Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: Verslag L2/3 cursus Lunteren

  1. #1
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Verslag L2/3 cursus Lunteren

    Ik heb dus het afgelopen weekend meegedaan aan de L2/3 cursus in Lunteren, die gegeven werd door Eddy Modde.
    En ik heb weer een hoop geleerd! Toen ik 's avonds thuiskwam vroeg ik me af wat ik nou eigenlijk geleerd had en of het wel zoveel was, maar nu ik mijn aantekeningen nogmaals heb bestudeerd, zie ik dat ik ik toch wel heel erg veel tips heb gekregen om dingen beter te doen en om meer progressie te maken. Ik ben wel blij dat ik tussendoor aantekeningen heb gemaakt, want er wordt zoveel verteld dat ik dat anders voor een groot deel al weer kwijt zou zijn voor ik thuis was!

    We hebben heerlijk met de paarden gespeeld in het zandgat; een prachtige, enorme open plek (met gras) in het bos, vlak bij de cursuslocatie. Wat vrijwel iedereen wel merkte, was dat dingen die thuis goed gaan ineens op zo'n vlakte met ook nog eens een heleboel andere paarden erbij een stuk minder goed gaan. Dat was af en toe wel een beetje frustrerend, want tijdens de cursus werden als je dat wilde je L2 taken beoordeeld en sommige dingen die thuis wel goed gingen, gingen nu dus niet. Maar ach, dan film ik die nog wel!

    Ik heb m'n L2 dus nog niet gehaald en er zijn denk ik 3 taken die nog niet goed genoeg waren. Er was helaas geen tijd om alle taken te beoordelen (of ik had nog veel langer moeten blijven zondagavond, en dat trok ik niet meer), maar de taken die Eddy niet gezien heeft gaan wel lukken (zoals opzadelen, en yoyo's rijden). De 3 taken die waren afgekeurd waren het hold the tongue (ik kan hem wel vastpakken, maar niet lang genoeg eruit halen), lead the front leg (Atli loopt meer stappen dan ik vraag) en de galopwissels. Nou had ik ook wel al verwacht dat die wissels niet zouden lukken; Atli heeft pas sinds een tijdje zijn rechtergalop teruggevonden (zowel met grondwerk als onder het zadel), waarschijnlijk doordat hij nu eindelijk goed op zijn voeten staat en omdat ik nu meer gymnastiserend werk met hem doe, waardoor hij nu best soepel is (in elk geval wel voor een 5-ganger IJslander). Maar ik voel zelf nog niet altijd goed welke galop hij nu neemt, met name omdat zijn rechtergalop nogal hobbelt en erg aanvoelt als overkruist, en hij bovendien ook nog allerlei galopvariaties kent (gelopen galop, hobbelgalop, draf met een galophuppel enz.) waardoor het zeker in de bak best lastig is om een goede galop te krijgen.

    Maar ik ben tijdens de cursus nog niet eens toegekomen aan de galopwissels, want het inbuigen en laten onderstappen vanuit draf ging nog niet goed genoeg. Vooral het juist laten onderstappen in de overgang is van belang, want dan zijn de achterbenen in de juiste positie om in de andere galop aan te springen. Atli gaat wel terug naar stap en ik kan zonder problemen van richting veranderen en weer aandraven, maar hij moet dus leren onderstappen als voorbereiding op het in galop aanspringen. Ik heb wel veel tips meegekregen om hier thuis mee aan de slag te gaan, dus dat ga ik dan ook doen!

    Oh en ik was ook nog even heel erg trots op mijn Atli! 2 Jaar geleden was ik ook in het zandgat, voor een cursus met Urs Heer. Atli trok toen heel erg naar de andere paarden toe en had zeker niet alleen in het zandgat kunnen achterblijven als de andere paarden vertrokken. Maar nu wel! Ik wilde aan het einde van de les nog even aan Eddy vragen om ergens naar te kijken. De rest was al vertrokken, alleen Eddy, een toeschouwer en ik met Atli waren nog in het zandgat. Ten eerste bleef Atli al keurig stil staan toen ik met Eddy aan het praten was. Vervolgens deed hij keurig wat ik vroeg (onder laten stappen van de achterhand), zónder tegen te hangen of erg naar de andere paarden te willen. En tot slot, als klap op de vuurpijl, kreeg ik hem nog vrij rustig het zandgat uitgereden (daarvoor moet je een aardige berg op rijden). Hij wilde wel graag in volle galop omhoog scheuren, maar telkens als hij harder wilde, liet ik hem zijwaarts tegen de berg opgaan en als hij dan ontspande, mocht hij weer rechtuit stappen. Wilde hij weer versnellen, liet ik hem weer zijwaarts gaan. Na een paar keer had hij het door en ging hij stevig stappend maar niet meer drammend de berg op. Ik ben echt zoooo trots op hem (en mezelf!), dat hij nu best rustig zo met mij alleen achter kan blijven!

    Zooooow en nu ga ik verder met uitrusten van dit vermoeiende, maar leuke weekend!

  2. #2

    Re: Verslag L2/3 cursus Lunteren

    Klinkt geweldig leerzaam Marja. Dat laatste trucje was super-geniaal. Knap als je hem zo snel zijwaards gekeerd krijgt.

    Ik hoor van meerdere mensen dat het zo vermoeiend is op cursus. Maar tijdens een Parelli-avond, toen Eddy vroeg wat er nog veranderd kon worden, werd er toch door meerderen geroepen dta de cursussen best 5 dagen mochten zijn

    Was het een beetje te doen met de warmte en dazen?

  3. #3
    Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    In het noordoosten van Nederland
    Berichten
    6.118

    Re: Verslag L2/3 cursus Lunteren

    super hoor!! Je mag terecht trots zijn!

    En inderdaad zo'n weekend is ontzettend vermoeiend, na die dagen zit je hoofd zo vol

    Ik was van plan om te komen kijken, maar door de koliek van Kabriche wilde ik niet van huis, volgende keer beter!
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

  4. #4
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Verslag L2/3 cursus Lunteren

    [quote="trea"]K]

    Haha ja daar heb ik al een paar jaar goed op kunnen oefenen, om Atli in een mum van een seconde een andere kant op te zetten met zijn neus! Hij ging er vroeger nl. nogal eens vandoor in het bos en als ik hem dan niet tegen kon houden voor hij vaart kon maken, was ik hem kwijt. Ik ben er dus heeeel goed in geworden om aan te voelen wat hij van plan is te doen, en hem dan net voor te zijn.
    Maar het fijne nu was dat ik relatief weinig druk nodig had om hem zijwaarts te zetten. Geen fase 4 nodig gehad! Super!

    Ik hoor van meerdere mensen dat het zo vermoeiend is op cursus. Maar tijdens een Parelli-avond, toen Eddy vroeg wat er nog veranderd kon worden, werd er toch door meerderen geroepen dta de cursussen best 5 dagen mochten zijn
    Tja dit was voor mij de eerste cursus die ik deed zonder flink ziek te zijn. Voorgaande cursussen rolde ik 's middags zwaar van ellende half jankend van mijn paard af, of ik ging wel door maar echt op mijn tandvlees. Toen was ik dus telkens ook wel blij als ik na 2 dagen weer heelhuids thuis was gekomen.
    Maar nu ging het best wel goed! Gezondheid gaat nu eindelijk goed, en inderdaad, als ik me erop had ingesteld om nog meer lesdagen te hebben, dan had dat denk ik ook nog wel gekund. Het is idd vermoeiend en intensief, maar het tempo ligt rustig. Je hebt veel tijd om dingen te oefenen, je staat ook veel te kijken naar anderen, je kunt je af en toe even terugtrekken (wat gaan grazen met je paard bv.) zonder al te veel te missen, en er is tussen de middag een ruime pauze. Ik kan me dus wel voorstellen dat mensen dit best 5 dagen zouden willen doen. Voor mij zou 3 dagen denk ik wel het maximum zijn...

    Was het een beetje te doen met de warmte en dazen?
    Ja, dat ging wel goed. Iedereen had dazenspul of een vliegendeken en daarmee waren de dazen vrij goed op afstand te houden. Van de warmte had ik niet zoveel last. We hielden dan ook siësta op het heetste gedeelte van de dag (heb ik mooi even liggen pitten ) en voor de rest ging het eigenlijk best goed qua hitte.

  5. #5

    Re: Verslag L2/3 cursus Lunteren

    ikw as er heel even, maar mocht er niet bij, heb een jas opgehaald die ik vorig weekend per ongeluk had laten liggen en een cd voor iemand afgegeven en ben toen maar weer naar huis (nou ja, naar m;'n paard in de wei) gegaan.....

  6. #6
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    44
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re: Verslag L2/3 cursus Lunteren

    Heee Marja, zo te horen heb je weer behoorlijk wat arrows opgehaald in Lunteren

    Goed dat Atli nu veel meer op jou lette ipv op de andere paardjes. Maar, begrijp ik nu uit je verhaal dat Eddy het wellicht ook goedkeurt als je de tong van je paard wat langer vast kunt houden? Ik kan de tong van Tamara nu best lang vasthouden maar het duurt nog wel vrij lang voor ze haar mond echt ontspant...

    Heb je de needle preparation ook al gedaan? Is die goed gekeurd? Jammer dat je op een paar dingen na je level 2 string nog niet mee naar huis hebt kunnen nemen, maar ach...gaat jullie vast lukken. Zo te horen zijn Atli en jij al lekker op weg
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  7. #7
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Verslag L2/3 cursus Lunteren

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Morrie
    ikw as er heel even, maar mocht er niet bij, heb een jas opgehaald die ik vorig weekend per ongeluk had laten liggen en een cd voor iemand afgegeven en ben toen maar weer naar huis (nou ja, naar m;'n paard in de wei) gegaan.....
    Heee Morrie, wat jammer dat ik je niet gezien heb! Ik heb wel een kennis van je gezien, ook met een Noriker. Die vond ik al zo enorm, maar ze zei dat Morrie nog veel enormer is!
    Flauw hoor, dat je er niet bij mocht. Zaten wij toen binnen zeker? Want om mensen buiten weg te houden, lijkt me nogal lastig...

  8. #8
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Verslag L2/3 cursus Lunteren

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Linda
    Maar, begrijp ik nu uit je verhaal dat Eddy het wellicht ook goedkeurt als je de tong van je paard wat langer vast kunt houden? Ik kan de tong van Tamara nu best lang vasthouden maar het duurt nog wel vrij lang voor ze haar mond echt ontspant...
    Nou de tong moet er dus wel uit hè. Ik kon Atli's tong wel vastpakken terwijl hij nog in zijn mond zat, en soms kreeg ik hem er ook wel uit maar dan trok hij hem meteen weer terug. Dat was dus niet goed genoeg, hij moest zijn tong langer eruit kunnen houden. Die taak was dus ook afgekeurd.
    Bedoel je dat jij de tong van Tamara vast kunt houden terwijl hij uit de mond is, maar dat ze dán haar mond nog niet ontspant?

    Heb je de needle preparation ook al gedaan? Is die goed gekeurd?
    Ja, die is goedgekeurd! Ik had hem thuis eens geoefend met een stukje koperdraad, want met in zijn vel knijpen kwam ik niet verder. Hij vindt dat gewoon niet irritant genoeg om te proberen ervan af te komen. Zo'n prikkende "naald" motiveerde hem al wél snel om te zoeken en al gauw had hij door dat hij ervan af kwam als hij zijn hals inboog. Dus wat aanvankelijk een struikelblok voor ons leek, bleek een eitje te zijn!

  9. #9

    Re: Verslag L2/3 cursus Lunteren

    de Noriker die in Lunteren staat is van een andere bloedlijn als Morrie en veel smaller, ook veel beter te handelen......

    tja jammer maar helaas..... voorlopig ga ik ook nergens meer heen: geen tijd en geen geld meer

  10. #10
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    44
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re: Verslag L2/3 cursus Lunteren

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Dat was dus niet goed genoeg, hij moest zijn tong langer eruit kunnen houden. Die taak was dus ook afgekeurd.
    Bedoel je dat jij de tong van Tamara vast kunt houden terwijl hij uit de mond is, maar dat ze dán haar mond nog niet ontspant?
    Balen dat die taak is afgekeurd Marja. Ik kan Tamara's tong lang uit haar mond houden, alleen dán ontspant ze haar mond inderdaad niet echt. Het is meer een passive persistence in the proper position taak voor haar geloof ik hihihi...


    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Ja, die is goedgekeurd! Ik had hem thuis eens geoefend met een stukje koperdraad, want met in zijn vel knijpen kwam ik niet verder. Hij vindt dat gewoon niet irritant genoeg om te proberen ervan af te komen. Zo'n prikkende "naald" motiveerde hem al wél snel om te zoeken en al gauw had hij door dat hij ervan af kwam als hij zijn hals inboog. Dus wat aanvankelijk een struikelblok voor ons leek, bleek een eitje te zijn!

    Geweldig! Grappig dat Atli dat dan wel doet terwijl je zelf denkt de meeste moeite met zo'n taak te hebben. Goed hoor! Ik merk dat Tamara ook niet op of om kijkt als ik haar velletje vast pak, ga het dus binnenkort maar eens met een tandenstokertje proberen. Als dat niet lukt heb ik altijd jouw tip nog
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  11. #11

    Re: Verslag L2/3 cursus Lunteren

    Hee Marja, wat leuk om je verslag te lezen!! Als Suus-eigenaresse kan ik me ZO inleven in je blijdschap dat hij nu bij JOU kon blijven! Super! Klinkt als een heel interessante cursus! En een boeiend verslag! Dank.

    May the horse be with you!

  12. #12
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Verslag L2/3 cursus Lunteren

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Linda
    Balen dat die taak is afgekeurd Marja. Ik kan Tamara's tong lang uit haar mond houden, alleen dán ontspant ze haar mond inderdaad niet echt. Het is meer een passive persistence in the proper position taak voor haar geloof ik hihihi...
    Oh aha, nou ik weet niet of het dan goedgekeurd zou worden. Misschien ook wel hoor. Maar ik weet wel dat in het nieuwe L2 de attitude van je paard veel belangrijker is geworden. In het oude L2 ging het er puur om dat je paard de taken uitvoerde, en met wat voor attitude maakte niet zo veel uit...
    Ach nou ja, gewoon filmen joh, je hoort vanzelf wel of het goed is!


    Ik merk dat Tamara ook niet op of om kijkt als ik haar velletje vast pak, ga het dus binnenkort maar eens met een tandenstokertje proberen. Als dat niet lukt heb ik altijd jouw tip nog
    Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt of je een tandenstoker of stukje koperdraad gebruikt. Het is allebei spits en scherp...

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •