Hallo allemaal
Zaterdag ben ik bij een emailvriendin geweest die ook met NH bezig is en alles al zo'n beetje heeft geprobeerd. Op mijn advies heeft ze een tijdje Parelli gedaan. Toen ze mij en Chip zag spelen was ze dolenthousiast, maar eenmaal thuis, viel het haar erg tegen. We hebben eigenlijk de hele dag gepraat over de voor en na-delen van Parelli. Hoe langer we praten hoe moeilijker ik vond om bepaalde stellingen van haar te weerleggen. vandaar dat ik eens van jullie wil weten hoe jullie tegenover de volgende stellingen staan, die die dag aan de orde kwamen.
stelling 1:
In Parelli komt nauwelijks de kunst van het leiden aan bod. Terwijl dit toch de echte basis is van het NH.
stelling 2:
Door de friendly-game leer je je paard stil te staan bij enge dingen. Parelli verklaard dat je je paard eraan went. Maar volgens mij went je paard er niet zozeer aan, maar leert het zich ervoor af te sluiten. Hierdoor krijg je een in zichzelf gekeerd paard.
Stelling 3:
De eerste 3 games vond ik nog wel te doen. Maar bij de 4e, de yoyo-game, sloegen bij mij de twijfels toe. Wat is het nut ervan om je paard achteruit te laten gaan door (in fases of niet) flink met het touw aan zijn hoofd te zwaaien. Toevallig heeft mn pony een hekel aan aanrakingen aan zijn hoofd. Hij verdraagt het wel, maar vind het niet prettig. De yoyo-game vind ik dan ook geen game die ik mn pony aan zou willen doen.
Mn pony heb ik met Hempfling trouwens geleerd om achterwaarts te gaan door middel van een veel vriendelijkere lichaamstaal. Oke, ik loop mee met mn paard. Maar waarom zou ik moeten blijven staan. Ik wil toch Partnership met mn pony?
wat vinden jullie van deze stellingen?
groetjes sandra
Bladwijzers