Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: Grondwerk genoeg beweging?

  1. #1
    Actief Forumlid Emmie's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Wilnis
    Berichten
    471

    Grondwerk genoeg beweging?

    Ik had vandaag een discussie met iemand op stal.
    Zelf vind ik dat Willem te mager wordt, als hij zijn hoofd laag heeft is izjn buik ingevallen. Daarom krijgt hij ook muesli. Maar waar de discussie nou eigenlijk overging:
    Ze zei dat grondwerk niet geneog beweging is, waardoor hij dus teveel beweging krijgt en de maandagsziekte kan krijgen. Willem krijgt 2 kilo bix per dag verdeelt over 2 porties, hij staat van 11 tot 7 op het land, en krijgt 's nachts hooi. en natuurlijk een halve schep (250 gram) muesli.
    Ik zei zo van: Hij beweegt wel bij grondwerk, en op het land beweegt hij ook. Hij loopt terwijl hij graast en neemt af en toe een sprintje. Maar is dit wel geneog beweging? Meestal probeer ik voor het grondwerk hem even in de bak los te gooien, dan gaat hij meestal wel lekker rennen, maar doordat het land nu slecht is staan ze in de bak en kan ik geen grondwerk doen of hem losgooien. Moet hij op zulke dagen nou minder eten? Ik zelf zou zeggen; Nee, het is vaak maar 1 dag van de 20 dat ze niet op het land kunnen, maar ik vraag het toch maar even!

  2. #2

    Re: Grondwerk genoeg beweging?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Emmie
    I
    Ze zei dat grondwerk niet geneog beweging is, waardoor hij dus teveel beweging krijgt en de maandagsziekte kan krijgen.
    Dit is dubbel, ik snap je niet?

    Maandagsziekte is -naar mijn weten- een ziekte die vroeger veel voorkwam bij boerenpaarden.
    Die de hele week hard werkten, behalve op zondag.
    Op zondag kregen ze tóch hun gebruikelijke portie voer, en dat was op die dag te veel.

    ik denk niet dat jij je daar zorgen om hoeft te maken hoor.

  3. #3
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Grondwerk genoeg beweging?

    Ik denk niet dat Willem te weinig beweegt hoor. Wel vind ik dat hij vrij veel krachtvoer krijgt, zeker voor een Haflinger.

    Als je wilt dat je paard dikker wordt, kun je beter meer ruwvoer dan meer krachtvoer geven. Hij staat de hele dag op het land zeg je, en dat is mooi. Maar hoeveel gras staat er? Het maakt nogal uit of hij op een kale of een vette wei staat. En krijgt hij een onbeperkte hoeveelheid hooi voor 's nachts, of bv. maar 1 plakje?

  4. #4
    jiske
    Guest

    Re: Grondwerk genoeg beweging?

    Haflinger zijn sobere rassen, twee kilo biks vind ik echt heel erg veel.
    Zeker voor een paard wat alleen maar grondwerk doet.

    Wat zij bedoelt is, dat als je nu bijvoorbeeld een dag niets zou doen, en toch zo door zou voeren, dat je paard spierbevangen (maandagsziekte) kan raken. Hij heeft dan teveel energie in zijn lichaam door de brok en dat kan ie niet kwijt.

    Ik zou hem zeker terugzetten in biks! En muesli is ook erg rijk voer.

  5. #5
    Actief Forumlid Emmie's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Wilnis
    Berichten
    471

    Re: Grondwerk genoeg beweging?

    @ Kiara: Ik vertiepte me, het moet teveel voer zijn.

    Hij krijgt bix. Maar dus nu ook muesli.
    Het land is zowat kaal, volgens mij is het eten gewoon bezigheids terapie. er staat niks tot nauwelijks en het gras is absoluut niet vettig, het land is eigenlijk al een hele tijd op. En ze krijgen om 10 uur hooi, volgens mij een plak of 2, anderhalf. Dat heeft Willem in een half uurtje op. Maar we voeren hem dus muesli, omdat hij echt mager is. Als hij bijvoorbeeld graast, zie je helemaal waar het schouderbot zit, alsof er alleen maar een dun veleltje overheen zit. Ook is het zo van; Je hebt de ribben, en dan is er opeens een dal, zijn buik is ook ingevallen, daarom krijgt hij muesli.
    Die 2 kilo bix, is nog gebaseerd op het rijden. Qua eten luister ik naar de Leonie, die voert ze ook, alleen ik heb de laatste itjd gemerkt dat haar kennis ook neit altijd te vertrouwen is. Maar hij staat dus op een vrijwel kale wei. Krijgt 's nachts 1 tot 2 plakken hooi. 1/2 schep = 250 gram muesli. (het is trouwens muesli zonder haver, met kruiden)
    Wat zou er dan volgens jullie vermindert moeten worden? Tips zijn altijd welkom!

  6. #6

    Re: Grondwerk genoeg beweging?

    Is hij goed ontwormd?
    ook tegen lintworm?

  7. #7
    Actief Forumlid Emmie's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Wilnis
    Berichten
    471

    Re: Grondwerk genoeg beweging?

    Nog even vergeten;
    Als hij weer een beetje 'bij' is. Dus weer wat dikker, willen we stoppen met muesli geven, zodat hij niet te dik wordt. Dan krijgt hij het alleen nog maar als beloning ofzo.

  8. #8
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    49
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Grondwerk genoeg beweging?

    Hij krijgt weinig ruwvoer, zeker ten opzichte van de hoeveelheid krachtvoer die hij krijgt.

    Ik zou zelf de hoeveelheid 's nachts zo opvoeren dat hij onbeperkt rumwvoer kan eten. waarschijnlijk izt je dan op een plak of 4 a 5. Mengvoer afbouwen, ruwvoer opbouwen en over een aantal weken ziet je paard er stukken beter uit.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  9. #9
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Grondwerk genoeg beweging?

    Ik sluit me helemaal aan bij Saar. 2 Kilo biks is echt heel erg veel voor een Haf, en al helemaal als hij geen fysiek zware arbeid verricht.

    Geef hem zoveel hooi als hij op kan, en bouw die biks af. Muesli heeft hij in principe ook niet nodig, maar wat je bv. wel zou kunnen geven om er zeker van te zijn dat hij voldoende vitaminen binnen krijgt, is een Pavo koek oid. Als je toch muesli wilt geven, dan zou ik denk ik 1/2 kilo geven, maar dan wel van een volwaardige muesli waarin voldoende vitaminen/mineralen zitten, en die weinig energie levert.

    Als de wei zo kaal is als jij zegt, dan zou het op zich niet verkeerd zijn als hij overdag ook nog wat hooi kan eten. En als hij dan over een tijdje weer mooi op gewicht is, bouw je dat hooi weer wat af.

    Nog een richtlijn waar je misschien wat houvast aan hebt: mijn IJslander krijgt in de winter, als hij op een kale wei staat, 2 x 2 plakken hooi per dag. Daarmee blijft hij mooi op gewicht (mits het hooi van goede kwaliteit is). Daarnaast geef ik hem na het rijden/spelen 1/2 kilo muesli, voor de vitaminen. Dit is wel een muesli voor sobere rassen (Equisanum Arab).

  10. #10
    Actief Forumlid Emmie's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Wilnis
    Berichten
    471

    Re: Grondwerk genoeg beweging?

    Daar stuiten we tegen een probleem. Hij staat op een manege, en ik kan wel zeggen: Meer hooi, minder bix. maar of ze het ook doen! Want ik denk dat ze 4 a 5 plakken teveel vinden. De manegepony's krijgen ongeveer een halve plak. De paarden krijgen 5 kilo bix op 1 dag en dan 2 plakken hooi. Ik ga kijken of ik het er door kan krijgen, maar of het gaat lukken is een tweede...

  11. #11
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: Grondwerk genoeg beweging?

    Tsja, wat voer betreft ga ik wel met dfe rest mee. Maar volgens mij hoef je je geen zorgen te maken over maandagziekte omdat hij elke dag buiten komt.
    Vorig jaar is er bij ons een pony spierbevangen geraakt omdat zij normaal gesproken elke dag bereden werd en ca 6 uur buiten stond. Door omstandigheden heeft ze anderhalve dag in haar box stilgestaan en wel haar normale eten gehad. Aan het eind van de 2e dag ging iemand met haar rijden en ineens kon de pony geen stap meer verzetten.

    Bij jou is van zo'n soort situatie geen sprake
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  12. #12
    jiske
    Guest

    Re: Grondwerk genoeg beweging?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Evenaar
    Tsja, wat voer betreft ga ik wel met dfe rest mee. Maar volgens mij hoef je je geen zorgen te maken over maandagziekte omdat hij elke dag buiten komt.
    Vorig jaar is er bij ons een pony spierbevangen geraakt omdat zij normaal gesproken elke dag bereden werd en ca 6 uur buiten stond. Door omstandigheden heeft ze anderhalve dag in haar box stilgestaan en wel haar normale eten gehad. Aan het eind van de 2e dag ging iemand met haar rijden en ineens kon de pony geen stap meer verzetten.

    Bij jou is van zo'n soort situatie geen sprake
    Het klopt inderdaad wel dat dit de grootste risicosituaties zijn.
    Maar dat je paard elke dag buiten komt wil niet zeggen dat ie niet spierbevangen kan raken!

  13. #13
    Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Locatie
    bennekom
    Berichten
    544

    Re: Grondwerk genoeg beweging?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Emmie
    Daar stuiten we tegen een probleem. Hij staat op een manege, en ik kan wel zeggen: Meer hooi, minder bix. maar of ze het ook doen! Want ik denk dat ze 4 a 5 plakken teveel vinden. De manegepony's krijgen ongeveer een halve plak. De paarden krijgen 5 kilo bix op 1 dag en dan 2 plakken hooi. Ik ga kijken of ik het er door kan krijgen, maar of het gaat lukken is een tweede...
    Maarre, het is toch jouw pony? Mijn paardje staat niet op een manege maar wel op een pensionstal en als ik graag wil dat hij anders gevoerd wordt dan de rest dan wandel ik 'ns naar de boer en dan maak ik een grapje over dat ik weer iets anders wil en dan zucht hij eens en bromt dat het ook altijd wat is met mij en dan doet hij vervolgens fluitend wat ik vraag. Da's meer een kwestie van goed uitleggen waarom je het anders wilt en duidelijk maken dat je niet vindt dat hun manier fout is maar dat jij het toch graag, voor jouw paardje, eens anders wilt proberen.

    Net als de anderen vind ik 2 kg ook veel voor een Haf. Ik heb een arabier en die doet het prima op 1,5 kg krachtvoer. Maar die krijgt er naast weidegang 2 x per dag een flinke bult hooi bij en als beloning na het werk een beetje slobber. Ik zou als ik jou was inderdaad even goed nagaan of hij geen wormen heeft (zoals Kiara al aangaf: niet elke wormenspuit bestrijdt ook lintwormen, dus zelfs als hij regelmatig en voldoende ontwormd is kan hij toch lintwormen hebben. Als hij die al een tijd heeft kun je witte, platte, min of meer vierkante eipakketjes in de mest zien zitten).

    Overigens slaan paarden vet vooral op in hun manenkam en op hun kont. Een echt vette pony heeft inderdaad ook vaak een bolle buik, maar ook een magere pony kan een bolle buik hebben door gasvorming in de darmen. Daarom kun je beter niet naar de buik kijken om te bepalen of hij te dun of te dik is.

  14. #14
    Actief Forumlid Emmie's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Wilnis
    Berichten
    471

    Re: Grondwerk genoeg beweging?

    Hij is 2 weken ontwormt met zo'n equimax, die beschermt tegen alles!

    Tja vroeger had Willem echte kadette . toen waren ze helemaal weg, en nu komen ze weer terug!

    Ze gaan bij ons zowiezo elke dag naar buiten, toen er een paar maanden geleden wolkbreuk was, gingen ze op de parkeerplaatst, vond WIllem wel leuk. Lekker bij de sportschool loeren.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •