Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 54

Topic: Help! Werken aan de dubbele longe.

  1. #1
    Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Aarschot / België
    Leeftijd
    41
    Berichten
    6.498

    Help! Werken aan de dubbele longe.

    Na het bezoek van de osteopaat moet ik longeren met bijzetteugels...dik tegen mijn princiepes eigenlijk. Waarom rij je dan niet gewoon vragen jullie je nu misschien af, wel ik moet het rijden afwisselen met werken op de grond omdat het voor hem anders echt te zwaar gaat worden.
    Maar nu had Rengeltje van het forum het lumineuze idee om dan aan de dubbele longe te werken. Dan kan ik buiten de beenhulpen wel dezelde teugelshulpen geven.
    Aramis heeft al geleerd om zijn hoofd naar beneden te doen wanneer ik op beide teugels druk zet. Dat is voor hem het teken van "hoofd laag".
    Op die manier kan ik dan én zijn hoofd laag vragen én stelling vragen.

    Of zouden jullie het toch met bijzetteugels doen? Ik weet wel wat ervan gevonden wordt, dat is mijn mening ook.
    Alleen heeft hij pijn door het verkeerd gebruik van spieren en moet hij eerst door die pijn heen voor hij ze zelf goed zal willen gebruiken.
    Ik kan dus niet wachten tot hij dat zelf ondervind, ik wil hem ook zo snel mogelijk van die spierpijn afhelpen en dat kan dan best door de korte pijn dan door de lange pijn vind ik.

    Wat ik nu wil vragen, kan ik dat zomaar doen, aan de dubbele longe werken zonder enige voorkennis ervan?
    Waar moet ik op letten? wat moet ik doen, wat mag ik niet doen?
    Is het een goed idee of net niet?
    hopelijk raak ik er uit.

  2. #2

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    ik heb zelf iedere week dubbele longe les... en eerlijk, ik vind het echt rete moeilijk. (om het goed te doen, subtiel en precies om het juiste moment handelen dan bedoel ik..) Nu na een paar maanden begint het eindelijk een beetje goed te lukken. (ligt misshcien ook aan mijn paard hoor - renpaard wat omgeschoold moet worden tot rijpaard) Mijn paard gaat er beduidend goed door lopen. Zonder les hierin zou het me nooit gelukt zijn. Ik had het ook nooit eerder serieus gedaanhoor. Weet niet of er iemand bij jou in de buurt is die hierin lesgeeft? Zeker als je het nog nooit gedaan hebt is dat denk ik wel een aanrader.

  3. #3
    Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Aarschot / België
    Leeftijd
    41
    Berichten
    6.498

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    Oh, dat valt me wel een beetje tegen dat het zo moeilijk is.
    Iemand dat er les in geeft in mijn buurt, bij het googelen niemand gevonden, op kapaza ook niet. Dus ik vrees ervoor.

    Nu weet ik het helemaal niet meer. Moeilijk hoor.

  4. #4
    Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Land van de frieten
    Berichten
    3.364

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door maya_longlane
    ik heb zelf iedere week dubbele longe les... en eerlijk, ik vind het echt rete moeilijk. (om het goed te doen, subtiel en precies om het juiste moment handelen dan bedoel ik..) Nu na een paar maanden begint het eindelijk een beetje goed te lukken. (ligt misshcien ook aan mijn paard hoor - renpaard wat omgeschoold moet worden tot rijpaard)
    Laat je hierdoor niet van slag brengen Skey. Renpaard omscholen tot rijpaard, dat is volgens mij niet het gemakkelijkste. Je band met Aramis is prima dus dat speelt in je voordeel. Aramis zal je de kleine foutjes wel vergeven. Jij kan het zeker mits wat oefening en ik heb hier een boek klaarliggen waar het haarfijn is uitgelegd. Het gaat misschien niet van in het begin goed maar het komt zeker goed. En vraag het eens aan Gwen, misschien heeft zij in het verleden wel aan de dubbele longe gewerkt? Op het internet bij Monty aanhangers, die zweren ook bij dubbele longe (en alleen op dat vlak effe overlopen zal wel geen kwaad kunnen zeker ) Oei hopelijk word ik nu niet afgeschoten!
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

  5. #5
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    Je kan hem toch ook leren zijn hoofd omlaag te doen aan een enkele lijn?

    Wel jammer dat de wimles in belgie niet door ging, anders had je het daar kunnen zien.

    Hoe ik het heb geleerd (in het kort):
    op een kleine cirkel laten lopen (kleiner dan aan je 12ft lijn) waarbij je het hoofd naar binnen vraagt en de schouder naar buiten.
    In principe ga je dan werken aan de 'swingende rug', maar door de kleine cirkeltjes met stelling (wat meestal neerkomt op veel schouder wegdrijven en beetje vragen met je hand) gaat je paard zijn rug wat losser laten en gaat ook zijn hoofd wat omlaag.

    Door nu op dat moment heel enthousiast te belonen (YESSS, stoppen en snoepje geven) kan je paard in heel korte tijd (10min) doorkrijgen dat het hoofd laag houden gunstig is.

    Natuurlijk is dit niet het enige en het belangrijkste, ook het recht zijn van je paard (achterhoeven in afdruk van voorhoeven), de snelheid, de swingende rug, het ondertreden van het achterbeen, allemaal dingen waar je aan werkt met wim-cirkels.

    Maar wellicht dat dit vast kan helpen om het hoofd omlaag te brengen, wat je osteo zo belangrijk vindt.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  6. #6

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door skey
    Oh, dat valt me wel een beetje tegen dat het zo moeilijk is.
    Iemand dat er les in geeft in mijn buurt, bij het googelen niemand gevonden, op kapaza ook niet. Dus ik vrees ervoor.

    Nu weet ik het helemaal niet meer. Moeilijk hoor.
    oooh sorry wilde je niet ontmoedigen... misschien ligt het ook wel aan mijzelf hoor...
    ik vind het gewoon erg moeilijk om te zien wanneer ik wat moet doen en hoe subtiel ik het moet doen... ik heb ook eigelijk nooit echt goed rij(dressuur) les gehad. Ik vind het dus het milimeter/seconden werk, van toe staan, tegenhouden etc... ergggg moeilijk om te zien en dan ook nog meteen uittevoeren.

    en idd misschien is het voor jou wel goed te doen hoor, 2 andere mensen bij mij op stal hebben ook les van deze instructeur en die hebben idd niet de problemen die ik heb... misschien ligt het idd aan dat hun paarden al "gewone" rijpaarden zijn, mijn renknollie moet nog alle knopjes,hulpen etc leren. dus laat je alsjeblieft niet ontmoedigen door mij hoor.

  7. #7
    Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Aarschot / België
    Leeftijd
    41
    Berichten
    6.498

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    Toch allemaal al bedankt voor de uitleg, Eveline die van jou is super duidelijk en daar kan ik zeker wat mee.

    is het misschien een optie om met kaptoom aan de dubbele longe te werken of kan het ook makkelijk met touwhalster.
    En is een longeersingel wat zodat ik de longes (leadropes) makkelijk kan bevestigen.

    Of toch best beginnen met 1 touw gewoon.

    Ik moet vooral zorgen dat zijn hoofd laag is en dat hij tergelijkertijd stelling neemt.

    En Maya Longlane, je hebt me niet ontmoedigd hoor, ik schrol wel even omdat het blijkbaar zo moeilijk was. Maar uiteindelijk kan ik met clikker waarop ik hem alle nieuwe dingen leer dit ook wel leren en desnoods zelf wat knopjes uitvinden.

  8. #8
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    Goirle, noord-brabant
    Berichten
    305

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    Ik weet niet hoe ver Herselt van Poppel af ligt maar daar zit de Paardelary, die geven er nl ook les in.
    Groetjes ingrid

  9. #9
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    Ben misschien erg simpel, maar de osteopaat raad de bijzetteugels aan. Da's heel wat anders dan de dubbele longe. Het kan gecombineerd worden als je een hekel hebt aan gewoon longeren. Ik heb het ergens al eens eerder gezegd, zie de bijzetteugels in deze fase als mensendiecken. Als je de osteopaat erbij haalt en resultaat wilt, dan moet je toch ook de adviezen opvolgen? Het is toch geen martelwerktuig? En niet voor eeuwig?
    Best lastig hoor, als je er zo'n tegenstand tegen hebt, maar je paard moet beter worden!

  10. #10
    Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    In het noordoosten van Nederland
    Berichten
    6.118

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    Interessant topic dit!

    Ik heb een beetje soortgelijk geval, want de osteo raadde mij het exact hetzelfde aan.

    Nu na lang wikken en wegen heb ik toch besloten om Kabriche te longeren met bijzetteugels. Ik doe het longeren eigenlijk op de circling manier (dus met wegsenden en terughalen) alleen er zijn meer rondjes dan 4! Het scheelt enorm dat Kabriche erg goed op mijn stem reageert want daardoor hoef ik gelukkig geen zweep te gebruiken, heb ik overigens ook nooit gedaan.

    Het is net wat Lila zegt, de osteo raad het aan en het is niet voor eeuwig en mijn inziens ligt het gewoon aan de manier hoe je het doet.

    Over het longeren met dubbele longe vind ik persoonlijk ook erg ingewikkeld, ik heb het boek + dvd van Lammert maar dan nog is het in praktijk best moeilijk.
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

  11. #11
    Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Aarschot / België
    Leeftijd
    41
    Berichten
    6.498

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    Vandaag met Eddy hierover gesproken.

    Hij zegt ook dat het een symptoombestrijding is en dat het onderliggende probleem er waarschijnlijk niet mee zal zijn opgelost... toch raadde hij me aan om het een tijdje te proberen met bijzetteugels zodat de rugproblemen tenminste al weg zijn.
    Daarna kunnen we aan het emotionele aspect werken.
    Tja, als zelfs Eddy het zegt...

    Neemt niet weg dat ik ook aan de dubbele longe wil leren werken omdat dat volgens mij wel heel leuk om te doen is en lekker veel afwisseling geeft in het geheel.

  12. #12
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    Eddy zegt dat je met bijzetteugels moet werken..jeetje, dat dat mag van Pat... .

    Zelf lijkt het me trouwens niks. De cirkels die Evelien aanrade zijn veel beter voor de rug van je paard. Vaak zie je bij het gebruik van bijzetteugels dat het paard alleen een bepaalde hoofdhouding aanneemt (vaak ook nog een niet zo goede) en de rest van zijn lijf achter die hoofdhouding aan sleept.

    Gymnastiserend grondwerk zoals Branderup bijvoorbeeld doet (en Wim ook trouwens), leert je paard een veel beter ruggebruik dan twee statische leren banden die zijn hoofd naar beneden dwingen (is een beetje bot gesteld, maargoed).

    Just my two cents
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  13. #13
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    Volgens mij leren de studenten op de ISPH ook les te geven in dubbele lijnen werk. Ik had ooit een ISPH instructrice die mij er les in gaf, echt heel erg leuk om te doen!
    De ISPH is in Belgie, er zal dan toch vast iemand zijn in jou buurt Kim?!
    Dit is de site van die school, volgens mij hebben ze lijsten van afgestudeerden.
    http://www.isphorse.com/

    Wat ik gezien heb van de les van dekoezegtboe (de rest heb ik helaas niet gezien) is idd dat de methode van Wim simpel en goed is. Misschien niet simpel voor ons om onder de knie te krijgen, maar ik bedoel simpel in weinig poespas
    Als de tijd rijp is wil ik hier toch ook les in krijgen!
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  14. #14
    Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Hoenderloo
    Leeftijd
    44
    Berichten
    3.498

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    Dubbel longeren is best leuk. Ik denk dat het even een handigheidje is die je onder de knie moet hebben.
    Ik ben begonnen met achter het paard aan te lopen. Dat vond ik heel vanzelfsprekend met sturen. Dan naast (schuin achter) het paard en vervolgens het paard op de cirkel. Zo heb ik het mezelf een beetje geleerd, met af en toe bijsturing van iemand die het al langer deed.
    Started!

  15. #15
    Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Aarschot / België
    Leeftijd
    41
    Berichten
    6.498

    Re: Help! Werken aan de dubbele longe.

    Oh, ik heb van Eddy meerdere oefeningen gehad die ik moet doen daarvoor. Ook a la Wim blijkbaar. Circling en dan zone 3 drijven zone 1 binnenvragen, dan krijg je mooie stelling. nog een oef. of 3 maar die schrijf ik morgen wel een keer bij verslagen van clinics op. (ben nu 2 dagen toeschouwer bij de L2 cursus in diest)

    hij zei dat ik de bijzetteugel wel mocht gebruiken maar stelde voor om 1 teugel te gebruiken aan de binnenzijde van de circel en deze zo te zetten dat hij wel nog veel bewegingsvrijheid heeft zijwaarts en omhoog, maar niet meer zo extreem omhoog als hij normaal doet. Gewoon een makkelijke manier om hem te leren de druk te volgen van die éne teugel zodat ik een voorwaarts neerwaarts krijg en geen 'in de krul' beweging... ik denk niet dat dit duidelijk is. Ik heb het natuurlijk ook zelf nog niet geprobeerd dus kan het op dit moment niet beter uitleggen vrees ik.
    Het lijkt in ieder geval veel op wat ik in de westernles leer, dat hij mijn handen moet volgen, alleen in dit geval de teugel.

    Die site was ik helemaal vergeten Eva, dank je, heel handig. dat ga ik een keertje onderzoeken of er iemand in mijn buurt zit die langs wil komen.

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •