Thanks Marianne!!
Thanks Marianne!!
Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!
Over het sportgebeuren kan Maaike idd wel gelijk hebben.
Maar ik heb nog nooit gehoord dat een paard zijn hoogtepunt op zijn 18 of zelfs 20ste is. Een paard wordt normalerwijs rond de 30 dus ik denk dat men niet iets voor het middelpunt van deze leeftijd een hoogtepunt heeft. Maar dit is een pure gissing hoor.
Maar ik zie toch ook weer niet direct een paard van 18 nog 1.70 m (of hoeveel is het tegenwoordig) springen. Ik denk dat het voor de benen van het paard helemaal nefast is.
Wil iemand hier zijn mening nog even over geven
Mvg Stefanie
Paarden geven ons de vleugels die ons ontbreken.
In de meeste ruitersportzaken staat zo'n ding om zadels op uit te proberen. Degene die erachter staat verzorgt de simulatie. Misschien is een rodeokoe in de laagste stand ook wel goed.
Maar over het inrijden op welke leeftijd: mijn persoonlijke ervaring is dat je op een gegeven moment "voelt" dat je paard lichamelijk en geestelijk deze stap aankan. Vash was daar met 3 jaar nog niet klaar voor. Het sluiten van de groeischijven gebeurt ook niet op kalendertijdstippen, het ene paard is vlotter dan het andere. Ook verschillende rassen zijn hier anders in. Het viel me op omdat Vash tussen de paints stond, dat die al "klaar" leken toen ze 1 1/2 á 2 waren, mooi rond en groot al met de goede proporties, en Vash was een "leleke staak", echt nog helemaal niet in verhouding. Ik ben heel blij dat ik met Vash heb gewacht tot hij 4 was, en ook nu ga ik absoluut nog niet veel meer doen dan 2 a 3 x per week wat stappen en draven, hoogstens straks een halfuurtje per keer. Ik doe mijn uiterste best om alles zo goed mogelijk te doen, en dat doen we denk ik allemaal. Het lukt de een echter beter dan de ander, maar door er met elkaar over te praten en twijfels te delen worden we er allemaal wijzer van en proberen we onze paarden niet te belemmeren in hun ontwikkeling en tóch fijn te rijden. Het is dan wel niet natural, maar Vash heeft er zo te merken duidelijk plezier in, na 5 x laat hij zich losstaand in de bak helemaal braaf zadelen en singelen. Dus vervelend vind hij het zeker niet. Dus: kijk goed naar je paard, hoe groot is hij en hoe groot denk je dat hij worden gaat? Vind wel dat je er vóór het voorjaar dat ie 3 wordt niet op moet klimmen. En daarna: dat hangt gewoon van allerlei factoren af. Wil je zekerheid: koop een fiets
Dat gevoel had ik dus ook heel sterk.
Maar Trea heeft het erover dat dit wel zo is, whaaaaaa hoe zit het nou!!!Het sluiten van de groeischijven gebeurt ook niet op kalendertijdstippen, het ene paard is vlotter dan het andere. Ook verschillende rassen zijn hier anders in.
Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!
Rassen maken geen verschil, een paard is een paard. Hoeverre de groeischijven al gesloten zijn of niet zie je helaas niet aan de buitenkant, al willen sommige fokkers van paints en quarters anders doen geloven...
hihi, staar toch niet zo blind op 6 jaar... 3 jaar is voor MIJN gevoel ook nog veels te vroeg, maar ergens tussen het 4e en 5e jaar gaan beginnen, LIJKT mij wel ok.
Ik denk ook dat het met je doel te maken heeft...
in ieder geval is het in mijn geval zo, paard is nu 4,5 en ik begin nu rustig met 1x in de week erop en ik WIL niet op zijn 5e a 6e jaar al alle hoge-school-dressuur oefeningen kunnen, ik WIL dan ook niet al 1.60 kunnen springen en ik WIL ook nog absoluut niet 4e klasse endurance starten....
maar ik WIL idd wel dat mijn paardje op zijn 20ste nog zo gezond en sterk is dat ie mij kan dragen... ik denk dus dat haastige spoed NOOIT goed is... zeker qua leeftijd maar ook ZEKER in training...
just my 2 cents
Ik schrijf ook "leken". Als je het allemaal zeker wilt weten dan moet je je hele paard eerst maar op de foto laten zetten om te zÃ*en of de groeischijven gesloten zijn. Het leven geeft nu eenmaal nooit garanties. Bij geen enkele diersoort, paarden óf mensenkind. Daar kan je dus wel om vragen, maar da's een dead end street.Oorspronkelijk Geplaatst door wendytje
Groeischijven gesloten of niet op de leeftijd van 6 jaar, maakt voor mij weinig verschil. Even de gedachte erachter uitleggen, voordat ik iedereen over mij heen krijg ...
Iedereen is het er wel over eens dat een paard te jong belasten met een ruiter not done is, de vraag is echter wanneer kan dit dan wel? Uit onderzoek schijnt te zijn gebleken dat de groeischijven in de rug/wervelkolom pas op 6 jarige laaftijd gesloten zijn. Uit ander onderzoek bleek dat de groeischijven in het onderstel rond de leeftijd van 3 Ã* 4 jaar dit gedaan hebben. Ik denk dat daar de "limiet" van 3 jaar is klaar voor inrijden vandaan komt.
Wat mij betreft is niet alleen de botontwikkeling bepalend voor het wanneer, maar ook de mentale ontwikkeling (is het paard er geestelijk aan toe?) en dat is normaal gesproken voor ieder paard verschillend. De eigenaar of degene die veel tijd spendeert met het paard in kwestie kan dat moment best bepalen lijkt me (tenzij het gezonde verstand niet gebruikt wordt ).
Een andere fysieke zaak waar ik niemand hier nog over gehoord heb is de ontwikkeling van bespiering... Persoonlijk zou ik het niet in mijn hoofd halen om op de rug van een arm bespierd paard te gaan zitten, zeker als je de anatomie van het paard bekijkt. De werveluitsteeksels worden aan weerszijden ingebed tussen spieren. Zolang deze spieren niet ontwikkeld zijn, loop je het risico op niet op de spier (zoals het hoort) de belasting te leggen, maar op die uitsteeksels.
Aan de hand kun je deze spieren ook prima trainen, onbelast en wel. Zo bereid je het paard ook in spieropzicht voor op het dragen van ruitergewicht. Het lijkt me dat door de spieren te trainen je de wervelkolom en dus de groeischijven in de rug óók wat last ontneemt.
Als je dit alles in aanmerking neemt is het wat mij betreft geen enkel probleem als een lichte ruiter op een correct in de bespiering zittend en er geestelijk aan toe zijnd paard plaatsneemt als het dier op rustige wijze, op zijn tempo zadelmak gemaakte 4 jarige gaat zitten en er dan stukjes rechtuit op gaat rijden.
Maar goed, dat is uiteraard mijn subjectieve mening .
*Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*
Helemaal eens, zou voor de volmaaktheid nog een aanvullingkje willen (ligt wel weer gevoelig miscshien): een lichte ruiter die een onafhankelijke zit heeft ontwikkeld.Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
Ik wel hoor! Er was een IJslander van ik meen 20 of 22 die rentelgangkampioen is geworden. Ik weet helaas alleen niet meer precies wanneer dat was en hoe dat paard dan heette. Maar hij was zeker wel al 20!Oorspronkelijk Geplaatst door sarleen
Dus ze zijn er wel.
hihi ik weet wel een adres voor je... een manege in Leidschendam.. in een heel ver verleden heb ik daar wel eens les op gehad... heel raar, geen paardenhoofd voor je, ik geloof wel teugels in je hand, maar het werkt wel... was toen ook erg confronterend, als je je been aangelegd hield ging "het paard" steeds harder en harder en zodra je je been rustig liet hangen ging die weer rustig draven... dus "het paard" kon in de verschillende gangen ook verschillende tempo's.... het enige wat ie niet deed, was bokken en steigeren..Oorspronkelijk Geplaatst door trea
Ik snap niet wat deze argumentatie veranderd aan de wijze waarop het paard zich ontwikkelt en de daarop afgestemde belasting? Je haalt nu een typisch 'mensen'argument aan, terwijl het toch hierin gaat om de verstandige belasting van je paard? Dat je om deze reden de gulden middenweg moet kiezen vind ik dus raar.En stel je nu ook eens voor. Mensen die in de sport willen gaan : endurance bijvoorbeeld. Je begint met parelli grondwerk op 6 jaar. Op 7 jaar maak je je paard zadelmak. Je dient alles traag op te bouwen dus je kan pas tegen de leeftijd van 10 jaar de grotere wedstrijden meedoen. Dit betekent dat je welgeteld 5 jaar kan geniet van de wedstrijden die je doet omdat je paard op zijn 15de al voorbij zijn hoogtepunt is.
Lijkt idd logisch, maar het ging er hier om dat de groeischijven in de rug in de 'verkeerde' richting groeien en dus niet bedoeld zijn voor het dragen van gewicht. Als de botten met groeischijven nu net als in de ledematen boven elkaar groeiden, zou dit misschien geen gek idee van je zijn. Hoe dat echt zit (met veerkracht ed) weet ik niet.Voor mijn gevoel zit er toch een bepaald onlogica in: groeischijven zijn immers van kraakbeen ( zacht. soepel, veerkrachtig) en het sluiten van de groeischijven is niks anders dan het gelijkmatig verbenen (verkalken) van dat kraakbeen.
Wat betreft paarden die pas laat op hun top zitten: de Spaanse rijschool loopt er VOL mee
Tja, wat mij betreft ligt dat niet gevoelig hoor, was 'm alleen bewust vergeten erbij te zetten ! Juist omdat het voor heel veel mensen een zeer gevoelig punt is...Oorspronkelijk Geplaatst door lila
Ik heb zelf een redelijk onafhankelijke zit, nog niet op Kate, maar wel op Son. Voor mij liggen er dan ook nog heel wat balansoefingen in het verschiet, ook al ben ik druk bezig ermee.
*Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*
Ik ben vorig jaar voor het eerst op Vigo gaan zitten, toen hij 3 jaar en 3 maanden oud was. Daarna heb ik hem een paar maanden 2 a 3 keer per week maximaal 20 minuten bereden, veel stap klein beetje draf. Toen heeft ie een paar maanden "rust" gehad en nu ben ik ernaar toe aan het werken om 4 a 5 keer per week 30 minuten te rijden (daarvoor grondwerk). Ik heb niet het idee dat hij eronder lijdt. Hij is een sterke KWPNer van 1,65 en ik ben niet heel erg zwaar. Ik denk dat hij nu beweging en afleiding nodig heeft. Hij is echt te dik terwijl hij vrijwel geen krachtvoer krijgt. Hij verveelt zich rot, hij verzint steeds andere dingen om te slopen en pest zijn moeder verschrikkelijk. Ik ben hem nu aan het bit aan het leren wennen. Over een paar maanden wil ik graag met hem naar springles bij de rijvereniging. De jonge paarden/ beginnersles daar spring je niet hoger dan 50 cm. Zijn moeder vind het fantastisch om naar de rijvereniging te gaan.
Ik denk dat Vigo ook zo langzamerhand meer van de wereld moet gaan zien dat alleen zijn stal, paddock en weilandje. Hij staat tenslotte niet in de natuur, waar hij duizende hectaren tot zijn beschikking heeft, hij staat telkens naar dezelfde grassprietjes te kijken en ik denk niet dat hij er gelukkiger van wordt om dat nog 3 jaar zo vol te houden.
Ik rijd niet op hem voor mijn plezier, ik heb er zelf echt meer dan genoeg aan om zijn moeder te rijden. Ik zou natuurlijk ook alleen grondwerk met hem kunnen gaan doen maar ik denk ten eerste niet dat dat veel minder schadelijk is voor hem dan rijden en ten tweede zie ik mezelf hem niet in de trailer zetten om een uur naar het bos of zo te rijden om daar te gaan grondwerken.
Even tussendoor: aan de lange afstanden (160 km) doen geregeld paarden mee die de 20 gepasseerd zijn. Ik heb zelf maar een handvol wedstrijden gezien maar de oudste deelnemer (paard) die ik heb gezien was 26 en die heeft de 160 keurig uitgelopen...Oorspronkelijk Geplaatst door marleendenarend
Bladwijzers