Zaterdag 1 juli zal een dag zijn die ik NOOIT meer vergeet. Ik ging zaterdagochtend zoals gewoonlijk voeren en zag dat mijn moppie nog niet binnen was, wat ze anders altijd doet als het voertijd is, de rest stond al wel binnen dus ik kreeg een raar gevoel. Ik liep de stal in en zag dat ze buiten stond. Dus ging ik eerst de rest voeren en verwachte dat ze wel binnen zou komen, niet dus.
Ik schrok eigenlijk meteen al want ze zat helemaal onder zand en rommel van het rollen, zoals jullie weten zie ik Kabriche nooit rollen en liggen dus ik schrok. Haar neusgaten stonden heel wijd en ze voelde klam aan. Ik snel wat brokjes gepakt om te kijken of ze dit wilde eten, maar nee hoor, ze keek er niet eens naar! Ik kreeg een heel naar gevoel en wist dat dit dus echt niet pluis was, Kabriche die niet wil eten, dan is er wat mis!
Toen sloeg de paniek al aardig toe bij mij, ben snel naar binnen gerend en heb een vriendin gebeld, ik kreeg het mijn keel niet uit en begon meteen al te Snel met mijn mobiel naar stal en daar stond mijn hart stil, Kabriche lag! Toen dacht ik dit moet koliek zijn! Ik snel weer gebeld en mijn vriendin adviseerde me meteen de DA te bellen. Echt door de paniek kon ik niet meer helder denken. DA gebeld, die kon pas over een half uur bij mij zijn.
Ik moest gaan stappen met haar, maar ik kreeg haar niet omhoog, ze had zo'n pijn, haar koppie op mijn schoot. Oh die blik in haar ogen vergeet ik nooit meer . Ze kreunde zo ontzettend! Na een tijdje probeerde ze op te staan, eerst haar voorbenen en toen de rest. Gauw naar de bak gelopen en gaan stappen, daar kwam gelukkig een beetje mest. Toen ben ik maar in de schaduw gaan stappen want het was zo heet!
Daar liet ze nog wat mest gaan en dit was een hele vieze dunne ontzettende stinkende drap. Na een dik half uur kwam de DA en werd ze onderzocht, kreeg een spuit. De DA maakte zich zorgen om de ruis bij haar hart en wil dat ik daar nog voor terugkom, want ze wist niet of dit door de koliek kwam of dat het er al was, het kip en het ei verhaal zeg maar.
Maarja wat is nou de oorzaak geweest? Ze had dinsdagavond wormkuur gehad, had een nieuwe baal voer losgemaakt..... Al met al lijkt het erop dat ze vast heeft gelegen. Haar bekken staan nu scheef, en nog een aantal dingen wijzen erop dat dit de oorzaak moet zijn geweest.
DA ging weer weg en liet nog een pastspuit achter en dit moet ik 's avonds geven, dit is ervoor om de darmen aan de gang te houden.
Gelukkig kwam die vriendin met een nog een vriendin een uurtje daarna om nog even te kijken. Maar het ging nog helemaal niet goed, het leek net of Kabriche geestelijk overleden was, ze was gewoon niet aanwezig. Volgens mij had ze een soort van shock, want ondanks het warme weer had ze maar een temperatuur van 36 graden. Ze voelde heel eng koud aan, heel apart. Haar een deken opgedaan (jeetje wat was ik blij dat ik die dingen nog had!!). Toen zijn we gaan lopen, want ze moest weer op aarde terugkomen.
Gelopen in het bos, en echt wat was ik blij dat er dazen bestaan, want dankzij hun werd ze weer 'wakker'. Als Kabriche ergens panisch voor is, zijn het wel dazen!! Toen ze weer 'bij' was, ging het gelukkig veel beter.
Het was echt zo raar, want toen wij terugkwamen uit het bos waren we zeiknat van het zweet maar Kabriche die met deken opliep zweette gewoon niet!!!
Ze heeft na de wandeling weer een paar keer gemest en ze eet en drinkt weer. Gisteren weer veel gelopen en volgens mij gaat het wel weer goed. De temperatuur is weer normaal en ze oogt weer op aarde.
Het is zo lastig om te bepalen of ze nu sloom is van het warme weer of van de koliek.
Het is nu even een paar dagen afwachten en herstellen want ze heeft echt een flinke klap gehad. Daarna ga ik wel kijken hoe het met haar bekken is, want ik ben bang dat ik weer opnieuw kan beginnen met de behandelingen. Ook wil DA haar nog zien wat betreft de hartruis.
Maar ze is er nog!! Ik had er niet aan moeten denken als het op een doordeweekse dag gebeurd zou zijn, dan was ik er niet geweest
Gisteren dacht ik nog, ik wilde zo graag een ligfoto, maar daar ben ik nu helemaal van genezen!!! Ik wil haar nooit meer zo zien liggen
Bladwijzers