Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: [L1] Parelli met een jonge hengst?

Actief Forumlid Naepir's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

[L1] Parelli met een jonge hengst?

Hooj iedereen,

Ik zal eerst even mijn situatie uitleggen, anders wordt het wel ingewikkeld Ik heb een jong ijslanderhengstje (1 jaar), hij staat nu op een soort van begrazing. Deze zomer komt hij waarschijnlijk naar de boerderij en ik wil graag een rustig begin maken met PNH. Hij is dan 2 jaar. Het probleem is eigenlijk: ik woon 2,5 uur (met de auto) van hem vandaan. Dat betekent dus dat, als ik daar op vakantie ben, een week bijvoorbeeld elke dag wat kan doen, maar de volgende 3 weken ben ik er niet en dan wordt hij door andere uit de wei gehaald en verzorgd e.d. Zelf heb ik nog geen ervaring met PNH, ik heb tot nu toe alleen de boekjes bij het pakket doorgelezen. Ok, nu mijn vragen (het zijn er wel erg veel):

-Heeft er iemand ervaring met PNH met een jonge hengst? Ik moet hier wel bij vertellen dat hij al goed aan de hand mee loopt, gewend is aan poetsen en dat hij keurig zijn achterhand laat wijken bij druk tijdens het poetsen. Helemaal onervaren is hij dus niet, hoewel hij natuurlijk die zomer wel terug komt van het land en vast alles even herhaalt moet worden e.d.

-Begin ik niet te vroeg?

-Zo’n jong paardje heeft natuurlijk nog maar weinig concentratie. Wat moet ik doen als hij zijn concentratie verliest?

-Wanneer moet ik stoppen tijdens een “sessie”? Ik dacht namelijk dat er in een boekje stond dat je pas moet stoppen als het lukt, anders krijg je een paard dat bang is voor aanrakingen. Maar ik zie het niet zo zitten om met hem bijv. 2 uur te staan.

-Is het wel “nuttig” als hij weer een jaar op wei staat? Moet ik het jaar daarop weer opnieuw beginnen? Kan ik beter wachten tot 2006, als hij 3 jaar is (dan ga ik daar studeren en kan ik wel een paar keer per week komen)?

-Reageren hengsten anders (agressiever?) op wijken voor druk?

-Heeft er iemand nog andere tips?

Sorry voor de vele vragen. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
    Alvast bedankt.

Elise
    (een echte beginner met PNH haha, was nog niet duidelijk he )

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Re: [L1] Parelli met een jonge hengst?

Hoi Elise!

Je kan prima met 'm gaan oefenen en dan weer een aantal weken niet hoor. Ze onthouden het prima! Het gaat allemaal wat spelenderwijs en dat kunnen ze best 2 uurtjes volhouden. Helemaal omdat je hem daarna weer een aantal weken met rust kan laten. Gewoon af en toe een pauze inlassen. Het hoeft niet zo lang, net wat je wilt. Ik zou je wel adviseren om door te gaan tot je een succesje hebt behaald. Dus niet halverwege een oefening stoppen, maar stoppen als je succes hebt gehad. Als je bang bent dat je geen tijd genoeg hebt voor een nieuwe oefening, herhaal dan de vorige(of stop emee voor die dag), maar begin niet met iets nieuws als je onder tijdsdruk staat.....dat werkt vaak averechts! Leg je lat dus niet te hoog. Dan is de kans dat je je doel haalt veel groter. Het hoeft allemaal niet hup hup. Hoe eerder je met hem begint, hoe meer plezier je er later van zult hebben als ie groter en sterker is geworden. En het is nog erg leuk om te doen ook!! Veel plezier!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Parelli raadt aan om pas met hengsten te gaan werken als je level 3 bent, oftewel: als je al heel veel ervaring hebt met paarden en je al heel veel geleerd hebt. Hengsten kunnen namelijk veel feller en onverwachter reageren dan ruinen en merries.
    Heb je geen meer ervaren nh-persoon in de buurt die jou kan helpen?

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Naepir
    -Begin ik niet te vroeg?
    Nee hoor, twee jaar is prima! Ik ben met mijn merrie met PNH begonnen toen ze 2,5 jaar was. Natuurlijk kom je altijd wel problemen tegen, maar hoe jonger ze respect voor je krijgen, leren met je om te gaan e.d., hoe beter wat mij betreft

-Zo’n jong paardje heeft natuurlijk nog maar weinig concentratie. Wat moet ik doen als hij zijn concentratie verliest?
    Gewoon even iets anders
    Laat 'm even los, laat hem grazen, doe de Friendly Game. Vraag op zo'n moment gewoon even niks van 'm. Ik moet zeggen dat de concentratie bij paarden vast zal verschillen, mijn merrie had er over het algemeen niet zo'n moeite mee om de aandacht vast te houden. Maar veel Friendly Game tussendoor zal zeker helpen om je paard even 'bij te laten komen'.

-Wanneer moet ik stoppen tijdens een “sessie”? Ik dacht namelijk dat er in een boekje stond dat je pas moet stoppen als het lukt, anders krijg je een paard dat bang is voor aanrakingen. Maar ik zie het niet zo zitten om met hem bijv. 2 uur te staan.
    Wat al gezegd is: stoppen als het goed gaat en de lat niet te hoog leggen
    Zorg ervoor dat het altijd leuk blijft voor jullie beiden! Als er te veel tijdsdruk bij komt kijken, houd je het bij de makkelijke oefeningen.

--Is het wel “nuttig” als hij weer een jaar op wei staat? Moet ik het jaar daarop weer opnieuw beginnen? Kan ik beter wachten tot 2006, als hij 3 jaar is (dan ga ik daar studeren en kan ik wel een paar keer per week komen)?
    Het is altijd nuttig, mits je er genoeg tijd in steekt om de Games goed te krijgen. Zorg dat je paard het concept echt snapt en dat je de Games stukje bij beetje wint, ookal duurt dit wat langer omdat je niet elke dag bij je paard kan zijn. Als je zorgt dat de Games er goed inzitten en dat je paard alles ook echt snapt, vergeet je paard zoiets niet en kun je gerust een tijdje 'niks' doen.

--Reageren hengsten anders (agressiever?) op wijken voor druk?
    Dat weet ik niet, wel zijn hengsten over het algemeen wat 'moeilijker'. Ze hebben natuurlijk toch meer dat 'ik-wil-de-leider-zijn' over zich (wat overigens ook niet elke hengst heeft en een merrie kan net zo 'erg' zijn vind ik). Parelli raadt inderdaad aan om pas aan een hengst te beginnen als je level 3 hebt, maar ik kan me voorstellen dat je je hengst niet weg doet. Je hebt nu eenmaal een hengst en daarmee wil je PNH doen
    Ik zou ook zeker nu met PNH beginnen, nu is hij nog jong en heb je nog meer te zeggen. Als hij drie jaar is, is dit misschien weer anders. Een goed begin is het halve werk zullen we maar zeggen hihihi...

--Heeft er iemand nog andere tips?
    Forceer niks, zorg dat het geen verplichting wordt, maar dat je elke keer ontzettend veel lol erin hebt samen. Het leuke van een jong paard is, dat je die hele groei doormaakt en dat je dit middels de 7 Games allebei kan doormaken. Het is ontzettend leuk om van elkaar te leren op zo'n manier!

-Sorry voor de vele vragen. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
    Vooral vragen blijven stellen hoor! Als je ergens mee zit, zijn er vast mensen hier die je kunnen helpen. Heel veel plezier toegewenst!
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Aangemeld
    Nov 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Parelli raadt aan om pas met hengsten te gaan werken als je level 3 bent, oftewel: als je al heel veel ervaring hebt met paarden en je al heel veel geleerd hebt. Hengsten kunnen namelijk veel feller en onverwachter reageren dan ruinen en merries.
    Heb je geen meer ervaren nh-persoon in de buurt die jou kan helpen?
    Ik heb onlangs een artikel gelezen van hem, waarin hij waarschuwt tegen hengsten. (voor geïnteresseerden: http://parelli.parellinet.net/info_p...%20Savvy&t=lit ) Ik herken in dit artikel absoluut niet dat kleine wollige beestje van me , maar ik snap wel goed waarom Parelli hiervoor waarschuwt.

Ik heb geen ervaren nh-persoon in de buurt voor zo ver ik weet, maar de eigenaren van het bedrijf waar Naepir staat (Gimli, het vroegere Punktur, misschien ken je het wel aangezien je een ijslander hebt) weten wel wat Parelli ongeveer inhoudt en hebben veel ervaring met hengsten. Als hij van de wei afkomt, ga ik eerst inschatten of het gevaarlijk is o.i.d. zo niet dan ga ik een voorzichtige poging wagen (en ik heb daar eigenlijk wel vertrouwen in )

Iedereen bedankt voor de reacties en deze zomer zal ik verslag uitbrengen

Elise

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Hoi Elise,

om met een 2,5 jarige Parelli te gaan doen is juist goed, maar niet voor jou, om mee te beginnen.

Je zegt dat hij nog tot 2006 in de begrazing staat. Wat een uitstekende mogelijkheid voor jou om in de tussentijd met een volwassen (en liefst ook reeds ingereden) paard te gaan oefenen! Dan kun je bij dat paard alle 'fouten' maken en geef je je jonge paardje straks een goede start.

Parelli met een hengst is wel wat anders dan met een merrie of ruin, maar tussen hengsten zit natuurlijk erg veel verschil. Sommige hengsten zijn gewoon heel makkelijk en anderen zijn echt gevaarlijk. Net zoals je bij iedere ras en geslacht makkelijke en moeilijke paarden kunt tegenkomen. Alleen bij hengsten heb je nog wel ff de hormonen waarmee je rekening moet houden.

Zelf heb ik een 'makkelijke' hengst gehad, die ondertussen wel geruind is (om andere redenen dan zijn gedrag naar mensen toe) maar ook bij die redelijk makkelijke hengst was soms nog wel wat meer dan L1 Savvy nodig hoor (vooral tijdens wandelen en met andere paarden)

Maargoed, jij hebt nog wel ff de tijd. Probeer ergens een verzorgpaard te vinden waarop je je Parelli-skills kunt oefenen! Daar heb je straks alleen maar profijt van als je met je eigen paardje aan de gang gaat.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2004

Hmm, met een hengst zou ik het zelf niet doen eigenlijk. Ik sta bij een fokster die nu zo onderhand uhm....8 hengsten heeft in diverse leeftijden. En ik zal je zeggen, juist degenen die zo braaf ogen heb ik het niet zo op. Die kunnen ineens écht flink uithalen.

De leeftijd, dat gaat perfect. Ik verbaasde mij gisteren weer over mijn jaarling. Toen ik haar net had heb ik maar een paar sessies met haar gedaan voordat ze het natuurgebied inging. Gisteren ging ik weer eens langs en ze wist alles nog. Dus de leeftijd is zeker prima.

Toen mijn paard nog hengst was, vrat hij weleens mensen... ik zou daar niet graag mee geparelliet hebben hoor, als hengst! Denk eerst nog maar 3 keer na, voordat je eraan begint.

May the horse be with you!

Aangemeld
    Nov 2004

Hooj iedereen,

Ik heb inderdaad nog eens goed nagedacht en ben tot de conclusie gekomen dat ik inderdaad beter eerst een paard kan vinden om mee te oefenen. Iedereen bedankt
    Alleen dit zorgt voor een nieuwe vraag:
    Wanneer is het wel verstandig om te beginnen met Naepir?
    Marja zei al dat Parelli aanraadt om pas na level 3 te gaan werken met hengsten, maar ik zie mezelf nog niet voor 2006 met een ander paard level 3 halen eigenlijk.
    Wat is wijsheid?

Elise

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Misschien kan iemand die al ervaring heeft je helpen met Naepir, want op zich: hoe eerder je begint hoe beter! Waar staat hij, niet bij jou in de buurt toch (Dordrecht toch)? (niet dat ik je kan helpen hoor, begin net zelf.....maar misschien denkt iemand anders dan van hé, da's leuk!!)

Aangemeld
    Nov 2004

Klopt, hij staat niet bij me in de buurt. Hij staat op een enorm weiland in Peize (net onder de stad Groningen).

Elise

Bladwijzers

Forum Rechten