Bedankt voor je uitleg Trea. Het is omdat ik me misschien een ga kopen maar weet niet welke. Die van jou van Parelli vind ik zooo mooi Maar ik ga natuurlijk voor gemakkelijk en niet voor mooi (of liefst allebei ).
Bedankt voor je uitleg Trea. Het is omdat ik me misschien een ga kopen maar weet niet welke. Die van jou van Parelli vind ik zooo mooi Maar ik ga natuurlijk voor gemakkelijk en niet voor mooi (of liefst allebei ).
ahh kijk, begint hier ook een lampje te branden...Oorspronkelijk Geplaatst door trea
maar een bbp zonder grandeur eronder zou dan toch ook erg op de schoft drukken (functie pommel boomloos)? of zie ik dat nou verkeerd. De uitleg "boomloos is een veredelde bbp" gaat hier door mijn hoofd en daar focus ik dus ook steeds op, maar blijkbaar zijn er toch best wel wat verschillen te noemen die het hebben van inlages onder een bbp niet nodig maken... (voorpommel, stijgbeugels,..?)
en er is (op het zitvlak van een boomloos zadel en een bbp) toch weinig verschil? waarom zou je dan onder een boomloos juist de ruggegraad wel bloot moeten houden en onder een bbp niet?
Ik geloof dat ik nu begrijp wát je bedoelt, maar niet waarom
Ja Tinky, ik snap wat je bedoelt. Een boomloos zadel is dan ook nét iets anders ontwikkeld dan een barebackpad. Als je er gewoon op zit (zonder je stijgbeugels te gebruiken voor lichtrijden) krijg je garantie dat de ruggengraad vrijblijft. Dit zou je na het rijden kunnen zien door de hele handel eraf te halern en te kijken naar de zweetplekken. Dáárom wordt er ook niet aangeraden om veel en vaak licht te rijden, omdat die stijgbeugelriem (die onder het zadel doorloopt) toch drukt op de rug, en nog wel op een smal gedeelte van de rug. Dus veel kilo's slecht verdeeld. Bovendien zorgt de pommel voor schoftvrijheid.
Een barebackpad is gemaakt van zacht materiaal, dus die schoftvrijheid is minder noodzakelijk. Het is en blijft gewoon een barebackpad en natuurlijk mag je nooit de vergelijking maken met een goed passend zadel. Dat is appels en peren met elkaar vergelijken. Ik ga er dan ook van uit dat barebackpads leuk zijn voor erbij, maar niet ter vervanging van een goed zadel. Zadels zijn niet voor niks ontworpen, en hoewel de meningen over zadel en zadelloos nogal verschillen, vind ik het zeer logisch dat een (boom) zadel wat goed past, de beste drukverdeler is die je voor je paards rug kan wensen.
Ik denk ook, dat je onder een barebackpad in principe zo weinig mogelijk moet leggen, om druk en schuurplekken te voorkomen. Vond het idee van Antheman om zo die trektocht te maken dan ook echt een onverstandige zet. (Maar da's mijn mening he!)
In ieder geval: als je op een barebackpad zit, is het NIET dezelfde constructie als een boomloos zadel.
Kijk, daar zat ik een beetje in de fout...Oorspronkelijk Geplaatst door trea
Ik heb net bij de site van emiel voest zitten kwijlen, wat ziet die bbp er mooi uit (lees: goed). Lekker zacht... maar zo duur.... en als dat dan is voor "er even bij", tja.... kan ik het dan niet gewoon bij m'n schapenvaggie houden voor zo nu en dan? dat ik iemand die een beetje met leer overweg kan vraag om er een singeltje oid aan te knutselen? is dat dan geen beter plan? Bij mij groeit het geld ook niet aan de boom, het gaat niet over mijn paard en ik ben geen verzamelaar van paardenspul.. tja..
Albert is gewoon een beetje mijn boscros knollie, en ik zou het leuk vinden om daar ook eens een ritje zonder zadel mee te maken, ook omdat ik merk dat ik hem zo beter ga aanvoelen... Maar de twijfel slaat toe. Wil ik sowieso wel een bbp? voor dat geld tenminste...
Ik hoor zoveel verschillende meningen, een vriendin zegt nl dat het juist wél verstandig is om er bv een grandeur onder te leggen... Daarom ben ik ook erg benieuwd naar de reactie van Antheman....
Goed, ik blijf nog even lekker in twijfel, en wacht jullie reacties af
Nee hoor ,voor Merrit maakte het niets uitOorspronkelijk Geplaatst door Tinky
Mijn eigen billen zaten een stuk zachter.
Ik rij echt heel erg veel zonder zadel. Weet heel goed hoe dat zit.
Een BBP is absoluut niet te vergelijken met een zadel ,al dan niet met een een boom erin.
Daar hoef je toch niet persé een BBP voor te gebruiken? Tenzij je paard echt beroerd zit.Albert is gewoon een beetje mijn boscros knollie, en ik zou het leuk vinden om daar ook eens een ritje zonder zadel mee te maken, ook omdat ik merk dat ik hem zo beter ga aanvoelen... Maar de twijfel slaat toe. Wil ik sowieso wel een bbp? voor dat geld tenminste...
Met die laatste zin van Antheman ben ik het helemaal eens. Je had toch al een schaap? Voor af en toe een boskrosrit lijkt me dit prima voldoen (of Albert moet beroerd zitten)
En verder: waarom leen je er niet eentje (een grandeur) van iemand en test je het uit? Zoals je leest in dit topic alleen al zijn de meningen zo verschillend.. Het kan voor jou weer heel anders zijn.
O nog een ideetje (en lekker goedkoop) koop gewoon dat inlagespul op de meter. Je kan het gewoon kopen bij campingwinkels, t zijn die slaapmatjes van schuimrubber, en bevestig dat onder je schaap; KLAAR
echt beroerd zit hij absoluut niet... en ik kan jullie vertellen, ik ben nu een oud halster aan het slopen en singelstootjes aan het maken om mijn schaapje echt vast te kunnen laten liggen... De inlages laat ik ook maar even zitten, en Trea, als ik ze dan toch wil, dan kan ik ze idd op de meter kopen, of voorgesneden bij boomloos rijden waar ze ook maar 18 euries kosten (wat betaal je dan veel voor een sjabrak zeg )
een grandeur lenen, daar had ik in eerste instantie zoiets van , "van wie dan?" maar als je niet vraagt, kom je ook niemand tegen.... Ik denk dat dat de ultime bevestiging zou zijn... ach tja... soms doe ik ook gewoon te ingewikkeld... en vind ik dat fijn dat er wel serieus meegedacht word... Mocht er nog geld uit de lucht vallen, misschien dan toch een bbp, maar niet nu, en niet direk, want zonder gaat eigenlijk ook prima
Dat spul laat voor geen meter vocht door!!!!!!!!Oorspronkelijk Geplaatst door trea
Is kleddernat eronder. ik zou het NIET doen!
*krabt zich op het hoofd* ik heb de fysiopad met dat gaatjesspul eronder (sympanova) dat neemt ook geen vocht op, is zelfs een soort van rubberachtig plastic. Zie het probleem eigenlijk niet zo. Bovendien gaat het maar over een klein oppervlakte, namelijk bovenop de rug.Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
Anders maak je er toch een katoenen zak omheen (van een stel oude handdoeken of zo)
Nou ja whatever.. heel wat denkwerk he!
Bladwijzers