Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: ground tie

  1. #1

    ground tie

    hallo allemaal,

    ik wil mijn paard graag leren stil te staan zonder haar vast te hoeven binden. in het verleden heeft ze wel een gehangen aan de muur, vreselijk om te zien . ze heeft het al heel lang niet meer gedaan maar toch lijkt het me leuk om haar te leren stil te staan zonder haar vast te binden (makkelijk ook als je even geen muur bij de hand hebt ).
    ik ben op dit moment wel bezig met parelli level 1 misschien dat het daar nog aan bod komt maar zover ben ik nog niet. heeft iemand hier ervaring mee?

    groetjes Debbie

  2. #2
    Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Erpe-Mere(B)
    Berichten
    1.138

    Re: ground tie

    Ik heb mijn pony geleerd stil te staan tijdens het borstelen. Ik weet dat ze een verschrikkelijke hekel heeft aan achteruit stappen... Dus als ze vooruit stapt (weglopen) dan moet ze helemaal terug achteruit naar de plaats waar ze eerst stond.

    Ze weet nu maar al te goed dat wanneer ze ver naar voor stapt ze ook terug ver naar achter moet. Ze heeft daarom toch maar besloten stil te staan

    Doe iets wat je paardje minder leuk vindt als ze niet stil staat. Wanneer ze stil staat beloon je haar, doe je iets leuk zoals borstelen.
    Dit is iets wat misschien niet van de eerste keer zal lukken, het is daarom ook belangrijk dat je geduld hebt en niet gefrustreerd reageert als ze toch stapt...

    Succes!
    XxxJolijn

  3. #3
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2006
    Locatie
    Westmeerbeek
    Berichten
    298

    Re: ground tie

    Ik doe zelf ook parelli, en borstel mijn paardje ook los. Hij beweegt vooral als ik geen rekening gehouden heb met zijn 'bubble' (zijn persoonlijke ruimte), dus als ik hem te snel aanraak, of als hij afgeleid is, dus in dat laatste geval laat ik hem wat opzijgaan of achterhand wegdrijven of zo, in ieder geval een spelletje waardoor hij terug doorheeft dat ik eigenlijk de alfa ben. Hem gewoon terugzetten hoort hier ook bij. Wat betreft dat aanraken: nu is het geen probleem meer, maar een paar maanden geleden ging hij opzij als ik begon met borstelen aan zijn hoofd, en bleef hij stilstaan als ik eerst zijn benen borstelde en dan pas zijn lijf en hoofd(blijkbaar was dat toch iets minder bedreigend).
    Dus deze problemen worden zeker wel opgelost met je level 1. Veel plezier ermee.

  4. #4

    Re: ground tie

    Ik heb het aangeleerd met de clicker. In het begin clicken + belonen bij 5 sec stilstaan, later gaan uitbreiden en nog later weglopen van je paard.

    Ging heeel snel.

  5. #5
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    44
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re: ground tie

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Debbie
    ik ben op dit moment wel bezig met parelli level 1 misschien dat het daar nog aan bod komt...

    Komt zeker aan bod Debbie, met name friendly game en life down (je eigen energie op een laag pitje zetten) zijn vaak belangrijk

    Mijn paardje vond het heel prettig dat ze kon lopen als ze onrustig werd. Dus ik had wel altijd de leadrope eraan maar liet haar zoveel mogelijk 'los'. Op een gegeven moment bleek die wetenschap (dat ze kon vluchten als dit voor haar gevoel nodig was) al genoeg en bleef ze gewoon netjes stil staan. Als je zelf maar rustig blijft leren ze vanzelf dat er niets aan de hand is en dat stilstaan veel prettiger is. Dat hebben ze vaak heel snel door
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  6. #6
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: ground tie

    Linda, staat dat in L1 dan, hoe je je paard stil kunt laten staan op de plaats? Kan ik me niet herinneren eigenlijk...

    Op de poetsplaats heb ik het Atli met heeeeeeeeeeeeeeel veel geduld geleerd door hem telkens vriendelijk terug te zetten als hij van zijn plek kwam. Met de nadruk op vriendelijk, want als ik een keer boos of ongeduldig werd, dan bleef hij al helemáál niet meer staan!

    In de bak heb ik het hem met een hulpmiddel geleerd: ik heb de cs voor zijn voeten gelegd; daar mocht hij niet overheen stappen. Ik zette hem daar dan neer en zei "blijf staan". Dan liep ik weg. Als hij me dan volgde, zette ik hem vriendelijk terug en zei weer "blijf staan". Doordat die cs voor zijn voeten lag, was het voor hem wat duidelijker wáár hij nou precies moest blijven.

  7. #7

    Re: ground tie

    wow veel antwoorden al zo snel!
    gelukkig raakt ze al lang niet meer in paniek als ze aan de muur staat. dat scheelt ons beidde een hoop stress.
    ik heb de indruk dat ze zich "snel" verveeld met poetsen. mischien kan ik wat korter gaan borstelen (voorlopig gaat er met die games toch geen zadel op ). dat van die bubble, daar heb ik nooit zo op gelet, dat zal ik morgen zeker doen.
    nu bedenk ik me dat als ik in de bak de friendly game met haar doe dat ze dan wel heel zoet blijft staan....
    ik kan haar in ieder geval helpen begrijpen wat de bedoeling is door haar consequent rustig terug te brengen. dat clickeren heeft ook mijn interesse maar ik heb de indruk dat je daarvan eerst heel goed in de smiesen moet hebben hoe dat prescies werkt, dat is bij mij (nog) niet het geval.
    ik ga het allemaal maar eens uit proberen.
    groetjes Debbie

  8. #8
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    44
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re: ground tie

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Linda, staat dat in L1 dan, hoe je je paard stil kunt laten staan op de plaats? Kan ik me niet herinneren eigenlijk...
    Het staat niet als taak in level 1 maar eigenlijk werk je er in level 1 wel naartoe. Door de Games te spelen, en met name Friendly en Life down goed te krijgen, krijg je eigenlijk vanzelf dat vertrouwen en respect zodat je paard stil blijft staan. Tenminste, zo heb ik het ervaren. Dus het is geen taak op zich, maar het is naar mijn mening wel een resultaat wat voorvloeit uit level 1
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •