Pagina 6 van de 10 EersteEerste ... 45678 ... LaatsteLaatste
Resultaten 76 tot 90 van de 143

Topic: discussie over paard is 3 jaar...beginnen met rijden?

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Re: discussie over paard is 3 jaar...beginnen met rijden?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sarleen
    En stel je nu ook eens voor. Mensen die in de sport willen gaan : endurance bijvoorbeeld. Je begint met parelli grondwerk op 6 jaar. Op 7 jaar maak je je paard zadelmak. Je dient alles traag op te bouwen dus je kan pas tegen de leeftijd van 10 jaar de grotere wedstrijden meedoen. Dit betekent dat je welgeteld 5 jaar kan geniet van de wedstrijden die je doet omdat je paard op zijn 15de al voorbij zijn hoogtepunt is.
    De vraag is OF het paard op die manier al op zijn 15de op zijn hoogtepunt is.... Ik denk namleijk van niet. Op veel klassieke scholen vind een dergelijke manier van opleiding plaatst (afgezien van het parelli gebeuren natuurlijk ) en zijn paarden op het 20ste nog lang niet op! Hogeschool oorlogspaarden kosten jaren van training om ze zo goed te krijgen en deze gingen ook jaren mee. Buchepalos van Alexander de Grote stierf op 26 jarige leeftijd op het slagveld. Bepaald niet over zijn top denk ik dan. We zijn het normaal gaan vinden dat paarden op oud zijn op het 15de. Ook niet geheel normaal lijkt me. Waarom dus niet die drie jaar extra wachten om dit in 10 jaar rendement later terug te krijgen?"

Daarnasst kun je je idd afvragen of bepaalde oefeningen van parelli (zoals extreem disengagement) niet per defenitie slecht zijn voor je paard (niet alleen voor jonge paarden...)
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Persoonlijk vind ik zoiets dus niet bepaald betrouwbaar. Je mag het zeker in je achterhoofd houden, maar voor waar aannemen zou ik het zeker niet.
    Ik vind dat je toch ook in je achterhoofd zou moeten houden, welke cathegorie paarden vroegtijdig bij de slager belanden, of uitgerangerrd zijn als wedstrijdpaard, en enkel nog gebruikt kunnen worden als "recreatiepaard".

Ook nu ik mij in het Antoine deBoth gebeuren verdiept heb, vind het schrikbarend om te zien dat het allemaal gaat om jonge paarden (soms echt heel jong, 3/4 jaar) die kreupel zijn door rugproblemen en afgeschreven zijn door de normale medische wereld. Dit zijn bijna zonder uitzondering paarden die te vroeg zijn ingereden..

Jaaa en mijn Amy heeft ook rugproblemen en doet precies hetgeen Marleen aanhaalt in het door haar geciteerde stuk: de rug wegdrukken, verstijven, kan mij niet "dragen"zoals het hoort, EN is met de vier jaar ingereden.

Even een voorbeeldje van het veulenbeen: (lijstje van DAP Bodegraven)

Tabel leeftijd en sluiting van de groeischijven.

lokalisatie in het been

kroonbeen
    kootbeen
    pijpbeen
    onderarm
    bovenarm

sluiting van de groeischijf

6- 9 maanden
    6- 9 maanden
    8-12 maanden
    24-30 maanden
    18-30 maanden

--------

mij houdt de volgende vraag bezig: er wordt hier gesteld dat een vroege belasting van de groeischijven ( rondom het 3e levensjaar) schadelijk zou zijn voor de latere ontwikkeling van het paard. Voor mijn gevoel zit er toch een bepaald onlogica in: groeischijven zijn immers van kraakbeen ( zacht. soepel, veerkrachtig) en het sluiten van de groeischijven is niks anders dan het gelijkmatig verbenen (verkalken) van dat kraakbeen.
    Anderzins realiseer ik me ook dat je net zo goed kunt beargumenteren dat een inmiddels verbeend bot 'sterker' is en daarom meer draagkracht heeft.

Ik pleit overigens niet voor het vroeg berijden van paarden, tussen 3-4 jaar vind ik wel het absolute minimum. En sluit me vervolgens helemaal aan bij Stefan Radtke - een zware dressuurmatige training niet eerder dan op 6-jarige leeftijd!

En wat te denken van jonge paarden op de drafbaan ( tweejarigen!!!)?

Ik begin wel behoefte te krijgen aan wat wetenschappelijke onderbouwing van dit thema.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Persoonlijk vind ik zoiets dus niet bepaald betrouwbaar. Je mag het zeker in je achterhoofd houden, maar voor waar aannemen zou ik het zeker niet.
    Ik vind dat je toch ook in je achterhoofd zou moeten houden, welke cathegorie paarden vroegtijdig bij de slager belanden, of uitgerangerrd zijn als wedstrijdpaard, en enkel nog gebruikt kunnen worden als "recreatiepaard".

Ook nu ik mij in het Antoine deBoth gebeuren verdiept heb, vind het schrikbarend om te zien dat het allemaal gaat om jonge paarden (soms echt heel jong, 3/4 jaar) die kreupel zijn door rugproblemen en afgeschreven zijn door de normale medische wereld. Dit zijn bijna zonder uitzondering paarden die te vroeg zijn ingereden..

Jaaa en mijn Amy heeft ook rugproblemen en doet precies hetgeen Marleen aanhaalt in het door haar geciteerde stuk: de rug wegdrukken, verstijven, kan mij niet "dragen"zoals het hoort, EN is met de vier jaar ingereden.
    Daar wil ik dan toch een kanttekening bij plaatsen! De vraag is namelijk of die problemen alleen maar ontstaan zijn door het te vroeg belasten van het paard, óf door het VERKEERD BELASTEN door de ruiter! Dat laatste is namelijk één van de stellingen van de hele theorie van Antoine de Bodt!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Ja dat wéét ik dus ook niet Marianne, ik zeg alleen dat het niet onverstandig is om in het achterhoofd te houden. Vind het gewoon opvallend, deze samenhang.

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Jeetje ik vind dit echt een heel moeilijk iets! Zoveel meningen, zoveel factoren!!

Wacht je netjes tot je paard 6 jaar is en dan rij je hem alsnog in de poeiers als je houding niet goed is!
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

leuk...

Aangemeld
    Aug 2005

Was niet specifiek op jou gericht Trea, maar in het algemeen schijnt dit dus zo vaak voor te komen. Als je dan zo kritisch bent om te wachten totdat hij/ zij 6 jaar is. Moet je ook zorgen voor het perfecte zadel en de perfecte houding.

Dus oefenen op een simulator paard???

Kijk nu lopen we erg hard van stapel en kom je weer op het punt dat we paarden niet moeten berijden...........................

Moeilijk, moeilijk, moeilijk........
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

ik wordt gewoon gek van frustratie dat niemand kan zeggen, Elianne als een paard 5 jaar is kun je er makkelijk op gaan zitten en met 6 jaar kun je kleine buitenritjes maken. (bij wijze van spreke) Maar NIEMAND kan dat met zekerheid en zelfs als je netjes tot hij 6 is wacht met rijden en zitten is de toekomst onzeker....

zo frusterend ik wordt er echt GEK van

Hoi,

Nu ja er zijn 3 soorten paardenmensen in de wereld. Je hebt diegene die gewoon slecht bezig zijn, je hebt diegene die proberen goed te doen in het mate van het mogelijk en dan heb je diegene die er alles aan doen om het paard niet in de weg te steen.

Ik vind de gulden middenweg de beste oplossing. Want iemand die slecht bezig is is zowiezo al niet goed. Maar de mensen die proberen alles zo goed mogelijk te maken voor het paard moeten eigenlijk al helemaal geen paard houden - zelfs geen enkel dier -. Want alles wat je met een paard doet is in strijd met de natuur.

Ik ga volledig mee met haflingergek dat je zelf moet bepalen wat goed is en wat niet goed. Je moet je ook laten leiden door meningen van andere mensen maar de slotbeslissing valt bij jezelf.
    hier kan ik me wel bij aansluiten... de gulden midden weg lijkt mij ook het beste, een paard houden hier houden is in strijd met de natuur, sommige mensen willen echt alleen het beste voor hun paard (natuurlijk zover dat kan ik ook) maar ik zie soms ook in dat niet alles kan wat ik graag zou willen...

over dat sprotgebeuren, daar houd ik mijn mond over want heb ik nog wel hele andere mening over.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maaike
    En stel je nu ook eens voor. Mensen die in de sport willen gaan : endurance bijvoorbeeld. Je begint met parelli grondwerk op 6 jaar. Op 7 jaar maak je je paard zadelmak. Je dient alles traag op te bouwen dus je kan pas tegen de leeftijd van 10 jaar de grotere wedstrijden meedoen. Dit betekent dat je welgeteld 5 jaar kan geniet van de wedstrijden die je doet omdat je paard op zijn 15de al voorbij zijn hoogtepunt is.
    De vraag is OF het paard op die manier al op zijn 15de op zijn hoogtepunt is.... Ik denk namleijk van niet. Op veel klassieke scholen vind een dergelijke manier van opleiding plaatst (afgezien van het parelli gebeuren natuurlijk ) en zijn paarden op het 20ste nog lang niet op! Hogeschool oorlogspaarden kosten jaren van training om ze zo goed te krijgen en deze gingen ook jaren mee. Buchepalos van Alexander de Grote stierf op 26 jarige leeftijd op het slagveld. Bepaald niet over zijn top denk ik dan. We zijn het normaal gaan vinden dat paarden op oud zijn op het 15de. Ook niet geheel normaal lijkt me. Waarom dus niet die drie jaar extra wachten om dit in 10 jaar rendement later terug te krijgen?"

Daarnasst kun je je idd afvragen of bepaalde oefeningen van parelli (zoals extreem disengagement) niet per defenitie slecht zijn voor je paard (niet alleen voor jonge paarden...)
    Dat vind ik nou zo lastig, wij vinden paarden me 15 jaar al op leeftijd maar eigenlijk is dat nog harstikke jong... ik sluit me volledig aan bij wat maaike zegt! toch is het wel lastig om 3 jaar langer te wachten met inrijden, het is wel egoistisch van de mens misschien en ik ga niet zeggen dat ik het niet wil proberen maar lastig is het wel!
    The darkest hour is befor it get light!!!

Ik ga met Walter sowieso niet wachten tot ie 6 jaar is. Maar voor z'n derde beginnen lukt al niet meer, want hij is nu een maandje 3
    Hoe het zich uiteindelijk gaat ontwikkelen laat ik ook gedeeltelijk aan hem over, nu moet ik er nog niet aan denken om op hem te gaan zitten, maar als het moment er is voordat ie bijvoorbeeld 5 jaar is... tsja, ik denk dat ik er wel op ga. Ook omdat er op wetenschappelijk gebied blijkbaar heel weinig informatie bestaat over de relaties tussen het een en ander.

Dus oefenen op een simulator paard???
    Heb net gekeken bij bol.com.. daar hebben ze ze niet

Aangemeld
    Aug 2005

Ze bestaan wel Trea!! Maar waar?? Volgens mij heeft Marianne mij weleens verteld?

[size=99px] ik heb er dus een tijd geleden serieus aan gedacht om dit te doen!!![/size]

Ja, paardensimulators zijn er zeker! Heather Moffett heeft die van haar vorig jaar nog in Deurne gedemonstreerd. Het apparaat is vooral bedoeld om goed te leren zitten in de drie verschillende gangen.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Equiplay ????

http://www.newrider.com/Kinder_Way/video.html

namaakpaard, Mofett en videoclipje (clipje werkt bij mij niet, wel geluid) maar er staan foto's op deze site.

Edit: helemaal onderaan staan "try this version" - dan doet 't filmpje het wel!

Pagina 6 van de 10 EersteEerste ... 45678 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten