Pagina 5 van de 7 EersteEerste ... 34567 LaatsteLaatste
Resultaten 61 tot 75 van de 102

Topic: wat heb ik toch tegen clickeren?

  1. #61

    Re: wat heb ik toch tegen clickeren?

    Trouwens clickeren is ook een fantastische manier om je paard te laten weten dat ie het juiste doet, op 25 meter afstand. Of gewoon tijdens @ liberty.

    Dolfijnen worden ook op deze manier getraind. Het fluitje is de bridge.

  2. #62
    Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    Kerkdriel
    Berichten
    2.735

    Re: wat heb ik toch tegen clickeren?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Maar ik ben een psychologie-mens, wil altijd het waarom van dingen weten, en ga er ook naar op zoek. Dat heb ik met Parelli ook gedaan. En evenals Pat die zegt: er is geen quick-fix, vind ik het jammer dat het bij clickeren wel zo gedacht wordt, en erger: ook nog zo gebruikt.

    En het gevolg is de valkuil die onherhoepenlijk opdoemt, en vervolgens krijgt de methode de schuld.

    Zo jammer, want het is slechts een trainingsmethode die, als je het goed doet, zo ontzettend veel meerwaarde oplevert.
    Naar mijn mening krijg je juist bij het alsmaar doen van dezelfde oefennigen en dezelfde belonong (nl. rust) heel mechanische paarden. Clickeren ontwikkelt de "zoekzin" bij paarden. Maar goed dat is weer teveel psychologisch gedacht misschien, voor in dit topic.

    Ik denk ook niet dat dit is wat Elianne wil weten.
    natuurlijk vind ik het interesant om dit allemaal te weten, had van jou ook wel verwacht dat je dat zou weten. Ik heb misschien ervaringen en meningen gevraagd maar dit is misschien nog wel beter en interesanter!
    The darkest hour is befor it get light!!!

  3. #63

    Re: wat heb ik toch tegen clickeren?

    Jammer Elianne. Ik heb niet de bedoeling gehad je te kwetsen. Je kwam alleen maar heel erg over als: vooroordelen hebbend, zonder de methode te willen leren kennen. Daar heb ik inderdaad heel heftig op gereageerd. Jij zou hetzelfde hebben als iemand een topic op zo'n manier start over de wijze van Parelli.

    Het is typisch Nederlands: wat ene boer niet kent, dat vreet ie niet.

    Zo had ik ook vooroordelen over het gymnasticerend rijden van paarden. ben daar nu ook helemaal vanaf. Ook door het openen van topics en het stellen van vragen. Maar je moet er tegen kunnen om dingen te horen waar je niet blij van wordt. Ik vind dat erg leerzaam.
    Ik heb graag dat mensen tegen mij zeggen hoe ze over bepaalde dingen denken, en ben zelf niet bepaald een fluwelen handschoenentype. En daardoor vergeet ik wel eens om niet heel direct en bot te reageren.

    Maar één ding kan je van mij aannemen: ik huichel nooit, en wat ik zeg dat meen ik.

    Sorry, dat het zo gegaan is.

  4. #64
    Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    In het noordoosten van Nederland
    Berichten
    6.118

    Re: wat heb ik toch tegen clickeren?

    Ben blij dat je weer reageert in je eigen topic Elianne

    Ik snap je heel goed Trea, maar je weet toch hoe Elianne in elkaar steekt? In dat opzicht had het iets anders gekund. Maar je hebt het uitgelegd en dan moeten we er ook niet over doordrammen

    En Elianne niet stoppen met het openen van topics!!!! Ik vind het juist zo leuk wat je allemaal verzint
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

  5. #65
    Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Leffinge, West-Vlaanderen, België
    Berichten
    4.336

    Re: wat heb ik toch tegen clickeren?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Het is typisch Nederlands: wat ene boer niet kent, dat vreet ie niet.
    Niet alleen Nederlands hoor, ook typisch Belgisch en dat ik heb ik daarjuist bewezen
    Groetjes
    Ariane xxx

    My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

  6. #66
    Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    Kerkdriel
    Berichten
    2.735

    Re: wat heb ik toch tegen clickeren?

    Ik kwam hier ook met een vooroordeel en wilde daarvan af!!! dat was mijn bedoeling, of ik wilde juist horen dat ik gelijk had en dat mijn vooroordeel juist was, helaas hoorde ik in het begin alleen maar mensen die het met me eens waren anders was het vast heeeeeel anders gelopen!

    ps; en je mag best weten dat ik nu met tranen in me ogen zit, van spijt en gekwetstheid!
    The darkest hour is befor it get light!!!

  7. #67

    Re: wat heb ik toch tegen clickeren?

    @trea: dingen lekker simpel kunnen uitleggen is zeker een talent hoor!
    Omdat ik dus ook veel interesse heb in de theorie heb ik het boek van issiem dus ook overgenomen. Ik had eerder al alle artikelen van de site van inge uitgeprint en in mijn NH-map gedaan en gelezen.

    het boekje over clickertraining wat bij de slegte te koop is voor een paar euro heb ik wel bekeken maar vond ik dus niet zo goed.

    Op de open dag van de Balingehof gaf Inge ook een kleine demonstratie van clickertraining met een paard waarmee dat nog nooit gedaan was. Dat paard reageerde dus heel snel op haar

  8. #68
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: wat heb ik toch tegen clickeren?

    Zo, nu de lucht weer opgeklaard is, kunnen we weer verder met deze uiterst interessante materie .

    Ik heb nog wel een leuke stelling wat dit onderwerp betreft. Parelli is gebaseerd op het gedrag van paarden onderling, wij mensen bootsen dat na. In hoeverre "clickeren" dieren onderling?

    Ik bedoel, is het moederdier dat haar jong richting uier manouvreert, aanmoedigd met geluidjes en de uiteindelijke beloning ook een vorm van?
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  9. #69
    Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Leffinge, West-Vlaanderen, België
    Berichten
    4.336

    Re: wat heb ik toch tegen clickeren?

    Wel, het heeft er mss niet helemaal mee te maken maar ik heb al eens gezien op een paardenmarkt hoe een veulentje weglipe van z'n moeder (veulentjes laten ze los lopen die blijven toch bij de mama)
    en hoe die mama fel reageerde door te stampvoeten en door boos te hinniken van 'kom nu hier hoor je! kom terug of je krijgt een pak op je broek!' en hoe het veulentje vlug terugsnelde naar z'n mama waar zij vervolgens heel lief en zacht hinnikte en hem liet drinken..
    is dat dan ook een vorm v/e beloning?
    Groetjes
    Ariane xxx

    My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

  10. #70

    Re: wat heb ik toch tegen clickeren?

    het boekje over clickertraining wat bij de slegte te koop is voor een paar euro heb ik wel bekeken maar vond ik dus niet zo goed.
    Dat boekje was dus ook mijn eerste clickerboekje, en na het eerste (leuke) begin, kwam daar de eerste valkuil. En dáár stond niks over in het boekje he! Dus was ik weer helemaal klicker áf.

    Ik heb gehoord dat Inge in haar demo's ook niet altijd goed overkomt, of tenminste het verhaal niet goed kan brengen. Lijkt me heel lastig om dit zo even aan publiek uit te leggen. En ook de praktijk is niet handig, want in een uur tijd, kom je met een paard nou eenmaal niet veel verder dan het targetten.

    Ik weet ook niet of ze zelf ervaren paarden meebrengt, maar het begin van een methode laten zien, is vaak niet erg adembenemend


    en je mag best weten dat ik nu met tranen in me ogen zit, van spijt en gekwetstheid!
    Sonde, dat je er niet het positieve uithaalt voor jezelf in plaats van je zó te voelen. Is een onderdeel van volwassen worden. Niet alle mensen zijn lief en aardig, en sommige zeggen lullige dingen (al dan niet bewust)

    In hoeverre "clickeren" dieren onderling?
    Da's een goeie Jossie. Daar ga ik eens even over nadenken

  11. #71

    Re: wat heb ik toch tegen clickeren?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Horsefreakje
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Het is typisch Nederlands: wat ene boer niet kent, dat vreet ie niet.
    Niet alleen Nederlands hoor, ook typisch Belgisch en dat ik heb ik daarjuist bewezen


    Ehm.... volgens mij is dit niet aan nationaliteit gebonden, maar aan 'mens-zijn'.. zo hebben we allemaal wel voor 't een of ander een treshhold, maar met samen schrijven-lezen-leren komen we daar mooi van af!! En, er kan best 's even een miscommunicatie ontstaan, maar die is toch gewoon weer opgelost? Zo hoort het toch en op dit forum, in deze groep, is dat godzijdank mogelijk!

    Tre, ik vind je uitleg geweldig! Ben net als jij ook zo'n psycho-mens, heb daarom ook zoveel plezier van Parelli !! Maar heb best wel even tijd nodig gehad om dat te (willen) zien. Ik zie nu ook meer in het clickeren, ga straks echt eers 's met een poging targetten aan de slag.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  12. #72
    Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Delft
    Leeftijd
    36
    Berichten
    3.656
    Dagboek Berichten
    1

    Re: wat heb ik toch tegen clickeren?

    Grappig om te zien wat er in zo'n topic gebeurt...

    maar goed, clickeren... voor mij een hele makkelijke manier om grip te krijgen op het leren van een dier/mens. Ik ben me de afgelopen tijd weer aan het verdiepen in het boek van Inge, en idd, de eerste 60 bladzijdes zijn al informatie voor een week of 3. Ik moet zeggen dat ik nu weer even gestopt ben, omdat ik merk dat ik zelf momenteel teveel in het methodetje duik, en weinig persoonlijke inbreng heb (boekjes volgen is echt niks voor mij) wat resulteerd in een sjaggie (en soms zelfs bijtende omdat ik tegen zijn wil in doorzet) Albert...

    Maar goed, clickeren, niks anders dan het verlengen van de tijd tussen de oefening en de beloning. Zeker als je het hebt over het positief bekrachtigen. Daar kun je BIJVOORBEELD een snoepje voor gebruiken omdat dat voor veel paarden een grote motivator is (en bedelende paarden zijn niet de schuld van de voedselbeloning maar van (onbewuste)inconsequentie van de trainer). Maar als het paard z'n neus optrekt voor eten maar helemaal blij word van een kriebeltje, why not. Het is alleen makkelijker om nauwkeurig te timen als je beloningshandeling kort is, en dat is niet het geval bij een lekkere knuffel. Vandaar dat je er een bridge tussen plaatst, de click, waardoor je meer tijd hebt om de beloning te geven en het paard toch duidelijk te maken wat je precies wilt.

  13. #73
    Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.300

    Re: wat heb ik toch tegen clickeren?

    Moet toch even kwijt dat er nou eenmaal mensen zijn die niet van deze methode gecharmeerd zijn (wat voor reden dan ook). Vind het jammer dat er harde woorden aan te pas moeten komen om zo het onderwerp toch weer positief tov clickeren te wenden.
    Daar ging het onderwerp toch niet over? Sorry hoor... maar voelt een beetje als kudde gedrag. Ohhh wat zijn we het weer eens met elkaar.

    Ieders mening ... al dan niet onderbouwd.. zou gerespecteerd moeten worden. Het is tenslotte een persoonlijke mening.

    Jammer, voornamelijk om dit topic sta ik niet meer open voor clickeren. Denk ook niet dat ik er wat aan mis.. Sorry voor de clickerfans... maar gelukkig zijn er genoeg die het wel geweldig vinden en dus er lekker over door kunnen spammen.
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

  14. #74

    Re: wat heb ik toch tegen clickeren?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door issiem
    Jammer, voornamelijk om dit topic sta ik niet meer open voor clickeren.
    Iedereen moet de methode kiezen die het beste past, absoluut.

    Maar ik ben nou wel heel benieuwd wat aan dit topic, jouw toch al negatieve mening over clickeren nòg negatiever maakt.

  15. #75

    Re: wat heb ik toch tegen clickeren?

    Hmmm... kuddedrag... wees maar blij Issiem dat ik besloot het tekstje dat ik eerst schreef als reactie op je bericht, weer weg te halen. Uit de kliko waar mijn alter-ego nog steeds in leven is, komt nu wel een rookwolkje.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Pagina 5 van de 7 EersteEerste ... 34567 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •