Pagina 6 van de 7 EersteEerste ... 4567 LaatsteLaatste
Resultaten 76 tot 90 van de 95

Topic: De bocht om sturen

  1. #76
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: De bocht om sturen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nacino
    Bij Nacino is netjes de bocht om in stap een eitje, in draf al wat moeilijker en in galop, woeha, moeilijk!

    Wil ik met enorme buitenstelling en een scheef paard door de bocht galoperen is er geen enkel
    Niet lullig bedoeld, maar probeer het eens met je gewicht voor jouw gevoel verkeerd te doen. Kijk hoe het dan gaat.
    Ik heb meerdere dingen geprobeerd natuurlijk, eerst kijken of het probleem bij mezelf ligt!
    En de conclusie is; paard probeert mij naar buiten te werken met mijn gewicht om het zichzelf makkelijker te maken. Ga ik hier tegenin en voor mijn gevoel iets naar binnen zitten, gaat hij al met meer buiging de bocht door

    Ik ben het ook in dit geval dus nog steeds met mijn eigen theorie (iets meer gewicht op t binnenbeen) eens
    Maar door perfecte hulpen en zitwerk heb je niet in eens een perfect en soepel gebogen paard, dat is wat ik eigenlijk tegen Trea wilde zeggen.

  2. #77

    Re: De bocht om sturen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nacino
    Maar door perfecte hulpen en zitwerk heb je niet in eens een perfect en soepel gebogen paard, dat is wat ik eigenlijk tegen Trea wilde zeggen.
    En wat ik gelezen heb en opgeslagen in mijn hersenpan!!

    Thank you

  3. #78
    jiske
    Guest

    Re: De bocht om sturen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nacino

    Ik heb meerdere dingen geprobeerd natuurlijk, eerst kijken of het probleem bij mezelf ligt!
    En de conclusie is; paard probeert mij naar buiten te werken met mijn gewicht om het zichzelf makkelijker te maken. Ga ik hier tegenin en voor mijn gevoel iets naar binnen zitten, gaat hij al met meer buiging de bocht door

    Ik ben het ook in dit geval dus nog steeds met mijn eigen theorie (iets meer gewicht op t binnenbeen) eens
    Maar door perfecte hulpen en zitwerk heb je niet in eens een perfect en soepel gebogen paard, dat is wat ik eigenlijk tegen Trea wilde zeggen.
    Ik ben het echt met je oneens:
    Je paard probeert jou niet naar buiten te werken om het zichzelf makkelijker te maken: je paard kan gewoon moeilijk buigen, waardoor jij automatisch naar buiten wordt gezet.
    Door bewust met je gewicht naar binnen te gaan zitten, maak je het probleem alleen maar groter: Je zorgt alleen maar voor nog meer spanning in de rug.

    Ik ben echt pertinent tegen het bewust met je gewicht werken om je paard daarmee te proberen te beinvloeden en als het ware onder je te laten stappen! Spanning in de rug is het gevolg.

    Ik raad van harte aan om de site van Antoine de bodt eens te lezen en om de dvd te bestellen. Die maakt heel veel duidelijk.

  4. #79
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: De bocht om sturen

    Wie heeft ook de BIT? In het laatste nummer staat een hele mooie foto van Laurens van Lieren, die een appuyement uitvoert. Ook ruimte gevend naar de kant waar hij moet gaan. Niet veel, maar net genoeg.

  5. #80
    Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    In het noordoosten van Nederland
    Berichten
    6.118

    Re: De bocht om sturen

    Jammer dat ik de BIT niet heb, had het graag gezien.

    Iemand die zin heeft om het te scannen en hier op te zetten?
    Of voor mij part een foto maken en dan erop zetten, ja ik wil hem graag zien jah!

    Pfff wat een vreselijk moeilijke discussie dit!

    Heb maar de dvd van AdB besteld, kijken wat dat me brengt
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

  6. #81
    Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Delft
    Leeftijd
    36
    Berichten
    3.656
    Dagboek Berichten
    1

    Re: De bocht om sturen

    Heel intressant dit topic...

    Ik stuur door het draaien van mijn romp, die (hopelijk ) loodrecht op de romp van het paard staat. In theorie zou er dan geen drukverplaatsing (in de zin van, ene kant word zwaarder, ander lichter) plaatsvinden op de rug, maar een verschuiving (binnenzbknobbel een heel klein beetje naar achteren, buitenzbk naar voren.) En theoretisch kan ik het dan volgen dat je als het ware de buitenschouder heel lichtjes naar voren "duwt'" en de achterhand vanaf de binnenkant lichtjes naar achteren. Als je op deze manier een heel klein beetje draait, komt vanzelf je buitenbeen er heel lichtjes (3 gram zegt Hempfling altijd) tegen de romp aan (en een beetje naar binnen gedraaid) en het binnenbeen draait wat naar buiten.

    Je zou jezelf kunnen zien als een soort mal waar je paard in loopt. Omdat je je benen langs de romp hebt hangen, begrens je hem aan die zijdes. Dan denk ik dus, op het moment dat jij die mal gaat draaien, dan moet het paard als het ware meedraaien. Op het moment dat je gewicht naar één zitbeenknobbeltje verplaats, zal je heel lichtjes gaan overhellen naar binnen bv, waardoor je als het ware je paard naar buiten wegdrukt.

    Overigens vind ik het het vermelden waard, dat het lichtjes hellen van je schouders bv, heel wat meer uitwerking heeft als wat wij denken volgens mij. Zet maar eens iemand op je schouders (dat is ongeveer de hoogte waar je zit als ruiter) en laat diegene een paar cm naar links gaan hangen. Je zult zien hoe je uit evenwicht gebracht word. En nou hebben wij mensen 2 bene en kunnen dit moeilijker compenseren, maar het idee blijft hetzelfde. Zoals al eerder gezegd is, hangen is echt uit den boze, maar een paar centimeters kunnen al heel veel disbalans veroorzaken!

    Charlotte, die nog heel wat te leren heeft wdb

  7. #82
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: De bocht om sturen

    Zal morgen een poging tot scannen en uploaden wagen.
    Het is idd een heel interessante discussie. Je lichaam is een soort mal... da's ook een leuke invalshoek, ga ik 'ns even over prakkizeren!

  8. #83
    Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    In het noordoosten van Nederland
    Berichten
    6.118

    Re: De bocht om sturen

    Ow Lila dat zou fantastisch zijn
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

  9. #84
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    56
    Berichten
    10.548

    Re: De bocht om sturen

    ..ik heb iets ergs ontdekt door al dat geschuif op mijn stoel.... als ik het gevoel heb dat ik rechtzit, zit ik met meer gewicht op mijn linker zitbeenknobbel.... als ik het gewicht verdeel heb ik het gevoel dat ik scheef zit.. ARGH!!!! Dat wordt oefenen!!!

  10. #85

    Re: De bocht om sturen

    [quote="nienke07"]..ik heb iets ergs ontdekt door al dat geschuif op mijn stoel.... als ik het gevoel heb dat ik rechtzit, zit ik met meer gewicht op mijn ]

    Volgens mij komt dit heel veel voor, dit probleem. Ik vraag me nu ook wel af of je dit zelf kunt oplossen? Het is zo moeilijk "voelen" als je rijdt. Gelukkig heb jij een lesgeefster, die kan je vragen om daar erg attent op te zijn, tot je het goede gevoel hebt.

  11. #86
    Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Locatie
    bennekom
    Berichten
    544

    Re: De bocht om sturen

    'k Heb dit ergens in een ander topic ook al 'ns genoemd, dus sorry als je 't voor de tweede keer leest, maar je kunt allerlei dingetjes doen om je meer bewust te worden van je eigen scheefheid en 't (een beetje) aan te pakken.
    Gegarandeerde spierpijn krijg je van 'verkeerd om' uitmesten of vegen (dus met linkerhand de greep/bezem vastpakken waar je gewend bent je rechterhand te gebruiken en andersom).
    Rechts op je paard stappen lukt inmiddels vast ook al, maar van rechts op je fiets stappen is lastiger. Je hebt waarschijnlijk ook een voorkeursbeen om te beginnen met (trap)lopen. En een voorkeursbeen om bovenop te leggen als je met je benen over elkaar zit. Kun je ook eens op letten en omwisselen.
    Als je zulke gewone dingen een tijdje 'verkeerd om' doet ben je vast nog wel scheef, maar wel minder dan je was.

  12. #87
    Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    In het noordoosten van Nederland
    Berichten
    6.118

    Re: De bocht om sturen

    Mijn paard was scheef dus osteopaat bijgehaald, maar toen ikzelf nog! Het is zeker goed wat Sannie beschrijft, maar het kan volgens mij ook geen kwaad om zelf een osteopaat te bezoeken.

    Spreekt uit ervaring
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

  13. #88
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: De bocht om sturen

    Hier de foto van Laurens. Hij appuyeert naar links en "zit" een beetje op rechts.

  14. #89
    Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    In het noordoosten van Nederland
    Berichten
    6.118

    Re: De bocht om sturen

    Wat een lekker ding toch ook die Laurens

    Effe ontopic, bedankt Lila!!! Je bent geweldig!

    mmm je ziet hem inderdaad zijn gewicht gebruiken, maar volgens mij moet dit toch onbewust. Als je er teveel mee bezig bent kan het volgens mij nooit vanzelf gaan, dan gaat het mijn inziens met spanning...

    Op zich lijkt het zo logisch, hij zit op rechts zodat het paard links de ruimte krijgt.....

    Maarja het is natuurlijk heeeeeel moeilijk!
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

  15. #90
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: De bocht om sturen

    En hij kijkt of zn paard ondertussen niet toevallig van kleur verandert

    Volgens mij is de rug van het paard tijdens een dergelijke beweging ook dusdanig schuin, dat ik het erg knap vind dat hij nog zo netjes rechtop zit
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Pagina 6 van de 7 EersteEerste ... 4567 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •