Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: staart

  1. #1

    staart

    Hallo allemaal,
    Ik ben mijn aan het verdiepen in de NH methode.
    Ik heb wat filmpjes gezien, en nu kwam meteen de vraag bij mij op: waarom zwiepen ze allemaal zo met hun staart als ze een oefening aan het doen zijn?
    Het kwam op mij over als ongemak. en hun oren vond ik ook niet echt attend staan ( op het moment van zwiepen)
    Hebben jullie meer info, want ik wil erg graag beginnen maar heb hier niet zo'n goed gevoel over.....

    Groetjes sies.

  2. #2
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: staart

    Tja dit is een beetje een vage vraag... Zonder de filmpjes gezien te hebben is het lastig die te beantwoorden. Om welke filmpjes gaat het?

  3. #3

    Re: staart

    Nou, ik heb hier wel een beetje een idee over; omdat je met je paard zogenaamde dominantiespelletjes speelt. Who moves who, en who wins the game? Aangezien jij als mens de games gaat/moet winnen, verliest je paard. Hij moet als het ware erkennen dat ie zijn dominante positie moet afstaan (als ie die had) en als ie die niet had, dan weet ie dat ie geen kans meer maakt. Veel paarden vinden dit niet zo leuk, maar tóch bevestigt het de band. Je laat je paard zien wie de leider is en dat ie zich daar beter bij neerleggen kan.

    Paarden die deze games winnen zijn paarden die de leiding nemen over mensen en zijn meestal helemaal niet gelukkig met deze situatie. Ze vinden soms dat ze dit móeten doen, als de mens te weinig leiding geeft. Als je je meer in parelli verdiept, zie je vanzelf de meerwaarde van het persé winnen van de games in.

  4. #4
    Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Leffinge, West-Vlaanderen, België
    Berichten
    4.336

    Re: staart

    zou 't niet beter kunnen uitleggen, Trea!

    Zo denk ik er ook over, heb me dat ook al eens afgevraagd maar heb het dan vanzelf ontdekt

    xxxies
    Groetjes
    Ariane xxx

    My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

  5. #5
    Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Erpe-Mere(B)
    Berichten
    1.138

    Re: staart

    Ja ik heb er ook niets aan toe te voegen... Ben wel benieuwd op welke filmpjes je het hebt!

  6. #6

    Re: staart

    Ik heb alles nog eens goed bekeken en het lijkt inderdaad toch niet zo vervelend als ik eerst dacht.
    Het is vooral in de dvd van Parelli als hij ronddraaid met zijn paard ( ik weet effe niet hoe dat heet...)
    En als iemand voor zijn paard staat en dan gaat rennen en van richting veranderd.
    Ik ben er van overtuigd dat NH de beste manier van omgaan met je paard is.
    Maar ik wil er ook voor waken dat het paard dominant kan worden als ik het niet goed doe.
    Groetjes Sies.

  7. #7
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: staart

    Je paard zal niet 'dominant worden' van NH... Als je paard tijdens de spelletjes in opstand komt, is hij altijd al dominant geweest, maar heb jij tot dusver je minder dominante positie geaccepteerd. De rust blijft zo in de relatie, tot je voor opschudding zorgt door zelf dominanter te worden dan je paard. Misschien lijkt het dan alsof je paard ineens lastiger wordt, maar eigenlijk probeert je paard alleen maar de positie terug te krijgen die hij voorheen altijd al had... Als je een paard hebt wat dominant over je is, en hij wordt lastiger tijdens de eerste stapjes NH die je samen met hem zet, betekent dat juist dat je het GOED doet

    Dominantie kan in hele kleine dingetjes liggen. Ik zie veel paarden bijvoorbeeld naar hun verzorger maaien met hun voorhoeven, waarna de verzorger zorgvuldig een stapje opzij zet. Veel paarden lopen een paar passen vooruit bij het wandelen, zijn bang voor dingen als trailers ook al is de verzorger niet bang voor de trailer etc. Dit soort dingen heb je niet wanneer je 100% leider voor je paard bent.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •