Hallo allemaal.
Niels, mijn nieuwe Haflinger die ik 3 weken geleden heb opgehaald begint zich gelukkig al heel goed thuis te voelen. Gisteren is hij voor het eerst gaan groomen met Menno de kleine shet. Iets wat Menno vroeger nooit met haar speelkamaraadje Radja deed. Niels en Menno zijn denk ik goed op weg om hele goede vriendjes te worden.
Verder verloopt het nu weer spoedig tussen mij en Niels. De 1e paar dagen liep Niels bijna over me heen, en kwam er geen eind aan zijn knabbellust. Hierna heb ik hem consequent met de stick op afstand gehouden en geaaid. Toen werd het even wat moeilijker omdat Niels een week heeft gedaan alsof ik niet bestond. Ik heb gevoetbald in de wei, gespeeld met Menno, boekjes gelezen, en met de watersproeier gewerkt totdat ik weer in zijn belangstelling stond en hij uit zichzelf weer bij me kwam. In de tussentijd heb ik ook zijn leefgebied steeds groter gemaakt. Eerst alleen de padock en stal, daarna paar uurtjes op de wei, dan hele dagen op de wei, en sinds afgelopen dinsdag zijn de schaapjes die ik tijdelijk te leen had opgehaald, en kunnen beide heren zelf bepalen waar ze staan. Vanaf die dag staan ze ook dag en nacht samen. Eerder was dat alleen op de paddock en had de kleine Menno een stukje waar alleen hij kón komen. De verdere parelli-games heb ik even gelaten voor wat ze zijn. Ik merk ook dat Niels nog steeds moet wennen aan zijn nieuwe omgeving. Hij toont mij nu wel steeds het nodige respect en knabbelt (bijna) niet meer. De enkele keer dat ik hem terug of opzij moet zetten verloopt eigenlijk heel goed. Als hij brutaal wordt of knabbelt zet ik hem eerst achteruit en loop dan weg. Meestal is hij binnen 5 minuten weer bij me en gedraagt zich dan voorbeeldig. Vanaf die 1e week kan ik ook weer lief tegen hem zijn, en hij begrijpt dat hij mij vele malen leuker vindt als ik hem knuffel en aanhaal, maar dat dit wel gebeurt op voorwaarde dat hij voorzichtig is met mij. Dat is hij nu dus ook meestal. Heel lief en heel voorzichtig. Ik denk dat hij op die manier ook Menno zo ver gekregen dat hij door het kleine shetje gegroomd wordt.
Ik ga zo meteen voor het eerst met Niels wandelen.. Ik ben reuze benieuwd, en natuurlijk ook een beetje zenuwachtig. Het is hier niet zo druk maar ik moet toch over de gewone weg. In België zijn nauwelijks zandwegen.
Tot de volgende keer.
Nel.
Bladwijzers