Ik wil hier ook even iets op zeggen. Met Jolijn heb ik er ook al vaak over gediscusieerd over wél of niet ijzers.
Ik heb Shiva nu bijna twee jaar. Toen ik ze gekocht had, had ze ijzers op. Die heb ik eraf laten halen omdat ik ook overtuigd was dat natuurlijk bekappen veel beter was. Mijn paard loopt altijd buiten op de wei, met verharde stal e.d., ook wat steengruis om naar de speelwei te gaan. Op asfalt kon ze heel goed lopen altijd, maar op steentjes liep ze heel erg gevoelig en traag. Dus ik dacht ik ga veel oefenen met Shiva op steentjes e.d. Ik ga echt vaak gaan wandelen met haar en doe ook trektochten mee. Nu dus bijna twee jaar later loopt ze nog steeds even gevoelig op steentjes. Ze heeft echt pijn en ik wil haar dat niet langer aandoen, want het betert toch echt niets, ondanks dat ik er vaak mee ga wandelen zoals ik al zei. Dus nu staan er sinds een maand weer ijzers onder, en dat zal voor altijd zijn. Gewoon omdat ik weet dat Shiva nooit perfect zal lopen zonder ijzers en omdat ik haar niet langer wil laten afzien. Ik wil nog steeds het beste voor mijn paard en ik wil haar geen pijn zien lijden. Ze loopt nu fantastisch met ijzers, ik heb een heel erg goede hoefsmid gevonden. Mijn vorige smid, een natuurlijke bekapper, had ze totaal verkeerd bekapt bij nader inzien (ik heb een holistisch kinesist laten komen en die kent ook veel van hoeven en zei dat haar hoeven scheef bekapt waren en zo, en daardoor kwam gans haar ruggengraat scheef). De hoefsmid die ik nu heb zorgt er ook voor dat er nog voldoende doorbloeding is in haar hoeven, ik heb hem ook gesproken over natuurlijk bekappen. Hij zegt ook: zonder ijzers is uiteraard beter, maar voor veel paarden lukt dat gewoon niet, zelfs niet met veel oefenen. Die persoon heeft er veel voor gestudeerd dus ik geloof echt wel dat hij het weet, wat moet ik dan oordelen dat mijn paard beter zonder ijzers loopt? Shiva en ik zijn nu tevreden en dat zal zo blijven. Ik ken veel paarden die mét ijzers gezond oud zijn geworden dus waarom zou dat bij Shiva ook niet zo zijn?
xxx julieke
Bladwijzers