Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: Pffffffffff, ik weet het niet meer !

Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2006

Pffffffffff, ik weet het niet meer !

Na de zoveelste boek te hebben verslonden over hoeven, natuurlijk bekappen, hoefproblemen, enz... , de zoveelste site leeggelezen teh hebben met pro en cons, zie ik door de bomen het bos niet meer ! Man, man, wat moet ik nu ?
    De hoefsmeden hier zijn gewoon om te huilen, oftewel slagen ze je paarden paraplu oftewel doen ze hun werk maar half te gat.
    Nu dacht ik een goede te hebben gevonden, laat hij me ook vriendelijk verstaan dat hij alleen voor te bekappen niet meer komt (nochtans verdient hij zijn boterham goed hier met een tiental paardjes), dus ijzers eronder, of geen smid.
    Aangezien mijn paardjes voornamelijk dienen om hun buik rond te eten, en ze in kudde lopen, vind ik persoonlijk dat ijzers ten eerste gevaarlijk zijn, en ten tweede, dat geld kan ik beter anders besteden, ze verslijten ze toch niet.
    Dusja, dat wordt zelf bekappen of nogmaals op zoek gaan, en eerlijk gezegd is de maat vol bij mij.
    Wat denken jullie, de hoeven zien hier wel af, zeker met zo'n droog weer, in combinée met stenen. Aangezien zowat alles op mijne hof kruising fries of fries is, bikkelharde, donkere hoeven, die nu gretig barsten en stukken verliezen. Ik vijl wat bij de laatste dagen !
    Is die cursus natuurlijk bekappen nuttig, of gewoon echt de twee combineren, dus opleiding volgen voor smid (tot en met bekappen), en ook voor natuurlijk bekappen, zodat men echt kan gaan vergelijken ?
    De twijfel komt deels door het verhaal van die vrouw die haar paard bijna om zeep hielp, want dat is natuurlijk ook de bedoeling niet eh.

Forumlid Saul's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Re: Pffffffffff, ik weet het niet meer !

cursus (natuurlijk) bekappen is zeker interessant, maar maar een beginnetje hee (tenminste als het gaat over die tweedaagse cursus)

ik zou er geen ijzers onder zetten, maar wel zorgen voor een vijvertje/bad/ ergens betonnen gedeelte wat afloopt, met een randje, zodat er water in kan blijven staan, enfin, hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Als ze goed bijgehouden worden én er is ergens een plaatsje waar de hoeven nat worden, zullen ze vanzelfs niet meer brokkelen of scheuren normaal gezien (tenzij je massa’s eiwitten voert natuurlijk )
    Kan je niet een goede natuurlijk bekapper laten komen ? voor tien paarden is t toch zeker de moeite die km’s! en dan zelf bij houden?

Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2006

Daar heb ik ook al aan zitten denken. Iemand uit Vlaanderen laten komen, desnoods een heel weekend met familie inclus ! Alles eens tegoei bekappen en dan zelf bijhouden en desnoods twee maal per jaar dit scenario herhalen ! Want ondertussen zijn er hier al een paar exemplaren die hoefsmeden maar zus en zo vinden, en dan ook den ezel uithangen.

Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2006

Ja, aan een voetbad heb ik ook al zitten denken. Domme kool dat ik ben, ik had een weide met rivier door, waar de paarden in konden staan om te drinken, ik heb ze verkocht, omdat ze afgelegen was, en de kans op diefstal reëel.

In Belgie zit een heel goede bekapper: Raf Antheunis

http://www.cabcalor.be

Forumlid Saul's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

raf komt bij mij ook, in principe 2 maal per jaar.
    zonde van die wei, maar ja, kan het wel begrijpen.

als de wei nu zo droog staat, zou ik toch iets verzinnen.. hier ligt de grond laag, dus de dauw is nog ruimschoots voldoende, hoeven staan iets te droog, maar brokkelen nog niet.

fred ken ik alleen van naam, maar die moet wel uit west-vlaanderen komen dacht ik?! wel heel veel km's dan
    -)

De cursus Natuurlijk Bekappen is een goede start (die dame die haar paard mishandelde had er helaas niet veel van begrepen). Ik denk dat jij die kennis beter gaat gebruiken.
    En dan zeker in het begin een paar keer een natuurlijk bekapper laten komen om jouw werk te laten controleren, dan leer je het in de praktijk.
    Wim de Leeuw (http://www.biomentor.nl, Nl Limburg)) geeft ook cursussen voor gevorderen. Of ga eens bij Fred (CabCalor) in de leer.
    Maar 10 paarden bijhouden is wel aardig wat werk, alhoewel ze hopelijk ook wat afslijten op de stenen daar, dat scheelt weer.
    DOEN ! 't geeft wel veel voldoening wanneer ze weer goed lopen.

Actief Forumlid aylakim's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Via de site http://www.hoefschoenen.be kom je bij een anatomische bekapper, Rik Gadeyne. Na een jaar lang slechte ervaringen met het Strasseren en 6 maand met enkele traditionele hoefsmeden ben ik uiteindelijk in november bij hem terecht gekomen. Hij heeft ze eerst nog met verschillende soorten beslag beslegen om haar hoeven terug in de goede stand te krijgen en nu staat ze alweer 3 maand blootvoets zonder problemen en doe ik ze nu zelf dankzij zijn goede aanwijzingen. Natuurlijk had ik ook al vanalles en nog wat gelezen maar ik heb nog nooit een cursus gevolgd. Het zal wel aan te raden zijn maar met mijn werk is dit moeilijk te regelen. Wel doe ik haar voetjes iedere week zodat ik geen grote werkzaamheden moet doen maar dit is dan vnl omdat ik een vrouw ben met niet veel macht in mijn handen.
    Hij woont wel in Torhout maar is een motorliefhebber en mss vind hij een ritje naar de Ardennen wel leuk en wil hij dit wel doen tegen een schappelijke prijs. Voor 10 paarden is het wel al eens de moeite.
    Je moet maar eens bij de verschillende mensen informeren
    groetjes Brenda
    keep it fun!

Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2006

Bedankt voor de tip !

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Raf is zeker een aanrader!!!

Walfie blijkbaar nog mensen die raf kennen!
    Hij heeft mij echt super goed geholpen met dexter.
    En hetgeen hij nu bij mij wilt is dit.
    Hij komt bij mij nog wel om de 8 Ã* 10 weken voor dexter en minder voor de pony's. Maar bij palmke zei hij bv dat hij de beste hoeven had. En dat ik gerust met palmke mocht beginnen oefenen. Hij legt het dan ook helemaal uit en neemt echt zijn tijd.
    Dexter vijl ik nu ook bij en als ik raf dan laat komen (het onzekere in mezelf) dan legt hij uit hoe en wat ik beter kan doen.

Als ik je iemand kan aanraden is het raf...
    Als je wilt bellen we nog eens en dan vertel ik je alles wel via telefoon...

Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2006

Of kom eens koffiekletsen ! Dan kan je er desnoods een tekeningske bij maken ! We zien wel eh.
    Kan ik je de probleemgevallen tonen. Ik heb al geconstateerd dat men paardjes heel gezonde zolen hebben, en de meeste staan correct volgens hun voetas. Juist Lena vind ik persoonlijk het meest verprutst, hoge hielen, enja, af en toe mankt ze weeral, ik weet het ook niet meer. De DA zegt géén hoefkatrol, juist verkeerd bekapt, ook niet hoefbevangen, maar ze loopt wel op eieren vanvoor. Hij sprak van te weinig bloedcirculatie in de hoef, dat hij bijna geen pulsaties kon voelen in het onderbeen. Alé, als ik hem goed begrepen heb toch. Zij is het meest onder handen genomen door men collectie hoefsmeden, en tja, de enige manker in men weides. Vroeger was ze een watje bij de smid, nu meer een duvel in een kaske, gaan hangen, schrapen, aan kale knikkers likken...

Van Lena zou wel kunnen dat je DA gelijkt heeft hoor. Ik vind het al raar dat hij dat zo zegt, bij ons moet je al veel doen om ze deze woorden te horen zeggen!

Nu ik weet hoe de paardjes bij jou staan en ik zou er mij niet te druk om maken. Het is normaal dat ze nu wat brokkelen. En ja dat ziet rap vies uit.
    Wat ik wel zou doen is als je ziet dat ze scheuren die bijvijlen. En de scheur doen stoppen. Verder de hoeven regelmatig nat maken zodat ze elastisch blijven.

Als je voor Lena raf gaat laten komen (veronderstel he!) dan gaat die de eerste dagen wel gevoelig lopen omdat ze nu hoog staat.
    Maar kan je haar zelf niet wat omlaag zetten?
    Nu zou ik raf niet voor allemaal laten komen of laten doen in 1 keer. Laat Lena doen, misschien nog een andere en laat hem kijken naar de rest. (hij gaat zich bij u in het paradijs wanen denk ik!) En vraag hem wat je eraan kan doen. Dan kan je het zelf doen! Dit vind raf niet erg hoor!

Heb het hem gevraagd of hij de afstand ziet zitten en dat was geen probleem.
    Hij zei wel "niet voor 1 paard maar bv een halve dag of zo" Dat zijn er dus twee of drie en dan heb jij voldoende uitleg om de rest te doen he.
    Het is maar dat je het weet!!

Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2006

Merci eh Dexter, ik zal men lijstje al eens opmaken !

Bladwijzers

Forum Rechten