Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 54

Topic: Help! Werken aan de dubbele longe.

  1. #16
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    Het nadeel van een bijzet-teugel, is o.a. ook dat je hem niet snel los kan halen als je paard het goed doet. Dus ook wanneer je hem beloont en hij stilstaat, zit die teugel eraan.

    Honza had ook een manier om een paard nageeflijk te laten lopen.
    "Breng me maar 2 savvy strings" riep hij, toen iemand klaagde dat haar paard zijn neus steeds in de lucht gooide.

    Degene die toen werkelijk met savvy strings kwam aanlopen, werd natuurlijk ernstig voor schut gezet: "you didn't think that was a serious question!"

    Je paard kan alleen leren druk volgen als de druk ook weer loslaat. De belangrijkste basis van Parelli is tenslotte dat je paard leert op het moment dat je loslaat

    Ben wel erg benieuwd naar de andere oefeningen die Eddy je vertelde, maar blijkbaar heeft hij het wymmen (of het 'rolfen') al wel ontdekt
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  2. #17

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    Ik sluit me 100% aan bij Maaike!

    May the horse be with you!

  3. #18
    Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Aarschot / België
    Leeftijd
    41
    Berichten
    6.498

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    Eddy heeft inderdaad het "wimmen" ontdekt, al denk ik eerder dat hij het van Karen Rolf heeft... Leek wel op wat zij deed op haar clinic in Nederland vorig jaar.

    Bijzetteugels laten inderdaad niet los, maar wat ik leer in de les is dat ik ook niet hoef los te laten, als de teugels niet te kort zijn dan kan het paard zelf een positie opzoeken waar die druk wegvalt. dus op de hoogte dat ik het had bedacht en de lengte van de teugels had afgesteld... Het is niet hetzelfde als de druk die wegvalt wanneer hij het goed doet maar eigenlijk doet hij het pas goed wanneer hij in de positie loopt waar de druk niet kan komen. Laag dus. Hij kent dit want dat heb ik ook toegepast om hem te leren nageeflijk zijn op halster.

    Natuurlijk zijn bijzetteugels symptoombestrijders en ik vind het ook geen geweldige oplossing, misschien zelfs geen oplossing, wie weet? Anders stelde ik deze vraag hier niet. maar ergens moet je het ook een keer vanuit mijn positie bekijken.

    Ik krijg oefeningen van Eddy die ik heb gezien en dus makkelijk in praktijk kan omzetten. Maar ik weet niet of die oefningen snel genoeg het gewenste reslutaat zullen oplever. Resultaat is meer bespriering krijgen op de JUISTE plaats (en waar is dat hè? moeilijk hoor) en de pijn die zo snel mogelijk weggaat.

    Ik krijg oefningen van jullie vanuit Wim zijn les. Die oefeningen heb ik nooit gezien en ik kan alleen maar interpreteren wat ik lees zoals ik denk dat het hoort. Maar ik weet niet of ik wel juist bezig ben, ik heb er geen begeleiding bij. hier geldt weer hetzelfde, helpt hem dit op de manier die hem moet helpen?

    Ik krijg een opdracht van de osteo, werken met bijzetteugels.... Wil ik niet doen, maar misschien is het zoals Eddy zegt en heeft hij het gewoon nodig op dit moment.
    Als iemand kanker heeft wordt dat ook bestreden met chemo en dat maakt ook de goede cellen stuk. oké, dit is geen vergelijking maar ik wil maar zeggen dat er aan het werken met bijzetteugels nadelen zitten maar misschien kan het hem wel van dat ene probleem afhelpen en kunnen we daarna weer verder en zorgen dat die andere problemen weer worden opgelost.
    Ik moet toch wat? ik kan hem niet laten lopen met pijn, wil ik ook niet.

    Dus wie van de drie moet ik nu volledig volgen? Geen idee dus ik wil alles doen om er al maar zeker van te zijn dat er iets aanslaat en iets hem helpt, het maakt me niet uit wat. Die pijn moet nu koste wat kost weg.
    hopelijk is het zo duidelijk. Ik wil alleen het beste voor mijn paard en weet niet wat dat is, of ik moet één keuze maken dat pas achteraf duidelijk wordt of het heeft gehopen. Of ik moet deze drie doen en dan heeft hij 1 keer op 3 kans dat er iets helpt...

  4. #19
    Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Land van de frieten
    Berichten
    3.364

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    Heel soms, maar dan heel soms is het nodig niet te diep na te denken maar te doen.

    Longeren met twee lijnen is moeilijk en kan je zelf niet dus idd misschien nu niet de beste optie.

    Longeren met bijzetteugels gedurende een korte periode, daar zou ik nu voor gaan. Zoek een niet te dwingende positie en de geschikte bijzetteugel (ze zijn er in alle soorten). Doe de bijzetteugels niet aan een hoofdstel maar aan een halster (desnoods een klaptoom of een Monty halster ).

    Ik zou gaan voor de touwtjes (Haamstra) die kan je echt zetten zo jij ze wil. Je hoeft geen rekening te houden met gaatjes waardoor je plots ineens 3 cm meer aantrekt. Je kan ze heel naukeurig instellen, en tijdens het longeren constant aanpassen.

    Aramis moet vlug terug beter zijn dat is waar je aan moet denken. Als hij dan beter is dan moet je oefeningen zoeken waarbij je in de toekomst dit probleem kan vermijden maar eerst moet zijn pijn weg.

    En ik vind je voorbeeld van kanker en chemo griezelig goed gekozen.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

  5. #20
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    De verkeerde houding en daardoor bespiering van Aramis is ook over de jaren heen ontstaan uiteraard. De vraag is of je dit wel snel kan oplossen. Ik denk dat je ruim de tijd moet nemen met die Rolf/ Wim /Branderup cirkels zonder bijzetteugels, gewoon rustig aan doen kwartiertje per dag en dat dan opbouwen. Je kan ze ook rijdend doen eventueel, twee keer op een dag zou helemeel ideaal zijn. Ik denk dat je je paard daarmee een betere houding aan kan laten wennen. Omdat hij zonder bijzetteugel meer keuze heeft in de houding van zijn lijf en hoofd denk ik dat de houding natuurlijker voor hem is. Hoe natuurlijker de houding is des te makkelijker hij hem zal handhaven als je niet met hem bezig bent.

    Ik heb bij hulpteugels toch altijd het gevoel als ze deze losmaken dat het paard uit de gedwongen houding komt om alles te strekken maar dan op een verkeerde manier. Ik kan dit geloof ik niet zo goed uitleggen, iemand anders die het mssn beter kan vertellen?

    Lange lijnen daar kon ik eerst heel weinig mee bij Sjo, mar afgelopen Wimweek hebben we er wat meer aandacht aan besteed en ging het opeens supergoed. Ook ene hoop zijgangen kun je meenemen aan de lange lijnen. Harstikke leuk om te doen en goed om je paard soepel te maken!
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  6. #21
    Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Geel-België
    Berichten
    3.127

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    Even iets anders (misschien is het echt wel niets maar ik typ het toch)

    Je zegt dat Aramis meer spieren moet krijgen maar waar???
    voorhand-achterhand-rug??

    Om zijn achterhand meer te trainen, en zijn hoofd meer in de juiste houding te houden is het slepen van lasten geschikt.

    schofttuig, een last achter Aramis en dan (in het begin vooral rechte lijnen) laten trekken, hij gaat dan meer gewicht zetten op zijn achterhand, daardoor komt het hoofd ook in een betere positie...

    Ben benieuwd naar jullie mening...
    "Dromen komen uit..."

  7. #22
    Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    In het noordoosten van Nederland
    Berichten
    6.118

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    Wow grappig dat Eddy er zo over denkt.

    Skey, ik heb het idee dat je gevoel zegt dat je het toch tijdelijk wil proberen of lees ik het verkeerd?

    Ik ga met kabriche wel bijzetteugels gebruiken totdat ik bij Wim ben geweest en dan ga ik het hopelijk op de Wimmanier doen.
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

  8. #23
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Réban&Kabriche
    Wow grappig dat Eddy er zo over denkt.
    Ehh, waarschijnlijk ook deels omdat hij hier niet meer over weet...

    lichamelijke training is nog steeds een erg achtergesteld gebied bij Parelli...
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  9. #24
    Actief Forumlid Judith's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Pretoria, Zuid Afrika
    Leeftijd
    41
    Berichten
    249

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    Ik sluit me 100% aan bij Maaike!
    ik ook !!!!!

    zelf vind ik ook dat bijzetteugels het paard in een houding dwingen, terwijl dit juis uit ontspanning moet ontstaan.
    afgelopen zaterdag heb ik cursus gevolgd over beleren van jonge paarden voor de wagen. daarbij werd ook met de dubbele lange lijnen gewerkt. als je het door hebt is het best makkelijk. Dus even oefenen.
    succes
    [url=http://www.TickerFactory.com/]

  10. #25
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    FF als toevoeging de uitleg van de stretch cirkel
    http://www.sustainabledressage.net/roll ... _volte.php
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  11. #26
    Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    In het noordoosten van Nederland
    Berichten
    6.118

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    Ehh, waarschijnlijk ook deels omdat hij hier niet meer over weet...

    lichamelijke training is nog steeds een erg achtergesteld gebied bij Parelli...
    Ik ben daarom ook blij dat we Wimles hebben

    Maaike bedankt voor de interessante link!
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

  12. #27
    Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Aarschot / België
    Leeftijd
    41
    Berichten
    6.498

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    Snel op te lossen is het ook niet Maaike, daar heb je gelijk in. Wat ik bedoel met snel oplossen is dat ik metteen het juiste wil beginnen voor de pijn weg te krijgen en niet eerst nog een maand op mijn dooie gemakje allerlei methodes uit proberen om dan te kiezen waar ik mee aan de slag ga.

    Ik wil het metteen goed doen voor hem. Heel erg bedankt voor de reuze interessante link, het is uitgeprint en daar kan ik echt wat mee. Straks gaan we trouwens oefenen daarop.

    Liesbet, eigenlijk is het volgens mij best een goed idee, misschien is het wel leuk om eens te doen, kijken wat het geeft. Als we eens dag hebben dat we niet veel zin het in 'the usuel' dan ga ik dit zeker proberen. Misschien wordt hij wel een trekpaard
    De spieren die hij moet krijgen zijn in zijn rug en onderaan aan zijn buik.
    Aan zijn buik om het gewicht optilaal te kunnen dragen en in zijn rug dat ben ik vergeten...

  13. #28
    Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Brabant
    Berichten
    834

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    Hoi skey.

    Ik heb hetzelfde probleem, en hiervoor ook al eens een vergelijkbaar probleem gehad.
    Mijn pony was gevallen, en mijn DA raadde mij een pessoa hulpteugel aan. En oww wat had ik er de P over in.
    En ik dacht, met mijn eigenwijze hoofd "so what, mijn paard kan ook op pure lichaamstaal in die positie lopen, daar heb ik al die onzin niet bij nodig..."
    Daar kwam ik heel snel van terug. Ik kon vragen wat ik wilde, maar je paard met pure lichaamstaal door zijn pijn heen te krijgen, daarvoor moet je verhouding écht heel goed zijn. En dat bleek hij bij ons niet te zijn.
    Daarom toch het advies van de DA opgevolgd. Eerst heel rustig laten wennen, en geleidelijkaan de teugel zo vastgemaakt als hij zou moeten lopen. Dat wil dus zeggen: op het moment dat het paard goed loopt, is er een lichte aanleuning of helemaal geen druk. Na 2 maanden liep sunny weer als een zonnetje.
    Ook nu, met een welsh-merrietje, ben ik op dezelfde manier bezig. Dit paardje heeft een behoorlijk verleden achter zich liggen, en heeft de spieren totaal verkeerdom zitten. Nu trainen we haar doelmatig met touwtjes zodat ze leert haar hoofd lager te houden, en haar rug te ontspannen. Het werkt super, ze gaat al steeds meer ontspannen, en de pijnreacties in de rug worden steeds minder.
    Wel heel belagrijk is dat je je paard NOOIT zo vastknoopt dat het niet meer in de ongewenste houding kán lopen! Zeker in het begin wil je dat je paard echt nog met zn neus in de lucht kan lopen. Zodra hij gewend is dat er touwtjes aan zitten, ga je deze positie ongewenst maken, maar niet onmogelijk! Dus op het moment dat hij zn neus zo hoog houdt, en daarmee alles opspant was je niet opgespannen wil hebben, gaan de touwtjes iets druk geven. Daardoor zal hij iets zakken, en de beloning is dat daar de druk wegvalt.
    Wanneer je paard ontspannen in die houding loopt, ga je je touwtjes een centimeter verkorten, en zo werk je rustigaan naar de houding waar je hem wil hebben.
    Groetjes, Lacuna

  14. #29
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    [quote="skey"]Snel op te lossen is het ook niet Maaike, daar heb je gelijk in. Wat ik bedoel met snel oplossen is dat ik metteen het juiste wil beginnen voor de pijn weg te krijgen en niet eerst nog een maand op mijn dooie gemakje allerlei methodes uit proberen om dan te kiezen waar ik mee aan de slag ga.

    Ik wil het metteen goed doen voor hem. Heel erg bedankt voor de reuze interessante ]

    Dat snap ik, die cirkels zijn echt aan te raden. Door elke keer weer te vragen en los te laten (en eventueel te belonen met snoepje) als je een goede reactie krijgt, kun je het langzaam uitbouwen en wordt het ook meer een idee van je paard. Bovendien heeft het meer weer van de cirkeling game en kun je eventueel ook met touwhalster doen. Leadrope vastklippen aan de zijkant of op de neus (touwhalster is wel wat schuiverig, iets stabielers is wel fijner)

    En ik dacht, met mijn eigenwijze hoofd "so what, mijn paard kan ook op pure lichaamstaal in die positie lopen, daar heb ik al die onzin niet bij nodig..."
    Daar kwam ik heel snel van terug. Ik kon vragen wat ik wilde, maar je paard met pure lichaamstaal door zijn pijn heen te krijgen, daarvoor moet je verhouding écht heel goed zijn. En dat bleek hij bij ons niet te zijn.
    Op alleen lichaamstaal zal het idd ook wel niet zo heel goed lukken, tenzij je een natuiur talent bent ofzo. Vandaar touw en kaptoom of halster om je te helpen . Een passoa is net ff wat anders dan bijzetteugels, maar nog steeds zou je bij jezelf eens na kunnen gaan wat je over de inwerking denkt. Het touw loopt door de mond naar longeersingel en langs de achterhand (zo ongeveer ) het paard 'trekt' zichzelf ritmisch in zijn mond als ie stapt of draaft en doet zijn hoofd naar beneden om aan die druk te ontsnappen (ff grof gezegd). De vraag is of je dat wil als hetzelfde effect ook bereikt kan worden zonder hulpteugels.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  15. #30

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    Ik heb vannacht de video van Emiel Voest, Freestyle fase 2 zitten kijken. Daar wordt ook het werk aan de lange dubbele lijnen behandeld. En dat zag er helemaal niet moeilijk uit. Emiel deed dat gewoon aan een touwhalster, niks kaptoom, en kon gewoon stelling en buiging vragen vanuit verschillende posities. Vanuit het centrum (terwijl hijzelf in het midden bleef staan), maar ook vanuit de menpositie (achter het paard) en alle gradaties daartussenin.
    Hij liep ook hindernisparcoursjes met dat paard (onder flappengordijnen, over de wip, dat soort dingen) allemaal met die lijnen. Hardstikke leuk en helemaal niet moeilijk!
    Dat is goed te doen voor jou en Aramis, Kim.

    Terwijl ik ook dat boek van Lammert Haanstra heb, en ik daar helemaal de kriebels van krijg. Zo onnodig moeilijk als daar alles beschreven en gedaan wordt, ligt het bij mij al jaaaaren achterin mijn boekenkast..

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •