...wat voel je je dan kl*te...
Vanavond toen ik Speed uit de wei wilde halen zag ik al dat het mis was. Hij stond op 3 benen, wilde links achter he-le-maal niet belasten. Duidelijk dat er iets radicaal niet in orde was. Meteen alles nagekeken wat in je opkomt: bloedt hij ergens, heeft hij iets dik, warm, een hoefafdruk ergens staan, is de hoef warm? Maar we konden niks vinden. Heel voorzichtig zo goed en zo kwaad als het ging naar stal gestrompeld, meer was het echt niet. Ronduit zielig. DA gebeld, die kwam meteen. Intussen ga je je natuurlijk vanalles afvragen wat het zou kunnen zijn. Iets verrekt, een trap gehad, of is het zijn hoef? Sinds een week of 3 staat Speed achter op blote voeten. Dat is afgezien van enige gevoeligheid op kiezels tot nu toe heel goed gegaan. Maar toch had ik al het gevoel dat het van de hoef vandaan kwam (zie je wel, ik moest weer zo nodig...). Iemand was nog zo grappig om "voor de grap" tegen me te zeggen dat als het de hoef zou zijn, dat het dan mijn schuld zou zijn, omdat ik de ijzers eronderuit had laten halen. Op zo'n moment weet je dat echt te waarderen, NOT! DA heeft alles nagekeken en gevoeld, en uiteindelijk bleek dat de pijn inderdaad van zijn hoef kwam. Hij heeft waarschijnlijk in de wei (die nu natuurlijk keihard is) zo smerig ergens op getrapt dat hij ofwel de straal gekneusd heeft, of zelfs het hoefbeen. Met ijzers zou dit waarschijnlijk ook gebeurd zijn, maar zou hij er (bijna) geen last van hebben, omdat hij dan niet op de straal steunt. De eerste reactie van de DA was dan ook: ijzers terug eronder. Wilde ik niet. Hij heeft ze nl. niet voor niks eronderuit. Hij loopt zo lomp en glijdt zo vaak uit, dat is gewoon wachten op ongelukken. Hij heeft nu pijnstillers gekregen en moet binnen blijven totdat hij echt duidelijk veel beter loopt. Ik heb hem vanavond al een zakje gegeven en had begrepen dat dat best zwaar spul was (felylbutaweetikveel 3 dagen 4 gram en 4 dagen 2 gram per dag), maar na een uur was er nog niks van verbetering te zien... (Iemand daar ervaring mee, hoe snel dit moet werken en hoe sterk?) Toen iedereen net weg was heb ik effe een traantje gelaten bij zijn stal, hij heeft echt zoveel pijn! En ik weet wel dat dit een stom toeval was, met ijzers was dit ook gebeurd, maar ik kan alleen maar denken dat ik hem dit nu aandoe dat hij er zoveel pijn van moet hebben. Voel me zo schuldig, hij keek me zo hulpeloos aan... Dat iemand me overigens vertelde dat ze al eens meegemaakt had dat een paard het hoefbeen gebroken had door ergens op te trappen maakte ook niet bepaald dat ik me er beter bij voel (dat paard hebben ze moeten laten inslapen). Daar wil ik niet eens aan denken. Sorry voor het lange verhaal maar het lucht een beetje op...
Bladwijzers