Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: Join up, ook wanneer niet gevraagd: Wat te doen?

Join up, ook wanneer niet gevraagd: Wat te doen?

Hoi!

Een tijdje geleden is er met ons paard een Join-Up gedaan als onderdeel van een trailertraining.
    Ik kende het principe van de Join-Up al en weet ook hoe het werkt.

Als ik nu een keertje te weinig tijd heb om te rijden of iets dergelijks, en ik wil Unique gewoon even losgooien in de bak (en dus een beetje opjagen omdat ze anders stil staat) gaat ze iedere keer -hoe zeg je dat- Join-uppen.

Nou, vind ik dat niet erg, maar ik weet dat dat voor haar ook niƩt goed kan zijn.

Heeft iemand een idee hoe ik toch kan losgooien zonder een Join-Up te doen en of dit ook echt erg is (op deze manier)?

Alvast bedankt!
    Unique is lief !

Re: Join up, ook wanneer niet gevraagd: Wat te doen?

Aah, bedankt voor het veranderen van de titel, kon zelf echt geen goede titel bedenken!
    Unique is lief !

Is er niemand die mij zou kunnen helpen ?
    Unique is lief !

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Denk dat er niet veel PNH-ers aan een echte join up doen en er zijn hier veel PNH (Parelli Natural horsemanship ) aanhangers, vandaar dat je nog geen antwoord hebt gekregen denk ik.

Allereerst je paard wil bij je zijn en dat moet je als een groot compliment zien.

Zelf weet ik dat Timber bij de circling game ook altijd graag na een paar rondjes naar binnen wil komen en omdat Parelli vindt dat je blij moet zijn dat je paard bij je wil zijn beloon ik dat ook met een aaitje en ik zeg heel beleefd, bedankt voor het idee, maar nu even niet , en dan ik laat haar dan gewoon niet te lang bij me staan en stuur haar weer op de cirkel. Is het mijn idee dat ze naar me toe mag komen krijgt ze een veel uitgebreidere massage en mag ze langer in het midden staan. Als het goed is gaat Timber dan uiteindelijk begrijpen dat het beter is om af te wachten tot ik haar bij me vraag

Ik weet niet of je dit in de join up ook toe kan passen Maar misschien zou je zoiets kunnen doen dus als het jouw idee is mag ze langer bij je zijn en als het haar idee is zeg je "bedankt voor je idee, nu nog niet" en dan stuur je haar weer terug........Iets anders zou ik zo 123 niet kunnen bedenken
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006

Ik zou je paard gewoon in de bak zetten, en hem daar laten staan. Als hij te veel energie heeft loopt hij wel vanzelf. Het is logisch als je uw paard druk geeft dat hij zo snel mogelijk die druk kwijt wil. Hij heeft geleerd dat als hij bij jou komt die druk weg gaat. Dit is iets geweldigs en het zou zonde zijn dat je dit zou "ontleren". Door daarover wispeltuurig te zijn, en hem de ene keer niet en de andere keer wel te laten komen zou het kunnen dat uw paard na een tijd zegt van, bij die ga ik nooit meer. Als hij toch wat moet bewegen kan je wat hindernisjes zetten of een leuk parcourke en jouw paard daarover laten lopen enzo, kan heel leuk zijn en zeer bevorderent voor de communicatie.
    Horses and Live, It's all the same to me...

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Timbers
    Denk dat er niet veel PNH-ers aan een echte join up doen en er zijn hier veel PNH (Parelli Natural horsemanship ) aanhangers, vandaar dat je nog geen antwoord hebt gekregen denk ik.

Allereerst je paard wil bij je zijn en dat moet je als een groot compliment zien.

Zelf weet ik dat Timber bij de circling game ook altijd graag na een paar rondjes naar binnen wil komen en omdat Parelli vindt dat je blij moet zijn dat je paard bij je wil zijn beloon ik dat ook met een aaitje en ik zeg heel beleefd, bedankt voor het idee, maar nu even niet , en dan ik laat haar dan gewoon niet te lang bij me staan en stuur haar weer op de cirkel. Is het mijn idee dat ze naar me toe mag komen krijgt ze een veel uitgebreidere massage en mag ze langer in het midden staan. Als het goed is gaat Timber dan uiteindelijk begrijpen dat het beter is om af te wachten tot ik haar bij me vraag

Ik weet niet of je dit in de join up ook toe kan passen Maar misschien zou je zoiets kunnen doen dus als het jouw idee is mag ze langer bij je zijn en als het haar idee is zeg je "bedankt voor je idee, nu nog niet" en dan stuur je haar weer terug........Iets anders zou ik zo 123 niet kunnen bedenken
    Dankjewel voor je reactie!
    Ok! Ik snapte het al niet, dat ik geen reacties kreeg ...
    Maar goed, om even op het onderwerp te komen: Ik heb volgens mij geleerd dat als je je paard eenmaal weer in de kudde toelaat (het idee van de Join-up) je hem er niet weer uit mag sturen omdat ie het dan niet snapt...
    Zoals ik al zei: Ik ben alleen maar blij dat ze komt en zal er dan ook altijd belonen, het leek me alleen voor haar niet fijn, omdat iedere keer het principe van de Join-up herhaald wordt en ze dus eigenlijk iedere keer weggestuurd wordt, terwijl ze niets heeft fout gedaan! Meestal zorg ik dat ze niet de kans krijgt om te komen en moch ze komen dan stop ik meestal omdat ze het anders helemaal niet meer snapt... Ze deed eigenlijk al niets fout en dan stuur ik haar ook nog een tweede keer weg, dat leek me al helemaal niets...
    Maarja, ik kan het natuurlijk ook zoals jij doen en dat vroeg ik me af, is dat dan niet erg?? Omdat dat toch tegen de principes van de Join-Up is?
    En zijn de principes van Parelli en de Join-up dan heel anders? Nee toch?

Kortom, ik weet het niet meer!!
    Unique is lief !

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jarno
    Ik zou je paard gewoon in de bak zetten, en hem daar laten staan. Als hij te veel energie heeft loopt hij wel vanzelf. Het is logisch als je uw paard druk geeft dat hij zo snel mogelijk die druk kwijt wil. Hij heeft geleerd dat als hij bij jou komt die druk weg gaat. Dit is iets geweldigs en het zou zonde zijn dat je dit zou "ontleren". Door daarover wispeltuurig te zijn, en hem de ene keer niet en de andere keer wel te laten komen zou het kunnen dat uw paard na een tijd zegt van, bij die ga ik nooit meer. Als hij toch wat moet bewegen kan je wat hindernisjes zetten of een leuk parcourke en jouw paard daarover laten lopen enzo, kan heel leuk zijn en zeer bevorderent voor de communicatie.
    Ik denk dat ik het, mocht ik geen tijd hebben, voortaan zo maar doe, dan krijgt ze wel haar beweging en springt ze ook nog
    En idd, als ze niet wil dan moet ik haar misschien ook maar laten en haar gewoon weer terug zetten Dankuwel!
    Unique is lief !

Aangemeld
    May 2005

Ik stuur Timber ook niet weg zonder eerst gezegd te hebben dat ze wel een leuk idee had, maar dat ze nog even moet wachten
    Timber is dan ook niet los, maar loopt aan de leadrope en haar beloning zit 'm in het feit dat zodra ze het goede doet ik haar weer met rust laat (in het middel staan rusten op mijn carrot stick).

Bij wat Parelli noemt the catching game stuur ik haar niet weg als ze bij me wil komen want dat is daar het doel van de oefening dan juist weer....moeilijk uit te leggen maar sinds ik Parelli merk ik dat er wel een enorm verschil zit hoor tussen PNH en Monty Roberts join up en andere methoden.
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Timbers
    Ik stuur Timber ook niet weg zonder eerst gezegd te hebben dat ze wel een leuk idee had, maar dat ze nog even moet wachten
    Timber is dan ook niet los, maar loopt aan de leadrope en haar beloning zit 'm in het feit dat zodra ze het goede doet ik haar weer met rust laat (in het middel staan rusten op mijn carrot stick).

Bij wat Parelli noemt the catching game stuur ik haar niet weg als ze bij me wil komen want dat is daar het doel van de oefening dan juist weer....moeilijk uit te leggen maar sinds ik Parelli merk ik dat er wel een enorm verschil zit hoor tussen PNH en Monty Roberts join up en andere methoden.
    Ok! Ja, Unique loopt dan dus wel los... Dus jij vind er wel een verschil tussen zitten? Ok, mooi dat ik dat dan ook weer weet, ik dacht al dat ik iets fout deed misschien... Maar dat klopt dus wel! Hoe meer ik hoor over Parelli, hoe meer ik zin krijg om het te gaan doen... Ik ga nu misschien een beetje offtopic, maar ik had nog een vraagje die ik hier denk ik ook wel kan stellen: Ik doe mijn paardje samen met mijn stiefzus die dan dus niet op de Parelli methode met haar om zal gaan... Zou dat verwarrend zijn voor haar en zou dat Parelli in de weg staan?
    Unique is lief !

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

eh, vorig jaar hebben we het met Birger (ex-4sterren-parelli-instructeur) erover gehad wat nu het evrschil was tussn een join-up en de catchinggame. Zijn antwoord: HELEMAAL NIKS! Je doet hetzelfde als Monty. Je maakt weggaan oncomfortabel en als je paard aangeeft terug te willen komen (2 ogen geven bij parelli) laat je hem terug te komen.
    Voor het paard is er echt geen evrschil
    Het verschil zit hem in dat je bij Monty deze oefening als basis voor de rest gebruikt, terwijl Parelli deze oefening past doet als je een basis hebt met je paard.

Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    eh, vorig jaar hebben we het met Birger (ex-4sterren-parelli-instructeur) erover gehad wat nu het evrschil was tussn een join-up en de catchinggame. Zijn antwoord: HELEMAAL NIKS! Je doet hetzelfde als Monty. Je maakt weggaan oncomfortabel en als je paard aangeeft terug te willen komen (2 ogen geven bij parelli) laat je hem terug te komen.
    Het verschil zit hem in dat je bij Monty deze oefening als basis voor de rest gebruikt, terwijl Parelli deze oefening past doet als je een basis hebt met je paard.
    De nagel op de kop
    Horses and Live, It's all the same to me...

Aangemeld
    May 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    Bedoelde ook niet veschil tussen cathing game en join up eigenlijk
    Maar meer tussen de verschillende methoden.....Monty Roberts gebruikt de join up idd als basis (daarom noemde ik het in mijn post zijn join up ) en Parelli niet. En bij Emiel Voest begin je ook met het loswerken en daarna aan de lijnen enzo. Parelli begint online en
    en gaat daarna @liberty als het online goed gaat

En als als je circling @liberty bijv speelt in de roundpen en je paard bedenkt om je te benaderen dan stuur je hem weg (na een bedankje voor het idee uiteraard) en als je the catching game speelt doe je dat niet want dan wil je dus die join up.....tenminste zo heb ik het begrepen

Bladwijzers

Forum Rechten