Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 27 van de 27

Topic: Circling Game overslaan??

  1. #16
    Actief Forumlid blue_star's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    Belgium
    Berichten
    330

    Re: Circling Game overslaan??

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jarno
    Mijns inziens is het mogelijk om alle 7 games aan te leren op 2 uur of minder. Heb het al paar keer gedaan met paarden, het is dan niet perfect, maar de relatie komt dan wel te goede. De belangrijkste game moet wel goed zitten (friendly game) Zolang die goed zit dan mag je af en toe nog een foutje maken. Ik persoonlijk zou men paard niet circling aanleren als hij een peesblessure heeft. De kans dat hij de eerste keer op een drafje gaat is bijzonder groot, en daar sta je dan te proberen hem stil te krijgen, en zoals paarden zijn gaan ze dan alleen maar sneller. Tenzij jouw paard nogal left brained is, en zeer op het gemakje, dan kan je het wel eens proberen.

    Mvg Jarno De Smet
    Ik ben ook niet voor circling game op het moment,mede omdat hij aan de 2voorbenen een peesblessure heeft.De 1 wel veel beter genezen dan de ander maar toch.

    Als ik de circling game niet doe,wat voor gevolgen kan dat voor het verdere programma hebben?

  2. #17
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Circling Game overslaan??

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door blue_star

    Ik ben ook niet voor circling game op het moment,mede omdat hij aan de 2voorbenen een peesblessure heeft.De 1 wel veel beter genezen dan de ander maar toch.

    Als ik de circling game niet doe,wat voor gevolgen kan dat voor het verdere programma hebben?
    Dat je je paard de send niet leert die je ook bij de squeeze game nodig hebt. Dat je paard niet leert gang en richting aan te houden die jij hebt aangegeven, iets dat je bij het rijden ook gaat gebruiken. Dat je paard niet leert dat jij ogen in je rug hebt.
    Kortom, het is toch wel een basale oefening.
    Ik denk dat je er beter aan doet eerst aan het fysieke herstel van je paard te werken, voor je verder gaat met grondwerk. Want bij de squeeze game (die al moeilijk zal gaan zonder goede send) moet je paard korte bochtjes draaien (turn and face) en bij de sideways game moet hij dus zijwaarts, wat mij ook niet zo'n fijne beweging lijkt voor een revaliderend paard. En overleg in elk geval met je DA of eventuele fysio over welke bewegingen wel en niet goed zijn voor je paard.

  3. #18
    Actief Forumlid blue_star's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    Belgium
    Berichten
    330

    Re: Circling Game overslaan??

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door blue_star

    Ik ben ook niet voor circling game op het moment,mede omdat hij aan de 2voorbenen een peesblessure heeft.De 1 wel veel beter genezen dan de ander maar toch.

    Als ik de circling game niet doe,wat voor gevolgen kan dat voor het verdere programma hebben?
    Dat je je paard de send niet leert die je ook bij de squeeze game nodig hebt. Dat je paard niet leert gang en richting aan te houden die jij hebt aangegeven, iets dat je bij het rijden ook gaat gebruiken. Dat je paard niet leert dat jij ogen in je rug hebt.
    Kortom, het is toch wel een basale oefening.
    Ik denk dat je er beter aan doet eerst aan het fysieke herstel van je paard te werken, voor je verder gaat met grondwerk. Want bij de squeeze game (die al moeilijk zal gaan zonder goede send) moet je paard korte bochtjes draaien (turn and face) en bij de sideways game moet hij dus zijwaarts, wat mij ook niet zo'n fijne beweging lijkt voor een revaliderend paard. En overleg in elk geval met je DA of eventuele fysio over welke bewegingen wel en niet goed zijn voor je paard.
    Ik zal eerst eens de games bekijken en dan zien wat ik nog kan doen.
    De revalidatie kan nog zeker 1-1,5jaar duren dus zolang wacht ik niet.
    In principe mogen we er al op en opbouwen.

  4. #19
    Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Brabant
    Berichten
    834

    Re: Circling Game overslaan??

    Ik zal eerst eens de games bekijken en dan zien wat ik nog kan doen.
    De revalidatie kan nog zeker 1-1,5jaar duren dus zolang wacht ik niet.
    In principe mogen we er al op en opbouwen.
    Waarom niet? Ik bedoel, kom op als je paard die tijd nodig heeft...
    Ik zou zelf echt geen circling gaan doen, omdat je inderdaad het risico loopt dat ie overgaat in draf, en je hem niet tijdig kunt stoppen. Sideways doe ik sowieso niet met mijn paarden, maar dat is ieders eigen keuze. Echter, als mijn paard een blessure zou hebben, zou ik ook dat echt niet doen. En squeeze ook niet. Korte bochtjes draaien lijkt me niet zo heel lekker voor het paardje...
    Als je echt verder wil, zou ik zeggen ga op zoek naar een (verzorg?)paardje waar je wel wat mee mag werken. Op die manier bouw jij zelf al savvy op, die je dan weer voor je eigen paard kunt gebruiken, plús je paard heeft tenminste de tijd om goed te herstellen.

    Dan nog even: Je zegt zelf bij Yoyo dat hij pas op fase 4 naar achteren gaat. Dan vraag ik mij af: "waarom heb ik een fase 4 nodig" en ga ik eens rustig naar mijn paard kijken. Grote kans dat hij gewoon last heeft als hij achteruit moet stappen van die blessure. Maar goed, ik heb jou en je paard natuurlijk nooit zien werken, dus ik kan het fout hebben, maar ik zou er zeker wel rekening mee houden. Zeker omdat je zegt dat hij wel op fase 1 terugkomt. Ik bedoel, het is dus niet uit "onwil" ofzo, dus er moet een andere oorzaak van het gedrag zijn.

    Groetjes, Lacuna

  5. #20
    Actief Forumlid blue_star's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    Belgium
    Berichten
    330

    Re: Circling Game overslaan??

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Lacuna
    Ik zal eerst eens de games bekijken en dan zien wat ik nog kan doen.
    De revalidatie kan nog zeker 1-1,5jaar duren dus zolang wacht ik niet.
    In principe mogen we er al op en opbouwen.
    Waarom niet? Ik bedoel, kom op als je paard die tijd nodig heeft...
    Ik zou zelf echt geen circling gaan doen, omdat je inderdaad het risico loopt dat ie overgaat in draf, en je hem niet tijdig kunt stoppen. Sideways doe ik sowieso niet met mijn paarden, maar dat is ieders eigen keuze. Echter, als mijn paard een blessure zou hebben, zou ik ook dat echt niet doen. En squeeze ook niet. Korte bochtjes draaien lijkt me niet zo heel lekker voor het paardje...
    Als je echt verder wil, zou ik zeggen ga op zoek naar een (verzorg?)paardje waar je wel wat mee mag werken. Op die manier bouw jij zelf al savvy op, die je dan weer voor je eigen paard kunt gebruiken, plús je paard heeft tenminste de tijd om goed te herstellen.

    Dan nog even: Je zegt zelf bij Yoyo dat hij pas op fase 4 naar achteren gaat. Dan vraag ik mij af: "waarom heb ik een fase 4 nodig" en ga ik eens rustig naar mijn paard kijken. Grote kans dat hij gewoon last heeft als hij achteruit moet stappen van die blessure. Maar goed, ik heb jou en je paard natuurlijk nooit zien werken, dus ik kan het fout hebben, maar ik zou er zeker wel rekening mee houden. Zeker omdat je zegt dat hij wel op fase 1 terugkomt. Ik bedoel, het is dus niet uit "onwil" ofzo, dus er moet een andere oorzaak van het gedrag zijn.

    Groetjes, Lacuna
    Waarom zou hij overgaan in draf?Hij heeft daartoe geen reden en zal dat ook niet gaan doen.En als hij dan al overgaat in draf,waarom niet?Hij mag het immers van de DA.Don't worry,op de manège is hij liever lui dan moe,op wandeling,dan is hij actiever(snellere stap)

    Ik startte dit topic omdat ik dacht dat je alle 3 de gangen moest doen en dat wil ik niet.Maar als het alleen in stap rondjes rond mij lopen is,waarom niet?

    Als ik hem achteruit laat stappen dmv porcupine game doet hij het.
    Misschien is het omdat de driving game er niet goed in zit?

    Mag ik vragen waarom je Sideways niet doet met je paard?

  6. #21
    Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Brabant
    Berichten
    834

    Re: Circling Game overslaan??

    Nou...
    Hij zou bijvoorbeeld over kunnen gaan in draf omdat jouw send te heftig was? Of omdat er ergens in de communicatie nog een storing zit? Ik weet niet hoe lang je al bezig bent met Parelli, en hoeveel ervaring je al hebt met andere paarden Ik ga er dus vanuit dat dit de eerste keer zou zijn dat je circling speelt, met welk paard dan ook, en daarom ga ik er vanuit dat er een kans bestaat dat het niet direct vlekkeloos gaat. Om dat met een paard met een blessure te riskeren, dat zou ik persoonlijk niet doen. Maar nogmaals, ik ken jou niet, ik ken je paard niet, en ik weet niet hoe jullie samen spelen

    oei... sowwy daar heb ik echt helemaal overheen gelezen. Het spijt me, ik was weereens te snel. Nja, hoop dat je begrijpt dat ik het zei met oog op het paard, omdat ik nu eenmaal graag gezonde en gelukkige paarden op deze aardkloot zie rondhuppelen

    Laat ik dat iets genuanceerder brengen. punt 1, ik doe sowieso al geen parelli omdat het systeem mij persoonlijk niet aanspreekt en mij niet op weg helpt op de manier waarop ik met mijn paard om wil gaan.
    Punt 2, ik heb wel "sideways" gedaan, maar ik doe het absoluut niet 90 graden langs het hek. Ik stuur altijd of de voorhand iets minder fel weg, of de achterhand iets minder fel weg, zodat hij schuin voorwaarts gaat. Helemaal sideways is in mijn ogen geen natuurlijke beweging, en ook anatomisch niet correct.
    Mijn mening, iedereen is vrij om daar anders over te denken

    Groetjes, Lacuna

  7. #22
    Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Brabant
    Berichten
    834

    Re: Circling Game overslaan??

    *ok... goed 5 smilies in een bericht... Ik hoop dat je begrijpt dat het geen aanval is, maar allemaal vriendelijk bedoeld *

  8. #23

    Re: Circling Game overslaan??

    Hé Wanabe, als je al voor je beurt wil typen, moet je het wel goed vertalen hè.

    ORS = One Rein Stop, oftewel 1-teugel stop, oftewel: de noodrem.

    pn.nl = http://www.paardnatuurlijk.nl waar ergens een uitleg schijnt te staan over hoe je de ors aan kunt leren.
    Muhaha oeps.. voor m'n beurt typen is geen goed plan

    Ik ging er vanuit dat de ORS voor iedereen bekend is en dat je die gewoon via parelli aanleert, dus ik dacht dat dat logisch was.. maar als je ze ergens anders ook kunt aanleren, whatever

  9. #24
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Circling Game overslaan??

    Wat zegt de DA dan over cirkelwerk? Mag je wel voltes rijden? In stap, ook in draf? Mag je in de bak rijden, of alleen rechtuit buiten? Op harde én zachte bodem?

    Heb je dit paard vóórdat hij deze blessure kreeg ook al gereden en waren er toen problemen mee?

  10. #25
    Actief Forumlid blue_star's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    Belgium
    Berichten
    330

    Re: Circling Game overslaan??

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Wat zegt de DA dan over cirkelwerk? Mag je wel voltes rijden? In stap, ook in draf? Mag je in de bak rijden, of alleen rechtuit buiten? Op harde én zachte bodem?

    Heb je dit paard vóórdat hij deze blessure kreeg ook al gereden en waren er toen problemen mee?
    Tja,wat bedoel je met problemen ervoor?Gedrag of wat?
    Ik weet wel dat hij bij longeren zeer moeilijk in draf te krijgen en te houden was,als je dat tenminste bedoelt.

    En ja ik heb hem ervoor ook al gereden,hij heeft de blessure in september al een jaar en ik rij er al drie jaar mee.

    Van de DA mag ik in de bak rijden,de grond maakt niet zoveel uit én ik mag ook op asfalt lopen.Hijzelf longeert Fille ook als we naar de kliniek gaan,die grond is zeer onregelmatig(is een helling)en hij longeert hem in draf op beide kanten

  11. #26
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Circling Game overslaan??

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door blue_star

    Tja,wat bedoel je met problemen ervoor?Gedrag of wat?
    Ja, ik bedoelde gedrag.
    Ik ken jou en jouw paard verder niet, dus vandaar mijn vraag. Misschien ben je wel met grondwerken begonnen omdat je problemen hebt met rijden, dat is nl. met veel mensen zo.
    Ik vroeg dit met de volgende reden: als je hiervoor altijd zonder problemen hebt gereden, en je paard mag nu wel weer getraind worden maar nog geen bochtenwerk doen, dan zou je wel weer kunnen gaan buitenrijden en het grondwerken nog even laten voor wat het is. Als je echter wél problemen had met rijden, is het wellicht niet zo'n goed idee om al naar buiten te gaan zonder goede voorbereiding.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door blue_star
    Ik weet wel dat hij bij longeren zeer moeilijk in draf te krijgen en te houden was,als je dat tenminste bedoelt.
    Nee, dat bedoelde ik niet.
    Dat kan ook een fysieke oorzaak hebben, daar was ik nu even niet naar op zoek.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door blue_star
    Van de DA mag ik in de bak rijden,de grond maakt niet zoveel uit én ik mag ook op asfalt lopen.Hijzelf longeert Fille ook als we naar de kliniek gaan,die grond is zeer onregelmatig(is een helling)en hij longeert hem in draf op beide kanten
    Maar dat longeren doet hij denk ik alleen om de kreupelheid te beoordelen? Dat deed de DA vorig jaar bij Atli ook toen hij kreupel was, maar thuis mocht ik dat absoluut niet doen. Atli moest op rust en toen ik weer mocht gaan rijden, in het begin alleen maar rechtuit. Vraag anders eerst eens aan de DA wat Fille nou precies wel en niet mag? Als hij zegt dat je wel mag longeren, dan hoeft de circling game geen probleem te zijn. En als je kleine bochtjes mag maken, kun je ook verder met de squeeze game en sideways. Een peesblessure is wel dermate ernstig en langdurig dat ik niet zomaar iets zou gaan doen; eerst medisch advies inwinnen!

  12. #27
    Actief Forumlid blue_star's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    Belgium
    Berichten
    330

    Re: Circling Game overslaan??

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door blue_star

    Tja,wat bedoel je met problemen ervoor?Gedrag of wat?
    Ja, ik bedoelde gedrag.
    Ik ken jou en jouw paard verder niet, dus vandaar mijn vraag. Misschien ben je wel met grondwerken begonnen omdat je problemen hebt met rijden, dat is nl. met veel mensen zo.
    Ik vroeg dit met de volgende reden: als je hiervoor altijd zonder problemen hebt gereden, en je paard mag nu wel weer getraind worden maar nog geen bochtenwerk doen, dan zou je wel weer kunnen gaan buitenrijden en het grondwerken nog even laten voor wat het is. Als je echter wél problemen had met rijden, is het wellicht niet zo'n goed idee om al naar buiten te gaan zonder goede voorbereiding.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door blue_star
    Ik weet wel dat hij bij longeren zeer moeilijk in draf te krijgen en te houden was,als je dat tenminste bedoelt.
    Nee, dat bedoelde ik niet.
    Dat kan ook een fysieke oorzaak hebben, daar was ik nu even niet naar op zoek.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door blue_star
    Van de DA mag ik in de bak rijden,de grond maakt niet zoveel uit én ik mag ook op asfalt lopen.Hijzelf longeert Fille ook als we naar de kliniek gaan,die grond is zeer onregelmatig(is een helling)en hij longeert hem in draf op beide kanten
    Maar dat longeren doet hij denk ik alleen om de kreupelheid te beoordelen? Dat deed de DA vorig jaar bij Atli ook toen hij kreupel was, maar thuis mocht ik dat absoluut niet doen. Atli moest op rust en toen ik weer mocht gaan rijden, in het begin alleen maar rechtuit. Vraag anders eerst eens aan de DA wat Fille nou precies wel en niet mag? Als hij zegt dat je wel mag longeren, dan hoeft de circling game geen probleem te zijn. En als je kleine bochtjes mag maken, kun je ook verder met de squeeze game en sideways. Een peesblessure is wel dermate ernstig en langdurig dat ik niet zomaar iets zou gaan doen; eerst medisch advies inwinnen!
    Ik heb je even een pm gestuurd!Anders wordt het een beetje onoverzichtelijk

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •