Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: Wat kan ik doen met mijn merrie?

  1. #1
    *nieuw*
    Aangemeld
    May 2006
    Locatie
    Noord holland
    Berichten
    8

    Wat kan ik doen met mijn merrie?

    Hoi!

    Ik reed eerst altijd dressuur met mijn haflingermerrie, maar aangezien ze niet meer intensief bereden mag worden ben ik een beetje op zoek naar iets anders wat ik met haar kan doen.

    Verder weet ik eerlijk gezegd nog vrij weinig van NH.

    Kan je bijvoorbeeld ook iets doen waarbij ze toch op conditie blijft en komt?
    Haar achterbenen mogen niet echt belast worden.
    Ik vroeg me af wat je dan allemaal kon doen met je paard qua oefeningen etc.

    Zelf weet ik namelijk niet echt waar ik precies naar moet zoeken.

    Sorry als het niet helemaal duidelijk is

  2. #2
    Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Locatie
    bennekom
    Berichten
    544

    Re: Wat kan ik doen met mijn merrie?

    Hey Tina, er zijn vast nog wel dingen die je met je merrie kunt doen maar het is misschien makkelijker om met je mee te denken als je iets meer uitlegt wat er precies met haar aan de hand is? Je zegt dat haar achterbenen niet echt belast mogen worden, maar zit het probleem dan in de rug, benen, hoeven of nog ergens anders?

  3. #3
    *nieuw*
    Aangemeld
    May 2006
    Locatie
    Noord holland
    Berichten
    8

    Re: Wat kan ik doen met mijn merrie?

    o sorry is misschien idd wel handig haha.

    Naja er zit iets fout in haar spronggewricht [ ze heeft daar ook een schieffel].
    Daar door is haar been erg stijf en loopt ze onregelmatig. <- als het dus belast word.
    Er zijn foto's van gemaakt maar er is gewoon niks op te zien, behalve dan die schieffel die daar precies zit.
    Jammer genoeg kunnen ze daar niet opereren..

    Maar als ik niet rij gaat het goed met haar, [ ik zit er nu nog wel eens op zonder zadel & dan met halster ofzo, stappen en een beetje draven gaat wel prima].

    Vandaar dat ik dus 'oefeningen' zoek die ik naast haar kan doen, erop kan ook wel maar dan moet het niet echt belastend zijn.
    Aangezien het eeuwige wandelen en stappen erop toch wel erg saai word, en het voor haar denk ik nou ook niet echt leuk is om steeds te doen, ben ik echt op zoek naar iets leuks voor haar.

  4. #4
    Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Locatie
    bennekom
    Berichten
    544

    Re: Wat kan ik doen met mijn merrie?

    Aha, dat verduidelijkt een boel, dankjewel. Er zijn misschien mensen hier die nog ideeën hebben over een eventuele behandeling van het been, of (alternatieve) therapeuten die er wel achter kunnen komen wat er precies mis is met het been. Daarvoor kun je een topich in 'medisch' openen.

    Wat betreft oefeningen die het samenzijn minder saai maken denk ik meteen aan 'hersengymnastiek'. Gebruik objecten waar je paard langs, over of onderdoor moet en aan haar de taak uit te puzzelen wat de bedoeling is. Een L-vorm van balken waar ze doorheen moet, voorwaarts en achterwaarts. Achterwaarts over een balkje, of in de lengte over een balkje (dus rechter voor- en achterbeen aan een kant van de balk en linker voor- en achterbeen aan de andere kant). Laat haar een voet op een ding zetten, een boomstronk, een pallet, een stoel, een krukje, wat dan ook. Maak een parcours van allerlei spullen, maakt niet uit wat: tonnen, strobalen, balken, jerrycans, een stuk zeil enz. En kijk dan of je haar een bepaalde route kun laten lopen, niet alleen rechtdoor maar ook achteruit en zijwaarts. Ook je gewone wandelingen kun je opleuken met opdrachten onderweg: slalommen tussen een rij bomen door (en als dat goed gaat ook in draf en achterwaarts), heuvel op en af, ook zijwaarts en achterwaarts (en dat kan ook op echt kleine heuveltjes).
    En dan zijn er nog de oefeningen uit de vrijheidsdressuur. Een aantal daarvan is waarschijnlijk te belastend voor een zwak achterbeen, maar er zijn er vast ook die wel kunnen. Kijk eens in de topics naar de bijdragen van xyzutu, die doet vrijheidsdressuur met haar shetlanders Sjors en Blacky en weet er veel van.

  5. #5
    *nieuw*
    Aangemeld
    May 2006
    Locatie
    Noord holland
    Berichten
    8

    Re: Wat kan ik doen met mijn merrie?

    Dankjewel!

    Ik ga ook even die topics van xyzutu bekijken!

  6. #6
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Sint Michielsgestel
    Berichten
    401

    Re: Wat kan ik doen met mijn merrie?

    Wat misschien ook goed werkt om haar in beweging te houden zonder de boel te veel te belasten, is zwemmen! En verder natuurlijk was Sannie ook verteld...
    Véél plezier, en succes!
    until we have found the warmth of the sun
    until we are one... the Children of the Sun

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •