Hooj iedereen,
Ik zal eerst even mijn situatie uitleggen, anders wordt het wel ingewikkeld Ik heb een jong ijslanderhengstje (1 jaar), hij staat nu op een soort van begrazing. Deze zomer komt hij waarschijnlijk naar de boerderij en ik wil graag een rustig begin maken met PNH. Hij is dan 2 jaar. Het probleem is eigenlijk: ik woon 2,5 uur (met de auto) van hem vandaan. Dat betekent dus dat, als ik daar op vakantie ben, een week bijvoorbeeld elke dag wat kan doen, maar de volgende 3 weken ben ik er niet en dan wordt hij door andere uit de wei gehaald en verzorgd e.d. Zelf heb ik nog geen ervaring met PNH, ik heb tot nu toe alleen de boekjes bij het pakket doorgelezen. Ok, nu mijn vragen (het zijn er wel erg veel):
-Heeft er iemand ervaring met PNH met een jonge hengst? Ik moet hier wel bij vertellen dat hij al goed aan de hand mee loopt, gewend is aan poetsen en dat hij keurig zijn achterhand laat wijken bij druk tijdens het poetsen. Helemaal onervaren is hij dus niet, hoewel hij natuurlijk die zomer wel terug komt van het land en vast alles even herhaalt moet worden e.d.
-Begin ik niet te vroeg?
-Zo’n jong paardje heeft natuurlijk nog maar weinig concentratie. Wat moet ik doen als hij zijn concentratie verliest?
-Wanneer moet ik stoppen tijdens een “sessie”? Ik dacht namelijk dat er in een boekje stond dat je pas moet stoppen als het lukt, anders krijg je een paard dat bang is voor aanrakingen. Maar ik zie het niet zo zitten om met hem bijv. 2 uur te staan.
-Is het wel “nuttig” als hij weer een jaar op wei staat? Moet ik het jaar daarop weer opnieuw beginnen? Kan ik beter wachten tot 2006, als hij 3 jaar is (dan ga ik daar studeren en kan ik wel een paar keer per week komen)?
-Reageren hengsten anders (agressiever?) op wijken voor druk?
-Heeft er iemand nog andere tips?
Sorry voor de vele vragen. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Alvast bedankt.
Elise
(een echte beginner met PNH haha, was nog niet duidelijk he )
Bladwijzers