Welke cursus heb jij gedaan Issiem?
Welke cursus heb jij gedaan Issiem?
Hihi, daar komen de indianenverhalen over strasser weer ja
Ik had het al over mini opening cuts, maar het blijft dramatisch klinken. Voor Fenna was het gewoon nodig omdat, zoals trea al vertelde, haar hoeven nauw waren en pinchten. Ook waren scoops amper mogelijk toen ivm de platvoeten, ergens moest opening/doorbloeding vandaan komen.
Strasserbekappers zijn geen slagers hoor, diegenen die ik heb ontmoet gaan heus niet door met snijden terwijl ze al ver genoeg zijn. Stuk voor stuk keken ze naar de hoef en wat die nodig had.
Het ideaal van 1 cm steunsel, tsja ik weet niet of dat uuberhaupt haalbaar is bij een paard. Het gaat om het totaalplaatje van betreffende hoef. Punt is, volgens andere methodes zouden de steunsels langer moeten zijn maar iedere keer als dat bij Fenna was kreeg ze kneuzingen. Voor mij het bewijs dat ik ze goed bij moet houden.
Tot nu toe heb ik alleenmaar vooruitgang gezien bij Fenna, als ik foto's van toen terug kijk schrik ik me telkens weer rot het is nu al zoveel beter en daar wen je dan aan!
Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl
Nou, indianenverhalen zou ik het niet willen noemen hoor! Feit is dat bij Strasser behoorlijk diep gesneden wordt. Bij Atli soms ook tot er bloed kwam. Niet zozeer bij de opening cuts, maar wel bij de steunsels.
En als er geen bloed kwam (want uiteraard was dat eigenlijk niet de bedoeling) dan zaten we toch wel vrij diep en dicht op het leven, oftewel: de steunsels waren dan wel érg ver uitgediept. Niet raar dus dat Atli gevoelig bleef lopen...
Het is goed om te horen dat er ook positieve verhalen zijn (Evenaar), maar die "indianenverhalen" komen dus wel degelijk ergens vandaan, namelijk uit de gewone, dagelijkse praktijk...
Die van paardnatuurlijk, maar dan op de Belgische "dependance".Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
"The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli
Marja, ik denk dat dat aan de bekapper ligt dan. Petra snijdt wel ver dat klopt. Maar tot nu toe heb ik enkel nog verbetering gezien. En Fen krijgt last als het te lang word allemaal.
Elke bekapper, of het nou een strasseraar is of iets anders, moet goed naar het paard zelf kijken en daar de bekapping aan aanpassen. Dat maakt het een goede bekapper, niet de methode op zich.
Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl
Ik zag gisteren dat het weer prijs was bij Sunny. Is er in de tussentijd nog iemand bijgeweest om te bekappen?
sja... je zou willen dat je zoveel x prijs had in de staatsloterij.
De dierenarts had een rond gaatje voorin de toon gemaakt. Bleek dat er nog kanaaltjes naar links en naar rechts gingen. Achteraf klopte dit ook met de tang, de hele toon was te gevoelig. De dierenarts had echter de indruk dat het gaatje er wel voor zou zorgen dat de druk eraf kon.
Totaan de zoollederhuid is het nu opengelegd.
"normaal" knap ze snel weer op, maar ja.. het is nu ook super gevoelig natuurlijk. Ze loop echt nog niet beter, ik twijfel ook of alles er nu echt wel uit is of dat het gevoeligheid is.
Volgens mij zie ik bij het cirkeltje nog een verdachte zwarte plek. Dit was de plek die de dierenarts heeft doorgeprikt, omdat ze er niet bij kon. Als ze niet opknapt dan moet er weer geprikt worden.
"The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli
Wat een rotfotoos Isla.
Sterkte ermee.-
Ach jeetje toch, wat een ellende! Arme Sunny...
Ik kan je helaas geen advies geven ofzo, ik heb hier (gelukkig!) zelf geen ervaring mee. Maar ik hoop voor jullie dat Sunny snel herstelt!
Da's niet niks. Da's een heel gat. Sterkte ermee.
Jee, wat een vervelend gezicht! Ik hoop voor Suny dat het snel de goede kant op gaat.
Maar er is nu ook zoveel gesneden dat het best even zal duren eer ze weer de oude is...
Dank jullie wel!
Nadat ze het hele weekend eigenlijk alleen maar slechter is gaan lopen, en ik vooral me vreselijk zorgen heb gemaakt, lijkt het er vanmiddag ineens op dat ze het wat meer belast.
Precies zoals voorspeld loopt ze dus vanaf vandaag weer een heel stuk beter. Voorzichtig aan begin ze het nu een te belasten en ben ik toch weer een beetje blij.
Voorlopig dus nog geen verder "gegraaf", pfff dat zou een een hele opluchting zijn. Moet er niet aan denken dat er nog meer weggesneden zou moeten worden. Deze schade is al groot genoeg.
Maar goed, als ze het kan belasten kan ze weer wat meer bewegen (anders dan in de wei rondlopen), en beweging stimuleert uiteindelijk de groei.
Rond de NH dag (10 september dus) is dit hoefzweren"festijn" begonnen, en na 2 maanden Sunny op en af met pijn te zien vind ik het wel welletjes geweest. Het blijft me wat dat betreft verbazen hoe makkelijk ze haar voetenbadjes ondergaat, alsof het een traktatie is.
Dit is toch ongelofelijk?!?!
Vanochtend trof ik dit aan:
Bij de kroonrand is het nu toch opengebarsten.
Dit is wel waar ik rekening mee gehouden had, dit is in ieder geval een vette verklaring voor het pijnlijk lopen!
Nu het zichzelf een weg naar buiten heeft gebaand weet ik (voor zover mogelijk?!) dat ze nu echt snel opknapt.
Maar ondertussen is wel haar hoef "verminkt"
HUH? Ik dacht eerst wat moet ik nu zien, maar klopt het dat het er nu bij de hoefrand eruit komt??
Ja klopt... Ik zal het er nog even bijzetten!
Bladwijzers