Ik ga graag wandelen om Speedy (opnieuw) te laten wennen aan verkeer en andere "vreemde" dingen.
In de wei gaat het wandelen altijd goed. Oke, soms pikt hij nog weleens een pluk gras mee, maar hij gaat niet gek lopen doen.
Maar op de weg lijkt hij alles wat we thuis geoefend hebben vergeten te zijn.
Het meest vervelende is dat hij me in een boogje voorbij loopt.
Hij gaat iets van me vandaan lopen en vervolgens in een rondje voor me langs. Ik weet niet hoe ik hierop moet reageren. In de wei zou ik gewoon de andere kant op gaan lopen zodat 'ie de kans niet krijgt om voor me terecht te komen, maar op de weg is dat nogal gevaarlijk. Mischien maar gewoon eens om 5 uur 's ochtends gaan wandelen?
Ook weet ik niet goed in hoeverre ik hem de omgeving mag laten verkennen. Mag ik hem even stil laten staan als hij ergens naar wil kijken, of aan iets wil ruiken? Mag ik hem wat losser laten als 'ie de berm van dichterbij wil bekijken? Oké, "mag" is een raar woord, maar jullie snappen me wel .
Vaak als er verkeer aankomt, wil hij dat goed bekijken en dan gaat 'ie achter me langs met zijn hoofd. Ik vind dit niet fijn want ik wil hem altijd links van me hebben, maar hoe maak ik hem duidelijk dat 'ie wel mag kijken, maar niet meteen rechts van me moet gaan lopen?
Kortom, veel vragen, 'k hoop dat jullie adviezen hebben.
Bladwijzers