Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 45

Topic: Toch beter hoefijzers??+verslagje trektocht

Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Toch beter hoefijzers??+verslagje trektocht

Gipsy wordt al jaren natuurlijk bekapt. Zijn hoeven zien er prachtig uit en hij heeft nog nooit op hoefijzers gestaan. Nu we meer en meer rijden zou ik graag trektochten doen enz.
    Gipsy stapt redelijk traag en volgens mij komt dit door dat hij zonder hoefijzers loopt. Hij loopt een beetje gevoelig omdat hier op de straten allemaal kleine steentjes liggen. Op gewoon beton of allemaal steentjes heeft hij geen last.

Nu moet je wel weten dat ik absoluut tegen hoefijzers ben!

Waarom ik het topic open: Moeten hoefijzers als je een hele week op de baan bent? Als je maar een weekje hoefijzers oplegt, is er dan geen 'schade'? Wat is jullie mening over hoefschoenen?... Kortom, wat is jullie mening over hoefijzers

Alvast bedankt!
    Jolijn

Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Re: Toch beter hoefijzers??

hoefschoenen is misschien een betere optie? Heb je die ook in je overweging meegenomen?
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Ik heb meedere trektochten gereden ,allemaal blootvoets.

Ik geef je 1 link ,de allerlaatste foto geeft 250 km aan op de hoef en die doet het nog uitstekend!!!
    http://ma.rtij.nl/fotos/trektocht2005/

De eerste tochten deed ik overigens wel op schoenen ,want dat kon Merrit niet aan op helemaal blote hoeven.

Let wel op! Ik heb me werkelijk suf getraind om dit voor elkaar te krijgen. Dus heel veel over de weg. En steeds uitbreiden.

Aangemeld
    Jul 2005

Bedankt voor de reacties! Ik heb al enkele keren horen zeggen dat hoefschoenen niet echt gemakkelijk zijn. Bij sommigen vallen ze uit ookal zijn ze op maat gemaakt. Hebben jullie dit ook al gehad?

Het beste is dus elke dag ff op straat gaan en steeds langer en langer?
    Ik vind die laatste foto's er inderdaad nog goed uitzien Wel valt het me op dat jullie meer in de natuur rijden (of denk ik dit door de foto's?) terwijl het hier heel de baan asfalt is.

Groetjes,
    Jolijn

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

King had echt superbelabberde-door-ijzers-verpeste hoefjes, die nauwelijks groeiden en erg zacht waren. Hij wordt nu 9 maanden natuurlijk bekapt en in die tijd heb ik het over straat gaan langzaam opgebouwd. Inmiddels kan ik best wel veel over straat met hem zonder dat zijn hoeven te kort worden, omdat zijn hoeven harder geworden zijn en ook harder groeien. Alleen wat jij zegt over gevoelig lopen over steentjes op straat herken ik wel. King heeft nog steeds wel behoorlijk last van stenen op straat, zelfs kleintjes. Als Gipsy al zo lang natuurlijk bekapt wordt vraag ik me af of hij die gevoeligheid nog wel kwijt zal raken, maar misschien is ook dat een kwestie van rustig opbouwen. Als Gipsy alleen maar in het zand loopt kan de zool natuurlijk niet wennen aan steentjes. Wij willen misschien in de paddock een stuk met een dikke laag d bedekken, als ze daar overheen lopen wordt de zool gemasseerd en gestimuleerd om dikker te worden. Als de laag d dik genoeg is, is het waarschijnlijk niet pijnlijk om erover heen te lopen omdat het d dan als het ware meegeeft.

Ik heb hoefschoenen van Marquis gehad, maar dat was bij King geen succes, omdat hij ze heel irritant vond (ging trappen en stampen). Toch zijn er genoeg mensen die wel tevreden zijn over de marquis schoenen. Het is moeilijk te zeggen welke hoefschoen goed of slecht is, dat zal voor elk paard anders zijn denk ik.

Succes!

Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jolijn89
    Bedankt voor de reacties! Ik heb al enkele keren horen zeggen dat hoefschoenen niet echt gemakkelijk zijn. Bij sommigen vallen ze uit ookal zijn ze op maat gemaakt. Hebben jullie dit ook al gehad?

Het beste is dus elke dag ff op straat gaan en steeds langer en langer?
    Ik vind die laatste foto's er inderdaad nog goed uitzien Wel valt het me op dat jullie meer in de natuur rijden (of denk ik dit door de foto's?) terwijl het hier heel de baan asfalt is.

Groetjes,
    Jolijn
    Dank je.

We hebben over alle ondergrond gereden.
    Dus zand, bos , verharde weg met steentjes, asfalt

Ook als je over straat gaat, is er vaak wel een berm te vinden hoor. Je hoeft echt niet de hele route over het asfalt te rijden.

Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Lon
    Als Gipsy al zo lang natuurlijk bekapt wordt vraag ik me af of hij die gevoeligheid nog wel kwijt zal raken, maar misschien is ook dat een kwestie van rustig opbouwen. Als Gipsy alleen maar in het zand loopt kan de zool natuurlijk niet wennen aan steentjes.
    Ja dit vraag ik me dan ook af. Het is wel al een hele opluchting dat Gipsy nog niet veel op straat geweest is, misschien gaat het toch over Hij heeft het ook maar op bepaalde stukken. Hier is het bijna altijd zo dat opritten van huizen vol liggen met steentjes. Daardat ze elke keer erop en eraf rijden liggen er op straat steentjes (hier en daar enkele). Gipsy stapt dan vlot door maar stapt dan op een steentje en dat doet wel 'pijn'.

Ik ben heel blij met het idee dat hoefijzers misschien toch niet nodig zijn Ik ga nu elke dag op straat en steeds een stukje langer.

Groetjes,
    Jolijn

Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Lon
    Als Gipsy al zo lang natuurlijk bekapt wordt vraag ik me af of hij die gevoeligheid nog wel kwijt zal raken, maar misschien is ook dat een kwestie van rustig opbouwen. Als Gipsy alleen maar in het zand loopt kan de zool natuurlijk niet wennen aan steentjes.
    Ja dit vraag ik me dan ook af. Het is wel al een hele opluchting dat Gipsy nog niet veel op straat geweest is, misschien gaat het toch over Hij heeft het ook maar op bepaalde stukken. Hier is het bijna altijd zo dat opritten van huizen vol liggen met steentjes. Daardat ze elke keer erop en eraf rijden liggen er op straat steentjes (hier en daar enkele). Gipsy stapt dan vlot door maar stapt dan op een steentje en dat doet wel 'pijn'.

Ik ben heel blij met het idee dat hoefijzers misschien toch niet nodig zijn Ik ga nu elke dag op straat en steeds een stukje langer.

Groetjes,
    Jolijn
    Sunny wordt nu ook een aantal maanden natuurlijk bekapt en daarvoor traditioneel. Dus er zijn nooit geen ijzers onder geweest. Toch merk ik als ik met haar aan de wandel gaat dat ze zelf de voorkeur aan de grasberm geeft ipv de straat. Ik denk dat het toch gewoon een kwestie is van blijven oefenen, regelmaat. Ik vraag haar wel op het harde te lopen maar als ze in de berm wil vind ik het ook prima.
    De beste methode is toch trainen, langzaam opbouwen en regelmaat. Dan moet het goedkomen. Kijk naar antheman! mooi voorbeeld dat het wel kan!
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    49

Hoi Jolijn,

Zit met de zelfde afweging bij mijn Gipsy. Alleen ik moet er van de dierenarts ijzers onder leggen, omdat ze telkens opnieuw kreupel wordt. Uit de rontgenfoto's blijkt nu dat ze bijna op het leven loopt en dat zou een hele goede reden kunnen zijn, dat ze al een jaar zeer gevoelig loopt ( de cursus had ik toen al bijna niet kunnen doen). Ik ben ook heel erg tegen ijzers, maar mijn man wil er nu toch ijzers onder laten zetten.
    Succes met de beslissing.

Dierenartsen weten meestal nog helemaal niks tot heel weinig van natuurlijk bekappen en grijpen vaak als eerste naar deze traditionele middelen.

Heb je er ook al eens een holistisch dierenarts bijgehad?

Als paarden op het leven gaan lopen zegt dat iets over de hoefkwaliteit en die verzwak je nog meer met ijzers. Dit moet je trainen en goed bekappen om het beter te krijgen en ijzers zijn puur symptoomoplossing.

De trainingsperiode kan je tijdelijk vergemakkelijken met hoefschoenen.

Ijzers zijn nooit een oplossing, alleen symptoombestrijding. Helaas. En: ijzers zijn verslavend. Zowel voor paard als voor eigenaar, maar ondertussen richten ze veel schade aan.

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Ik weet niet zoveel over hoeven, maar ikzelf sta toch het meest achter natuurlijk bekappen.
    Die manier van bekappen lijkt mij het meest logische, normale en natuurlijke voor paarden, daarom sta ik achter deze manier. Ik ben ook tegen hoefijzers, alhoewel er ook wel een paar voordelen aanzitten, maar de schade die ze veroorzaken aan de hoef vindt ik toch net iets te groot

xxxies
    Ariane
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Ik bekap zelf ,zoals jullie weten. En vorige week was ik in rep en roer. Merrit kon het rijden niet meer aan. Liep zooo enorm gevoelig. Ik heb toen ook ijzers overwogen.

Ijzers zijn heel erg handig voor de mens. Immers, die heeft er nauwelijks omkijken naar. Paard hoeft niet afgetraind te worden om probleemloos over elke ovndergrond te gaan.
    Hoeven slijten niet te hard etc etc.

Ik heb eventjes gedacht om er een ijzer onder te zetten. Omdat IK binnenkort mijn trektocht af wil maken en over 2 maanden de sterrit (ook een trektocht) wil rijden. Dan heb je dat gedoe met gevoeligheid en altijd opletten niet meer. Merrit heeft niet hele goede voeten Andor wel ,daar zou nooit een ijzer onderkomen.

Vorig jaar zou ik in deze situatie gezegd hebben: dan rijden we de tocht niet. Als ze het niet aankunnen , dan maar niet.

Maar nu was ik zover dat ik voor mezelf wilde kiezen. Heel egoistisch.

Met een beetje rust een een paar keer op schoenen scheurt Merrit weer over alles heen. Hij gaat lekker mee en de schoenen laten we ook gewoon thuis.

Ik begrijp het best als mensen voor een langere tocht voor ijzers kiezen.... het is echt niet eenvoudig om ze zover te trainen dat ze dagenlang kunnen doorlopen.

Ik rij echt heel veel en ook nog eens heel ver. Heus niet iedereen heeft hier de tijd voor.

Poca's ijzers zijn er af gegaan in november 2004.
    Vanavond gingen we in ren-galop over een zandweg met kiezels en stenen terwijl ik de eerste maanden niet wist hoe ik Poca een paar meter over de weg kon krijgen. Bij ons heeft het tijd gekost en oefening. En als tussen oplossing heb ik hoefschoenen aan laten meten maar die heb ik weinig gebruikt.

Succes Jolijn!
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Aangemeld
    Jul 2005

Bedankt voor de reacties!

Ik ga nu veel oefenen. Ik heb 2maanden vakantie en dus genoeg tijd om veel op straat te komen. Ik ben wel een beetje bang als school weer begint, gaan de hoeven dan niet weer achteruit gaan? (ik bedoel zwakker worden)
    Dan zal ik maar 1keer in de week lang kunnen wandelen.

Binnenkort komt Raf Antheunis terug naar hier. Ik ga er ook eens met hem over spreken. Als het binnen een jaartje echt niet lukt met Gipsy dan probeer ik eerst hoefschoenen.

Ohja nog een vraagje : kunnen alle paarden lange tochten doen op straat of moeten ze eigenlijk van nature al goede hoeven hebben?
    Gipsy slijt zijn voorste hoeven eigenlijk een beetje scheef af, is dit dan erg?

XxxJolijn

Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Bedankt voor de reacties!

Ik ga nu veel oefenen. Ik heb 2maanden vakantie en dus genoeg tijd om veel op straat te komen. Ik ben wel een beetje bang als school weer begint, gaan de hoeven dan niet weer achteruit gaan? (ik bedoel zwakker worden)
    Dan zal ik maar 1keer in de week lang kunnen wandelen.
    Binnenkort komt Raf Antheunis terug naar hier. Ik ga er ook eens met hem over spreken. Als het binnen een jaartje echt niet lukt met Gipsy dan probeer ik eerst hoefschoenen.

Ohja nog een vraagje : kunnen alle paarden lange tochten doen op straat of moeten ze eigenlijk van nature al goede hoeven hebben?
    Gipsy slijt zijn voorste hoeven eigenlijk een beetje scheef af, is dit dan erg?

XxxJolijn
    Daar red je het niet mee.

Je zult goed moeten opbouwen. De ene hoef is nu eenmaal beter (Sterker) dan de ander.

Scheef afslijten kan wijzen op een fysiek ongemak. Wellicht staat er in haar lijf ook iets scheef. Dat zal dan gecorrigeerd moeten worden.

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten