Pagina 4 van de 4 EersteEerste ... 234
Resultaten 46 tot 54 van de 54

Topic: Help! Werken aan de dubbele longe.

  1. #46

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    Goeie toelichting Maya, heb het met plezier gelezen! Wat jouw laatste zin betreft:
    het heeft ook eigelijk helemaal niks met NH te maken. maar met gymnastiseren...

    ... ik heb ooit een gesprekje gehad met Wim Vonck die zei dat hij juist het ontbreken van enige lichaamsarbeid ( gymnastiseren) een groot bezwaar vond in NH. Ik ben dat met hem eens. Op het moment dat je je paard gaat berijden, moet je er voor zorgen dat je paard sterk is, jou zonder probleem kan dragen en dat je 'm niet door verkeerde inwerking van hulpen en zit, gaat hinderen. Dat ben je - vind ik - verplicht aan je paard. En daarmee hoef je echt geen Anky-status na te streven of, zo je daar aan toe komt, een stang-en-trens erin te hangen. Ik vind juist dat longeren zo ontzettend belangrijk en ben het dan ook helemaal eens met de visie van jouw instructeur!

    Het is bovendien nog eens leuk om te doen ( ja, zelfs voor het paard!) en ontzettend leerzaam voor de ruiter omdat je - vanaf de grond - kunt zien hoe je de gangen van je paard kunt beïnvloeden en opbouwen.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  2. #47

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door rengeltje
    Ik wil mij hier ook niet in moeien maar ik denk dat Skey Western rijdt dus ik denk dat ze met het hoofd naar beneden doen iets anders bedoelt dan kin op de borst
    Als dat zo is, heeft het paard inderdaad geleerd om met druk op de teugel het hoofd naar beneden te doen, waarna meteen alle druk wordt weggenomen. Ook geen aanleuning dus. Zo wordt dat inderdaad normaal gesproken in de western wereld gedaan.

    Enne, misschien ben ik wel heel erg blond, maar je moet toch ook op een of andere manier aan het paard leren dat het fijn is om met het koppie laag te lopen? Juist in western wordt enorm veel aandacht besteed aan timing in het rijden, dus meteen de druk wegnemen als het paard doet wat je vraagt en hem dus zo belonen. WEl wat anders dan een 'geen gelul, trek hem in de krul'methode.

  3. #48

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door wendytje
    Enne, misschien ben ik wel heel erg blond, maar je moet toch ook op een of andere manier aan het paard leren dat het fijn is om met het koppie laag te lopen? Juist in western wordt enorm veel aandacht besteed aan timing in het rijden, dus meteen de druk wegnemen als het paard doet wat je vraagt en hem dus zo belonen. WEl wat anders dan een 'geen gelul, trek hem in de krul'methode.


    Hmm.. die laatste uitspraak is weer zo typisch... ( vul maar in). Dat heeft dus niks met dressuur te maken.
    Natuurlijk zijn er manieren om het paard dit te leren, er zijn verschillende methodes. Maar.. als je dit dressuurmatig traint dan is het een onderdeel van een opbouw en wel in deze volgorde:

    tact-ontspanning en souplesse-aanleuning (accepteren van bit)-impuls-rechtrichten-verzameling.

    Een paard wat niet tactmatig heeft leren lopen, een paard die geen aanleuning neemt, die kun je dus niet voorwaarts-neerwaarts rijden zonder problemen te krijgen. Het voorwaarts-neerwaarts wordt dit niet gedaan door 'm in de krul te trekken maar door de juiste kuithulp te geven, er vanuit gaande dat het paard met tact en aanleuning heeft leren lopen.

    Ik rij geen western dus kan daar niet over oordelen. Het lijkt me echter dat als je ook dat serieus doet, er een opbouw aan vooraf gaat. Als men na druk meteen release geeft, dan is dan in theorie precies hetzelfde als wat de goede dressuurruiter óók doet. Reageert een paard op een hulp dan haal je die hulp ook weg.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  4. #49

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    Zo daar ben ik weer,net terug van het werk.
    Even mijn woorden beter onderbouwen zodat ook mensen die minder kijk hebben op het bewegingssysteem van het paard eens mee kunnen denken.
    Kan wel met titels gooien (zoals de ostheopaat,maar dat wil niet zeggen dat je meteen gelijk hebt)maar belangrijker is dat een paardeneigenaar het ook begrijpt en men zich niet meteen aangevallen voelt.
    Overigens is het niet een mening maar gewoon ook in de literatuur wetenschappelijk onderbouwd,maar ach is niet terzake doende.

    Het ging over het bijzetten van een dier om te leren met zijn hoofd naar beneden te lopen.Ik vindt dit onzin omdat je geen gedwongen knik in de nek wil maar een goed gebruik van de rug (ontspannen)met een actief ondertredende hand.

    Dus nu allemaal op handen en knieen in de kamer.
    Maak je rug bol,je hoofd naar beneden en voel wat er gebeurt in je lijf.
    Oké,nu je rug hol maken en je hoofd naar boven.
    Voel wat er gebeurd,juist,iets met je buikspieren.
    Rug bol,je trekt ze aan,rug hol je laat alles hangen.
    Wat wil je nu van je paard?
    Juist zijn rug moet bol worden,zo kan ie je beter dragen,wervels raken elkaar dan niet,dus moet ie zijn buikspieren aanspannen.
    Spieren van de rug zijn antagonisten,dus wil je de een ontspannen dan moet je de andere aanspannen.
    Wil je dus een dier ontspannen over de rug rijden dan moet ie leren zijn buikspieren aan te trekken en dat kun je alleen bereiken door correct te rijden (of longeren).
    Dat betekent voorwaarts op je hulp,rechtgericht enz.
    Een touwtje doet dus niets aan de buikspieren maar geeft enkel een knik in de nek.

    Vandaar mijn reactie,lees nog even verder.

    Groet Barbie

  5. #50
    Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Land van de frieten
    Berichten
    3.364

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    Gho, dit vind ik allemaal zo interesant he. Maar ik ben iemand die het allemaal in de praktijk moet zien om het goed te verstaan.

    Ik zoek echt al lang iemand die het me thuis kan komen leren. Heb geen vervoer om ergens bij die knappe mannen zoals Wim gaan les te volgen. Maar helaas ik vind niemand hier in de buurt die wil komen .

    Ik kan dus nog duizende boeken lezen (daarvan staan er nu toch al zeker 20 in de kast ) en 100 topics lezen en ik bak er nog niks van!

    off topic: Juist zijn rug moet bol worden,zo kan ie je beter dragen,wervels raken elkaar dan niet,dus moet ie zijn buikspieren aanspannen. Spieren van de rug zijn antagonisten,dus wil je de een ontspannen dan moet je de andere aanspannen. Wil je dus een dier ontspannen over de rug rijden dan moet ie leren zijn buikspieren aan te trekken

    Als ik dit lees (heb het ook al in enkele boek gelezen en ook gedaan! ) dan zag ik in mijn fantasie het paard op zijn rug liggen en sit-ups doen om zijn buikspieren aan te sterken
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

  6. #51
    Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Brabant
    Berichten
    834

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door barbie
    Het ging over het bijzetten van een dier om te leren met zijn hoofd naar beneden te lopen.Ik vindt dit onzin omdat je geen gedwongen knik in de nek wil maar een goed gebruik van de rug (ontspannen)met een actief ondertredende hand.
    ...
    Dat betekent voorwaarts op je hulp,rechtgericht enz.
    Een touwtje doet dus niets aan de buikspieren maar geeft enkel een knik in de nek.

    Groet Barbie
    Ik gebruik in de beginfase van de training vaak touwtjes om mn paard licht bij te zetten (Dus voordat ik aan de dubbele longe begin, sommige paarden willen daar nog wel heel heftig op reageren, en dan is het fijn als ze al wat ervaring hebben met touwtjes) Maar ik heb toch het idee alsof het dier dan lekker de rug loslaat, en (wanneer de longeur zelf uiteraard goed de hulpen geeft!) ook van achter actief meedoet. Echter, ik leer het paard dus wél om op eigen pootjes rond te hobbelen, zonder valse knik in de nek.
    De touwtjes geven druk zodra het paard wat te hoog komt, en daarmee dus de rugspieren aanspant. Echter, zodra het paard iets zakt, is er geen druk meer van die touwtjes, en hangen ze nutteloos langs hem. Als longeur moet je er zelf heel goed op letten dat je paard er niet achter kruipt, en alsnog heel zn rug in de vernieling drukt, maar dat moet je ook met dubbele lijnen, en zelfs met helemaal los longeren.
    Ikzelf vind het een heel prettige manier van werken, omdat het voor het paard heel snel duidelijk is. Verkeerd lopen=druk=onaangenaam, goed lopen=geen druk=wél aangenaam. Het enige waar je wel heel goed op moet letten, is dat je je paard niet in een houding dwingt. De ongewenste houding moet slechts onprettig zijn, niet onmogelijk, en op het moment dat je paard in de juiste houding loopt, moeten de touwtjes ook niet meer inwerken.
    Je ziet echter ook vaak mensen longeren met bijzet op zo'n manier dat iedere andere houding onmogelijk gemaakt wordt (paard wordt gewoon vastgezet in een bepaalde houding) en de bijzetteugel dus nog altijd druk geeft wanneer het paard wél correct loopt. Dát vind ik geen correcte manier van werken, omdat je dan inderdaad heel vaak ziet dat het paard zich voor opkrult, de achterhand nog ergens aan de andere kant van de bak hobbelt, en de rug hol getrokken wordt om de krul aan de voorkant in stand te houden.
    Groetjes, Lacuna

  7. #52
    Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Brabant
    Berichten
    834

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    Rengeltje:
    Als je een keer in nederland bent, mag je het best komen oefenen op Sunny hoor. Hij doet het allemaal vrij gemakkelijk, maar geeft wel heel snel aan wanneer je iets niet helemaal goed doet. Daarom is hij een ideale leerpony.
    Groetjes, Lacuna

  8. #53
    Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Land van de frieten
    Berichten
    3.364

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Lacuna
    Rengeltje:
    Als je een keer in nederland bent, mag je het best komen oefenen op Sunny hoor. Hij doet het allemaal vrij gemakkelijk, maar geeft wel heel snel aan wanneer je iets niet helemaal goed doet. Daarom is hij een ideale leerpony.
    Groetjes, Lacuna
    bedankt als ik eens in de buurt bent dan laat ik het weten!
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

  9. #54
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Akersloot (Noord-Holland)
    Berichten
    666

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    Ehh, waarschijnlijk ook deels omdat hij hier niet meer over weet...

    lichamelijke training is nog steeds een erg achtergesteld gebied bij Parelli...[/quote]

    Even off-topic: wat fijn dat je deze opmerking maakt ! Ik krijg weleens het idee dat sommige Parelliërs alles precies volgens "de wet van Parelli" willen doen (en daarbij nogal wat interpretatiefouten maken"). Hiermee geef je goed aan dat het goed is om ook open te staan voor andere dingen die net even buiten parelli vallen !

Pagina 4 van de 4 EersteEerste ... 234

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •