Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 18 van de 18

Topic: Belgische trekpaarden: blokstaart of niet

  1. #16
    pasterza
    Guest

    Re: Belgische trekpaarden: blokstaart of niet

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Morrie
    dat is geen reden om de staarten eraf te halen, doen ze bij andere rassen die voor de landbouw worden gebruikt (bv. de Noriker) ook niet





    ik doe (deed eigenlijk voor ik Parelli ontdekte) met mijn paard ook ploeg- en sleepwerk en de staart zit er nog aan hoor!
    Zo denk ik er ook over hoor De foto's die ik plaatste was alleen om duidelijk te maken dat de leidselvoering verschilt, schuin naar beneden lopen in tegenstelling tot tuigpaarden waardoor die laatste zowiezo niet de staart erover kunnen gooien.

    Overigens, mijn vorige paard was een belgisch trekpaard met staart waarmee ik ook landbouwwerk deed

  2. #17
    Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Castricum
    Leeftijd
    48
    Berichten
    1.956

    Re: Belgische trekpaarden: blokstaart of niet

    @ Pasterza, wat heb je een mooi onderschrift. Die zin over schreeuwen.

    Ben overigens ook tegen staartloze paarden!

  3. #18
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Belgische trekpaarden: blokstaart of niet

    Ik kan me voorstellen dat de dikke staarten een hygiënisch probleem kúnnen zijn. Kate heeft ook een zware dikke staart, die ze keurig optilt bij plassen en poepen, maar waarbij de zijharen bij de staartinplant loodrecht naar beneden hangen. Deze strengen staart zijn dan ook vies en als ik dit niet eens per week was, vol met zware en vieze poepklonters. Kate is dan wel een haflinger, maar ik kan me voorstellen dat dit ook ooit een reden was om te couperen.

    Ter vergelijking: Wij couperen onze vrouwelijke schapen ook om die reden, een keertje wat dunnere mest betekent een besmeurde achterhand waar die vieze groene vliegen graag hun eitjes in leggen... Overigens couperen wij ze wel zo dan hun geslachtsopening bedekt is, anders krijg je verbranding en schade aan de kring/sluitspier. Totdat er een oplossing is voor die vliegen (naast het wassen wat we dus al doen) en de wet het toestaat, vrees ik dat wij couperen.

    Bij paarden vind ik het een ander verhaal, de oplossing die ik voor Kate heb gevonden is helaas niet voor schapen toepasbaar. Ik vlecht de bovenste 15 cm van de staartwortel in, zodat de haren niet meer tegen haar billen aanhangen. Zo blijft ze veel schoner en heeft ze wel de volledige bescherming tegen zon en vliegen van haar staart.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •