Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 45 van de 54

Topic: Help! Werken aan de dubbele longe.

  1. #31
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    Ik heb het ook op de Voest manier geleerd, inderdaad vrij simpel. Je moet het idee even onder de knie krijgen en een meewerkend paard hebben, en dan kan je allerlei figuren en leuke dingen maken/doen.
    Al ovnd ik het in de praktijk wel makkelijk dat ik les kreeg en vooral de eerste paar keer even op mijn fouten gewezen werd. Maar toen had ik natuurlijk ook nog geen parelli-achtergrond
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  2. #32

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    Ben hier nog niet zo heel erg lang en heb ook nog maaaar twee maanden een paard.Weet nagenoeg niks over monty,pat of wie dan ook duss komt ie....Mijn kruizing fries moet ook rugspieren kweken.Kan vreselijk zijn nek erop zetten zeg maar.Heb een longeersingel gekocht,een elastiek zodat het niet helemaal vast zit.En ben gewoon in de round ben met hem gaan trainen.Elke keer als ik zag dat HIJ zijn neus naar beneden deed riep ik heel ethousiast GOEDZO.Hij kikt op GOEDZO dat is wel makkelijk!Twee week geleden met touwhalster,longeersingel en dubbele lijn achter hem gaan lopen en gewoon mijn best gedaan .Hij deed zijn best en ik ook.Het valt best wel mee.Gewoon rustig oefenen.Nu gaat hij zelfs tijdens het gewone longeren steeds vaker met zijn neus naar de grond en loopt hij super lekker ontspannen erbij.Jij helpt hem zijn natuurlijke ontspanning weer terug te krijgen.Volg je gevoel en kijk naar je paard.Jij weet wanneer hij even ergens doorheen moet en steunt hem daarin.Wat voor een naam je eraan wil geven???Je eige natuurlijk doet iedereen!GOOD LUCK
    Wat is nog natuurlijk?

  3. #33
    Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Geel-België
    Berichten
    3.127

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    En hoe verloopt het met Aramis????
    "Dromen komen uit..."

  4. #34
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2006
    Locatie
    Westmeerbeek
    Berichten
    298

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    De bedoeling van bijzetteugels is vooral het paard dwingen om zijn rug te gebruiken, hoewel het niet altijd even efficiënt is, en die bijzetteugels voelen natturlijk niet, die staan daar wat te staan. De werkwijze van Karen Rolf is snel aan te leren aan een paard en beoogt het gebruik van de rug, met de juiste stelling en buiging. Paarden zijn hier snel mee weg en leren zo dat ze ook anders en gemakkelijker hun lichaam kunnen gebruiken (op de site van K10 staat er een hele uitleg van Nathalie denk ik). Dat lijkt me toch natuurlijker dan bijzetteugels en fysiek zeker met hetzelfde effect (de osteopaat kent dit niet, dus kan ze dat moeilijk gaan aanraden).
    Er komt iemand in Herselt wonen die de opleiding gevolgd heeft bij ISPH, Evi Laforce (woont nu nog in Grobbendonk maar verhuist deze zomer).

  5. #35

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door skey
    Als iemand kanker heeft wordt dat ook bestreden met chemo en dat maakt ook de goede cellen stuk. oké, dit is geen vergelijking maar ik wil maar zeggen dat er aan het werken met bijzetteugels nadelen zitten maar misschien kan het hem wel van dat ene probleem afhelpen en kunnen we daarna weer verder en zorgen dat die andere problemen weer worden opgelost.
    Een zeer ongepaste en ook foute vergelijking. Ooit al eens met kanker te maken gehad?

    Wat je verder met je paard doet moet je zelf weten, maar ik wil toch even zeggen dat je met dit soort vergelijkingen enorm uit moet kijken, omdat je hier (onbewust) mensen mee kwetst. Dat zou niet nodig moeten zijn. Dit is namelijk in tegenstelling tot de meeste kankergevallen geen kwestie van leven of dood. En dan nog wordt altijd zeer overwogen de voor- en nadelen van een middel overwogen in elk geval.

  6. #36
    jiske
    Guest

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    Ik ben ook nooit zo voor hulpteugels en bijzetten geweest maar ik ben daar toch wat van terug.

    Mijn paard met enorm front, daarnaast ook nog scheef, gaan we nu toch met de touwtjes al la Haanstra longeren.

    Altijd los gelongeerd en ook wel met dubbele lijnen.
    Het effect van dubbele lijnen is dat je goed stelling en buiging kan vragen, maar een paard wat met het hoofd hoog blijft lopen, verander je daar niet mee.

    Op advies osteopaat nu toch dus bijzetten omdat dat hoofd naar beneden moet. Dat zal mijn merrie, volgens haar, echt niet meer doen na al die tijd omdat het een gewoonte is geworden en het is makkelijker om de rug weg te drukken. Waardoor de problemen dus steeds blijven bestaan.

    Dus omwille van het paard gaan er straks touwtjes aan om aan te leren dat draven met het hoofd laag beter is dan met de nek erop.

  7. #37

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    Onzin touwtjes eraan om de nek naar beneden te halen.
    Zo gauw je een dier ontspannen over de rug kunt rijden,voorwaarts op je hulp en correct de wending ingaat gaat vanzelf de nek naar beneden.
    Het omhoog gaan van de hals waarbij de rug weggeduwd wordt heeft met niet goed rijden van de ruiter te maken.
    Het is ook moeilijk om niet te storen en je dier de hand te laten volgen.

    Het werken aan de dubbele longe heeft alleen maar zin als de ruiter zich ook verbetert.
    Aan de dubbele longe kun je je dier rechtrichten,de achterhand verbeteren en door ontspanning de nek naar beneden krijgen.
    Zo gauw een ruiter die met spanning,uit balans of met tegenwerkende hand weer op dit getrainde dier stapt doe je alles te niet.

    De uitspraak van een ostheopaat die zegt dat alleen met touwtjes dit voor elkaar krijgt snapt niets over het correct lopen van een paard.
    Het naar beneden lopen van het dier is immers niet het wijken voor druk (touwtjes)maar het correct in balans,ontspannen over de rug lopen van het dier.

    Deze ostheopaat moet zich schamen enzij je de uitspraak niet goed opgepakt hebt.
    Dus gewoon aan de dubbele longe,achterhand verbeteren en werken aan correcte gangen.

    Doei Barbie

  8. #38

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    Nou Barbie, je gaat wel heel kort door de bocht.
    Onzin touwtjes eraan om de nek naar beneden te halen.
    Jouw mening neem ik aan. Jouw persoonlijke mening..

    Zo gauw je een dier ontspannen over de rug kunt rijden,voorwaarts op je hulp en correct de wending ingaat gaat vanzelf de nek naar beneden.
    En laat dáár nou net het probleem zitten. Sommige paarden moeten eerst ontdékken dat het fijner voor ze is om de rug niet vast te zetten. En sommige paarden doen het al zo lang, dat het een ingesleten gewoonte is, en leren het niet meer zomaar af.

    Zo gauw een ruiter die met spanning,uit balans of met tegenwerkende hand weer op dit getrainde dier stapt doe je alles te niet.
    Topicstarter heeft les, en rijd bitloos dus dit ook weer erg voor je beurt gesproken. Je kent de hele situatie niet en je oordeelt nu vanuit jouw visie.

    Deze ostheopaat moet zich schamen enzij je de uitspraak niet goed opgepakt hebt.
    Dus gewoon aan de dubbele longe,achterhand verbeteren en werken aan correcte gangen.
    Ben jij ook ostheopaat, dat je dit zo stellig durft te beweren?

  9. #39
    jiske
    Guest

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    Helemaal met Trea eens.

    Voor veel paarden is het gewoonte, verkeerd spiergebruik (en ontwikkeling) en de bouw (opgericht, veel front).

    Dus Barbie, het lijkt erop alsof jij je moet schamen en het allemaal niet zo goed hebt begrepen.

  10. #40

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    Hmm.. 't is niet zo dat ik als een bij op de honing afkom als er ergens discussie is, maar ik wil in dit geval mijn 2-cents toch wel even bijdragen!

    Hoewel ik vind dat Barbie het misschien wat vriendelijker had kunnen zeggen, vind ik dat ze in principe gelijk heeft!
    Laat me uitleggen waarom!

    Toen ik dit topic begon te lezen viel me in de eerste post van Skey al meteen één zinnetje op: "heeft geleerd het hoofd naar beneden te doen op druk van de teugel".. nou, dat is voor mij dan een signaal dat iemand kennelijk niet weet dat dit niet de juiste manier is om een paard voorwaarts-neerwaarts te rijden. Als ik het heel sterk stel: dit is precies de methode waarop jullie altijd zo protesteren als je dressuur-ruiters ziet: kin op de borst trekken. Nee... Skey ik "val je niet aan" ( en zeg ook niet dat je dit doet) - ik constateer alleen maar en ik bedoel het niet verwijtend!

    Dat gezegd hebbend, kan ik mij dus aansluiten bij wat Barbie zegt: het heeft totaal geen zin om een paard door longeren (met enkele of dubbele lijn) proberen in lichaamshouding te corrigeren, en er dan vervolgens mee te gaan rijden zonder dan de beschikking te hebben over de juiste rijtechniek om dat te bevestigen. Dus in die zin ben ik het met Barbie eens: veel problemen ontstaan door rijfouten ( denk maar 's aan het AdB-verhaal) en iedere ruiter moet zó eerlijk zijn tegenover het paard om daar ook oplossingen te zoeken.

    Als tussenfase is het niet verkeerd om te longeren, en met bijzetteugels heb ik ook geen probleem. Bijzet wordt pas een probleem als je een paard totaal geen ruimte meer toestaat, hem dwingt in een houding. Dat is NIET de bedoeling van een bijzet - de bedoeling is om te begrenzen en dat is wat anders dan vastzetten.

    Ik begrijp dat Skey op Horse Event geweest is ( want daar heb je neem ik aan Karen Rolff gezien) - ik hoop dat je dan ook Haanstra aan het werk gezien hebt! Haanstra is een van de beste longeurs die ik ken en die laat heel goed zien dat je een paard 100% kunt verbeteren van de grond af.
    Investeren in een cursus longeren kan absoluut geen kwaad - je moet gewoon goed weten wat je doet - als je verkeerd longeert dan bereik je niks en kun je zelfs nóg meer schade aanrichten.

    Ik weet dat binnen het Parelli-gebeuren het longeren gevoelig ligt - ik ben het met de opvatting dat het zinloos rondjes lopen is, dan ook niet eens! Als je goed kunt longeren, wéét waar je op moet letten, verzameling-ontspanning kunt creëren aan de lijnen, dan is het een perfecte gymnastiserende oefening waarbij een paard zich niet verveelt ( zoals Parelli zegt).

    Om misverstanden te voorkomen wil ik nog een keer benadrukken dat het bovenstaande géén aanval is op Skey's rijtechniek of kennis. Wat ik wel probeer te zeggen is dat niet alle problemen alleen maar aan het paard liggen en dat je ook naar jezelf moet kijken om te ontdekken waar die 'fouten' erin gereden zijn. Da's eerlijker tegenover je paard en is ook een goede ontwikkeling voor jezelf. En vind daarom wat Barbie opmerkt, niet verkeerd.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  11. #41
    Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Land van de frieten
    Berichten
    3.364

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Toen ik dit topic begon te lezen viel me in de eerste post van Skey al meteen één zinnetje op: "heeft geleerd het hoofd naar beneden te doen op druk van de teugel".. nou, dat is voor mij dan een signaal dat iemand kennelijk niet weet dat dit niet de juiste manier is om een paard voorwaarts-neerwaarts te rijden. Als ik het heel sterk stel: dit is precies de methode waarop jullie altijd zo protesteren als je dressuur-ruiters ziet: kin op de borst trekken. Nee... Skey ik "val je niet aan" ( en zeg ook niet dat je dit doet) - ik constateer alleen maar en ik bedoel het niet verwijtend!
    Ik wil mij hier ook niet in moeien maar ik denk dat Skey Western rijdt dus ik denk dat ze met het hoofd naar beneden doen iets anders bedoelt dan kin op de borst
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

  12. #42

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    ... en ik bedoelde dus ook niet 'kin op de borst' - je moet het wel goed lezen! Of het nu Western is of iets anders, dat maakt helemaal niets uit: hoofd laag betekent ontspanning van de rug ( het zgn 'over/door de rug lopen om het maar in dressuurtermen te houden) en dat bereik je niet door 'druk op de teugel te zetten. En daar verbond ik mijn conclusie aan.

    Druk op de teugel betekent 'aan de teugel trekken' ( althans zo begrijp ik het) en dat resulteert uiteindelijk in het hoofd richting borst.

    Maar nogmaals het gaat mij er helemaal niet om commentaar op iemands rijtechniek te leveren. Ik hoop dat wat ik wél bedoelde, duidelijk is uit wat ik eerder schreef.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  13. #43

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    En bij hetgeen Marianne zegt over die druk op de teugel (op de neus in dit geval) dat is nou nét de manier hoe Parelli (en Vonck volgens mij ook) gebruiken om een paard te leren met het hoofd laag te lopen. De vertical flextion wordt in den beginne aangeleerd door gewoon die druk erop te houden tot het paard nageeft. Een porcupine dus.

    Deze methode lijkt mij (gezien wat ik de laatste tijd allemaal geleerd heb over ontspanning creeëren vanuit de achterkant) ook niet kloppen, maar dat terzijde. Ik denk ook dat dit de manier is hoe Skey het Aramis aangeleerd heeft, en daarom praat over druk geven.

    Het is een stukje in het hele Parelli-verhaal waar ik mijn twijfels over heb.

  14. #44

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    De richtlijn in de klassieke dressuur (o.a. Gymnasium des Pferdes) is dat er bij correct voorwaarts-neerwaarts slechts een lichte aanleuning mag zijn. Dat is dus gezien vanuit het rijden met bit maar ik zou me kunnen voorstellen dat het bitloos niet anders is. Aanleuning afdwingen, of neerwaarts afdwingen ( zelfs met een halve ophouding) geeft hoe dan ook overbelasting en verkeerd ruggebruik. En daarbij zijn er dan ook nog eens paarden die achter de loodlijn gaan lopen.

    Een heel mooi voorbeeld kun je zien op de DVD van Antoine de Bodt: het paard met dat rugprobleem dat, zodra er een zadel op ging, meteen kreupel ging lopen! Op het moment dat het paard correct voorwaarts werd gereden, zie je meteen de rug ontspannen en... koppie laag!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  15. #45

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    ik zal een proberen uit te leggen hoe mijn lessen in dubbele longe zijn verlopen...

    ik heb al eerder eens geschreven dat ik het zo rete moeilijk vindt... opzich is het tussen 2 lijntjes lopen van een paard niet moeilijk... maar om het paard goed op zijn 4 benen, recht en verend te laten lopen... dat vindt ik dus heel moeilijk.

    ik ben met dubbele longe begonnen als voorbereiding op het rijden, mijn paard sterker te maken en zijn manier van lopen wat ie tot nu toe had gedaan te veranderen (renpaard, hangend op het bit en op de voorhand en alleen maar keihard gaan)

    daarnaast vindt mijn instructeur het beter om het het paard eerst onbelast te leren en sterker te maken en om mij (de ruiter) het te leren vanaf de grond... hij zegt, het is precies hetzelfde als wat je dadelijk in het zadel gaat doen.. toestaan, vragen etc... hij vindt dat je met zoveel druk op de teugels moet kunnen rijden alsof de teugels natte wc papiertjes zijn. dus zoveel druk dat die niet mogen scheuren. en dat moet ik dus ook bij de dubbele longe voor elkaar krijgen.

    de eerste lessen wat het puur het paard ontspannen te laten lopen, met zijn hoofd over de grond, zand snuffelen, sturen, niet naar binnen vallen niet naar buiten, rust in het geheel..

    (hihi dat netjes op een volte laten blijven is ook nog best moeilijk, we begonnen in de roundpen en dan is het alleen maar zorgen dat ie niet naar binnen valt...dat is relatief makkelijk, in de grote bak, kan eagle naar binnen, naar buiten, ovaaltjes, vierkantjes etc maken....) werd ik toen soms hopeloos van ...

    Daarna begonnen de lessen met dat ie zijn hoofd hoger hield, dus gestrekt naar voren en in de lessen daarna weer dat ie meer aan de teugel gaat lopen. En dat gaat idd met druk, ik wil je hoofd hier hebben en op het moment dat ie dat heeft en gaat ontspannen dat meteen release...

    en dat is wat ik heel moeilijk vindt, op het juiste moment de juiste hoeveelheid druk te geven, op het juiste moment toe te staan, niet te snel, niet te langzaan, niet te hard, niet te zacht...

    als mijn instructeur de longe overneemt, binnen twee rondjes loopt eagle aan doorhangen lijnen (lijnen houdt ie aan zijn duim omhoog), aan de teugel, op zijn eigen 4 benen, rechtgericht, helemaal los door zijn lijf en met verende gewrichten.... mijn instructeur kan zo ook door de grote bak heen van a naar c, eagle in galop van hand laten veranderen ect... tis wel grappig het lijkt dan net of eagle een heel ander paard wordt, groter, hoger trotser massiever etc..

    als ik het dus overneem, dan gaat het soms goed maar soms dan zie je langzaam maar zeker, eagle uit elkaar vallen en dat heeft alles met mij te maken. Ik ben gewoon niet duidelijk genoeg, maar dat is een leerproces en het gaat steeds beter, eerst kreeg ik het gewoon niet voor elkaar om zijn hoofd / nek in 1 lijn met zijn rug te krijgen, hij dook steeds naar de grond, vervolgens lukt het me nu nog maar mondjesmaat op eagle aan de teugel te krijgen op een ontspannen manier. of ik ooit eagle aan doorhangende lijnen, swingend etc aan de teugel kan laten lopen... pff ik weet het niet.. ik hoop het.. mijn instructeur zegt ook altijd, maak je niet druk... heb geduld.. ik doe het al 30 jaar..

    goh is geloof ik wel een heel lang verhaal geworden, bedankt als je het helemaal hebt uitgelezen.. ik hoop dat het geen waarboel is geworden van onlogische zinnen..
    het heeft ook eigelijk helemaal niks met NH te maken. maar met gymnastiseren...

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •