Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: Hekken springer

  1. #1
    Actief Forumlid Emmie's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Wilnis
    Berichten
    471

    Hekken springer

    Ik heb laatst bij Timbers de catching game gezien. En ik wil dit graag met Willem gaan doen. Allen de bak is 70 bij 40 m groot. Een beetje te groot dus. Dus de meest logische oplossing: Afzetten. Maar dan komt het probleem: Willem gaat over onder, over of dwarsdoor heen. Hij is tot nu toe: Over een houten hek van 1,20, door schrikdraad, gewoon draad, touw, 3 dubbele lijnen en weet ik veel nog wat meer.

    Ook is hij vandaag met het een beetje uitdagende spelletjes met hem spelen over het weiland hek gesprongen. Hij sprong en ging toen door de wei rennen en de hele tijd keek hij naar mij. Het liet gewoon zien: Zie je, ik win, jij verliest. Ik kan erover heen jij niet. Eigenlijk kan dit dus niet. Het is gevaarlijk, omdat het een vast hek is en hij zich flink kan verwonden. Het is gevaarlijk, omdat hij dit ook onder het zadel kan gaan doen. En het is irritant, maar dat maakt niet uit.

    Dat over de cathing game ga ik misschien op mijn cursus doen, dat is nog neit zeker omdat het eigenlijk level 2 is. Maar toch, hiju meot toch achter hekken en lijntjes blijven?

  2. #2
    Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    4.118

    Re: Hekken springer

    Hee ik heb ook een hekkenspringer.
    Bij haar is de trigger teveel druk. Als ze zich in een hoek gedreven voelt springt ze, niet uit boevigheid, maar gewoon omdat ze uit die situatie wil ontsnappen. Daar raakt ze erg van in paniek, wat logisch is voor een prooidier.

    Zij keek (ja KEEK, het komt bijna nooit meer voor) me dan ook weleens vrij ondeugend aan, maar ik weet zeker dat ze op het moment dat ze springt geen andere uitweg zag. Zoals het een écht vluchtdier betaamd; eerst weg, dan nadenken. Dan kan het wel zijn dat ze daarna best trots is dat ze ineens in een vet weiland terecht is gekomen of dat ze niet meer hoeven te luisteren, maar dat is niet de reden dat ze springen.

    Myra is ook een keer uit een stukje dpad van 2 meter breed over 1.30 gesprongen. Ze stond met een veel te dominant paard samen, dus ze pastten gewoon niet samen in dat stukje.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

  3. #3
    Actief Forumlid Emmie's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Wilnis
    Berichten
    471

    Re: Hekken springer

    Myra is ook een keer uit een stukje dpad van 2 meter breed over 1.30 gesprongen. Ze stond met een veel te dominant paard samen, dus ze pastten gewoon niet samen in dat stukje.
    Dat ken ik, dat heeft Willem ook weleens gedaan.

    ik weet alleen zeker dat het niet teveel druk is. Hij springt alleen op 1 bepaalt stukje. het stukje waar hij altidj doorheen gaat om het land in te gaan. Als je Willem in een hoek drijft, dauwt hij door. Hij rent langs je heen en bokt een beetje naar je. Maar het is echt maar 1 bepaald punt. Ik sta bijvoorbeeld zover mogelijk van het hekje vandaan. Hij rent er gewoon heen, stopt, kijkt en springt. Terwijl ik 60 m verder op gaat.

  4. #4
    Actief Forumlid saskia's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Betuwe
    Berichten
    278

    Re: Hekken springer

    Een haflinger die over 1,20 gaat? Wauw die kan dan goed springen!
    Mijn paard sprong ook altijd de bak uit. Maar dat kwam toch ook altijd door teveel druk.
    Als je Willem loslaat lopen in de bak en je loopt gewoon een beetje rond en negeert hem, springt hij dan ook over het hek?
    Maar natuurlijk ga je bij de catching came druk uit oefenen. Toen ik de catching game ging doen heb ik mijn rijbak van 20x40 eerst gehalveerd en daarin heb ik een cirkel uitgezet met schrikdraad. Een cirkel werkt het beste omdat je hem dan niet in een hoek kan drijven. En ik had zo dus overal een dubbele afzetting en dat was iets te intimiderend voor Marlady om over te springen.

  5. #5
    Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Locatie
    bennekom
    Berichten
    544

    Re: Hekken springer

    Hihi, he's showing you a talent...

    Maar daar heb je op dit moment niet zo heel veel aan.
    Ik zou hindernissen om te springen opnemen in de 'gewone' spelletjes. Als Willem zo graag wil springen, prima, hartstikke leuk zelfs dat hij het zelf voorstelt, maar dan wél op jouw voorwaarden, over de hindernissen die jij uitkiest en op het moment dat jij zin hebt in het springen-spel.

    Als mijn paard een extra optie verzint in het spel dat we doen neem ik die optie op als ik het een leuk idee vind, en anders negeer ik het. Als jij niet meer meespeelt en het spel dus afbreekt verlies je niet, want er valt niks meer te verliezen. Als hij door de wei rent en kijkt hoe jij reageert en jij reageert gewoon helemaal niet is voor hem de lol er snel af. Op zich kan hij dan wel gaan eten, maar aangenomen dat Parelli gelijk heeft als hij zegt dat paarden spel leuker vinden dan voedsel verliest hij dan toch een beetje, want dan is er geen spel meer.

    Misschien kun je een combinatie van catching game en jumping game maken door hindernissen in je catchin game ruimte te zetten. Als hij over een goeie hindernis spingt beloon je 'm en speel je verder, als hij over de foute gaat is het spel afgelopen.
    Blijft hij over de foute springen dan weet je meteen dat hij jouw spel niet leuk vindt. als ze iets niet leuk vinden is dat over het algemeen omdat het spel ofwel te saai is, ofwel omdat je onbewust toch teveel druk uitoefent. Maar als hij jouw spel wel leuk vindt leert hij binnen no-time dat springen mag en gewaardeerd wordt, maar dan wel op jouw uitnodiging en over jouw hindernissen.

    Da's wat ik zo even kan bedenken, succes.

  6. #6
    Actief Forumlid Emmie's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Wilnis
    Berichten
    471

    Re: Hekken springer

    Ik vind het een heel goed idee. Alleen ik heb geen flauw idee hoe ik de bak moet afzetten. Omdat hij over zulke lijntjes ook heen gaat. Hoeveel je er ook spant. Meestal gaat hij over de onderste en onder de bovenste door. Of er gewoon overheen of er gewoon onderdoor. Ook al staat er niemand in de bak.

    @saskia. Ook als je gewoon los in de bak loopt springt hij over het hek. Maar als hij eenmaal over het weiland hek heeft gesprongen, doet hij meestal niet meer of nog maar 1 keer. Onder draadjes gaat hij wel keer op keer onder of overheen.

    Ik ben ook bekend ermee dat hij springen leuk vind. Hij heeft een hele tijd geen hekken gesprongen, na een periode van 3 maanden dat hij het wel deed. Toen hij geen hekken sprong, en er stonden hindernissen in de bak, ging hij daar heel vaak over heen springen. Zonder dat iemand het vraagt. Hij loopt een beetje rond en springt, en rent weer verder. Als je met hem gaat vrijspringen gaat hij overal doorheen. JE moet bij springen heel erg het initatief bij hem laten. Niet dwingen om te springen, maar het zlef laten beslissen. En dat is denk ik (na jullie reacties) het probleem...

  7. #7
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    44
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re: Hekken springer

    Waarom wil je de Catching Game eigenlijk al spelen Emmie? Het is namelijk niet voor niets dat het pas in level 2 voorkomt

    Eerlijk gezegd zou ik wachten tot je echt met level 2 bezig bent en nu gewoon lekker On Line oefenen en door level 1 heen gaan. Probeert Willem On Line ook bij hetzelfde plekje uit te wijken? Als hij namelijk op datzelfde plekje On Line ook meer spanning op de leadrope zet, bestaat er een grote kans dat je toch onbewust iets doet wat hij misschien als druk ziet...misschien is Willem gevoeliger dan je denkt

    Ik zou gewoon lekker door je level 1 heen gaan, zorgen dat het disengagen van de hindquarters er goed inzit en dán beginnen met level 2 en de Catching Game. Set it up for succes...
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  8. #8
    Actief Forumlid Emmie's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Wilnis
    Berichten
    471

    Re: Hekken springer

    Ik wil de catching game met hem spelen, omdat hij nogal moeilijk kan zijn met hem vangen. Evelien had het ook al aangeraden om het te spelen.

    Maar het probleem is ook, dat als hij gewoon los in de bak staat zonder iemand hij ook springt. Hoe kan ik dan teveel druk geven?

    Vandaag stond hij gewoon in de bak. Ik zette hem erin. En liep terug om zijn halster te pakken, ik loop weer terug en Willem springt net over het herk. Er stonden geen pony's in het land of de bak. De enige mensen die er waren waren aan het uitmesten.

    En over het online spelen. Hij breek daarbij soms ook los, en dan ben ik bang voor dat hij springt. terwijl de leadrope er achter aan hangt en er dan dus de vreselijkste ongelukken gebeuren...

  9. #9
    Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Erpe-Mere(B)
    Berichten
    1.138

    Re: Hekken springer

    Wat een lastig 'probleem'!

    Ik zou zeker ook terug online spelen. Zorg ervoor dat hij het in de bak leuk vindt en dat hij graag bij jou is. Steek veel afwisseling in de spelletjes. Als hij van je weg probeert te komen zorg je ervoor dat zijn neus naar jou blijft.

    Ik veronderstel dat hij LB is op zo een moment. Wat als je een cirkel maakt in de wei met draad en de stroom opzet?
    Mijn pony heeft zo de truc om haar hoofd onder de draad te steken en dan omhoog te doen. Sommige paarden durven er ook niet meer overspringen als ze weten dat er electriciteit op zit.

    Bailey liep vroeger altijd door schrikdraad. Ik heb de cirkel afgesloten met lint, dit breekt direct als hij erdoor loopt (geen wonden!) en raar maar waar... hij doet het niet meer

    Heb je er al met Eddy over gesproken?

    XxxJolijn

  10. #10
    Actief Forumlid Emmie's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Wilnis
    Berichten
    471

    Re: Hekken springer

    Hij is al een dwars door elektriciteit heen gegaan.

    En over het online spelen.Dat doe ik eigenlijk altijd! Maar tijdens het spelen doet hij het niet. Dan blijft hij echt in de buurt. Maar asl hij los in de bak staat dan doet hij het dus. Ik zet hem altidj los dat hij even lekker kan rollen of even zijn benen goed kan strekken.

    Waarschijnlijk gaan we kijken of we een oplossing kunnen vinden op mijn cursus. Dat is nog niet zeker alleen..

  11. #11
    Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    Merelbeke (België)
    Berichten
    622

    Re: Hekken springer

    Volgens mij is het gewoon een gewoonte geworden van uw paard om als hij alleen in de bak staat over het hek te springen. Probeer die gewoonte te doorbreken, door bijvoorbeeld aan de andere kant van het hek te staan, en als hij dreigt te springen druk uit oefenen zodat hij niet springt. Dit 7 dagen vol houden en ik denk dat uw probleem opgelost zou kunnen zijn
    Horses and Live, It's all the same to me...

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •