pffffffff wat een ramp! Ooit was ik begonnen aan een opleiding hoefsmid, maar heb mijn certificaat tot hoefbekappen gedaan....en heb me zelf eigenlijk verder georienteerd, want mijn paarden moeten absoluut blootvoets blijven. Maar het is wel handig nu ik voor de helft hoefsmid ben. Echt bekappen bij anderen doe ik niet, want mijn rug is te slecht. Ik probeer mijn dames uit te besteden, maar ben een beetje te kritisch misschien (kan niet snel goed zijn) dus dan doe ik het toch maar zelf.
Toen ik Michaela kreeg was het echt een kamikase-actie, ze liet zich gewoon vallen, sloeg wild om zich heen. Er was nog nooit wat aan haar hoeven gedaan en het eerste haar dat ik haar had kon ik er zelf eigenlijk ook niet aankomen. Met clickertraining lukte het uiteindelijk wel en ze staat nu na 2 haar bekappen nog steeds braaf op 3 benen. Ze probeert wel heel erg bij vreemden of verzorgmeisjes bij mij zet ze braaf haar voetje op de standaard en kan ik haar rondom bekappen! Heerlijk mooie gezonde harde hoeven! Ze loopt voor de wagen en word vrij intensief gereden, maar blootvoets forever whahah
Hera is een heel ander verhaal *zucht* Ze is eigenlijk nooit uit de hand bekapt en ik heb haar liever niet in de hoefstal (er staat er wel 1). Ik ben nu het half jaar dat ze hier is, als een gek aan het oefenen met voet geven, voet op de standaard, geduld hebben bij vijlen.....maar die hoeven zijn zoooooo slecht. Ik heb er 1 keer een goede bekapper bij gehad, omdat het voor mij te zwaar is, verder probeer ik het bij te houden. Maar het is onbegonnen werk eigenlijk. MAAR we houden moed dat het ooit goed gaat komen. Ik moet er eigenlijk eens foto's van maken......
Over twee maand moet ze naar de nederlandse kampioenschappen en ik schaam me dood. Nu heb ik al een tegen, omdat ze blootvoets staat en dat kan echt niet volgend de oude generatie trekpaardmensen (en ja oud is ongeveer 80% wheheh), maar met zulke lelijke scheuren heb ik bijna de neiging om haar thuis te houden!
Wie heeft er tips voor haar hele slechte hoeven (scheuren, brokkelen, grote happen, zeer slechte stralen...)?
Bladwijzers