadel heen en weer te bewegen zodat je paard zijn voorbenen uitelkaar zet.

Je houd vervolgens de voorkant van je zadel vast en de manen.
    Dan stijg je op, maar gaat niet zitten, je strekt je op en gaat weer terug en doe dit drie keer.
    Bij de derde keer ga je met je bips in het zadel leunen, je staat dan nog in de stijgbeugel, je heupen houd je naar de voorkant van je paard gericht. Je kijkt daarbij de hele tijd in het paard zijn oog.

Je vraagt toestemming, door te aaien, en als je paard netjes blijft staan heb je in mijn ogen toestemming.
    Dan pas doe je je been over je paard heen.

Heel verhaal, hoop dat het duidelijk is.
    En mocht het niet goed door mij verwoord zijn, dan lees ik het graag, zodat als ik er aan toe ben ik het wel goed doe.
    Prendre la vie comme elle vient!

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Zoals jij het beschrijft MarieJo moesten wij het ook doen van Eddy.

Vooral het paard met zijn voorbenen in balans te laten staan vond ik echt heel grappig! Nooit eerder aan gedacht, maar oh zo logisch!!

Wat wij ook deden was tijdens het staan in de beugel met je hand zwaaien richting hoofd zodat je kon zien of ze dat niet eng vonden ivm het wisselen van touwkant, je gooit immers het touw over zijn hoofd.

Eddy noemt dat pre-flight checks
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Actief Forumlid Veerle D's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

hoi,

ik weet niet hoe het zit met het gewicht met opstijgen, maar ik heb wel eens ergens gelezen dat je gewicht door te lichtrijden verdubbeld. Kan het helaas niet uitleggen want weet het niet meer precies, maar misschien is dat dan ook wel zo met opstijgen.
    Als het zo zijn zijn, zorg je wel dat de rug minder aan een kant belast wordt door de kant waar je opstijgt af te wisselen
    Grote hooinetten voor in de wei! kijk op <!-- w -->http://www.hooinet.nl<!-- w -->

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Dat wiebelen (bijvoorbeeld aan de zadelknop) dient om het paard voor te bereiden, dat hij dus stevig gaat staan. Opstijgen - dicht bij het paard blijven, niet met volle gewicht aan een kant hangen - dat je daarna even blijft staan in de beugel, even een aai geeft, is het 'toestemming vragen' , Je hoeft niet drie keer op en af hoor, dat is gewoon om te oefenen en dat moet je in je assessment doen.

Ik vind het een crime!! Zowel voor het paard als voor mezelf. Normalerwijze stijg ik (als ik kan) op vanaf en verhoging.
    Toen ik mijn level 1 ging opnemen had ik het opstijgen (3x links, 3x rechts) helemaal op band staan, kwam ik erachter dat ik vergeten was mijn leadrope naar de andere kant te slingeren toen ik aan de andere kant afsteeg dussssss toen deed ik hem over.

Nu krijg ik mijn videoband terug van Eddy, en wat denk je?? Het opstijgen moet over!! Ik heb de rope te lang en kijk niet genoeg in Amy´s ogen. Toen moest ie NOG een keer rrrrrrrrrr

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Ook ik vindt het waardeloos dat gehang aan de zijkanten. Uiteraard begrijp ik wel de doelstelling erachter maar gezond voor lijf en leden voor beide partijen lijkt het me niet.
    Als je een veertje bent denk ik dat het niet zo erg is, maar ik met mijn bijna 70kg vindt het nogal wat, zeker omdat ik geen schwung meer heb om omhoog te komen, en dan is het meer hangen en hijsen, dan licht omhoog komen.
    Acheraf was ik dan ook wel blij dat mijn Level1 filmen strandde, zo hoefde ik die sessie in ieder geval niet uit te voeren.
    Mijn uitdaging is Amon netjes voor het hek te squeezen terwijl ik erop zit. Dat hij netje voor me blijft staan, dat ik vanaf het hek het zadel heen en weer haal, en het stilstaan van zijn kant is voor mij de bevestiging dat ik toestemming heb. Gaat hij aan de wandel, naar voren of naar achteren dan weet ik dat ik er nog niet op mag en doen we het ritueel van voren af aan.
    En zo kan ik dus ook beide kanten opstijgen, dus zowel aan de linker als rechterkant, kwestie van Amon andersom laten staan
    www.crystal-carving.com

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Valt best mee denk ik hoor, als je snel opstijgt, dat hangen is voornamelijk met je gewicht op de rug van het paard.

helaas is dat ons niet allemaal meer gegeven om snel, soepel en licht als een veertje op te stijgen, ik ben tegen de 50, heb een behoorlijk krakkemikkig lijf en oefen me suf op het opstijgen.
    Ik ben nu 15 kilo afgevallen en voor ik het verantwoord vind om vanaf de grond op te stappen, zullen er nog zeker 10 kilo af moeten.
    Ik heb een paard zonder schoft, en een boomloos zadel, dus je snapt wat er gebeurt: zadel hangt onder de buik en ik sta nog op de grond.

De laatste 25 jaar ben ik nooit vanaf de grond opgestapt, vroeger reed ik op een manege waar het verplicht is om met een opstapje op te stijgen en die gewoonte heb ik altijd gehouden.

Ik baal dus ook ontzettend van deze task en ga vrolijk door met vieze dingen eten en lekkere dingen laten staan...... en honger hebben.... 't is voor een goed doel, zullen we maar zeggen.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dunya
    Valt best mee denk ik hoor, als je snel opstijgt, dat hangen is voornamelijk met je gewicht op de rug van het paard.
    Jaaaa als je snel opstijgt... maar 40jaar, beetje reumatisch, stijf en niet al te licht, maken het opstijgen (en vooral het snelle) een beetje lastiger.. he Bren!? Wij als ouwe kneusjes doen dat niet meer zo makkelijk.

Hihihi Morrie, welcome to the club..

misschien kan Pat een pakket voor bejaarden ontwikkelen: opstappen met een krukje, de games zittend vanaf een een rollator mogen doen...(doe ik al vaak, mar dan vanaf m'n opstapkrukje of gewoon op de grond zittend)

Haha wat een leuke reacties....Gelukkig delen de meesten van jullie mijn mening. Het is gewoon niet goed voor het paard om te hangen, en als je een beetje stijf bent inderdaad ook niet voor jezelf. De oplossing van Brende is dan een geweldige oplossing. Opstijgen met een krukje is de oplossing voor het paard en jezelf, en juist dan is het van belang dat je paard netjes stilstaat. Heb al zo vaak mensen met een been op een krukje en een been in een stijgbeugel in een soort spagaat, ballet oefening gezien ....hihihih. Altijd erg leuk om te zien en voor de meeste paarden een leuk spel.

gr. Marjolein

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    48
    Dagboek Berichten
    13

Ik doe het dus niet en ben het ook niet van plan... Ik wiebel wel met het zadel voordat ik erop stap, maar dat deed ik eigenlijk altijd al . Maar drie keer hangen aan een kant van het zadel, nee dat doe ik niet. Ik stap in een keer op, om de simpele reden dat ik niet Kate's rug onnodig wil belasten aan een kant. Overigens stap ik links en rechts op, dus dat wissel ik wel regelmatig af.

Eigenlijk vraag ik al toestemming op het moment dat ik aan het zadel wiebel, zodra Kate stabiel gaat staan en niet meer hoeft te verstappen, dan pas stap ik op. Volgens mij is dit óók een manier van toestemming vragen, maar niet zo belastend voor haar rug. Overigens weeg ik maar 50 kg, ben ik behoorlijk lenig en is Kate een stevige haflinger, dus het zou in principe wel op z'n Parelli's kunnen, maar ik kies er niet voor.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

foto ter verduidelijking

Ik vind het ook niks, mijn hele zadel gaat ook naar één kant hangen en dan zit ik weer scheef Dit probleem heb ik niet als ik op de gewone manier opstijg, dus dat gaat hem voor mij ook niet worden

Maar WAT!!!

Nu krijg ik mijn videoband terug van Eddy, en wat denk je?? Het opstijgen moet over!! Ik heb de rope te lang en kijk niet genoeg in Amy´s ogen. Toen moest ie NOG een keer rrrrrrrrrr
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Jaaaaaaaaaa ik ben gezakt op het onderdeel opzadelen (deze stomme doos stond aan de normal kant ) en het opstijgen dus. Maaaaar de videoband met her-examen is alweer onderweg naar Eddy

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten