Ik wist even niet waar ik dit moest plaatsen, dus ik doe het in dit gedeelte.
Ik verzorg een merrie op een stal met meerdere veulens en 2 New Forest veulens waren voor zover ik gisteren kon beoordelen nog nooit in handen geweest.
Ik ben zelf 1.83 en het was een hele klus om die veulens te pakken. Eerst ging het helemaal niet, Want de beide moeders (moeder en dochter) staan met de 2 veulens in een grote box.
Op laatst heb ik de moeder als beweegbaar schut gebruikt, om zo de veulens te vangen...
Bij het oudste veulentje ging het het beste, met overal aanraken, bij de mond, de oren, onder bij de buik etc. En ik heb het veulen pas laten gaan nadat ze begon te kauwen en likken.
Haar "zusje" was een ander verhaal... als dat een groter veulen was geweest dan was die meerdere keren achterover geklapt. maar omdat ik mezelf helemaal om het veulen had gevouwen kon ze eigenlijk geen kant op. Ik heb haar eerst laten bijkomen, ik heb haar in een hoek gezet, met de merrie ernaast. Zodat ze even kon nadenken en toen ze het hoofd liet zakken ben ik haar ook gaan aaien enzo.
En ook bij dit veulen ben ik pas gestopt en heb haar 'vrij' gelaten toen ze begon te kauwen en likken.
De veulens zijn al een maand oud en normaal zou ik mijn handen vol hebben (bij wijze van) aan de veulens van mijn eigen verzorgpaarden. Maar Josiane krijgt volgend jaar pas weer een veulen en Kimberly over een maand.
En deze 2 moeten straks naar de keuring...
Doe ik het op deze manier goed is eigenlijk mijn vraag? De druk laten gaan wanneer hun zeggen het is ok wat je doet?
Want volgens mij is dit wel de manier waarop Parelli dit doet?
Ik heb de video nog niet van Parelli en veulens, maar die krijg ik binnenkort.
Adriana
Bladwijzers