Ik ben shanna aan het leren om haar te laten staan waar ze staat terwijl ik rondloop, en zo dat ze op haar plaats meedraait, en haar hoofd op mij gericht houd. Lastig te omschrijven, weet even geen naam hiervan.
Ik wil haar hierbij leren om af en toe afstand te bewaren, en kortweg eens een tijdje stil te staan zonder dat ik direct in de buurt ben. En dat ze op me gericht blijf, ook als ik even wat verder weg ben.
Eerst online geprobeert achteruit te lopen terwijl shanna moest blijven staan. Even mn hand omhoog, als teken van "blijf", toen verschillende manieren van weglopen geprobeerd. Het beste werkte als ik mn hand omhoog hield, en haar aan bleef kijken terwijl ik achteruit wegliep.
Toen at liberty. Shanna is erg close en achterblijven is moeilijk voor haar. Tot 2 meter ging heel goed, 3m werd al moeilijker.
Ze bleef wel staan als ikmet veel life-up achteruit liep en haar hierbij recht aankeek.
Maar nu zat ik achter de computer en vroeg me af... Is dat nu wel goed. om met life-up je paard te leren te blijven staan?
Al schrijvend voel ik al een beetje het antwoord aan. Nee, liever life-down en alleen reageren als ze beweegt. Maar dat leek ze echt niet te snappen, omdat ze me normaal altijd volgt.
Op zich denk ik, als het lopen met shanna werkt als een soort vacuum, dan zal ik energy up moeten geven om dit tegen te gaan. Life down, zuigt haar als het ware naar me toe.
Ik gaf extreem duidelijk life down als ze bleef staan terwijl ik het verste weg was en weer terug kwam lopen. En op dat moment was het zo dat ze wel op haar plaats bleef, waarschijnlijk omdat ik nu terugkwam.
Online lijkt ze het allemaal wel te snappen, maar at liberty vind ze erg moeilijk.
Honza liet Evi deze oefening in allerlei gradaties doen, als les tegen de ontsnappingspogingen van shaffaii at liberty. Het was een basisoefening, en het leek mij dus goed om hier eens aandacht aan te besteden voor ik met de "fancy stuff" begin.
Heeft iemand hier meer ervaring mee?
Het leek mij sowieso wel leuk deze oefening even te vermelden aangezien wellicht niet iedereen hem al kent.
Bladwijzers