Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 29

Topic: onkruidbestrijding nieuwe weide

Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

onkruidbestrijding nieuwe weide

Sinds dit jaar hebben we 1,5 hectare naast ons perceel, kunnen huren en dit is sinds 3 maanden ingezaaid.

Een gedeelte hiervan hebben we een bak gemaakt van 30x40. Hier hebben Sunny en Boots al kennis mee gemaakt. Gras is goed... deze dagen is het alleen te nat en dat doe ik deze nieuwe wei nog niet aan. Maar goed.. dit wordt dus de rijbak, uitloop etc. dus niet zo heel boeiend.

Het overige gedeelte laten we nu nog niet, de paarden op. Dit willen we eerst eens hooien. MAar nu begint er op dat stuk behoorlijk wat onkruid te groeien.

Met mijn handpompje en round up is onbegonnen werk, maar wat kan ik wel gebruiken en waar kan ik het kopen? Iemand ervaring mee? Ik heb iemand met een pomp op zijn rug een heel weiland zien spuiten, maar waarmee dan? en blijkbaar tast dat niet het gras aan?
    En als het gespoten is, hoe lang moet je dan wachten voordat je het kan hooien?
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Re: onkruidbestrijding nieuwe weide

Ik heb net vorige week gespoten met MCPA en MCPP. Deze stoffen tasten inderdaad het gras niet aan.
    De ene stof werkt tegen brandnetels en zuring. De andere tegen boterbloemen en heel heel scala aan andere onkruiden. Gewoon te koop bij de welkoop.

Er staat op de verpakking hoe lang je moet wachten, minimaal een week voordat je weer vee op het weiland laat, dus ook minimaal die tijd voordat je hooit lijkt me zo, maar als je wilt kan ik dat ook nakijken.

Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door wendytje
    Ik heb net vorige week gespoten met MCPA en MCPP. Deze stoffen tasten inderdaad het gras niet aan.
    De ene stof werkt tegen brandnetels en zuring. De andere tegen boterbloemen en heel heel scala aan andere onkruiden. Gewoon te koop bij de welkoop.

Er staat op de verpakking hoe lang je moet wachten, minimaal een week voordat je weer vee op het weiland laat, dus ook minimaal die tijd voordat je hooit lijkt me zo, maar als je wilt kan ik dat ook nakijken.
    Ik hoorde vanochtend via de "buurt tamtam" dat je blijkbaar een vergunning moet hebben om te spuiten, jou iets van bekend?
    Zal maandag eens informeren bij de welkoop...
    Wat voor apparaat heb je daarvoor gebruikt? Nog bescherming gebruikt?
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Het ligt er aan welk middel je gebruikt of je een vergunning nodig hebt. Bij deze middelen is het bij mijn weten niet nodig.

Ik heb gewoon zo'n rugspuit gebruikt. Tsja, er gaat even wat tijd in zitten, maar het lukt wel.
    Ik heb geen bescherming gebruikt, maar let er op dat het niet waait en loop altijd met je rug tegen de wind i, zodat het spul niet in je gezicht waait.

Forumlid Saul's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

het is ook gewoon heel normaal dat je onkruid hebt in een pas ingezaaid stuk.
    maaien is de boodschap (heel vaak, en in ieder geval voor de kruiden in bloei staan) en op den duur haalt het gras de overhand wel! (zelfs zonder spuiten)
    succes

Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Saul
    het is ook gewoon heel normaal dat je onkruid hebt in een pas ingezaaid stuk.
    maaien is de boodschap (heel vaak, en in ieder geval voor de kruiden in bloei staan) en op den duur haalt het gras de overhand wel! (zelfs zonder spuiten)
    succes
    Kweet inderdaad dat brandnetels e.d. niet zo goed tegen maaien kunnen. Maar daar zit nou net het euvel. We willen het gelijk hooien, dus veelvuldig maaien is nu nog geen optie.
    Daarbij bevindt zich langs de kanten (de bermen) ook veel kruiskruid en andere soorten. We willen het graag een keer goed aanpakken waarnaar we het met maaien in de toekomst gewoon bij willen houden (en liever niet spuiten!).

Kheb net bij de Boerenbond (welkoop) MCPA en MCPP gehaald. MCPA kan je zelfs kruiskruid mee bestrijden. (maar liefst 4 liter nodig voor 1 hectare!).
    Als het een deze dagen wat droger is ...

Brandnetel is in gedroogde vorm een lekkernij voor paarden en heeft nog een bloedzuiverende werking ook. Dus waarom zou je die vernietigen?? Ik zou zeggen; hooi dat lekker mee, je paarden zullen je er dankbaar voor zijn.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door issiem

Kheb net bij de Boerenbond (welkoop) MCPA en MCPP gehaald. MCPA kan je zelfs kruiskruid mee bestrijden. (maar liefst 4 liter nodig voor 1 hectare!).
    Maak je geen illusies We proberen het al 3 jaar met MCPA, maar tot nog toe is uitsteken het enige wat helpt.

Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Maak je geen illusies We proberen het al 3 jaar met MCPA, maar tot nog toe is uitsteken het enige wat helpt.
    Ik ga er maar vanuit dat de gebruikersvoorschrift niet toegepast is

Geintje natuurlijk!

Spuiten jullie ook MCPP? Dit is tegen ridderzuring, grote brandnetels en doodt ook klaver. Is klaver nu wel of niet schadelijk voor paarden?

Klaver is niet schadelijk, ze vinden het zelfs erg lekker.

Ik spuit dus wel met MCPP tegen zurig en grote brandnetelplekken.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door wendytje
    Klaver is niet schadelijk, ze vinden het zelfs erg lekker.

Hmm da's niet helemaal juist wat je hier zegt.

Klaver bevat op zich veel eiwit dus dat is voor eitwit-gevoelige paarden lang niet altijd aan te bevelen. Maar wat belangrijker is, is dat klavers ( vooral de rode klaver en lucerne!!) een hoog kalkgehalte hebben met een Ca/P-verhouding van 6 - 7.. als je paard dus heel veel klaver eet ( er zijn zelfs klaverweides!) dan moet je absoluut compenseren door zetmeelrijk voedsel bij te voeren ( haver, bieten). Anders loop je een risico op beengebreken door het hoge eiwit en afwijkende Ca/P gehalte. Dat risico is vooral voor jonge paarden zeer wel denkbaar.

Een enkel hapje klaver kan natuurlijk geen kwaad.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Laat paarden als ze zelf kruiden zoeken ook rode klaver eten, het heeft echt heel veel geneeskrachtige eigenschappen. Uiteraard is plaatsen in een klaverwei overdone. Maar dat is met alles zo, waar TE voor staat is niet goed.
    Maar rode klaver heeft zoveel positieve eigenschappen, zelfs voor ons mensen. Toen Amon mok had liet ik hem veel grazen aan de hand op de "kruidenbult", daar stond van paardebloem tot brandnetel op (onze wei is erg kaal zonder enig kruid, prachtig voetbalveld dus) en hij koos voornamelijk, de paardebloem en de rode klaver.
    Ik wist de dat de eigenschappen van beide planten een goed effect op hem zouden hebben, maar vondt het net wel leuk om te lezen bij de paardendrogist dat het goed werkt voor huideczeem maar o.a. ook mok. Amon wist het dus zelfs nog beter als ik.
    www.crystal-carving.com

Je hebt absoluut gelijk hoor Bren!
    Mijn reactie over klaver was ook alleen bedoeld om even toe te lichten dat te veel klaver niet goed is en dan om andere maatregelen vraagt.

Paarden weten inderdaad vaak heel goed wat ze moeten eten als er iets mankeert - ik heb een paard gehad dat een leverprobleem had - haar reactie daarop was dat ze heel doelbewust in de weide alle paardenbloemen ( vooral de rozetten dus) ging opzoeken en op at en het sappige gras van de wei verder totaal negeerde.
    Heel bijzonder vind ik dat 'weten wat goed voor je is' - ook al is het in sommige gevallen niet altijd te vertrouwen - paarden eten tenslotte ook wel eens dingen die niet goed voor ze zijn helaas.

Wij hebben onze nieuw doorgezaaide weide dit jaar ook ruim van allerlei goede onkruidjes voorzien ( PAVO graszaadmengsel met kruiden) - moet zeggen, het ziet er gezellig uit, al die groeiende weegbreedjes en andere kruidjes. Vooralsnog kijkt Pauli er niet naar om - die snaait op dit moment alleen maar dat lekkere paardengras ( hard en stengelig) en dat is in de mooie, stevige mest ook duidelijk te zien!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Hihi ja Marianne en jij ook, daarom heb ik het TE ook aangehaald, maar dat is voor ons mensen net zo goed aan de orde. In kruidenland kun je heel veel kwalen bestrijden met planten, ze zeggen wel eens voor elke kwaal een passend kruid. Maar dat kun je niet zomaar doen, gedegen kennis is zeker aan te bevelen, want neem alleen maar eens valeriaan, de wortel is super kalmerend, maar o wee als je teveel neemt, foute boel.
    Daarom sta ik er altijd met mijn snufferd bovenop als Amon in de natuurlijke drogisterij struint, hij mag alleen van mij pakken waarvan ik zelf weet dat het oke is. Twijfel ik jammer Amon, dan ga ik thuis eerst in mijn kruidenboeken snuffelen of het oke is.
    Ik weet niet waarom paarden de mist in gaan met schadelijke planten, immers ze weten ook zo goed uit te kiezen wat op dat moment noodzakelijk is voor hun zelf. Misschien omdat sommige planten een indentiek broertje hebben die er zoveel op lijkt en die wel goed zijn.
    Zelf denk ik dat het te maken heeft met het opgroeien in deze tijd, als ik kijk naar onze wei, hoe moet moederpaard haar kroost nou leren wat ze wel en niet mag eten. Er staat immers niks Sommige paarden hebben nog nooit een wei gezien, dus grijpen misschien daarom alles wat voorhanden is.
    Tsja dan is het toch mijn verantwoording om continue alert te zijn wat er staat in de wei, en als ik erbij ben kijken wat ze eten.
    www.crystal-carving.com

Aangemeld
    Jul 2005

Re: onkruidbestrijding nieuwe weide wel nodig?

Vandaag is er iemand van de welkoop geweest die gekeken heeft naar het gras. Het onkruid wat erin staat, staat bijna in bloei dus heeft weinig zin om te spuiten. Kans van bestrijding is 50-75%. Dan maaien, maar is te lang, om te laten liggen. Dus we gaan het hooien.

Nu heeft de beste man de volgende onkruiden geidentificeerd:

- kamille (niet kwalijk voor paarden, lijkt me)
    - melde (niet kunnen vinden, geen idee of het kwaad kan, iemand?)
    - herderstasje (lijkt ook niet kwalijk te zijn, maar weet ik niet zeker)
    - kleine brandnetel (niet kwalijk voor paarden, zeker gedroogd niet)
    - enkele paarse dovenetel. (geen idee)

Weet iemand of melde "kwalijk" is en of een van de andere?

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten