Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 24 van de 24

Topic: Wie doet er hier ook aan mennen?

  1. #16
    jiske
    Guest

    Re: Wie doet er hier ook aan mennen?

    Ja, ik men ook. En ik zie de meerwaarde van mennen zonder bit niet zo in.
    Als je paard er vandoor wil, dan hang je in het ene geval aan de mond en in het andere geval aan de neus, wat is fijner. Mij is het risico te groot om bitloos te mennen. Rijden doe ik beide wel, maar met mennen heb je met een stang toch wel meer controle dan iets wat druk uitoefent op de neus.

    Bedenk je wel dat als je gaat mennen met een ander hoofdstel dan een regulier: een menhoofdstel moet aardig strak zitten. Er is namelijk een risico dat het hoofdstel gewoon af schiet en dan kun je helemaal niets meer.

    Een touwtjesachtig ding is dus niet zo geschikt.

    @DendroFleur: vond Lammert Haanstra het aan te raden om bitloos te mennen?

  2. #17

    Re: Wie doet er hier ook aan mennen?

    Hij was in het begin sceptisch. Maar na er mee gereden te hebben viel het hem enorm mee. Maar hij waarschuwde er wel voor om het bij groene dieren te gebruiken.
    Ik vind het zelf ook een beetje riskant. Als je een stuk het bos in gaat zou het best kunnen maar niet langs de weg of tussen andere menners/ruiters. Rij met verstand en als dat betekent dat je soms even terug moet grijpen naar het traditionele voor de veiligheid dan moet je dat doen.

    Jiske trouwens gefeliciteerd met je 100-ste bericht

  3. #18
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    56
    Berichten
    10.548

    Re: Wie doet er hier ook aan mennen?

    Het bitloos menhoofdstel wordt HIER uitlgelegd!

  4. #19

    Re: Wie doet er hier ook aan mennen?

    hallo,
    ik zit sinds een paar weken op menles en dat gaat super.
    eerst stond ik alleen achter op de marathonkar maar nu mocht ik met mijn (verzorg) haflinger gaan mennen.
    ik men wel met oogkleppen en ijzers.
    hij heeft namelijk last van brokkelhoeven. (gaat eindelijk beter)
    we zijn nu bezig nog 2 paardjes te beleren voor de kar.
    ze staan nu beide in het tuig en trekken een bak waar een van ons (ik met nog 2 vriendinnen) inzit. een ander heeft het paard aan de longeerlijn, voor het geval dat.
    dit bevalt heel goed en één paard staat nu voor de kar.
    vroeger heb ik wel eens gement maar dat was meer uitstappen na de les. het moet wel wennen. maar toch zit ik er liever op. bitloos mennen zit er voor mij niet bij want mijn hafje is heel wisselvallig en dat vertrouwen heb ik ook nog niet in hem.

    mennen is wel appart als je het voor de eerste keer doet.

    groetjes mariska
    What does not kill me, will only make me stronger

  5. #20
    Actief Forumlid Veerle D's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Locatie
    Schinveld Limburg
    Berichten
    168

    Re: Wie doet er hier ook aan mennen?

    ik men zelf niet maar mijn vader wel..hij heeft zijn menbewijs gehaald met achenbachsysteem
    We hadden eerst een pony die voor het koetsje liep ( op de traditionele manier want wist nog niks van nh toen) maar die pony is helaas overleden...

    Nu heeft mijn vader een nieuw paardje een arabier en die zijn we aant beleren voor de koets. Omdat we helaas niet zoveel tijd hebben om samen te oefenen schiet het niet zo op maar het is zeker de bedoeling dat we haar zonder bit en oogkleppen gaan rijden.
    Ze reageert heel goed op de stem en wordt erg nerveus van een bit in de mond. We hebben ook niet echt het idee dat ze oogkleppen nodig heeft.

    We hebben het nog niet uitgeprobeerd met de koets achter haar maar wel al met de sleep en dat ging goed zonder oogkleppen en bit. We zijn aant kijken voor een bitloos hoofdstel en op het moment gaat onze voorkeur uit naar het cook hoofdstel.
    groetjes
    Grote hooinetten voor in de wei! kijk op <!-- w -->http://www.hooinet.nl<!-- w -->

  6. #21
    Actief Forumlid Quinzy's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    Genk/Belgie
    Leeftijd
    43
    Berichten
    1.067

    Re: Wie doet er hier ook aan mennen?

    Ik ben met mijn tinkermerrie de overstap aan't maken. Nu red ik een jaar geleden ook nog met bit dus zo een grote overstap zal het voor haar wel niet zijn.
    Ik ga niet biloos mennen wel ijzerloos.
    Zelf heb ik een aantal menlessengenomen en zo snel als het enigsinds kan met mijn werk dan gaat sweety naar een stalling waar ze haar zullen leren de wagen trekken. Ik ben benieuwd dus.
    &lt;!-- w -->http://www.Dyco.webs.com&lt;!-- w -->

  7. #22

    Re: Wie doet er hier ook aan mennen?

    Ik men nu zelf met Annet, ze is afgelopen juli beleerd dus we zijn nog niet zo heel lang bezig.
    Heb eerst (vorig jaar al!) mijn koetsiersbewijs gehaald, om de doodsimpele reden dat ik nog nooit eerder gemend had en wel wil weten waar ik mee bezig ben! Je leert ook op een verantwoorde manier inspannen/uitspannen, mennen, deelnemen in het verkeer etc. Heel zinvol en ik moet er niet aan denken om gewoon aan het "hobbyen" gegaan te zijn...

    Ik met gewoon met een bit (stang) en was niet van plan hiervanaf te stappen. Annet reageert prima op de stem, daarnaast evt. een lichte ophouding met het bit, nauwelijks druk, en je kunt haar prima laten terugkomen in tempo. Als ze een keertje weg zou willen schieten of doordrammen, kun je met een bit toch net even "harder" inwerken als correctie. Principe blijft verder hetzelfde: rust/ontspanning bij een positieve reactie.

    Met een bit in kun je een volledige ophouding op de normal way maken die efficienter is dan een volledige ophouding op de normal way met een bitloos hoofdstel. (Voor degenen die niet weten wat ik bedoel even lomp gezegd: trekken aan teugels om paard te remmen).

    Bij bitloos rijden probeer je in geval van nood de one rein emergency stop. Dit is echter knap lastig met een wagen erachter, als je paard eerst wat rondjes begint te draaien, heb je kans dat de kar schaart, omslaat en weet ik veel wat voor een ellende nog meer Natuurlijk moet het niet zo ver komen, maar in dat geval heb ik liever iets meer inbreng op de "normal way"...ook hier geldt safety first!!!

    Wat de hoeven betreft: Annet heeft gelukkig stevige harde hoeven en blijft dus gewoon ijzerloos, ondanks het vele lopen op de verharde weg. Mocht hoefslijtage toch een probleem worden, dan overweeg ik hoefschoenen aan te schaffen.
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

  8. #23
    Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Geel-België
    Berichten
    3.127

    Re: Wie doet er hier ook aan mennen?

    "Dromen komen uit..."

  9. #24

    Re: Wie doet er hier ook aan mennen?

    hee,

    Ik men ook met me (vz) shet, ik nh met haar en men met haar, het mennen doe ik wel met bit maar heb eerst met een trensje gebruikt, en toen ze voor de kar ging een stang gebruikt, die is er weer uit en men nu weer met een tresje reageert ze ook gewoon op...
    En wil wel een overstap maken naar bitloos.
    (als het ook van de eigenaresse mag )

    Groetjes Liba

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •