Resultaten 1 tot 5 van de 5

Topic: bloedwormen

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

bloedwormen

Sorry dat ik weer een topic start.
    Bij het buurpaard van bijna 30 jaar zijn vandaag bloedwormen vastgesteld! Hij ziet er echt graatmager uit, de eigenaar ziet er niet naar om en kent naar eigen zeggen niks van paarden. De staleigenaar heeft er de DA bij gehaald. Hij staan niet bij mijn paard in de wei maar één wei verder (50 m). Hij staat er nog maar 1 week. Hij is nu behandeld door de DA en krijgt nu extra eten (brood??)en lucerne.

Mijn vraag nu, zijn bloedwormen besmettelijk maw kan dit overgebracht worden naar mijn paard, via vogels ofzo?? Of op de ander paarden bij hem op de wei, die niet behandeld zijn?

Kan ik haar op een of andere manier er tegen beschermen? Mijn laatste ontworming was nu net 2 maanden geleden (equivalan) en ik wou deze keer natuurlijk ontwormen. Ik haal elke dag mest van de wei.

Ben toch wel een beetje erg ongerust!
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Re: bloedwormen

Je vragen zijn allemaal met "ja " te beantwoorden. Zeker als je paard in zijn wei komt. Zijn mest zit vol met wormeieren die jouw paard dan binnen kan krijgen. Hoe vaak wordt de mest bij jullie van het land verwijderd? Zorg in ieder geval dat je je paard goed ontwormt, of stuur regelmatig een mestmonster in (zie http://www.wormbestrijding.nl )
    En waarschuw de paarden die bij dit stakkertje in het land staan, als de SH dat al niet heeft gedaan. Als je goed ontwormt, dan hoef je dus niet bang te zijn hoor. Maar wat sneu voor dat paard. Is ie net gekocht??

Aangemeld
    Mar 2006

Hij is niet net gekocht maar stond op land van de stalhouder enkele km hier vandaan, samen met nog twee andere paardjes. Toen de stalhouder zag dat het toch niet zo goed ging met het beestje wou hij het dichter bij huis hebben om beter te verzorgen. Hij kreeg hem echter niet alleen weg en zag zich genoodzaakt de weidegenootjes ook mee te brengen.

MIjn paard komt niet in zijn wei. Ik verwijder de mest elke dag van mijn stuk wei. De andere weides worden nooit van mest ontdaan maar daar kan ik niks aan veranderen. Ik kan moeilijk van 5 andere paarden mest wegdoen.
    De stalhouder beweert dat het allemaal geen kwaad kan. Het grote probleem is dat ik de andere eigenaars niet ken. Ze staan onder de hoede van de stalhouder en staan er al enkele jaren, te staan, nog nooit een eigenaar gezien.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Jouw paard komt niet in dat weitje? Dit is "jouw" stukkie en dat blijft zo? En op stal? Of sta je 24/7 op het land? Dan kan het denk ik niet zo'n kwaad voor jouw paard. Gelukkig dat de SH heeft ingegrepen (had ie misschien wel wat eerder kunnen doen, maar ja, het zijn niet zÃ*jn paarden natuurlijk en hij dacht waarschijnlijk: nu kán het niet langer). Laat het dus maar aan hem over de andere eigenaren in te lichten, en zorg jij maar lekker voor je eigen knollie !

Aangemeld
    Mar 2006

Yep, ze blijft lekker op haar stukje! Ze staat in de zomer 24/24 buiten en ze komt dus niet bij het besmette paard. Ik maakte me alleen zorgen omdat er bv kraaien en duiven in de weides zitten en die houden zich niet strikt aan de indeling van de wei en ze snuffelen nogal graag in de paardendrek. Kunnen zij die wormen overbreng?
    Joni Bentley

Bladwijzers

Forum Rechten