Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 32

Topic: biks voeren en onbeperkt hooi voeren ?

  1. #1

    biks voeren en onbeperkt hooi voeren ?

    onze paarden en haf en een appalooosa.
    stonden tot gister 24/7 op de wei.
    maar om dat het gras te kort wordt willen we ze een weekje of langer tot het gras weer is bij getrokken thuis in de padock laten
    oja we hebben in de padock houtkrullen kan dat kwaad als ze die gaan eten.

    ze krijgen onbepert hooi.
    en 1 kilo bix per dag, maar is dat niet te veel
    de appaloosa wordt snel dik en druk, toen die op de wei stond kreeg die alleen als ik ging rijden een 1/2 kilo biks als we naar het bos gingen als ik in de wei ging rijden minder , dus ik zit te denken om ze een 1/2 kilo per dag er bij te geven is dat niet te wenig en worden de paarden niet dik van ombeperkt hooi. en krijgen ze dan wel genoeg voedings stoffen binnen.

    haha mischien rare vragen, maar ik ben altijd best een zeur en wil alles zker weten als het om dat soort dingen gaat
    Sugar in mijn hart Chitto in de weide

  2. #2

    Re: biks voeren en onbeperkt hooi voeren ?

    Als je paarden onbeperkt hooi krijgen dan zou ik per dag niet meer dan een halve kilo bijvoeren. Niet vanwege de voeding op zich maar om te zorgen dat er geen vitamine- en mineralentekort ontstaat. Je zou dat ook kunnen opvangen door bv Pavo Summerfit te geven, of een nieuw product van Pavo "Nature's best" ( http://www.pavo.nl/mueslis/pavo-natures-best.html).

    Ikzelf voer St. Hippolyt erbij maar da's lang niet overal te krijgen. Is echter naar mijn mening wel beter dan de meeste in Nl te krijgen voedingen.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  3. #3

    Re: biks voeren en onbeperkt hooi voeren ?

    Ik ga met marianne mee, niet meer dan een halve kilo bijvoeren of op zoek gaan naar een ander product wat wel de vitaminen en mineralen bevat en niet de energie.
    Ik voer zelf ook summerfit...

    En zorg natuurlijk voor een goede liksteen!

  4. #4
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: biks voeren en onbeperkt hooi voeren ?

    Onbeperkt hooi is altijd goed, het voorkomt ook dat ze houtkrullen gaan eten. Wel even zorgen voor een goede aanvulling van viaminen en mineralen, Marianne noemt hierboven al een aantal produkten. Zelf geef ik al jaren het aanvullend voer Pavo Vital en dat gaat prima voor mijn haflinger. Biks kun je dan schrappen uit het menu en alleen geven als de paarden echt gewerkt hebben.

    Wat Nature's Best aangaat... dat is nog aardig nieuw en men zegt bij Pavo laag in suikers en eiwit. Eiwitten klopt, maar het totaal aan koolhydraten (suikers) is niet zo laag als dat men doet geloven . Het bevat namelijk aardig wat zetmeel. Als je een paard hebt dat gevoelig is voor (snelle) suikers, zou ik geen Nature's Best gaan voeren.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  5. #5

    Re: biks voeren en onbeperkt hooi voeren ?

    bedankt voor de reackties

    een liksteen hebben ze.pavo summerfit heb ik weleens van gehoord.die anderen niet.
    ik zal het thuis overleggen wat we dan het besten bij kunnen voeren.
    bedankt voor de info
    Sugar in mijn hart Chitto in de weide

  6. #6
    Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    In het noordoosten van Nederland
    Berichten
    6.118

    Re: biks voeren en onbeperkt hooi voeren ?

    Ik voer ook GKM van St. Hippolyt en brokken.

    De paarden gaan 's nachts in de wei en overdag op stal en op kleine korte wei.

    Als ik onbeperkt hooi wil gaan voeren, hoe bouw ik dit dan op?
    Gewoon een hooibaal in de wei leggen of ?? Elke dag steeds meer geven totdat ze het niet meer volledig opeten en dan zo bijvoeren dat het onbeperkt hooi blijft?
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

  7. #7

    Re: biks voeren en onbeperkt hooi voeren ?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Réban&Kabriche
    Ik voer ook GKM van St. Hippolyt en brokken.

    De paarden gaan 's nachts in de wei en overdag op stal en op kleine korte wei.

    Als ik onbeperkt hooi wil gaan voeren, hoe bouw ik dit dan op?
    Gewoon een hooibaal in de wei leggen of ?? Elke dag steeds meer geven totdat ze het niet meer volledig opeten en dan zo bijvoeren dat het onbeperkt hooi blijft?
    Waarom voer je eigenlijk GMK ???
    Zit erg veel calcium in.
    Volgens de site van Hippolyt is dit voornamelijk bestemd voor drachtige en lacterende merries, veulens in de groei of paarden die een hoge granengift krijgen..?

    Die Gemüse-Kräuter-Mineralien basieren auf natürlichem kohlensaurem Algenkalk. Das enthaltene hochbioverfügbare Calcium ist erforderlich, wenn Pferde mit größeren Mengen Getreide gefüttert werden und ein Ausgleich des Calcium/Phosphor-Verhältnisses notwendig ist. Auch trächtige oder laktierende Stuten sowie Jungtiere in der Aufzucht profitieren von diesem Mineralfutter. Robust gehaltenen Pferden und Spezialrassen empfehlen wir die Fütterung von SemperMin, Pferden mit spurenelementbedingten Stoffwechselproblemen dagegen MicroVital.

    Sempermin of Microvital lijkt me meer van toepassing???

    Onbeperkt hooi voeren: Ik geef gewoon een hele baal hooi ter beschikking, maar probeer het wel zo aan te bieden dat het bv met slecht weer niet verregend of bv in het zand ligt. Voor dat laatste kan een oude badkuip mooi dienst doen ( zit een gat in voor waterafvoer).
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  8. #8

    Re: biks voeren en onbeperkt hooi voeren ?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
    Onbeperkt hooi is altijd goed, het voorkomt ook dat ze houtkrullen gaan eten. Wel even zorgen voor een goede aanvulling van viaminen en mineralen, Marianne noemt hierboven al een aantal produkten. Zelf geef ik al jaren het aanvullend voer Pavo Vital en dat gaat prima voor mijn haflinger. Biks kun je dan schrappen uit het menu en alleen geven als de paarden echt gewerkt hebben.

    Wat Nature's Best aangaat... dat is nog aardig nieuw en men zegt bij Pavo laag in suikers en eiwit. Eiwitten klopt, maar het totaal aan koolhydraten (suikers) is niet zo laag als dat men doet geloven . Het bevat namelijk aardig wat zetmeel. Als je een paard hebt dat gevoelig is voor (snelle) suikers, zou ik geen Nature's Best gaan voeren.

    Jossie.. kun jij een berekening maken van die suikers? Ik vond het op zich wel fijn voer - heb een proefemmer en 't peerd lust het graag!
    Pavo beweert dat er ipv 6%, maar 2% suikers in zit.. dat mogen ze toch niet beweren als het niet waar zou zijn?
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  9. #9
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: biks voeren en onbeperkt hooi voeren ?

    Ja hoor:
    Pavo Vital - bevat geen glucose, zetmeel niet vermeld (dus ook niet in produkt)
    Pavo slobber - suiker 7%, suiker & zetmeel 37,0%
    Nature's Best - suiker 2%, suiker & zetmeel 32,0%
    Pavo Aura - zetmeel & suikers 31%
    Pavo Summerfit - zetmeel & suikers 31%

    Op zich geven ze juiste info, maar niet iedereen weet dat zetmeel net zoals suiker een koolhydraat is met als eigenschap dat ze snelle energie leveren .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  10. #10

    Re: biks voeren en onbeperkt hooi voeren ?

    schokkend wel en Pavo Liga?
    Dat mocht ik wel voeren van de holistisch DA, geen Summerfit of Aura....

    Ik zoek iets vervangends voor de Stimix voor een te dik paard dat insulineresistent is (krijgt nu een handje Stimix om de magnesium te kunnen voeren)

  11. #11
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: biks voeren en onbeperkt hooi voeren ?

    Op de zakken brokken en dergelijke staat vaak geen gehaltes aan suiker/zetmeel, zo ook niet op de Liga brok helaas. Ik kan me vagelijk herinneren dat de meeste brok zo rond de 30% aan suiker/zetmeel bevatten.
    Als je extra magnesium wilt voeren, dan maakt het niet uit of je stimix of liga geeft, beide bevatten 0,3% magnesium. De Pavo vital bevat 3,5%, maar daarvan geef je slechts 100 gram per dag (dus 3,5 gram Mg). Netto geef je dezelfde hoeveelheid Mg via een ruime kilo Liga brokken.

    Maar ik denk dat jij een handje Stimix geeft om magnesium in poedervorm erbij te geven? Anders zou je eventueel Pavo Vital kunnen laten uitmeten om te zien of Morrie dat wel veilig kan hebben. Daar zit alles in wat ie nodig heeft én het bevat geen glucose en wel extra Mg.

    Ik bedenk me net dat Stimix niet meer op de site staat, maar volgens mij was dat de havervrije muesli. De nieuwe variant bevat (schrik niet) 3% suiker en 35% suiker/zetmeel en heet Cerevit.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  12. #12

    Re: biks voeren en onbeperkt hooi voeren ?

    ja dat had ik al meegekregen dat de nieuwe variant niet geschikt is voor Morrie....

    Aangezien Morrie niets meer doet w.b. werk, hij zit in een zéér vervroegde VUT, denk ik dat ik het maar schrap, alleen nog maar Liga voeren dan moet de magnesiumpoeder daar maar doorheen

    Ik wil best Pavo vital uitmeten,maar dan zal ik ergens een handje moeten "lenen" want ik ga er geen hele zak voor kopen......

    Zal PAVO eens mailen of ze proefzakje hebben voor me

  13. #13
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: biks voeren en onbeperkt hooi voeren ?

    Bij de paardendrogist hebben ze dat zeker !
    Enne... lust Morrie geweekte brokken met dat poeder eroverheen? Is ook nog een manier om hem dat te voeren.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  14. #14

    Re: biks voeren en onbeperkt hooi voeren ?

    nee dat is het probleem, hij eet de brokjes op en laat het poeder liggen......magnesium in vloeibare vorm zou de oplossing zijn....

    De Paardendrogist heeft alleen geen Pavo vital, beetje jammer wel weer.....

    het voedingsadvies van pavo voor Morrie was ook wel grapig: 6 kilo onderhoudsbrok per dag...... *whahahahaha*

  15. #15
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: biks voeren en onbeperkt hooi voeren ?

    Wacht even... ik heb een 20 kg zak bij de paardendrogist vandaan...

    Hier heb je de link naar het bestellen van een proefzakje Vital:
    http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=25216
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •