Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 45

Topic: Toch beter hoefijzers??+verslagje trektocht

  1. #16
    Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Nevele, België
    Leeftijd
    35
    Berichten
    2.329

    Re: Toch beter hoefijzers??

    Ik wil hier ook even iets op zeggen. Met Jolijn heb ik er ook al vaak over gediscusieerd over wél of niet ijzers.

    Ik heb Shiva nu bijna twee jaar. Toen ik ze gekocht had, had ze ijzers op. Die heb ik eraf laten halen omdat ik ook overtuigd was dat natuurlijk bekappen veel beter was. Mijn paard loopt altijd buiten op de wei, met verharde stal e.d., ook wat steengruis om naar de speelwei te gaan. Op asfalt kon ze heel goed lopen altijd, maar op steentjes liep ze heel erg gevoelig en traag. Dus ik dacht ik ga veel oefenen met Shiva op steentjes e.d. Ik ga echt vaak gaan wandelen met haar en doe ook trektochten mee. Nu dus bijna twee jaar later loopt ze nog steeds even gevoelig op steentjes. Ze heeft echt pijn en ik wil haar dat niet langer aandoen, want het betert toch echt niets, ondanks dat ik er vaak mee ga wandelen zoals ik al zei. Dus nu staan er sinds een maand weer ijzers onder, en dat zal voor altijd zijn. Gewoon omdat ik weet dat Shiva nooit perfect zal lopen zonder ijzers en omdat ik haar niet langer wil laten afzien. Ik wil nog steeds het beste voor mijn paard en ik wil haar geen pijn zien lijden. Ze loopt nu fantastisch met ijzers, ik heb een heel erg goede hoefsmid gevonden. Mijn vorige smid, een natuurlijke bekapper, had ze totaal verkeerd bekapt bij nader inzien (ik heb een holistisch kinesist laten komen en die kent ook veel van hoeven en zei dat haar hoeven scheef bekapt waren en zo, en daardoor kwam gans haar ruggengraat scheef). De hoefsmid die ik nu heb zorgt er ook voor dat er nog voldoende doorbloeding is in haar hoeven, ik heb hem ook gesproken over natuurlijk bekappen. Hij zegt ook: zonder ijzers is uiteraard beter, maar voor veel paarden lukt dat gewoon niet, zelfs niet met veel oefenen. Die persoon heeft er veel voor gestudeerd dus ik geloof echt wel dat hij het weet, wat moet ik dan oordelen dat mijn paard beter zonder ijzers loopt? Shiva en ik zijn nu tevreden en dat zal zo blijven. Ik ken veel paarden die mét ijzers gezond oud zijn geworden dus waarom zou dat bij Shiva ook niet zo zijn?

    xxx julieke

  2. #17
    Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Leffinge, West-Vlaanderen, België
    Berichten
    4.336

    Re: Toch beter hoefijzers??

    @Julie: Is anatomische bekapping dan niet interessant? Net zoals Brenda met Ayla heeft gedaan geloof 'k...

    Groetjes!
    Groetjes
    Ariane xxx

    My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

  3. #18
    Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Nevele, België
    Leeftijd
    35
    Berichten
    2.329

    Re: Toch beter hoefijzers??

    Ja daar heb ik ook aan gedacht, om haar hoefsmid te laten komen, maar die woont al weer zo ver en al, niet zo handig. En trouwens de smid die ik nu heb is minstens even goed.

    xxx julieke

  4. #19
    Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Erpe-Mere(B)
    Berichten
    1.138

    Re: Toch beter hoefijzers??

    Wel Julie ik ben het helemaal met je eens Als je al 2jaar oefent en ze nog altijd zo gevoelig loopt dan zou ik ook ijzers nemen.

    Ik ga het eerst met Gipsy zo proberen, zonder ijzers. Wanneer ik merk (ook na enkele jaren) dat het niet beter wordt dan moet er iets gebeuren. Waarom ik dit topic geopend heb is vooral om te weten of er nog mensen zijn met het zelfde probleem of er mensen zijn die wel lang kunnen rijden enz...

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door donderwolke
    Mijn vorige smid, een natuurlijke bekapper, had ze totaal verkeerd bekapt bij nader inzien (ik heb een holistisch kinesist laten komen en die kent ook veel van hoeven en zei dat haar hoeven scheef bekapt waren en zo, en daardoor kwam gans haar ruggengraat scheef). De hoefsmid die ik nu heb zorgt er ook voor dat er nog voldoende doorbloeding is in haar hoeven, ik heb hem ook gesproken over natuurlijk bekappen.
    Zou je me deze namen willen geven? Ben benieuwd, ik wil dat zijn hoeven goed staan, misschien laat ik dezelfde komen


    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    Daar red je het niet mee.

    Je zult goed moeten opbouwen. De ene hoef is nu eenmaal beter (Sterker) dan de ander.

    Scheef afslijten kan wijzen op een fysiek ongemak. Wellicht staat er in haar lijf ook iets scheef. Dat zal dan gecorrigeerd moeten worden.
    Is dat echt te weinig?
    Het lijkt me heel logisch dat er dan iets scheef staat maar kan dit wel opgelost worden? Zoja hoe en door wie?

    Alvast bedankt!
    Jolijn

  5. #20
    Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.300

    Re: Toch beter hoefijzers??

    Sunny is nooit beslagen, altijd blootvoets, en blijft toch gevoelig lopen op kiezels. Nu heb ik er nog geen halszaak van gemaakt en nieteens echt geoefend ofzo. Ik laat haar zelf kiezen en vaak kiest ze voor de berm. We kunnen dan best lange buitenritten maken hoor. Mogelijkheden zijn er best... als je er naar op zoek bent.

    Persoonlijk zou ik nooit voor ijzers kiezen omdat ze gevoelig loopt op 1 hard materiaal, ik zou op zoek gaan naar de oplossing ipv het bestrijden van het symptoom.

    Maar goed... misschien heb ik over 2 jaar ook wel hoefijzers eronder, maar ik verwacht van niet. Mijn voorkeur zou voor hoefschoenen zijn, deze kan je nl afdoen als het niet meer nodig is! bijv thuis, of bij een rit met alleen maar bermen e.d.
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

  6. #21
    Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Leffinge, West-Vlaanderen, België
    Berichten
    4.336

    Re: Toch beter hoefijzers??

    Je paard op hoefijzers zetten is geen oplossing voor het probleem, het is gewoon een ontwijking, je hebt er even geen zin meer in en je geduld is op, paard blijft gevoelig lopen (zoals bij Julie het geval was) dus je zet er hoefijzers onder en zo is het probleem even van de baan. Zodra je de hoefijzers erweer van haalt merk je dat de hoeven nog veel zwakker geworden zijn en is er helemaal niks meer mee aan te vangen.
    Nu denk je mss ja dan haal ik die ijzers er gewoon niet meer van, maar wat als je paard nu bv. hele erge brokkelhoeven krijgt zodat die ijzers telkens weer afvallen en de ijzers ze nog meer verzwakken? (zoals bij Pipa het geval was)

    Hoefschoenen lijkt me toch de beste oplossing, kan zijn dat ze afvallen maar ik ken een paar mensen die hoefschoenen gebruiken en daar zijn ze heel tevreden over! en er zijn nog veel betere oplossingen dan hoefijzers (ijzers ZIJN niet eens een oplossing)

    Groetjes
    Ariane
    Groetjes
    Ariane xxx

    My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

  7. #22

    Re: Toch beter hoefijzers??

    Hoefschoenen zijn inderdaad dé oplossing!
    Zoals Horsefreakje al zei: grote voordeel is dat je de hoefschoenen tijdelijk kan gebruiken... net voor een "moeilijke" rit doe je ze aan... eens thuis terug af!

    Laat nog geweest naar de Ramey clinic in York... ook Pete zei dat _goeie_ hoefschoenen dé 21ste eeuw hoefijzers zullen worden Vaak denkt men dat hoefschoenen gebruiken een falen van blootsvoets lopen is.... en dat is écht niet het geval. Ideaal is natuurlijk zonder mits je paard het aankan!

    Maargoed, ondertussen ben ik ervan overtuigd dat voor ieder paard een oplossing bestaat.
    De enige uitzondering wat mij betreft (voorlopig) een een hoefbeenfractuur.

    Groetjes,
    Fred.
    We should not only use the brains we have, but all that we can borrow - T.W. Wilson

  8. #23
    Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Leffinge, West-Vlaanderen, België
    Berichten
    4.336

    Re: Toch beter hoefijzers??

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Fred
    Vaak denkt men dat hoefschoenen gebruiken een falen van blootsvoets lopen is....
    Dat dacht ik ook eerst, als je paard het toch niet aankan blootvoets doe je er hoefschoenen aan...maar ondertussen ben ik al weer een beetje wijzer geworden en weet ik dat dit dus NIET het geval is..


    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Fred
    De enige uitzondering wat mij betreft (voorlopig) een een hoefbeenfractuur.
    Idd, dat heb ik jammergenoeg ook al moeten ondervinden
    Groetjes
    Ariane xxx

    My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

  9. #24
    Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Land van de frieten
    Berichten
    3.364

    Re: Toch beter hoefijzers??

    Ik heb hier zowat hetzelfde probleem dan Jolijn. Ik denk dat ik voor hoefschoenen ga. Onze Rengel staat momenteel door het vele wandelen op asfalt op haar natuurlijke stand maar haar hielen staan nu een beetje te kort, waardoor ze gemakkelijk struikelt. Op aanraden van de hoefsmid blijft ze voorlopig effe van de straat.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

  10. #25

    Re: Toch beter hoefijzers??

    hielen te kort ??
    Lijkt mij onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk uiteraard... Wordt de zool ook afgesleten ? Heb je foto's ?

    Binnenkort worden wij trouwens de importeur van de easycare hoofboots -welke Ramey steeds sterk aanbeveelt

    Groetjes,
    Fred.
    We should not only use the brains we have, but all that we can borrow - T.W. Wilson

  11. #26
    Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Land van de frieten
    Berichten
    3.364

    Re: Toch beter hoefijzers??

    Je eerste klant staat te wachten! Hopelijk wil binnenkort zeggen heel snel
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

  12. #27
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Toch beter hoefijzers??

    Mijn paard loopt ook gevoelig op (wat grotere) steentjes, al sinds ik hem heb. Maar ik maak daar totaal geen probleem van hoor!

    Op de wandeltocht kwamen we soms stukken tegen waarop hij gevoelig liep, hij had pijn op die steentjes en loopt dan heel voorzichtig. Maarja, dat doe ik zelf ook wanneer ik op blote voeten loop!
    Ik vind niet dat mijn paard op ALLE ondergronden pijnloos hoeft kunnen lopen, wanneer hij hoeven heeft die aan zachte ondergrond gewend zijn.

    Mocht hij continue op steen staan, dan worden zijn hoeven vanzelf zo hard dat hij DIE ondergrond aan kan, maar nu op zachte ondergrond, loopt hij gevoelig op grove stenen. So be it! Het geeft iig aan dat hij GEVOEL in zijn voeten heeft

    Mocht ik trektochten gaan rijden over d, of langdurig over harde ondergrond, dan zou ik ook zeker hoefschoenen overwegen. Ideaal!
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  13. #28
    Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    achtmaal
    Leeftijd
    49
    Berichten
    1.616

    Re: Toch beter hoefijzers??

    Mijn paard loopt dus overal gevoelig. Het ergste is het op het hard, maar in de bak loopt ze ook op "eitjes".
    Het is voor mensen aan de kant bijna niet te zien, maar het is duidelijk te voelen als je erop rijd. ik zou haar niet op ijzers zetten als het alleen op het hard was, want dat kun je inderdaad zoveel mogelijk vermijden.

  14. #29
    Actief Forumlid vally4ever's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Vinkeveen
    Leeftijd
    33
    Berichten
    223

    Re: Toch beter hoefijzers??

    Vally heeft Marquis Supergrip hoefschoentjes en ik ben er super blij mee
    Door de op te pompen luchtkamers sluit het ook prima om de hoef en als je ze goed oppompt zitten ze als een huis!
    meer info http://www.hoefschoenen.nl mocht je intresse hebben
    Hier mijn topic over ze met wat foto's

    IJzers zou ik in elk geval niet doen...
    Als je al die nadelen erover heb gelezen en je nu al een jaar je paard natuurlijk bekapt en op heerlijke voetjes laat lopen, waarom zou je dat dan, ookal is het maar voor eventjes, alsnog doen? Hij heeft nu tenminste gevoel in zijn voeten, zonder ijzers helemaal niet meer...

    Of gewoon krachttraining voor die hoefjes

    In elk geval succes dr mee

  15. #30
    Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Nevele, België
    Leeftijd
    35
    Berichten
    2.329

    Re: Toch beter hoefijzers??

    Tja hoefschoenen neem ik liever niet omdat ik al van zodanig veel mensen gehoord heb dat ze uitvallen onderweg. Dat is erg vervelend als je met andere mensen gaat rijden, wat ik heel regelmatig doe. Ik zal eens over die hoefschoenen praten met mijn hoefsmid de volgende keer maar ik vrees ervoor. Anyway ik ben gelukkig met de ijzers en Shiva ook. En het is helemaal geen gemaksoplossing zoals Horsefreakje het noemt, ik heb er al genoeg over nagedacht wat ik zou doen. Ik kon het gewoon niet meer aanzien zoals Shiva pijn had. Zoals ik al zei, ik heb al twee jaar getraind en geen ziertje verbetering gezien, dan kan het volgens mij niet verder zo.

    Eveline ik vind het wil leuk dat jij zo denkt maar dat kan ik echt niet want ik doe dus vaak trektochten en op kiezels gaan we meestal draven, terwijl shiva daar ijzerloos met moeite op kan stappen, dat is dan echt wel té erg vind ik.

    Issiem: in NL kan je zeker wel altijd stukken vinden waar je niet op de steentjes moet lopen en in de bermen en zo, maar in België is dat een heel stuk moeilijker. Hier zijn bijna geen paadjes meer, soms kan je in de bermen maar meestal lukt dat niet, vaak zijn er gewoon geen bermen. Dus je moet begrijpen dat het hier wel niet zo makkelijk ligt.

    xxx julieke

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •