Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: nog een keer: geen toestemming om op te stijgen

  1. #1
    Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.300

    nog een keer: geen toestemming om op te stijgen

    Druk druk druk bezig met filmen level 1, zodat ik met een gerust hart level 2 verder op kan gaan pakken. (ik wil graag de bevestiging dat het goed is voordat ik verder ga).

    Ons probleem blijft... geen toestemming om op te stijgen. Nu mag ik Lieke's barefoot zadel gebruiken om dit te kunnen filmen, maar iedere keer.... nadat ik aan de normale kant 3 x op en af ben gegaan en heb gezeten, dan gaat het mis. Daarna lukt het echt niet meer!

    Vanavond weer eens een poging gedaan, met aansingelen gaf ze al te kennen dat ze niet zover was, dus met zadel nog wat games gespeeld, totdat ze wel zover was.

    Daarna kon ik tot 3 x toe op en afstijgen aan de normal side tot zelfs gaan zitten. Afstijgen aan de indian side en dan is de koek op....

    Dan gaat ze wandelen bij ieder poging. Op dat moment zakt het zadel ook waarnaar ik het nogeens aan moet singelen. En dan blijft ze niet meer stil staan, iedere poging van mij resulteert in gaan lopen.

    Waar ik naar benieuwd ben is:
    - ben ik te soft? word ik "in de maling genomen". Dit is natuurlijk geen parelli like gedachte, maar kan het toch niet laten.
    - is het zadel het probleem? Sunny is momenteel ook nog eens erg rond.
    - doe ik de 1 x, als het wel lukt m.i. wat fout?

    en vooral...

    hoe moet ik het nou aanpakken?? Op de film hoeft het niet in 1 x goed te gaan, maar ik heb geen arrows meer?! (en niet genoeg tape )

    Ik heb de dvd ook bestudeerd en heb ook het touw rond geslingerd, rond haar hoofd, geen enkel probleem. Naast haar springen, de leadrope over haar rug, gaat allemaal goed.

    Uiteindelijk heb ik de passenger gefilmd met bbp, maar dit zal vast niet de bedoeling zijn?!
    Tips zijn erg welkom!
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

  2. #2
    Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.300

    Re: nog een keer: geen toestemming om op te stijgen

    nog een kleine aanvulling... bij het zadelen heeft sunny helemaal geen interesse in het zadel of de pad, staat star voor haar uit te kijken.

    Daar in tegen werd de bbp toch wel wat enthousiaster geinspecteerd, totdat ze herkende wat het was en was het goed (neem ik aan!)
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

  3. #3

    Re: nog een keer: geen toestemming om op te stijgen

    Ik heb gezien hoe jij zadelt. Echt gewoon, goed. Helemaal Ã* la Parelli. Alle tijd, in fases aansingelen, en Sunny geeft ook toestemming. Het hele ding interesseert haar gewoon niet, het boeit niet, no big deal.
    Dus waar dit vanaf komt? Geen idee. Het moet te maken hebben met dat opstijgritueel. Misschien doet het haar pijn, of vind ze het gewoon vervelend. Heb je het al eens andersom geprobeerd? Dus eerst de Indian-side opstijgen?

    Als het allemaal niet helpt en je wilt dit persé voor de video, zou ik hiet alle tijd in gaan steken en er niet meer op gaan rijden cq zitten voor dit oké is. Dus 3x per dag oefenen. (heb je de clicker al overwogen? Iedere keer klikken en belonen bij stilstaan bij opstijgen) en niet gaan zitten. 3x links, om je paard heenlopen, 3x rechts (of andersom), net zolang tot ze weet dat je dit iedere keer doet.

    Heb je trouwens iemand anders gevonden om te filmen? Ik heb geen belletje gehad namelijk

  4. #4
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    44
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re: nog een keer: geen toestemming om op te stijgen

    Ik heb het natuurlijk niet in het echt gezien, maar als ik dit zo lees, zou ik toch proberen om Sunny geinteresseerd te krijgen in het zadel.

    Wellicht negeert ze het zadel als je haar wilt opzadelen omdat ze je op die manier toch duidelijk wil maken dat je niet geheel toestemming hebt...(ze heeft, als je het zadel in de buurt legt, het zadel immers allang gezien)

    Als je het zadel midden in de bak neerlegt en de games speelt, is ze dan ook niet geinteresseerd in het zadel?

    En als je via een blok of zo opstijgt, heb je dan wel toestemming?
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  5. #5
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: nog een keer: geen toestemming om op te stijgen

    Ik ga even denken vanuit het paard .

    Oh daar is de mens met het zadel, geen probleem leg maar op mijn rug, ik blijf rustig staan. Nu even bewegen en aansingelen, geen probleem ik wacht wel even. Ga er maar op hoor...
    *na drie keer normal side*
    Goh, het duurt wel lang hoor... moet het nou echt ook vanaf de andere kant? Daar heb ik eigenlijk geen zin in hoor, ik heb lang genoeg op je gewacht.

    Ofwel... ik denk dat ze het wachten gewoon zat is . Kate moet er ook niets van hebben als ik drie keer probeer op te stappen, na keer nummer twee trekt ze haar toestemming acuut in. Bovendien kan ik me ook voorstellen dat het niet echt prettig is om steeds weer alle gewicht aan een kant te krijgen en dan ook nog een keer drie keer aan de andere kant.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  6. #6
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: nog een keer: geen toestemming om op te stijgen

    Schuift het zadel met opstijgen? Atli blijft altijd heel braaf staan met opstijgen, maar nu afgelopen week het zadel een paar keer flink ging schuiven (hij is ook zo rond nu....) wil hij daarna niet meer zo goed blijven staan. Schuivende zadels tijdens het opstijgen vinden paarden niet fijn... (Dus ik neem waar mogelijk een opstapje.)

  7. #7
    Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.300

    Re: nog een keer: geen toestemming om op te stijgen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Als het allemaal niet helpt en je wilt dit persé voor de video, zou ik hiet alle tijd in gaan steken en er niet meer op gaan rijden cq zitten voor dit oké is. Dus 3x per dag oefenen. (heb je de clicker al overwogen? Iedere keer klikken en belonen bij stilstaan bij opstijgen) en niet gaan zitten. 3x ]/images/smilies/icon_mrgreen.gif[/img]
    Terwijl ik er later over nadacht had ik ook zoiets van.... ik oefen alleen voor de camera?! Verder rijd ik nooit met dat zadel!. Net als trailerladen nu, na een week oefenen, gaat dit vrijwel feilloos. En ook de squeeze over a jump had ik eerder nooit gedaan, en na een paar keer oefenen, doet ze dit nu ook. Dus ja... moet het gewoon oefenen zonder camera!
    En na een paar keer gaat het vast wel lukken.

    Dennis heeft gefilmd, voel me een beetje bezwaard met dat gevraag van mij, aan jou! :mrgreen. het lijkt niet op te houden... sorry!:

    @linda: Het lijkt me inderdaad een kwestie van geen interesse. De games doen met het zadel maakt haar ook niet nieuwsgierig. Als ik haar "parkeer" voor een blok hout om op te stappen met bbp, blijft ze netjes staan. Maar ja... je hangt er dan ook niet 3 x aan, dus kan me voorstellen dat ze dat prettiger ervaart. Na 3 x op en af is ze het gewoon zat.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
    *na drie keer normal side*
    Goh, het duurt wel lang hoor... moet het nou echt ook vanaf de andere kant? Daar heb ik eigenlijk geen zin in hoor, ik heb lang genoeg op je gewacht.
    Goed voor te stellen ook.. vanuit het paard! Maar ja... je moet blijkbaar genoeg savvy hebben om ook na 3 x toestemming te hebben

    [quote="Marja"]Schuift het zadel met opstijgen? Atli blijft altijd heel braaf staan met opstijgen, maar nu afgelopen week het zadel een paar keer f]

    Het zadel schuift inderdaad! Het is een barefoot en Sunny is momenteel ook gezellig rond. Dus al met al zit dat niet mee . Met als gevolg dat ik na 3 x opstijgen een scheef gezakt zadel heb, de singel los moet halen en weer opnieuw moet aansingelen en een gaatje strakker doe, om te voorkomen dat.

    Goh... alles bij elkaar toch nog wel een heleboel dingen waar ik toch wel weer mee aan de slag kan.. pfff gelukkig! (zag het helemaal niet meer zitten)
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

  8. #8
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: nog een keer: geen toestemming om op te stijgen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door issiem
    Het zadel schuift inderdaad! Het is een barefoot en Sunny is momenteel ook gezellig rond. Dus al met al zit dat niet mee . Met als gevolg dat ik na 3 x opstijgen een scheef gezakt zadel heb, de singel los moet halen en weer opnieuw moet aansingelen en een gaatje strakker doe, om te voorkomen dat.

    Goh... alles bij elkaar toch nog wel een heleboel dingen waar ik toch wel weer mee aan de slag kan.. pfff gelukkig! (zag het helemaal niet meer zitten)
    Daar heb je wellicht je antwoord dat je geen toestemming krijgt. Voordat het echt zichtbaar scheefzakt ligt het voor je paard al niet fijn. Als je dat doet terwijl je verder nooit met zadel rijdt, waarom doe je het dan eigenlijk? Als je voor jezelf weet dat de rest goed gaat, ben je voor mij Level1 hoor . Trailerladen vind ik een oefeneing van een andere orde. Dat kan altijd zomaar nodig zijn en dan is het fijn als je paard dat kent.

  9. #9
    Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.300

    Re: nog een keer: geen toestemming om op te stijgen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door issiem
    Het zadel schuift inderdaad! Het is een barefoot en Sunny is momenteel ook gezellig rond. Dus al met al zit dat niet mee . Met als gevolg dat ik na 3 x opstijgen een scheef gezakt zadel heb, de singel los moet halen en weer opnieuw moet aansingelen en een gaatje strakker doe, om te voorkomen dat.

    Goh... alles bij elkaar toch nog wel een heleboel dingen waar ik toch wel weer mee aan de slag kan.. pfff gelukkig! (zag het helemaal niet meer zitten)
    Daar heb je wellicht je antwoord dat je geen toestemming krijgt. Voordat het echt zichtbaar scheefzakt ligt het voor je paard al niet fijn. Als je dat doet terwijl je verder nooit met zadel rijdt, waarom doe je het dan eigenlijk? Als je voor jezelf weet dat de rest goed gaat, ben je voor mij Level1 hoor . Trailerladen vind ik een oefeneing van een andere orde. Dat kan altijd zomaar nodig zijn en dan is het fijn als je paard dat kent.
    Ja inderdaad, de mogelijke problemen zijn al beter in beeld nu.

    En waarom? Nou ik ben nogal een "liefhebber" van tastbare en meetbare resultaten. Graag wil ik mijn level1 status bevestigt hebben, door een examen om daarna met level 2 verder te kunnen. Ben daar echt een muts in. Moet van mezelf dat eerst afronden voordat ik met een gerust gevoel met het volgende verder kan.
    Daarbij... stel dat ik dit "probleem" naast me neer leg en accepteer, wellicht heb ik dan een nog groter probleem veroorzaakt op een later stadium! Dit is de basis en moet (wat mij betreft) gewoon goed zijn.
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

  10. #10
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: nog een keer: geen toestemming om op te stijgen

    Okee, maar als je verder niet met zadel rijdt, hoe wil je dan verder met het officiele L2? Misschien ga je juist van Sunny leren dat het hebben van een papiertje nou ook weer niet zóveel zegt hoor . De weg ernaar toe, dá's waar het om gaat.
    Dit probleem moet je ook zeker niet negeren, je moet een passend zadel zien te vinden. Dat is ook een soort van basis, zeker voor je paard.

  11. #11
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    255

    Re: nog een keer: geen toestemming om op te stijgen

    Hoe soepel ben je zelf? Rechts opstijgen wordt over het algemeen minder vaak gedaan dan links opstijgen waardoor de meesten aan de rechterkant een stuk stijver zijn. Met als gevolg dat de boel eerder gaat schuiven, het minder prettig is voor het paard etc etc. En het paard zal dit uiteindelijk gaan associeren met elkaar.

  12. #12
    Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.300

    Re: nog een keer: geen toestemming om op te stijgen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Okee, maar als je verder niet met zadel rijdt, hoe wil je dan verder met het officiele L2? Misschien ga je juist van Sunny leren dat het hebben van een papiertje nou ook weer niet zóveel zegt hoor . De weg ernaar toe, dá's waar het om gaat.
    Dit probleem moet je ook zeker niet negeren, je moet een passend zadel zien te vinden. Dat is ook een soort van basis, zeker voor je paard.
    Uiteraard wil ik verder met L2, ook het officiele gedeelte! We zijn dan ook druk bezig met een passend zadel aan te schaffen! (nee, niet alleen voor het officiele gedeelte ). En het gaat mij ook niet om het papiertje, maar om de bevestiging dat ik het goed doe, begrijp je?! En als er fouten of verbeterpunten zijn, ik daar dan op gewezen word en hier weer mee verder kan.

    [quote="cornelie"]Hoe soepel ben je zelf? Rechts opstijgen wordt over het algemeen minder vaak gedaan dan ]

    Hihi.. moet gelijk denken aan DE FONS met een verontwaardigd gezicht. Maar ik denk dat ik "vrij soepel" ben, maar ben wel al 33 he!

    Maar om echt antwoord te geven, pas bij de 3e keer aan de normal side zie ik dat het zadel gaat zakken. Ik ben er van overtuigd dat de situatie mede komt door het ontbreken van vorm van het zadel. Het gevolg hiervan was ook dat ik steeds strakker ga aansingelen.

    Gisteren heb ik een passend boomzadel geprobeerd en wat schets mijn verbazing?? Er kan minimaal een hand tussen de singel en buik. En nog blijft het zadel liggen, verschuift niet, ondanks dat het niet aangewurgd is.

    Veel oefenen nu maar!
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

  13. #13
    Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.300

    Re: nog een keer: geen toestemming om op te stijgen



    Terwijl ik gisteren nogal last had van mijn normal modus... nl het trainen van Sunny, heb ik ze ook gereden maar kan niet zeggen dat we er allebei erg gelukkig van werden. Tot slot nog wat games gedaan aan de lange lijn en waren we weer op goeie voet. Circling en dan tempowisselingen vinden we erg leuk

    Tussen gisteren en vandaag heb ik toch besloten om op de parelli manier verder te gaan.. dus (nog) geen sporttraining voor Sunny.

    Omdat ik toch met de riding level 2 verder wil is het opstijgen toch mijn eerste probleem om aan te pakken.
    Vandaag nog de dvd bekeken en hier nog wat tips uit gehaald, zoals hoe je kan zien of ze "ready to ride" is en hoe je dat kan testen.
    Dus eerst wat games gedaan en daar het zadel bij betrokken, lopen met de pad en het zadel, singelen voorzichies... uiteraard in 3 fases, jengelen met de stirups... allemaal geen enkel probleem.

    En suprise suprise, 3x links, 3 x rechts en om te testen of het geen toevalstreffer was weer 3 x links en weer eens 3 x rechts... allemaal OK!
    Toen heb ik ze weer afgezadeld en het hele spul in de "vette" wei gezet.

    Whouw wat een lekker gevoel!
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

  14. #14

    Re: nog een keer: geen toestemming om op te stijgen

    Gefeliciteerd!!! En wanneer gaan we nou op cursus??

    Wat maakte dat je overwoog om Sunny weer te gaan "trainen"??

  15. #15
    Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.300

    Re: nog een keer: geen toestemming om op te stijgen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Gefeliciteerd!!! En wanneer gaan we nou op cursus??

    Wat maakte dat je overwoog om Sunny weer te gaan "trainen"??
    Jullie hebben je portie cursussen dit jaar al gepland denk ik, ofnie? Ik ben nog steeds Irene aan het stalken voor een cursus in Lunteren... Ze geeft nu al nieteens antwoord meer
    Uiteraard vind ik het leuk om gezamenlijk te gaan... maarja...dat heb ik helaas niet alleen in de hand.

    Sunny trainen (=western conditie basistraining) komt door die mevrouw van het zadel.. hadden het over verzameling enzo en uiteraard moest ik proefrijden enja ... dan word ik opslag ambitieus... En ze vertelde dat ze zelf les heeft in Duitsland, door een Nederlander hier vlak in de buurt. Blijkt dat het hier slechts een half uurtje vandaan is!!!
    Maar goed, beide trajecten valt nu nog niet te combineren (pas half of eind level 2 denk ik) en aangezien de relatie ook nog wel wat kan verbeteren...
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •