Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 24

Topic: ontsteking oog blijft terug komen

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

ontsteking oog blijft terug komen

Men paardje sukkelt al een tijdje met ontstoken ogen, dan het ene dan het andere soms beide. Nu ben ik zo ver dat ik na, eerst een week te deppen met kamillethee zonder effect, al een week elke dag haar ogen uitgespoel (met een straaltje op het oog zonder er aan te komen) met een oogontsmetting (Ocal). Soms wordt het een beetje minder, maar het flakkert telkens weer op.
    Hoe het komt weet ik niet zeker maar nu begin ik te denken dat het komt door te rollen in de piste. Met het warme weer maakte ik haar nat en liet haar daarna rollen in de piste (zeezand) om haar een natuurlijke bescherming tegen de insecten te geven. Altijd daarna flakkert de ontsteking weer op.
    Mijn eerste gedacht waren de vliegen en daarom had ik ze een vliegenfrontriempje aangedaan.

Iemand tips of oorzaken???
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Re: ontsteking oog blijft terug komen

Misschien kan je "bright eye" kopen. Dat is een middeltje dat je in haar binnenooghoek smeert (klein beetje). Het kan namelijk zijn dat haar traanbuis wat verstopt is en daardoor het oogvocht niet goed weg kan lopen en vuil niet wordt afgevoerd. Bright eye verhelpt dat! Iets van 15E bij de meeste paardensportwinkels verkrijgbaar.

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Nacino heeft het ook regelmatig, wel altijd hetzelfde oog. Ik heb geen idee waardoor het komt. ik maak het soms schoon met lauw (gekookt) water, soms met wat zout erin of ik pulk met mn vingers alle korstjes weg (hij snapt geloof ik dat het zin heeft dat ik aan zijn oog pulk gelukkig) en ik doe ook bright eye in zijn ooghoeken.
    Alleen woensdag had hij opeens zijn andere oog dicht en niet zon beetje ook . Opgezwollen oogleden, oog vrijwel dicht en veel traanvocht. DA gebeld maar die zij schoonmaken (zoals ik boven beschreef) koelen en even aankijken. De volgende ochentend ben ik gelijk gaan kijken en het was alweer bijna verdwenen, dit was denk ik van een steekbeest...

Maar het is wel vervelend steeds zo´n oog, veel tips zijn er vrees ik niet voor...

Aangemeld
    Mar 2006

Ik rep me straks naar de winkel om Bright eye te gaan kopen. Ik hoop dat ik het hier in België ook vind, want vaak krijg ik zo'n blik van wat komt ze nu weer vragen.....

Dicht zit haar oog nooit, wil ziet het oogwit rood en komt er soms wat geel uit haar oog. Deze morgen was het ietsje beter maar ze had weer zo aan het schuren geweest dat haar vliegenfront stuk was.

gelukkig laat ze me alles altijd mooi proper maken.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Ik vrees dat ik wat minder goed nieuws te melden heb!

Ten eerste... zout in een oogspoeling??? Ben je nu helemaal mal, NOOIT doen! (Probeer het eens bij jezelf, je zult zien hoe pijnlijk dat is!)

Ik heb helaas ervaring met dit probleem: mijn paard heeft Uveitis ( oftwel 'maanblindheid') gehad en is daarvoor in Duitsland geopereerd. Het paard is meer dan drie maanden weggeweest maar omdat een operatie (vitrectomie) in Nederland niet uitgevoerd wordt was dat de enige keus. Laat je het niet behandelen dan verliest het paard het zicht in het oog.

Nu wil ik NIET beweren dat iedere ontsteking in het oog meteen zo'n dramatische wending zal nemen; ontstekingen kunnen ook ontstaan door te fel zonlicht, stof, wind, vliegen.. maar... je moet er wel mee rekenen dat het oog een zeer kwetsbaar orgaan is en dat oogontstekingen het paard altijd veel pijn geven.

De stelregel is dat je nooit langer dan 2 of 3 dagen aan 'zelfmedicatie' moet doen ( dus bv spoelen met brandschoon water, paard bij voorkeur op stal zetten, uit de wind, geen fel licht). Verbetert de situatie niet binnen korte tijd dan altijd de DA laten komen om het oog te onderzoeken! En geen genoegen nemen met 'maak het maar schoon'- er kan iets heel ernstigs aan de hand zijn.

Zie je een gelige of grijzige waas in het oog (iris), dan metéén de DA erbij - dit is het begin van ernstige inwendige ontsteking en leidt, onbehandeld, tot blindheid.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Ben het eens met Marianne. Waarom zout erin? Je kan beter met Nacl spoelen (verkrijgbaar bij apotheek). Het zoutgehalte daarin is hetzelfde als in lichaamsvloeistof (bloed, tranen), dat is minder hard als gewoon water maar niet zo zout.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

NaCl bij de apotheek is altijd 0,9% = ook 1 op 10 zout in water. En dat netjes opgelost in gekookt water, daar is niets mis mee hoor! En dat kan je heel goed gebruiken om je oog mee te spoelen. Deze oplossing heet niet voor niets fysiologische zoutoplossing en is dus gelijk aan het zoutgehalte in het traanvocht.

Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    NaCl bij de apotheek is altijd 0,9% = ook 1 op 10 zout in water. En dat netjes opgelost in gekookt water, daar is niets mis mee hoor! En dat kan je heel goed gebruiken om je oog mee te spoelen. Deze oplossing heet niet voor niets fysiologische zoutoplossing en is dus gelijk aan het zoutgehalte in het traanvocht.
    Precies Lila, al die onrust om niets, ik ben helemaal niet mal, mijn moeder is huisarts en die verzint dit echt niet. Het is geen zeewater wat ik in de ogen smeer

Ik heb hier muizen, ratten, konijnen, katten en paarden mee behandeld en met succes.

Tevens bel ik indien nodig altijd een dierenarts, zo ook donderdag avond (zoals ik al schreef). Doe ik altijd als ik iets niet vertrouw.

Sorry Nacino, maar uit dÃ*t bericht
    ik maak het soms schoon met lauw (gekookt) water, soms met wat zout erin of ik pulk met mn vingers alle korstjes weg
    bleek niet uit dat je moeder huisarts is, en ook niet dat je een idee had van de juiste water/zout verhouding..

Teveel zout is weldegelijk schadelijk, dus misschien maar goed dat het even is uitgediept

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Je waarschuwing is daarom juist goed Trea! En een te sterke zoutoplossing is zeker schadelijk! Door de discussie zullen de lezers van dit topic weten hoe ze het moeten verdunnen én dat ze het kant en klaar kunnen kopen.
    Maarre Nacino.....heb je een foto van jou tijdens het uitwassen van het ontstoken oog van een...... MUIS?????

Aangemeld
    Apr 2004

Is veel makkelijker dan een paard hoor Die kan je tenminste in de houdgreep nemen haha. Of een wattenstaafje of een gaasje en dan deppen, dan week je de viezigheid schoon. Helaas geen foto

En het bleek idd niet echt uit mijn bericht dat ik er enigzins iets vanaf wist nee. Maar als ik het niet zeker weet, dan meld ik het er wel bij

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nacino

En het bleek idd niet echt uit mijn bericht dat ik er enigzins iets vanaf wist nee. Maar als ik het niet zeker weet, dan meld ik het er wel bij
    Dan nóg vind ik dat je je berichten in zulk soort gevallen wel wat meer kunt uitdiepen en precies de verhouding erbij zetten. Wat jÃ*j weet in dit geval en niet volledig deelt kan best heel verkeerd uitpakken.

Ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat er mensen zijn die zonder pardon water aan de kook brengen en er een kopje zout in gooien..

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Mensen assumen idd snel en denken dan: ik kwak er wat bij. Net als met wasverzachter, scheutje extra voor extra zachte was...... maar een scheutje zout teveel en je hebt een beschadigd oog!

Aangemeld
    Mar 2006

Ik heb een opleiding als scheikundige achter de rug (wel meer dan 30 jaar geleden ) maar ik weet maar al te goed dat fysiologisch serum, zoutoplossing= Nacl (0,9%) OK is voor je oog. Je moet maar eens proeven hoe je tranen smaken (en nu niet allemaal beginnen huilen ) juist zout. Je gebruikt het ook bij babytjes om de oogjes uit te wassen. Dus het doet echt wel niet pijn hoor natuurlijk moet je het zelf niet beginnen maken met het keukenzout of geen schep zeewater in zen oog kwakken. Moet ik wel toegeven dat ik het vroeger wel deed voor men kinderen. Wel het water zeker 10 minuutjes laten koken dan is het zo goed als steriel. Ik nam dan 9 gram op een liter. Kleindere hoeveelheden afwegen is moeilijk met een gewone keukenweger.

Ik ben net bij de apotheek geweest voor de Bright Eye , ze keken weer raar maar ja het bestond, ze kende het niet en het was op bestelling, alleen kost het hier in België 33 euro en geen 15 euro! Ter info geneesmiddelen en dus ook ontworming mag hier alleen in een Apotheek verkocht worden. Ik kan dan beter de DA laten komen dat kost al even veel.

Ik ben het met Marianne wel eens ik mag niet zelf blijven dokteren maar vandaag ziet het er weer prima uit. Erg voor Marianne met haar paard meemaakte, ik begrijp haar ongerustheid.

Voila leuk topic, we hebben allemaal wat bijgeleerd.
    Joni Bentley

Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Mensen assumen idd snel en denken dan: ik kwak er wat bij. Net als met wasverzachter, scheutje extra voor extra zachte was...... maar een scheutje zout teveel en je hebt een beschadigd oog!
    Ja er zijn inderdaad mensen die dat doen, maar goed ik schreef ook gekookt water met een beetje zout.
    Maar zo snel heb je geen beschadigd oog hoor, zeewater in je oog prikt wel ff, maar je krijgt er niets van.
    Maar ik zal voortaan denken aan de minder nadenkende mens.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten