Pagina 7 van de 10 EersteEerste ... 56789 ... LaatsteLaatste
Resultaten 91 tot 105 van de 138

Topic: nieuwe ideeen over natuurlijk bekappen

  1. #91
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    wolvega
    Berichten
    626

    Re: nieuwe ideeen over natuurlijk bekappen

    Ik vind het een hele logische reaktie , het hele "systeem" is niet zo simpel als bijv ik snij links twee milimeter meer en twee milimeter minder bij de toon het gaat veel verder en heeft te maken met de hele lichaamsbouw van je paard dat is niet in een a 4 tje uit te leggen als je werkelijk wil weten hoe en wat zou ik eens een afspraak maken en samen met hem je paard bekijken dan zal er een heleboel duidelijk worden.

    en even voor de duidelijkheid dit is geen reclame boodschap maar puur mijn mening

  2. #92
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.757

    Re: nieuwe ideeen over natuurlijk bekappen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Eh ja, daar kan ik inkomen maar dan moet ie niet op die site zetten dat je hem met vragen kunt mailen he! En dan zo'n antwoord terugsturen.. nee
    Maar hij geeft in zijn antwoord toch aan dat hij bereid is er meer over te vertellen als je hem vraagt bij jouw paard te komen? Ik vind het wel logisch dat hij niet via de mail gaat vertellen hoe hij precies bekapt en waarom, áls je dat ook al via de mail zou kunnen uitleggen. Want dat lijkt me nogal een heel verhaal worden, zeker als je alle hoe's en waaroms uit moet leggen. Uit het mailtje van Lies blijkt dat zij de nieuwe inzichten zelf zou willen gaan toepassen bij haar paard en ik vind het niet meer dan logisch dat Marco hier zo via de mail geen antwoord op geeft...

  3. #93

    Re: nieuwe ideeen over natuurlijk bekappen

    Tja Nienke, daar zit wel wat in hoor. Maar dat zal ik dus niet doen. Dat voelt als vreemdgaan, want ik ben heel tevreden met "mijn" Klaas.

    Ook is het zo, dat je je paard minstens een paar maanden op deze manier moet bekappen, om te weten of het je paard nou ook bevalt.

    Iets wat in eerste instantie heel fijn lijkt voor je paard, kan later toch een terugslag krijgen.

    Als hij nou gewoon wat meer inzichten in "zijn ontdekking" zou geven, dan zou ik voor mezelf al kunnen beredeneren of het de moeite waard zou zijn, om met hem in zee te gaan. Ik laat liever niet zomaar een andere bekapper met andere ideeën bij mijn paarden.
    Misschien is het voor mensen die problemen hebben (of wiens paard problemen heeft) makkelijker om deze stap te zetten.

  4. #94

    Re: nieuwe ideeen over natuurlijk bekappen

    Ik heb al mail terug! Marco (ahum, Dhr Krul) heeft werkelijk alle moeite gedaan om de vragen netjes te beantwoorden. Inhoudelijk moet ik het allemaal nog even goed doorlezen en proberen te bevatten.
    De uitslagen van het wetenschappenlijk onderzoek komen eraan. Fijn om te horen dat hij ze hééft (ik was bang dat hij daarmee dit artikel bedoelde). Kwestie van geduld dus.
    Verder ben ik nog niet heel veel wijzer over de manier van bekappen. Ik merk er alleen uit op dat de zool wel gekapt wordt (weet niet hoeveel) en dat áls je de hoeven twewekelijks moet onderhouden (ik doe ze zelfs 1x per week ) er iets mis is..


    Hallo Trea,
    Ik zal proberen enige uitleg te geven op de vele vragen,



    1) cit. De hoef wordt via het kroonbeen belast. Vraag: wordt de hoef enkel via het kroonbeen/hoefbeen belast, of werken de meerdere delen van de hoef samen om dit gewicht op te vangen? Dit lijkt me nl. veel waarschijnlijker, omdat je te maken hebt met afwikkeling van de hoef, en de krachten gedurende de afwikkeling telkens op een ander punt liggen.



    in principe wordt de hoef altijd alleen door het kroonbeen belast, het ontvangende gedeelte in de hoef is het samenspel tussen hoef en straalbeen, welke op hun beurt hun kracht weer afwikkelen op de diverse hoorn en cartilage delen van de hoef





    2) Op het filmpje (zijwaards aanzicht), waarbij je de hoef naar beneden gedrukt ziet worden door een gewicht

    schuift de hoef nogal (waarschijnlijk omdat hij op een glad opp. staat), dit gebeurt in het echt natuurlijk niet. Het plaatje zou er naar mijn mening dan anders uitzien dan nu het geval is.

    Bovendien staat deze hoef helemaal plat op het oppervlak, terwijl in werkelijkheid je te maken hebt met hiellanden en afwikkelen. Ik zet daarom mijn vraagtekens bij dit filmpje. Wat geeft het nu precies aan?



    Door het vaste drukpunt op het kroonbeen en de gladde ondergrond schuift de hoef op de zool naar voren, in de beweging van een levend paard zou het kootbeen te samen met het kroonbeen deze verschuiving naar achteren maken t.a.v. de hoek.

    De verbinding die je maakt met hiel en toonlanden heeft niets met de belaste fase van een hoef te maken.



    3) cit. Zo is ondermeer aan de hoefwand een veel te grote rol toebedeeld door deze draagrand te noemen.

    Bij mijn weten stamt het woord: draagrand uit de wereld van de hoefsmid. Deze naam geeft het draagvlak voor de ijzers aan, en niet de dragende rand voor het hele gewicht van het paard.

    cit. In werkelijkheid draagt de wand slechts een klein deel van de belasting en komt in werkelijkheid het grootste deel van de belasting op de zool.

    Bij natuurlijk bekappen wordt dit ook zo beredeneerd, dus dit lijkt niks nieuws.



    Een "goede hoefsmid" laat ook altijd de zool direct aan de binnenkant van de witte lijn meedragen, Het gaat hiermeer om hetgeen als algemeen wordt aangenomen.

    Het verschil tussen natuurlijk bekappen en anatomisch verantwoord bekappen is gebaseerd op hoe de kracht in de hoef zich verdeeld, waarbij de plasticiteit van het hoefbeen een cruciale rol speelt. En deze beweging(hoefbeen) niet gehinderd dient te worden door overmatige steunsels, zool, wand, hiel en teen




    4) Uit onderzoek blijkt dat er geen holle ruimte zit tussen de hoefwand en de hoefbeentakken.

    Als er geen holle ruimte tussen de hoefbeentakken en de hoefwand zit, waarheen bewegen de hoefbeentakken dan? Als die takken dus zijwaards bewegen, dan is het toch logisch dat de hoefwand ook uitzet? Als de hoefwand star zou zijn, zouden de takken toch geen bewegingsruimte hebben?



    Waar haal je de holle ruimte vandaan??. Het gaat hier om het complexe en uitgebreide vatenstelsel in de lederhuid. De eeuwenoude aanname is dat het hoefbeen star is en de hoefwand zelf flexibel



    5) cit. In de hedendaagse jungle van bekappingsstromingen leek het mij aardig om met duidelijke bewijzen te komen. Alle onderstaande gegevens kan ik met onderzoeks materiaal en foto´s onderbouwen

    Waar vind ik deze onderzoeksresultaten?



    Voor specifieke vragen werk ik de betreffende antwoorden uit, Het afronden van het wetenschaperlijk onderzoek duurt naar verwachting nog 2 a 3 jaar.

    dus indien je iets meer uitgewerkt wil hebben kun je het altijd vragen.




    6)cit: Het idee dat de lamellen-structuur als een soort flexibele verbinding het hoefmechanisme van de hoefwand mogelijk maakt, berust op een eeuwenoude aanname



    cit. Deze flexibele verbinding speelt echter een grote rol in de doorbloeding (pompmechanisme) van de voet

    Wat is het verschil tussen pompmechanisme en hoefmechanisme?



    Het verschil tussen deze 2 1) hoefmechanisme is het omvormen van de kracht welke door het paard op de hoeven ontwikkeld wikkeld word waarbij de resultante door schokdemping ,vering en dragen tot 0 gereduceerd moet worden.

    2) De Pompmechanisme functie is: als van een diafragmapomp, het bloed terug naar het lichaam pompen




    7) cit. De natuurlijke bekappers en eventuele hoefsmeden onder de lezers zullen begrijpen dat gezien dit grote verschil in anatomie en aanname ook hun bekapping verder aangepast dient te worden.

    Aangezien ik mezelf natuurlijk bekapper noem heb ik de volgende vragen hierover.

    - welk grote verschil in anatomie gaat het hier over? Wij natuurlijk bekappers zijn van mening dat alle delen in de hoef meewerken aan dragen van het gewicht en het onderhouden van het hoefmechanisme. Waar zit ´m nou het verschil in?

    Het grootste verschil zit hem in de zool waar de natuurlijke bekappers regelmatig te veel laten staan hierdoor blijft een groot gedeeldte van de schokdemping onmogelijk.



    - hoe dient de bekapping dan aangepast te worden? Wat dient er anders te gebeuren dan:

    lage verzenen

    kort gehouden steunsels

    bijhouden van de straal

    afronden van de hoefwand

    eventueel maken van kwartierboogjes (indien de zool het toelaat)



    Je geeft in het volgende punt al een aardig antwoord hierop,



    8 ) cit. De zool dient aan de randen meedragend te zijn, en de concaviteit van het hoefbeen te imiteren.

    Wordt hier in andere woorden gezegd dat de zool dient te worden holgesneden? Volgende citaat spreekt dit echter tegen:

    Een hoeftrim die zonder veel stress te veroorzaken in een optimale en een bij het paard behorende hoefstand resulteert



    Ik zie de tegenspraak niet zo ,maar ik begrijp jouw punt wel vanuit het standpunt van natuurlijk bekappen. dat is echter niet mijn visie



    9) cit. Een gekookt hoefbeen wat zelfs na deze mishandeling nog perfect hoefmechanisme laat zien.

    Is een hoefbeen na het koken flexibeler of minder flexibel dan daarvoor? Waarvoor is het eerst gekookt?



    Minder flexibel door afname van callogeen, ziet er echter op foto wat schoner uit



    kijk even op http://www.marcokrul.nl/update_hoofmechanism.htm



    10) cit. Doel; een optimale en bij het paard behorende hoefstand creëren

    Eigenaar doet zelf geen onderhoud

    Regelmatige bekapping tussen de 4/6 weken

    Naar mijn mening zijn deze 3 dingen niet te combineren. Wil je de optimale hoefstand behouden, is het voor onze paarden (die grotendeels op zachte ondergrond leven) noodzaak om minstens eens per 2 weken onderhoud te plegen.



    Het streven van natuurlijk bekappen ( in algemeen) is altijd te proberen een balans te creeren tussen slijtage en groei. indien de hoeven zo snel weer bijgewerkt moeten worden gaat er blijkbaar iets niet goed met de stand, belasting en of bekapping van de betreffende hoef,



    Met vriendelijke groet,



    Marco Krul

  5. #95

    Re: nieuwe ideeen over natuurlijk bekappen

    Ik ben blij met deze info van de heer Krul en bedank hierbij Trea voor het plaatsen van zijn antwoorden op haar veel uitgebreidere vraagstelling. Ik voel ook aan de reacties, hiervoor gegeven, de weerzin tegen mij als zelfbekapper, maar so be it.

  6. #96
    Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Achterhoek
    Berichten
    1.136

    Re: nieuwe ideeen over natuurlijk bekappen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sanne
    Waarom vormt Linde een beetje een eendebek aan LV en niet aan de rest? Zijn de krachten van achteren naar voren misschien uit verhouding?
    Dit snap ik dus ook niet… Ik twijfel ook aan die 30 graden, dat vind ik gewoon al een te afgerond nummer, eigenlijk...
    Ik twijfel er ook aan maar op een andere manier. In Lindes geval is nou juist LV de enige voet die ik in zekere zin ‘laat gaan’, ik laat die wat hoger want er is geen bijhouden aan anders. Het is haar graasvoetje en ze heeft haar hele leven (bijna 11 jaar nu) met die voet hoger gestaan (dus minder dan 30 graden). Haar andere drie voeten waren altijd al 30 graden (ontdekte ik toen ik ging Strasseren).
    Tot nu toe zag ik de 30 graden als leidraad, niet zozeer als hard gegeven, ondanks dat de SHP-ers er keihard op hameren. Ik geloof niet in keiharde graden en hoeken bij levende wezens. En ik zal er ook nooit in gaan geloven.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sanne
    Waarom geen mustangroll? En hoe breed moet dat ding dan zijn? Alleen de teen? De hele hoef? Maar ook daarover wordt door de SHP-gemeenschap getwijfeld en gediscussieerd.
    Bij strasser wordt er toch vanuit gegaan dat het afronden van de wand, zorgt voor een verminderd hoefmechanisme?
    Huh? Volgens mij wordt alleen de teen rechtstandig afgevijld als ‘ie te lang wordt, verder niks. Of heb ik dat verkeerd begrepen/onthouden?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sanne
    Ik vind het een beetje raar als je echt een komvorm snijdt, dan loopt het paard uiteindelijk alleen op de hoefwand. Ik vind de argumenten om af te ronden ook logischer, maar die gaan er vanuit dat de zool het meeste draagt, ook in stand...
    M.i. draagt de zool niet het meeste. Als ik me voor de geest haal hoe Lindes hoeven na de rit van 27 km in Markelo waren in ieder geval niet. Je kon duidelijk zien dat ze liep op de wand en dan ruwweg een cm zool daarbinnen. De teen was misschien twee cm, meer niet. De rest van de zool heeft de grond niet geraakt.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sanne
    Ik ben er allemaal nog niet over uit...
    Ha! Join the club
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

    The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

  7. #97
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: nieuwe ideeen over natuurlijk bekappen

    Ik ben ook wat meer gaan twijfelen ná de strassercursus. Ik twijfelde heel erg aan die 30 graden (zag het idd meer als leidraad), maar daar werd er extreem op gehamerd, dat vond ik heel vreemd. Je mocht er echt niet van afwijken..

    Het afronden van de hoefwand gebeurt bij het natuurlijk bekappen. Bij strasser word er volgens mij vanuit gegaan dat het paard op harde ondergrond dit zelf erin slijt, maar dat dit op zachte ondergrond voor contractie zorgt.

    Ik bedoelde ook niet de hele zool die draagt, maar inderdaad een centimeter binnen de witte lijn (onbelast). Hoemeer druk het paard erop geeft, hoe meer contact de zool met de grond heeft. De steunsels zouden dan zo lang moeten zijn, dat ze alleen bij extreem veel belasting aan de grond komen, toch?
    Bij strasser is het volgens mij de bedoeling dat de zool vanaf de wand recht afloopt richting straal. Dan heb je dus niet automatische contact van de zool met de grond, toch?

    Hoe meer je verschillende methodes naast elkaar legt, hoe verwarrender het wordt
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  8. #98

    Re: nieuwe ideeen over natuurlijk bekappen

    Mag ik vragen, wat jullie nou dóen met al die twijfels? Bekappen jullie nog volgens de Strassermethode of geven jullie een eigen draai aan je bekappingen?

    Met andere woorden; experimenteren jullie ook met ideeën?

  9. #99
    Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Achterhoek
    Berichten
    1.136

    Re: nieuwe ideeen over natuurlijk bekappen

    Ik implementeer mijn ideeen zeer zeker. Maar heb daarnaast ook nog begeleiding van een SHP-er. Die accepteert dat ik mijn eigen ideeen heb en we bepraten mijn ideeen en haar theorie. Zoeken samen naar de gulden middenweg. Natuurlijk moet zij staan voor de Strassermethode, maar ook zij realiseert zich heel goed dat het leven een kwestie is van compromissen sluiten.
    Ik vind het prettig om iemand 'achter de hand te hebben' die echt heel veel theorie tot zijn beschikking heeft. Daar kan ik dan mijn gedachten aan staven en goed- of afkeuren.
    Mijn opvallendste afwijking t.o.v. het Strasseren tot nu toe is de Mustangroll. Die breng ik al een poosje aan en ik merk dat Lindes hoefwand m.n. ervan profiteerd. Ze heeft zelden tot nooit meer flares bijvoorbeeld. Sinds kort breng ik hem wat duidelijker aan in de hoop het lichte slipperen van LV daarmee aan banden te leggen. Maar het is nog te kort om daarover te oordelen.
    Oh ja, verder heb ik nog een vriendin die al een jaar of vijf haar drie paarden zelf doet. Daarbij volgt ze zeg maar voor 80% de Strassermethode. Ook met haar praat ik veel en ook zij kijkt af en toe onder Lindes voeten
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

    The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

  10. #100

    Re: nieuwe ideeen over natuurlijk bekappen

    Moeilijk he?

    Susan en Lodash worden gestrasserd.

    Susan ging (eerst met Yolande, daarna met Karen) van "erg richting hoefkatrolhoefjes voor" en kreupel naar prima sterke voeten. Ze was levenslang gevoelig op kleine steentjes op harde ondergrond, en nu niet meer! (Ze is inmiddels 11) Dus sja, prima!

    Lodash ging van balletschoenen achter naar tsja, wat hij nu heeft. Beetje rare voeten nog wel eigenlijk. Ik vind het erg moeilijk er iets zinnigs over te zeggen.

    Wat wel weer veranderd is met strasseren, ten goede: de tenen werden in europa best lang gelaten als de 30 graden bereikt was, in de USA niet. Suus d'r tenen zijn nu kittig ingekort en ze loopt nog weer veel beter. Kan ineens haar onderrug beter gebruiken...

    En woensdag a.s. komt Marco bij ons op stal en ga ik eens kijken en horen.

    May the horse be with you!

  11. #101

    Re: nieuwe ideeen over natuurlijk bekappen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf

    En woensdag a.s. komt Marco bij ons op stal en ga ik eens kijken en horen.
    Goh, bofferd! Ik wordt werkelijk heel nieuwsgierig naar die man, na deze mailwisseling. Ik denk echt dat hij leuke ideeën heeft, maar ik ben nog niet zover dat ik hem thuis wil laten komen, nog lange niet eigenlijk. Maar zou best wel wat meer van zin visie willen horen.

  12. #102

    Re: nieuwe ideeen over natuurlijk bekappen

    Hey Karianne, hou je ons op de hoogte? Als hij bereid is om naar "onze" omgeving te komen dan is het misschien ook wel wat voor Pauli ( ook al ben ik best tevreden over de * traditionele* bekapper die ik nu heb. Maar.. het kan altijd beter en als-ie echt goed is, wil ik het wel graag weten!

    Vond inderdaad zijn reactie op Trea's ( ook heel goede!) mail verrassend!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  13. #103
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Akersloot (Noord-Holland)
    Berichten
    666

    Re: nieuwe ideeen over natuurlijk bekappen

    Mag ik als hoevenleek hier ook even mijn mening neerzetten ? Ik ben ook ooit op mijn manier geinteresseerd geweest in die natuurlijke bekappingen en ik wilde er meer over weten en daarom heb ik over al die stromingen het een en ander gelezen: hielen hoog/laag, steunsels kort/lang, hoek vd kroonrand, bla bla bla, elke stroming lijkt zijn eigen kenmerken te hebben. Ik heb toen mijn eigen "traditionele" hoefsmid gevraagd wat zij aanhouden. En zijn antwoord was heel simpel (ik hoop dat ik het goed zeg, want ik ben dus echt leek op dat gebied): Zij kijken naar de stand van het hoefbeen. De lijn die je door het hoefbeen kunt trekken moet ononderbroken zijn. Dat houdt voor het ene paard in dat de hielen lang en bij het andere paard wat korter moeten en kan dus per paard verschillen. Dit komt op mij best logisch over ! In die context lijkt het mij dan ook best eng als er mensen gaan roepen dat "alle hielen laag moeten". Ik blijf mijn eigen hoefsmid maar gewoon trouw ! (maar ik heb wel respect voor mensen die hier andere ideeen over hebben !)

  14. #104

    Re: nieuwe ideeen over natuurlijk bekappen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Firsty
    Zij kijken naar de stand van het hoefbeen. De lijn die je door het hoefbeen kunt trekken moet ononderbroken zijn.
    Uit die jungle van verhalen moet je voor jezelf kiezen wat je logisch vind. Als jij een methode vind waar je 100procent achter staat, dan is dat goed.

    De natuurlijk bekappers zeggen: de zool volgt het hoefbeen, dus als je de zool aanhoudt, staat je hoefbeen in de goede as. En dat betekent echt niet bij ieder paard lage hielen. Dit is ook per paard verschillend. Dus misschien ben je niet helemaal goed ingelicht, of heb je het niet goed begrepen. Je kan de hielen pas lager zetten als de zool het teolaat, en dat is pas als het hoefbeen zich optrekt en de zool holler wordt. En dát vind ik weer logisch

  15. #105

    Re: nieuwe ideeen over natuurlijk bekappen

    De "rechte hoefas" waar zoveel sprake over is... is er niet. Althans niet in de zin waar zoveel sprake over is, dus lateraal gezien. Simpelweg als het paard steun neemt op die voet zal de (laterale)hoefas er anders uitzien dan in de onbelaste fase.
    Wat voor mij wel belangrijk is, is de dorsale hoefas (in concreto de hielen gelijk!) Ik weet dat er heel wat mensen zijn die daar geen erg in hebben, maar mij lijkt het logisch dat een paard zowel mediaal als lateraal dezelfde hielhoogte moet hebben, tenzij er sprake is van een arthrodese (dan kan dit gewricht gecompenseerd worden door een verschil in hielen) Men vergeet nog al te vaak dat de gewrichten in de ondervoet scharniergewrichten zijn. Mochten het kogelgewrichten geweest zijn dan zweeg ik - want dan maakt het ook niet uit....

    ivm de 'flexibiliteit' van het hoefbeentje... volgens faculteit diergeneeskunde in Gent zou dit hoefbeen idd "flexibel" zijn... met name 2 tot 4 micrometer bij impact (geen millimeters!)
    Uiteraard eens gedisecteerd kun je het hoefbeen wellicht nog verder geforceerd plooien. Naast het feit dat het hoefbeen zich volledig vooraan in de hoefcapsule bevindt kan er onmogelijk sprake zijn van 2 to 3 mm 'flexibiliteit'. Daarnaast vind ik bepaalde andere stelling zeer merkwaardig en vooral niet onderbouwd.

    My .2$

    Fred.
    We should not only use the brains we have, but all that we can borrow - T.W. Wilson

Pagina 7 van de 10 EersteEerste ... 56789 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •